Ervaringen Vrije School

Discussie in 'Mama en gezin' gestart door itakepictures, 6 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Wie heeft kinderen die naar een vrije school basisonderwijs gaan? Hoe bevalt het? Wat zijn de sterke punten, wat zijn de zwakke punten? Hoe is de aansluiting met een reguliere middelbare school?

    Wij overwegen een vrije school voor onze dochter, maar aangezien echt niemand in onze vrienden/familie/kenissenkring ervaring heeft met de vrije school hoor ik graag wat verhalen :)

    (Open ochtend word volgende week bezocht ;) )
     
  2. Ysabella

    Ysabella VIP lid

    27 jan 2017
    8.886
    16.240
    113
    Ik heb op de vrije school gezeten, je mag mij pben ivm herkenbaarheid als je wilt. :oops: Ik vond het trouwens geweldig en mijn moeder is er ook heel positief over, ze zegt altijd dat het de beste keus ooit was qua school.
     
    itakepictures vindt dit leuk.
  3. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    +1
     
    itakepictures vindt dit leuk.
  4. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Mijn vriendin heeft haar kinderen op de vrije school. Ze moet er zelf erg aan wennen. Het moet je liggen. Ze moet nu bijv vanalles maken, een bamboefluit en een houten klok. Ze voelt zich niet thuis op het schoolplein. Maar haar kinderen vinden het top.
     
  5. humptydumpty

    humptydumpty Fanatiek lid

    9 apr 2014
    3.637
    1.193
    113
    Ik heb ook een vriendin met kinderen op een vrije school. Haar dochters vinden het geweldig en zij ook. Er is veel ruimte voor creativiteit en reflectie, meer dan op gewoon onderwijs. Ook zijn ze meer buiten en veel meer in touch met de natuur. Aan de andere kant zijn ze academisch wel iets minder sterk (in ieder geval die school dan) vind ik aan de hand van wat zij me vertelt dat haar kinderen doen en wat de mijne moeten doen. Maar ik woon niet in Nl, dus kan niet vergelijken met NL scholen en ik ben een enorme nerd die juist hoge eisen aan het academische gedeelte stelt (dus misschien overdrijf ik wel)... Wat mij nog het meest opvalt is dat er meer een gedeelde cultuur of levensvisie of hoe je het ook maar wilt noemen hangt dan op de meeste andere scholen. Als die cultuur je ligt, lijkt het me geweldig, maar als dat niet zo is, zou het na een tijdje best kunnen gaan wringen. Ik zou een school mailen en vragen of je een keertje mag komen kijken om de sfeer te proeven.

    Hopelijk krijg je meer reacties van echte ervaringsdeskundigen!
     
  6. mausi

    mausi Fanatiek lid

    22 jul 2009
    2.686
    568
    113
    Gelderland
    Ik heb op een vrije school gewerkt. Je mag me een pb sturen.
     
    itakepictures vindt dit leuk.
  7. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ik kon zelf helaas niet kiezen voor de vrije school omdat we die op 25 km afstand alleen hebben.

    Maar van de mensen die erop hebben gezeten ken ik alleen zeer positieve verhalen.

    Als ik kon kiezen had ik altijd voor een vrije school gekozen. Spreekt mij heel erg aan.
     
    Snoeki vindt dit leuk.
  8. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Het verschilt ook enorm per school; wij zijn op een vrijeschool vlakbij gaan kijken en dat was kort gezegd heel dogmatisch en streng. Van buitenaf zag het er heel fijn uit, maar bij doorvragen en ook bv ervaringen van ouders (daar en ook overgestapte gezinnen, die dus negatieve ervaringen hadden) kwamen we er achter dat het niet voor ons was.
    Maar een dorp verder zit ook een vrijeschool en daar zijn ze juist niet dogmatisch en ook niet streng, dat was totaal anders qua gevoel en ook qua ervaringen van ouders. Maar door de afstand uiteindelijk toch voor een andere school gekozen, montessori dus ook echt weer heel anders ;)

    Ik zou dus niet in het algemeen voor ‘de vrijeschool’ kiezen, maar vooral gaan kijken opspecifieke scholen en ervaringen zoeken. Dat geldt sowieso; scholen kunnen enorm verschillen. De ene vrijeschool is de andere niet, en de ene montessori is ook de andere niet. Etc etc.
     
  9. flowertje36

    flowertje36 Fanatiek lid

    21 sep 2014
    4.074
    1.314
    113
    Vrouw
    Wij hebben in onze woonwijk ook een vrije school. Maar dat is mij iets te vrij. De kinderen zitten niet in klas lokalen, maar lopen met alle leeftijden door gangen en gezamenlijke ruimtes. Ze hebben ook geen gezamelijke lessen, mogen zelf een onderwerp kiezen en daar over werken.
    Ik ben wel heel erg van het zelf stimuleren, maar dit gaat me iets te ver.
     
  10. Wij2018

    Wij2018 Actief lid

    21 jul 2018
    465
    156
    43
    Vrouw
    Wij hebben gekeken op een vrije school, maar vonden dit iets te vrij en maakten ons vooral zorgen over of ze uiteindelijk wel genoeg leren om niet een te groot verschil met het middelbaar onderwijs te krijgen.

    Uiteindelijk voor Jenaplan gegaan en daar zijn we meer dan tevreden over. We hebben ook ervaringen met een gewone school, waar vooral gemiddelden tellen. Jenaplan heeft veel oog voor het individuele kind en ook voor zelfontplooiing + de ouders worden erg betrokken bij de ontwikkeling op school.

    Niet helemaal antwoord op je vraag denk ik, maar wij zijn blij niet voor de vrije school te hebben gekozen. Maar je moet vooral ook kijken wat bij jullie als gezin past, ga er rondlopen, volg je gevoel en neem ook zeker een kijkje op andere scholen met ander soort onderwijs. Dan kun je goed vergelijken.
     
    itakepictures en Snoeki vinden dit leuk.
  11. Manque

    Manque Niet meer actief

    Geen kinderen op de Vrije School, maar ik heb de antroposofie wel uitgebreid behandeld tijdens mijn opleiding Kunsteducatie. We zijn toen ook naar het Goetheneum in Zwitserland geweest, het hoofdkwartier van de antroposofie. Ik ben daar een beetje bang geworden van de antroposofie en de de Vrije School. Ik vond het, in tegenstelling tot wat vaak gezegd wordt, helemaal niet creatief. Ja, er wordt veel aan handvaardigheid en kunstnijverheid gedaan, maar elk kind komt met hetzelfde werkje thuis. Men heeft meer aandacht voor ambacht dan voor creativiteit, ik vind dat een groot verschil.

    Verder is de leer van Rudolf Steiner erg spiritueel en esoterisch. Hij ontwikkelde o.a. de Heilpedagogie, die is toegespitst op kinderen met een beperking of emotionele problemen (minderwertige Kinder) waarvan hij zei dat hun beperking kwam omdat hun 'wezenskern' zich niet 'volledig in het lichaam kan manifesteren'. Zo is de hele leer van Rudolf Steiner, waarop de Waldorfscholen hun filosofie baseren, behoorlijk afwijkend van een op feiten gebaseerde onderwijsbasis. Als je geen antroposofische levensinstelling hebt, snap ik dan ook niet waarom mensen voor een Vrije School kiezen. Misschien vanwege het (naar mijn mening misleidende) woord 'Vrij' erin? Er hangt een hele filosofie aan vast en de ene Vrije School is de andere niet, dus ik zou daar echt goed naar informeren. Zo zijn er vrij scholen die hun visie losjes baseren op die van Steiner, maar ook scholen die het allemaal erg serieus nemen. Hoe zit dat met de school waar je naar gaat kijken?

    Hoe denk jij over de ziel? Over een 7-jarencyclus en de intrinsieke motivatie van een kind om te leren? Over reïncarnatie? En ben je op de hoogte dat Rudolf Steiner zijn bevindingen verkreeg uit helderziend onderzoek en niet wetenschappelijk te toetsen zijn?

    Er zijn veel dingen sympathiek aan de leer en pedagogiek van Steiner, maar lees gewoon eens wat Vrije School-sprookjes over de geestenwereld en kijk dan of je het okee vind dat je kind dat te leren krijgt. Ik vind het persoonlijk best freaky allemaal. En véél te spiritueel voor het onderwijs.
     
    wwrr, Lafayette, username en 11 anderen vinden dit leuk.
  12. Maiasaurus

    Maiasaurus Niet meer actief

    Ik heb een gemengde ervaring. Het groepsgevoel kan erg fijn zijn. Veel lieve mensen en er kan als ze dat willen goed naar de kinderen gekeken worden. Anderzijds waren er ook juffen die totaal niet met mij communiceerden op basis van wat zij op basis van vooroordelen als mijn geloofsachtergrond zagen. Dat was erg belachelijk. Mijn zoon had een vorm van autisme en met zo'n stoornis kun je daar eigenlijk niet gedijen. Hij heeft bijvoorbeeld heel duidelijk instructies nodig, 1 op 1. Als een juf staat te zingen "we gaan nu allemaal zitten" dan dringt dat niet tot hem door. Twee juffen waren erg goed met mijn zoon maar twee anderen vonden de groep belangrijker en zaten niet op mijn kind te wachten en die zijn als boeven te werk gegaan.​
     
  13. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113

    Ja maar een christelijke school heeft het dan weer over de bijbel. Het oude testament was ook niet echt..... een fijn stukje om te lezen :roflmao:

    Zijn voor heel veel mensen ook alleen maar sprookjes...

    Maar ben het wel met je eens dat geloof uit het onderwijssysteem gehaald moet worden. Net als uit de politiek trouwens.

    Maar het is te diep nog geworteld. Al zijn er voor het eerst in Nederland nu meer niet gelovigen dan wel gelovigen.
     
    Manque vindt dit leuk.
  14. Manque

    Manque Niet meer actief

    Ik haal het aan omdat een hoop mensen zich helemaal niet bewust zijn van de spiritualiteit achter de Vrije School en ook niet van de opvattingen van de grondlegger. Men denkt nog vaak dat het woord 'vrij' staat voor een soort Montessori-onderwijs en meer niet. Ik vond toch dat ik het genoemd moest hebben.
     
    Elsss, Ziggi, Roanna en 3 anderen vinden dit leuk.
  15. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Please ik wil hier geen discussie over geloof in het onderwijs ;) Maar antwoord op mijn vraag :)
     
    bosi333 vindt dit leuk.
  16. Leo85

    Leo85 Niet meer actief

    Ik zou vooral goed kijken naar de aansluiting op de middelbare school.. Mijn man geeft op het voortgezet onderwijs les en die ziet echt heel vaak dat kinderen die van een vrije school afkomen moeite hebben om mee te komen in het meer rigide regime van de brugklas met toetsen en huiswerk en niet alles zelf kunnen bepalen..
     
    jolien 1986 vindt dit leuk.
  17. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    ja ik snap het.
     
  18. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113

    Je kunt moeilijk om de idealen heen als je over een vrije school praat natuurlijk. Dat is wel deel van de identiteit. ;)

    Maar ik zal het niet meer aanhalen. :thumup:
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  19. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Dankje, goed om te onderzoeken hoe 'streng' de school er in staat inderdaad, echt die-hard zou niet bij onze visie passen. Hoe deze specifieke school er in staat weet ik nog niet, volgende week gaan we langs. Als ik me op de website baseer lijkt het wat losjes
     
  20. Bloem2310

    Bloem2310 Fanatiek lid

    6 aug 2016
    2.542
    1.895
    113
    Mijn dochter gaat naar de vrije peuterspeelzaal. Tot nu toe ben ik ontzettend enthousiast!
    Ik hield mijn hart vast want mijn dochter is erg moeilijk in nieuwe situaties maar ze is de eerste ochtend gelijk tot eind gebleven. Er wordt veel aandacht aan het individu besteed en ze zijn veel met natuur en geestelijke ontwikkeling bezig. Hoe het basisonderwijs zal zijn, weet ik natuurlijk niet maar ik vind het wel een aanrader.
    Wat iemand hier wel zegt: het moet je passen
     
    itakepictures vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina