Ervaringen thuisbevalling (na ziekenhuisbevalling)

Discussie in 'De bevalling' gestart door YellowEyes, 21 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. YellowEyes

    YellowEyes Fanatiek lid

    28 nov 2017
    1.863
    2.324
    113
    Vrouw
    Hallo dames,
    Over een aantal weken ben ik uitgerekend van mijn tweede dochter. Vorige keer ben ik bevallen in het ziekenhuis, maar nu zou ik graag thuis willen bevallen als dit mogelijk is. Wat zijn jullie ervaringen met thuis bevallen (eventueel in vergelijking met een ziekenhuis bevalling)?
     
    Wanda68 vindt dit leuk.
  2. Mapje

    Mapje Niet meer actief

    Heel goed! De eerste wilde ik graag poliklinisch bevallen. Leek me een veiliger idee zo dichtbij alles. Alleen toen de verloskundige kwam had ik al 10 cm ontsluiting en beviel ik dus thuis. Was heel fijn zo met z’n vieren (kraamzorg verloskundige man en ik) heel zen, ik heb me geen moment onveilig gevoeld. Daarna lekker douchen en mijn schone bedje in zonder nog naar huis te hoeven ofzo. Was ik achteraf heel blij mee haha.

    Omdat de eerste thuis zo goed bevallen was en het waarschijnlijk wederom snel zou gaan toen besloten bij de tweede weer thuis te bevallen. Dat is ook gelukt. Na de bevalling bleek hij wel iets klein te zijn dus twijfel of we nog naar het ziekenhuis moesten maar niet nodig.

    Nu bij de derde hoop ik wederom thuis te mogen bevallen als alles goed gaat!
     
    Wanda68 en YellowEyes vinden dit leuk.
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier ook heel goed. Had bij beiden eigenlijk een medische indicatie maar op mijn verzoek bij m’n zoontje thuis bevallen. Heerlijk echt zo fijn. In bad bevallen, op bed gehecht en heerlijk daar gebleven terwijl beneden alles opgeruimd werd. Niks van rotzooi gezien. Niet aankleden, in de auto, uitende auto, door het ziekenhuis, weer uitkleden etc en op de terugweg weer hetzelfde. Eigen bed, eigen eten en drinken, eigen omgeving etc.
     
    Wanda68, Helicryse, Mapje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier de eerste in het ziekenhuis bevallen en de twee kinderen daarna thuis. Thuis beviel honderd keer beter dan het ziekenhuis!
    De volgende komt ook weer thuis mits alles goed gaat.
     
    Wanda68, Mapje en YellowEyes vinden dit leuk.
  5. Haver11

    Haver11 Fanatiek lid

    3 sep 2013
    3.837
    2.180
    113
    Vrouw
    1e keer poliklinisch in het ziekenhuis, 2e en 3e keer thuis! Ik vond het veel fijner dan in het ziekenhuis!
     
    Wanda68, Helicryse en YellowEyes vinden dit leuk.
  6. Krokodil16

    Krokodil16 Bekend lid

    8 jan 2021
    739
    796
    93
    Vrouw
    Dat dat mag. Woon je in Nederland? Ben heel benieuwd er naar. Ik heb overwicht dus moet ook in het ziekenhuis bevallen volgens mij. Maar mijn vorige twee bevallingen waren allemaal goed verlopen zonder complicaties.
     
  7. Mooncalf

    Mooncalf Bekend lid

    26 sep 2017
    810
    940
    93
    Vrouw
    Geboortefotograaf
    Ik hoop straks ook thuis te bevallen na een ziekenhuisbevalling. De thuisbevallingen die ik heb meegemaakt als geboortefotograaf zijn tot nog toe altijd veel rustiger en relaxter dan in het ziekenhuis. Ik vind het prachtig!!
     
    Wanda68, Helicryse, Mapje en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  8. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.487
    3.856
    113
    Vrouw
    Ik ben vorige week bevallen van de tweede na een eerdere ziekenhuisbevalling. Ik wilde graag thuis bevallen, maar bleef op 9cm steken. Ik moest dus met bijna volledige ontsluiting richting het ziekenhuis voor wee opwekkers. In de spits :|
    Verder ben ik ontzettend goed opgevangen in het ziekenhuis, maar het hele riedeltje van - aankleden, spullen (laten) pakken, in de auto en van de parkeerplaats naar de verloskamers - was niet echt ideaal.
     
  9. Helicryse

    Helicryse Fanatiek lid

    8 jun 2020
    1.159
    869
    113
    Vrouw
    Mijn oudste is in het ziekenhuis geboren en daarna twee keer thuis bevallen. Ik ben absoluut voorstander van thuis bevallen. Het gaf mij zoveel comfort en rust. Niet met weeën in de auto, niet in zo'n ziekenhuiskamer met onbekenden aan je bed, niet in de kreukels terug naar huis in de auto. Maar mijn eigen omgeving, eigen spullen, eigen bad en bed, bekende verloskundige, alles vertrouwd en dichtbij. Na de bevalling onder de douche en lekker in eigen bed, zonder gesleep met de baby ;) En de kraamzorg die alles opruimt en een schoon bedje voor je regelt. Vond het zo fijn en prettig! Het enige minpunt is dat je niet om pijnstilling kunt vragen zoals in het ziekenhuis, maar thuis zijn er weer andere mogelijkheden. De rust van mijn eigen huis heeft zeker meegeholpen aan twee vlotte en ontspannen bevallingen. Zeker als ik dat vergelijk met ziekenhuis ervaring.

    Probeer het uit als het mogelijk is, zou ik zeggen.
     
    Wanda68 en YellowEyes vinden dit leuk.
  10. Emma86

    Emma86 VIP lid

    25 jun 2012
    5.158
    2.055
    113
    Vrouw
    Nederland
    De eerste keer ziekenhuisbevalling, de tweede keer thuisbevalling.
    Doe mij maar een thuisbevalling, veel fijner. En heerlijk om na de bevalling in je eigen bed te liggen.
     
    YellowEyes vindt dit leuk.
  11. Vogelmeisje

    Vogelmeisje Fanatiek lid

    3 mei 2010
    1.011
    291
    83
    De eerste thuis, de andere 2 (medisch) ziekenhuis.
    Maar thuis is voor mijn de beste ervaring geweest en meest ontspannen gevoel.
    Volg jouw gevoel:)
     
    Wanda68 en YellowEyes vinden dit leuk.
  12. Dagda

    Dagda Fanatiek lid

    8 jul 2019
    1.687
    1.855
    113
    Vrouw
    Eerste ziekenhuis, 2e en 3e thuis.

    Alle 3 prettig. Ziekenhuis was poliklinische. Dus kon zonder draadjes lekker rondlopen en onder de douche. Dit alle 3 de bevallingen gedaan. Maakte voor mij geen verschil of het thuis of ziekenhuis was.

    Wel een tip. Zorg dat he partner ook op de hoogte is waar alles is. Ik was super voorbereid maar mijn man 'zag het allemaal wel op dat moment'. Gevolg was dat ik flink in mijn weeen elke keer alle vragen over spullen doorkreeg van mijn nam, die de verloskundige hem vroeg.
     
    Wanda68 en YellowEyes vinden dit leuk.
  13. nijntje87

    nijntje87 Fanatiek lid

    8 okt 2010
    1.256
    1.178
    113
    Vrouw
    Noord Holland
    Hi!
    Je schiet al lekker op zie ik, spannend hoor!:D

    Ik heb geen ziekenhuis ervaring voor je. Alhoewel, ik heb wel als kraamverzorgende een aantal keer een poliklinische bevalling bijgestaan. Voor mij voelde het vooral heel klinisch aan.
    Ik ben bij de eerste meteen thuis bevallen. De voordelen, in mijn ogen, van thuisbevallen zijn dat je in je eigen omgeving bent. Naar mijn idee kan je dan ook beter ontspannen. Je hoeft niet te reizen met weeën en je hoeft ook een paar uur na de bevalling weer terug te reizen met een brak lichaam. Minder stress voor jou, minder stress voor de baby. Er zijn ook nadelen aan een thuisbevalling natuurlijk. Je mag bijvoorbeeld geen pijnstilling en mocht de ontsluiting niet vorderen, de placenta laat niet los en je verliest te veel bloed, dan is de kans heel groot dat je toch onverwachts naar het ziekenhuis moet.

    Ik ben er van overtuigd dat als je vertrouwen hebt in je lichaam, in je baby en je verloskundige dat een thuisbevalling een mooie ervaring kan zijn!;)
    Succes met een keuze maken en heel veel succes met de bevalling!
     
    Wanda68 en YellowEyes vinden dit leuk.
  14. Ally2020

    Ally2020 Bekend lid

    15 nov 2020
    503
    649
    93
    Vrouw
    Je moet niets hoor, je mag ook thuisbevallrn met overgewicht. Misschien is het even zoeken naar een verloskundige welke ook hulpvragen buiten de richtlijn aanneemt. En daarnaast ben je ook niet verplicht hulp af te nemen. Bij medische noodzaak moeten ze je gewoon helpen, ook als je thuis bent gestart met overgewicht tegen het advies (want dat is het, jij bent de baas over jou lijf en bevalling) in. Als je graag thuis wilt bevallen dan is het echt de moeite waard om een verloskundige te zoeken die daar wel in geloofd!
     
    Wanda68 en Krokodil16 vinden dit leuk.
  15. Krokodil16

    Krokodil16 Bekend lid

    8 jan 2021
    739
    796
    93
    Vrouw
    Bedankt voor je mooie berichtje! Fijn om te horen
     
  16. Muisje2016

    Muisje2016 Fanatiek lid

    18 jan 2016
    3.014
    5.106
    113
    Inderdaad een goede tip! Ik had voor mijn man 2 lijstjes gemaakt: een met wat te pakken/klaar te zetten bij een thuis bevalling en een met wat mee te nemen als we alsnog naar het ziekenhuis moesten.

    Mijn ervaring: 1e ziekenhuis (wilde thuis maar werd medisch) 2e thuis. Ik vond het héél fijn thuis! Om alles wat al gezegd is, relaxed, vertrouwd, niet in de auto hoeven, je eigen bed in kunnen. Hoop dat de derde ook thuis kan.
     
    Wanda68 en YellowEyes vinden dit leuk.
  17. suzies

    suzies Bekend lid

    8 jun 2015
    545
    148
    43
    nog even ter info. Hier een bmi 35+ en beval gewoon thuis. Heb je vragen je mag me pb sturen.
     
    Wanda68 en Krokodil16 vinden dit leuk.
  18. HvL

    HvL Bekend lid

    6 mei 2015
    646
    378
    63
    Hier de eerste een ingeleide bevalling in her ziekenhuis. Niet vervelend op zich. Behalve dat de weeën door de inleiding heel heftig waren.

    De 2e en 3e thuis bevallen. Echt heel relax. Weeën kwamen rustig op gang.
    Samen met manlief alle spullen klaar gezet. Kruiken in bedje gedaan. Manlief maakte ons bed op en pakte alles wat al klaar stond in de babykamer. En ik keek of het allemaal goed gebeurde. Ziekenhuis koffer stond ook klaar. En ook de maxicosi met een extra kruik erin bij de 3e bevalling.
    Ik had helaas de pech dat ik elke keer voor het hechten toch naar het ziekenhuis moest. Bij de 2e bevalling hield ze een handje naast haar hoofdje toen ze geboren werd en bij de 3e bleek ik een cyste van bartholin te hebben waardoor het lastig hechten was.
    Maar ondanks dat kijk ik toch terug op hele goede thuisbevallingen. Heerlijk relax en lekker in mn vertrouwde omgeving. En ik vertrouw mijn verloskundige heel goed. Ik weet dat ze me met de minste twijfel gewoon naar het ziekenhuis stuurt.
    Bij de 2e bevalling was ook de baby iets benauwd. Die werd in het ziekenhuis ook goed nagekeken. Toen bleek ze een infectie te hebben en hebben we uiteindelijk een week in het ziekenhuis gelegen. Bij de 3e was ik na een paar uur weer thuis.
     
    YellowEyes vindt dit leuk.
  19. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.148
    1.070
    113
    Eerste was een poliklinische bevalling op medische indicatie (bloeddruk en groot kind). Geen spannende bevalling en op zich ook niet verkeerd, maar toch dingen die ik niet prettig vond: veel (wisselende) onbekende mensen aan bed (die mij niet serieus namen), met weeën in auto (en na bevalling met hechtingen in de auto), medisch ingrijpen (spuit om placenta te laten komen) zonder aankondiging (en wellicht ook zonder indicatie).

    Wilde graag bij tweede thuis. Was echt ZO veel fijner... Eigen bed, bekende VK, al mijn eigen spullen om me heen en een algeheel gevoel van regie omdat het in mijn eigen huis gebeurde. Na de bevalling moest helaas baby ter observatie naar ziekenhuis, dus zat ik weer met hechtingen in de auto, koud een uurtje na bevalling, en heb ik 2 dagen op kraamafdeling moeten liggen (af-schu-we-lijk!).

    De derde was scheepsrecht: thuis bevallen en daarna ook gewoon thuis mogen blijven. Hemels!!

    Mits verantwoord zou ik altijd thuis aanbevelen. Tijdens derde bevalling was er even sprake dat ik toch naar ziekenhuis zou moeten, dat vond ik toen niet erg, wat moet dat moet. Maar achteraf wel blij dat ik thuis kon blijven...
     
    Wanda68 en YellowEyes vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina