Ervaringen verwijderen amandelen volwassenen

Discussie in 'De lounge' gestart door Nightingale, 24 nov 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nightingale

    Nightingale Actief lid

    29 mei 2020
    131
    211
    43
    Vrouw
    Hoi!

    Zijn er hier mensen die ervaring hebben met het verwijderen van amandelen bij volwassenen? Zoals:

    Wat was de reden / waren de klachten?
    Hoe ging het herstel?
    Merkte je daarna verbetering?

    Na jarenlang sukkelen en klachten voor lief nemen, want het is nu eenmaal niet anders, zo erg is het ook weer niet, ben ik er nu echt klaar mee en gaan ze eruit. Hoop ik tenminste:rolleyes:, donderdag krijg ik pas een doorverwijzing naar de KNO maar ik ga op mijn strepen staan...

    Werkelijk alles heb ik geprobeerd, de tandarts geeft aan dat mijn mondhygiëne helemaal in orde is. In het afgelopen jaar vielen steeds meer puzzelstukjes in elkaar m.b.t. de klachten.

    Mijn klachten zijn bijvoorbeeld: altijd slechte adem, vaak 'brok in de keel' gevoel, vrijwel altijd keelpijn en vaak ontsteking, ophoesten van amandelsteentjes (kleine stinkende gelig witte brokjes, sorry voor details:rolleyes:)

    Omdat het voor een volwassene een iets pittigere ingreep is dan bij een kind wilde ik eens pijlen of er mensen zijn die dit hebben laten doen, of iemand dichtbij kennen die het hebben laten doen.
     
  2. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.831
    1.662
    113
    Leerkracht
    België
    Nightingale vindt dit leuk.
  3. Luna86

    Luna86 VIP lid

    11 jan 2009
    13.243
    7.817
    113
    Gelderland
    Afgelopen Sept ben ik geopereerd aan mijn keelamandelen. Om eigenlijk dezelfde reden als jij.
    De operatie zelf viel me heel erg mee. Terug op de kamer ook echt 0 pijn en alleen wat suf van de narcose.
    Vanaf dag 3 ging het meer pijn doen en op dag 7 heb ik om extra pijnstilling gevraagd. De dagen daarna ging het telkens een stukje beter.
    Ik ga niet zeggen dat het niet pijnlijk is want dat is het wel maar ik ben nu gewoon van mijn klachten af! Dagelijks was ik aan het wroeten in mijn keel om al die vieze stukjes weg te krijgen, het maakte me zo onzeker. Beste keuze ooit en ik zou het zo weer doen!

    Zorg dat je echt twee weken vrij van alles bent. Dat heeft me echt zoveel rust gegeven. Langzaam ben ik de kinderen weer gaan verzorgen en kwam ik weer een beetje uit bed en van de bank. Ik heb echt veel gelegen, geslapen en niks gedaan.
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  4. Vaasje

    Vaasje Niet meer actief

    Ik heb ze vijf jaar geleden laten verwijderen.

    Ik had elke paar maand keelontsteking en dat al twaalf jaar lang.
    Ik vond het een heftige ingreep, veel pijn gehad, twee weken niet kunnen eten en praten flinke ontsteking gekregen.

    Maar... Ik zou het zo overnieuw doen want ik heb nooit meer keelontsteking gehad.
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  5. Nightingale

    Nightingale Actief lid

    29 mei 2020
    131
    211
    43
    Vrouw
    Dankje voor het topic!!

    Bijzonder, zo'n grote amandelen bij je broer! Heeft hij de foto mogen houden? :D
     
  6. Rosao

    Rosao VIP lid

    3 nov 2007
    12.825
    1.280
    113
    Ik heb het een paar jaar terug laten doen. Ik vond het best een heftige operatie, althans qua herstel. De operatie was zo gedaan. Herstel duurde bij mij 3 weken, waarbij de eerste met onwijs veel diclofenac en paracetamol tegen de pijn. Eten was ook echt lastig en kon eigenlijk niet veel die eerste week.
    Daarna heb ik eigenlijk geen keelontstekingen meer gekregen. Wel irritatie en pijnlijke keel op momenten bij verkoudheid, maar niet meer dat het helemaal ontstoken was met een kaakklem enzo.
     
  7. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.831
    1.662
    113
    Leerkracht
    België
    Ja hij heeft hem gedigitaliseerd maar ik vind hem niet onmiddellijk :) Is al heel wat jaren geleden!
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  8. Nightingale

    Nightingale Actief lid

    29 mei 2020
    131
    211
    43
    Vrouw
    Haha leuk! Ik vroeg het overigens niet om hem te zien hoor! Was meer een vraag uit nieuwsgierigheid :D
     
  9. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Mijn schoonzus heeft ze laten verwijderen, bijna 2 jaar geleden. Ze had telkens een keelontsteking te pakken en daarnaast een chronisch kuchje. Herstel was wel even pittig, ze had ook zware pijnstillers, maar ze heeft geen enkele keelontsteking meer gehad - en die waren ook echt heel pijnlijk, kon ze amper eten, praten, slapen, niet werken etc. Dus al met al was het even flink doorbikkelen, maar daarna wel van die stomme ontstekingen af.
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  10. Novi

    Novi Niet meer actief

    Ik had chronische keelontsteking, waardoor ze eruit moesten. De eerste twee weken na de operatie waren eerlijk gezegd behoorlijk pijnlijk. Maar daarna was het over en heb ik nooit meer problemen ermee gehad. Dus het was het zeker waard.
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  11. Heartofhope

    Heartofhope Fanatiek lid

    14 mrt 2019
    1.027
    1.224
    113
    Aantal jaar geleden laten doen door steeds keelontsteking. Viel mij dik mee. Paar dagen dat het wel pijn deed maar daarna ging het al snel beter. Heb langer last gehad van de narcose waar ik lang moe van bleef.
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  12. prjbt

    prjbt Niet meer actief

    Ik heb het op mijn 18e laten doen. Ben flink ziek geweest. Heb 3 nachten in het ziekenhuis moeten blijven. Daarna ging het steeds beter en met ongeveer 2 weken deed ik alles weer.

    En echt het is de beste beslissing ooit. Had achteraf jaren eerder moeten gebeuren.
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  13. Nightingale

    Nightingale Actief lid

    29 mei 2020
    131
    211
    43
    Vrouw
    Bedankt voor het delen van de ervaringen!

    Zoals ik het zo zie is het 2 weken (hopelijk natuurlijk) afzien maar als ik daarna klachtenvrij ben en van die ellendige keelpijn (en daar bijkomende klachten) af ben dan is dat het echt wel waard.
     
  14. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.434
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Heb ze op mijn 24ste leeftijd laten verwijderen omdat ik 4 x per jaar last had van keelontsteking. Ook waren ze erg groot.
    Ik vond de napijn van de operatie echt heel erg tegenvallen. Daar heb ik me echt op verkeken. Denk dat ik na een maand pas weer kon slikken zonder pijn. Heeft erg lang geduurd.
    Sterke pijnstillers is zeker een aanrader als je ondanks paracetamol & ibuprofen nog veel klachten hebt. Wees lief voor jezelf hierin.
    Ik ben nu eigenlijk nooit meer ziek en heb ook geen keelontsteking meer gehad sindsdien. Ben dus erg blij dat ik het gedaan hebt want het heeft me wel wat opgeleverd.
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  15. Eenkadootje

    Eenkadootje Fanatiek lid

    5 mrt 2013
    4.535
    2.340
    113
    Ik was begin 20; denk nu 25 jaar geleden, maar die pijn vergeet ik nooit meer.
    Ik moest 1 nachtje blijven. Je bent wat later aan de beurt, ze doen eerst de kinderen.

    Tips.
    - haal voor meerdere weken paracetamol zetpillen in huis (Max dosis)
    - je man moet heel streng voor je zijn, zodat je wel ijswater drinkt.
    - ik kreeg een lijst mee wat je niet mocht eten, zoals boontjes, melkproducten enz. Dat maakt slijm dikker en moeilijker om te slikken.
    - je bent minstens 2 weken uitgeschakeld

    1 voordeel, ik was wel 5 kg eventjes kwijt
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  16. Spoetnik

    Spoetnik Fanatiek lid

    8 jun 2013
    4.166
    4.232
    113
    Vrouw
    Bijna 3jr geleden gedaan en beste keuze ever. Elke winter een paar keer keelontsteking en altijd dikke amandelen.

    Ik vond het herstel echt meevallen. Eerste dag bloedde het wat, maar door de pijnstillers was de pijn dragelijk.
    Na twee dagen kon ik gewoon weer zacht brood eten.

    Nooit meer last van!
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  17. LesGra

    LesGra Bekend lid

    2 jun 2017
    529
    350
    63
    Vrouw
    Ik heb ze 11 jaar geleden laten verwijderen op mijn 16e. Wat een hel was dat!
    Vanaf mijn 12e had ik heel vaak keelontstekingen en na 2 AC kuren achter elkaar, was het daarna wel afgelopen. Dus belde ik de HA niet meer. Sabbelde ik me suf aan strepsils en trachitol. Tot het op mijn 16e dus zo erg was dat ik 1 week geen ontsteking had en 2 weken wel.
    HA vond het allemaal wel meevallen en verwees mij toen met tegenzin door naar de KNO-arts. (Ben toen ook overgestapt van HA)
    Ik hoefde niet eens mijn keel open te doen, de beste arts zag het gewoon bij het kennismakingsgesprek al. Operatie was toen heel snel gepland en bleek dus heel erg lastig te zijn geweest omdat er ook al zoveel littekenweefsel had gezeten. Ze noemde mij ook bijna chronisch.

    Herstel duurde lang! Ik werd geholpen met een dagopname, maar echt niet doen! Ik heb uiteindelijk nog extra medicatie en pijnstillers gekregen omdat het herstel zo langzaam ging. ik denk sowieso weken echt 'plezier' aan beleeft.

    Helaas, het heeft ook vrij weinig gedaan. Als het weer omslaat, heb ik gelijk last van mijn keel. Niks helpt dan eigenlijk, behalve waterijs.
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  18. missle

    missle Fanatiek lid

    4 mrt 2010
    1.523
    1.063
    113
    Ik heb ze ergens toen ik begin 20 was laten verwijderen (best lang geleden inmiddels :o:) en ik vond het toen meevallen na wat ik er alllemaal over gehoord had. De eerste dagen heb ik vla en gepureerd eten gegeten, maar van wat ik me nog herinner kon ik best snel al weer gewoon eten. Het was chronisch ontstoken, ik weet nu nog dat er toen een student bij de KNO arts was en dat ik daarvoor een perfect voorbeeld was dat overduidelijk was dat de amandelen er uit moesten. Na de operatie nooit meer een keelontsteking gehad trouwens.
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  19. Afua32

    Afua32 Bekend lid

    21 okt 2018
    567
    239
    43
    Vrouw

    Ik heb het vorig jaar laten doen na jarenlang meerdere keren per jaar flinke keelontsteking incl de pijnlijke witte ontstoken amandelen.

    De operatie is heel erg tegengevallen. Veel pijn nadien en na 2 dagen thuis een flinke nabloeding gekregen waarbij ik het bloed voelde stromen in mijn keel.
    Teveel om uit te spugen en uiteindelijk met de ambulance terug naar het ziekenhuis om het dicht te branden.

    Uiteindelijk allemaal goedgekomen en nu bijna geen keelpijn meer. Als ik al keelpijn krijg is het nu ook snel weer over.

    Maar ik vond het erg pittig. Succes.
     
    Nightingale vindt dit leuk.
  20. Friesin

    Friesin Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.260
    721
    113
    Ik heb ze 4 jaar geleden laten verwijderen.

    Herstel duurde bij mij ongeveer 3 weken. Goed last gehad en amper kunnen praten. Weinig kunnen eten.

    Het was het allemaal waard! Ik heb geen keelpijn meer gehad, waar ik altijd erg ziek van werd.

    Ik raad je het zeker aan!
     
    Nightingale vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina