Ervaringen volgende bevalling na manuele placenta verwijdering?

Discussie in 'De bevalling' gestart door ButterflyPassion, 3 okt 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    Goede middag!

    Ik ben bijna 37 weken zwanger, en dus komt de bevalling steeds dichterbij :) . Ik zie hier in principe totaal niet tegenop.

    Vorige bevalling heb ik echter een manuele placentaverwijdering op de O.K. gehad omdat deze niet loskwam. Hij zat ook behoorlijk vast zei de gynaecoloog toen. Ik was al (medisch) in het ziekenhuis, en hoewel ik 2L bloed ben verloren, is de ingreep zelf me héél erg mee gevallen. De gyn was duidelijk: we gaan nu naar de O.K. . Ik vertrouwde volledig op de gyn en dat het wel goed zou komen. Ik werd onder narcose gebracht, was hier rustig onder, en toen ik wakker werd was alles opgelost. Wel nog last van mn ijzerwaarden maar he, ik had mn baby bij me dus het maakte me niets uit.

    Nu beval ik sowieso weer medisch in het ziekenhuis. De hele zwangerschap heb ik te horen gekregen: je hebt wel een iets verhoogde kans op herhaling, maar dit is niet zo hoog hoor. Vandaag had ik een andere gynaecoloog, en die deed er toch iets minder laconiek over.

    Dus vandaar mijn vraag: zijn hier vrouwen die een manuele placenta verwijdering hebben gehad, en was dit de volgende bevalling weer nodig? Hoe verliep dit / deze bevalling? Ik hoor het graag :) .
     
  2. IkbenTess

    IkbenTess Fanatiek lid

    14 dec 2016
    2.115
    1.090
    113
    Vrouw
    Nederland
    Ja ik! Bij mijn tweede bevalling kwam de placenta na 2 minuten. Dus kan gewoon goed gaan :)
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  3. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Ja ervaring! Bij de eerste een manuele placentaverwijdering op de OK en net op het randje een fluxus (1050ml). Persfase duurde lang (2 uur) en persweeën waren slap. Net als jij ook geen 'last' van gehad, prima herstel. Er was ook geen spoed bij omdat het bloedverlies al lang gestopt was en het was ook beperkt. Bij de tweede had ik vanwege de placenta & fluxus wel een medische indicatie, maar de placenta kwam er zonder gedoe gewoon meteen uit.

    Ik heb al dat gehamer op dat er een grote kans op herhaling was wel echt als zeer vervelend ervaren, en zou voor jezelf goed bedenken wat jij wel en niet prettig vind. Imo was er een hoop onnodige angst, want de statistieken laten zien dat de kans op herhaling echt heel licht verhoogd is..
    Ik kreeg bijv preventief een infuus geprikt (zodat ze als de placenta vast zat/er veel bloedverlies zou zijn snel medicatie konden toedienen), en mij was beloofd dat ik niet aan een infuuspaal hoefde, alleen aanprikken. Dat bleek niet waar te zijn, en ik heb die infuuspaal als zeer vervelend en onnodig ervaren. Probeer je maar eens uit te kleden of om te draaien met dat ding aan je lijf (ik zat in bad). De weeën stagneerden rond 6-7 centimeter en de verloskundige bleef maar hameren op dat er nu wel iets moest gaan gebeuren want anders was ze bang dat de placenta weer bleef zitten. (De bevalling duurde toen net 5 uur..) Ze wilde mij overdragen voor wee-opwekkers etc. Ik heb daar toen even weggestuurd om tot rust te kunnen komen, en toen zat ik binnen no time op 10cm ontsluiting, en na 10 min persen was de baby er. Bloedverlies minimaal en placenta kwam er zo uit.
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  4. ButterflyPassion

    ButterflyPassion Fanatiek lid

    13 jul 2015
    2.278
    2.523
    113
    Vrouw
    @IkbenTess en @momwithcamera , bedankt voor het delen van jullie ervaringen.

    Mimwithcamera, bedankt ook voor je uitgebreide ervaring! Goed om hierbij stil te staan om goed naar mn eigen gevoel ook te blijven luisteren. Wegens collitus ben ik sowieso medisch, dus moet hier echt al op letten. Vorige keer ben ik meteen aan de CTG gelegd. Weeen werden ook minder, dus na een aantal uren aan de wee opwekkers, net aan de 10 cm gehaald (pers weeën heb ik alsnog niet gehad hoor), heb alleen maar op bed gelegen. Dit vond ik echt niet prettig. Heb dus al op laten nemen in mijn bevalplan dat ik een draadloos CTG wil zodat ik kan douchen enz, en ik weet dat ik (of mijn man) hier echt moeten op gaan staan. Ik heb wel het gevoel dat de weeën deze keer wel gewoon op gang blijven komen, en zo niet wil ik eerst lopen (verticaal blijven dus). Vorige keer lag ik al zo snel op bed... En toen ik me achteraf ging inlezen had verticaal blijven mogelijk gewoon geholpen voor sterkere weeën. Dus alle extra kennis is fijn :)

    Wel écht goed te lezen dat jullie placenta de 2e keer gewoon kwam!
     
  5. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    Jammer dat je die ervaring hebt, maar je bent nu wel voorbereid en weet wat je wilt/nodig hebt! :) De persweeën waren de 2e keer echt supersterk en niet tegen te houden (ik snap nu wat vrouwen bedoelen met het oergevoel), terwijl ik ze bij de eerste weg kon zuchten en alle zeilen bij moest zetten om ze enigszins te benutten. Het kan dus echt zo anders zijn een 2e keer!

    De baarkruk heeft mij bij de eerste wel goed geholpen met persen, dan werden ze iets krachtiger en kon ik ze beter benutten. Wellicht kan jou dat ook helpen.
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  6. Neuzeke

    Neuzeke VIP lid

    3 sep 2019
    11.025
    15.566
    113
    Vrouw
    Bij mij werd de placenta manueel verwijdert maar niet in het OK. Tijdens de laatste poging kreeg de gynaecoloog hem los.
    Bij nr 2 en 3 was dat zo gefixt.
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  7. toffepeer

    toffepeer Bekend lid

    14 feb 2017
    581
    258
    63
    Niet zelf meegemaakt, maar in m'n naaste omgeving. 2e & 3e keer kwam de placenta heel snel! (kind ook trouwens;))

    Succes!
     
    ButterflyPassion vindt dit leuk.
  8. Suthern

    Suthern Actief lid

    21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    Hier de tweede keer een mpv gehad, maar bij de derde bevalling kwam die gewoon vanzelf. De vorige keer alleen geen fluxus gehad geloof ik.
     
  9. Willemijntje19

    Willemijntje19 Fanatiek lid

    26 apr 2016
    2.356
    1.186
    113
    Vrouw
    Bij mijn eerste bevalling kwam de placenta vanzelf, maar bleek achteraf incompleet.

    Bij de tweede manuele placenta verwijdering op de OK.

    Bij de derde bevalling duurde het eventjes, veel duwen op buik en vlak voordat de gynaecoloog naar de OK wilde kwam de placenta alsnog keurig compleet vanzelf.

    Ben nu 17 weken zwanger van de 4e en ben erg benieuwd hoe het deze keer zal gaan.
     

Deel Deze Pagina