Ervaringen wasbare luiers

Discussie in 'De babyuitzet' gestart door AprilM, 27 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. AprilM

    AprilM Lid

    9 apr 2017
    77
    55
    18
    Vrouw
    NULL
    NULL
    Op zoek naar ervaringen met wasbare luiers! Wat waren voor jullie de positieve en negatieve punten met betrekking tot wasbare luiers? Is het bijv veel werk om schoon te krijgen? En hoe gaan jullie er mee om wanneer jullie een dagje weg gaan of bij een oppas? Wij zijn ons wat aan het oriënteren. Alvast bedankt voor de reacties!! :)
     
  2. Aanoniemous

    Aanoniemous Fanatiek lid

    15 feb 2016
    1.546
    962
    113
    Vrouw
    Ik vond het wassen enzo niet erg veel gedoe. Aangezien je toch veel wast met een klein kind
    Bij de oppas en opvang deden wij gewone luiers, maar je heb ook opvang die wel mee werken met wasbaar dan kan je gewoon een stuk of 5 luiers meegeven en een wetbag.
    Positief vind ik het minder in afval en dat er geen "chemische zooi tegen de billen zitten"
    Tegen; mijn zoontje wilde ze op een geven moment niet meer aan.. Dus dan denk ik dat het toch iets minder lekker zit.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  3. itakepictures

    itakepictures Niet meer actief

    Ik heb een korte tijd een all-in-one (AIO) luier geprobeerd, maar was niet enthousiast. Veel doorlekken en mijn baby werd onrustig van elk plasje. Het was wel makkelijk, wassen ging prima en vond het niet veel gedoe of vies oid. Er zijn betere 'systemen' dan de all in one die ik had en die dus veel minder doorlekken, maar ik heb ze niet meer uitgeprobeerd. Ik gebruik nu wasbare billendoekjes om toch iets aan die afvalberg te doen, daar ben ik wél heel enthousiast over.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  4. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Ik heb nu mijn tweede kind in wasbare luiers. Gelukkig past deze in de AIOs die ik heb (Bumgenius freetime). Dat is wel echt geluk hebben hoor want de pasvorm bij AIOs komt heel nauw. Maar als het past kun je er zo goed mee uit de voeten! Wij hebben een prullenbak met klikdeksel en daarin de waszak en als die vol is gooi je m zo in de wasmachine, programma 60 graden met voorwas en extra spoelen. Onderweg stop je de luier in een wetbag. Rits dicht en je ruikt niks. Rits open en je mikt de hele wetbag in de waszak.

    Het enige dat ik nooit op heb kunnen lossen, zijn de nachten. Mijn buikslapende kinderen lekten zelfs door tweedelig bamboe heen dus hier iedereen in de nacht in wegwerp.
     
    Rozemarijn33 en AprilM vinden dit leuk.
  5. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113
    Hier de little lamb pocket luiers en daar best tevreden over. Bij de tweede passen ze wel wat minder goed, die heeft een andere bouw dan de eerste. Eerste kon ook prima in de nacht luiers van little lamb, maar tweede lekt erdoor. Dus die zit in de nacht in wegwerp.
    Wassen is geen moeite hier. Heb 2 emmers naast de commode, 1 voor de poepluiers en 1 voor de plasluiers. Poep eruit schudden in toilet en dan een keer spoelen in de machine, plasluiers erbij en spoelen en dan wassen. Hier gaan ze ook in de droger omdat we geen ruimte hebben om ze op te hangen.
    Nu er een derde komt als de tweede nog maar 15 maanden is moeten we wel wat extra luiers halen, dan hebben we net niet genoeg.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  6. Daria1988

    Daria1988 Actief lid

    9 jul 2015
    130
    15
    18
    NULL
    NULL
    Goede ervaring mee. Let wel op dat je de eerste maanden nog geen one size kan gebruiken (die zijn echt te groot en gaan lekken). Wij hebben toen prefolds met kleine overbroekje gebruikt. Dat leek in het begin een gedoe maar is goedkoop, makkelijk en lekt niet door. Later hebben we wel onze size broekjes met inleggers van bumgenius en little lamb gebruikt. Op een gegeven moment snachts wel over gestapt op luiers omdat kind heel slecht sliep en vaak doorlekte (en we in ieder geval de luier wilde uitsluiten. Sliep daarna nog seeds slecht helaas :p)

    Dus zeker fan! Goed voor het mileu en de billen van baby, en uiteindelijk goedkoper dan al die wegwerp luiers
     
    AprilM vindt dit leuk.
  7. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    er is een grote fb groep “wasbare luiers” voor informatie en vragen

    er is veel keuze. per persoon verschilt het wat voor systeem werkt.
    ook de bouw en plasgedrag van je kindje is bepalend.
    aio’s en pockets zijn lekgevoeliger dan sio’s en voorgevormd, bij de laatste 2 kan je jet overbroekje ook 2x gebruiken.

    tips:
    ga eens op consult bij 1 van de gratis consulenten van nappy’s en op de site van nappy’s staat veel uitleg
    op https://www.wasbareluierwereld.nl/ staat ook veel info
    neem eerst een huurpakket!

    Ik ben nu bezig met een huurpakket :)
     
    AprilM vindt dit leuk.
  8. Louloute

    Louloute Niet meer actief

    Ik vond het echt mega gedoe. Het wassen viel erg mee, dat vouwen en in elkaar zetten echter...
    Je kind kan geen normale kleding meer aan.
    Je moet heel vaak verschonen anders lekken ze door.
    Als je onderweg bent vond ik dat sjouwen ook niks.
    Al met al, ik vond het niks.
    Ik heb mijn hele stash wel razendsnel verkocht (en voor een mooie prijs ook).
     
    AprilM vindt dit leuk.
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.909
    3.327
    113
    Hier bevalt het prima.
    Gebruik milovia overbroekjes met inleggers. Geen gedoe met vouwen of in elkaar zetten.
    Dochter past gewoon in haar gewone kleding in eigen maat.
    Verschoon niet veel vaker dan met wegwerp.
    Geen last van lekkages.
    Was 2x in de week.

    Er zijn zoveel soorten en systemen. Kijk wat bij jullie past.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik weet niet welke luiers/systemen je had. Maar er zijn toch ook zeker smalle/slanke luiers. Leggings van zeeman/hema gaan er prima over, soms een maatje groter dan normaal.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  11. Bootcamp babe

    Bootcamp babe Niet meer actief

    Mijn zusje heeft het ook over kleren een maat groter over wasbare luiers maar hier niet hoor. Alles past prima. We moeten vaak wel wat eerder verschonen, echt wel elke drie uur maar dat is toch niet absurd vaak? Vouwen vind ik juist wel een leuk hersenloos werkje eigenlijk...
     
    peque en AprilM vinden dit leuk.
  12. Louloute

    Louloute Niet meer actief

    Leggings ja!! Een legging is geen normale kleding :roflmao:
     
  13. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Oh maar de spijkerbroeken van zee man of de jog jeans van name it gaan ook prima hoor!
     
  14. Rozemarijn33

    Rozemarijn33 Niet meer actief

    Zeg dat maar tegen mijn dochter. Die draagt alleen maar leggings en jurken. Die krijg je niet in een broek.

    Hier veel ervaring, ooit een webwinkel gehad met wasbare luiers.
    All in one lijken qua gemak het meest op wegwerp. Pasvorm luistert wel wat nauwer en het absorbeert iets minder dus om de 3 uur verschonen is wel nodig.

    Pocketluiers kun je zelf vullen met inleggers die meer absorberen bijv van bamboe of hennep. Je moet ze na het wassen wel vullen dus iets meer werk. (Je hoeft de inleggers er niet uit te halen na gebruik, ze vallen er in de machine vanzelf uit.

    2 delig is het meest lek-proef en het beste voor de nacht. Je kunt eenvoudige inleggers er in leggen zoals het Flip- systeem of de vouwluiers van Bummis. Maar ook voorgevormde luiers onder het broekje. Van katoen, of bamboe voor meer absorptie. Fijne is dat je het overbroekje beter kunt afstemmen op je kindje waardoor lekker veel minder gebeurd.

    Qua lekken: mijn kinderen lekten ook wel door in wegwerp, en maar heel zelden in wasbaar. Ligt echt aan het kind, en de manier van plassen/poepen. Zo heb ik met wegwerp de poep al tot in de nek gehad, waar het bij wasbaar in elk geval in het overbroekje gebleven was, of alleen een randje bij de benen nat was.

    Wassen vond ik geen gedoe, en ik vind het een fijn idee dat er chemische producten aan de huid van Mn baby komen. Het voordeel voor het milieu is ook heel groot. De vierde gaat hier ook weer in wasbaar al verklaard iedereen me voor gek omdat we geen droger hebben en met 6 natuurlijk al veel was hebben.
     
    AprilM vindt dit leuk.
  15. Tuttebelleke

    Tuttebelleke Fanatiek lid

    19 mei 2017
    3.484
    3.856
    113
    Vrouw
    Hier ook ervaring.
    Een paar tips:
    • Probeer eerst iets uit alvorens hele pakketten van 1 systeem te kopen. Wat eerder ook al gezegd wordt is dat er veel afhangt van de bouw en het plasgedrag van je kind.
    • Wasbare billendoekjes zijn heel fijn.
    • Gebruik een papieren inlegvelletje; als er gepoept wordt kun je dat er makkelijk uithalen en weggooien/doorspoelen en zit er nagenoeg geen ontlasting op de luier.
    • Het wassen met een waszak vond ik eigenlijk het smerigst, ook omdat er door die waszak (omdat daar gaatjes in zitten) vocht in je luieremmer komt waardoor die gaat stinken en vies wordt. We gebruiken nu een grote wetbag (dus van hetzelfde materiaal als een overbroekje) in een grote luieremmer. De luieremmer blijft schoon aan de binnenkant en je kunt de zak er ook makkelijk uit halen zonder vieze handen te krijgen.
    • Koop leuke wasknijpers ;)
    • Doe vooral wat makkelijk/fijn is. Wij gebruikten de eerste paar maanden tijdens uitstapjes gewoon wegwerp; we moesten al zo veel mee zeulen. Inmiddels gaan wasbare luiers mee als we ergens heen gaan, omdat er ook meer plek is in de luiertas.
     
    AprilM en Rozemarijn33 vinden dit leuk.
  16. Gruffalo123

    Gruffalo123 Fanatiek lid

    26 jun 2017
    3.939
    4.461
    113

Deel Deze Pagina