Ervaringen ziek veroorzaakt door zwangerschap

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door bluedrake, 31 mrt 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Hallo,

    Ik ben inmiddels al een tijdje ziek vanwege bekkeninstabiliteit en bekkenklachten, dit is zwangerschapsgerelateerd. De arts heeft een analyse opgemaakt en sta ziek gemeld bij het uwv. Hier moest ik een digitale vragenlijst invullen. Heeft iemand hier ervaring mee hoe nu verder en wat mij te wachten staat? ik ben in overleg geweest met mijn werkgever en ben in eerste instantie minder gaan werken maar dit ging niet meer. Daarna naar de bedrijfsarts geweest en nu dus ziek gemeld bij het UWV...

    Ik hoor graag ervaringen, dit is helemaal nieuw voor mij.
     
  2. siepel

    siepel Actief lid

    15 jun 2010
    417
    206
    43
    Het uwv beoordeeld of je klachten inderdaad zwangerschapsgerelateerd zijn. Maar wat ik heb begrepen doen ze daar met zwangerschap niet snel moeilijk over. Ik ben 50% ziekgemeld, al sinds week 15 en ik ben in die tijd 1x gebeld door het uwv om te vragen hoe het gaat. Over een paar weken bellen ze nog een keer.
     
  3. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Werd je dan ook binnen de 2 weken gebeld? Ben heel benieuwd, hoop toch echt dat het goedgekeurd word...
     
  4. LizMe

    LizMe Fanatiek lid

    7 aug 2016
    3.108
    2.000
    113
    Ik ben nog nooit zo verbaast geweest over een telefoontje als die van het UWV , je hoort altijd van die horrorverhalen over die instanties maar over zwangerschap doen ze zo niet moeilijk.
    Ik moest zelf nog benoemen dat het maar om een paar uurtjes ging en niet volledig.
    Waarom maak je je druk over het goedkeuren?
     
  5. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Dat is wel goed om te horen. Ik ben helaas wel volledig in de ziektewet momenteel omdat ik gewoon pech heb door die bekkeninstabiliteit. Heb het idee dat ik mij steeds voor alles moet verantwoorden en het is al vervelend genoeg. Had een vragenlijst gehad maar voor mijn gevoel kon ik daar niet alles in kwijt.
     
  6. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Mijn ervaring met het uwv is ook dat ze met zwangerschapsgerelateerde klachten echt geen enkel risico nemen. Bij de derde ben ik ook al vrij vlot gedeeltelijk ziek gemeld omdat ik een staand beroep heb en heel veel last van harde buiken had. Eerst aanpassingen in werk en rooster geprobeerd, maar toen dat ook niet voldoende werkte halve dagen gaan werken. UWV heeft hier nooit moeilijk over gedaan. Bekeninstabiliteit is nog een stuk vervelender, als je dat verwaarloosd kan je daar ook nog na je zwangerschap last van hebben, dus ik denk niet dat ze daar risico mee gaan nemen.
    Ik snap wel dat je het heel vervelend vindt om je constant te moeten verantwoorden, althans, dat je het gevoel hebt dat je je moet verantwoorden.
     
  7. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Dankjewel voor het delen van je ervaring. Ik heb ongeveer hetzelfde traject als jou afgelegd, alleen helaas van 50 procent naar 100 procent ziektewet gegaan doordat het echt niet meer ging. Alles in overleg met de werkgever. Vandaag weer tegenslag bij de fysio, het is niet anders.. en toch voelt het heel rot allemaal.
     
  8. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    het is zo enorm balen als je lichaam niet mee wil werken. Mentaal gezien is die drang er dan om gewoon lekker aan het werk te gaan, maar als het dan fysiek niet lukt is dat enorm shit. En dan elke keer inderdaad het gevoel je te moeten verantwoorden, naar je werkgever, je collega’s, het uwv, de arboarts. Vooral het gesprek met de arboarts zag ik enorm tegen op. Maar dat was bij mij een heel positief en fijn gesprek. Die drukte me echt op het hart om goed naar m’n lichaam te luisteren en die wilden eigenlijk dat ik nog minder ging werken.
    Wat balen dat je bij de fysio een tegenslag had.
    Ik kan me nog heel goed herinneren dat ik vroeger een juf had die bekkeninstabiliteit had. Ik denk dat zij bijna een jaar na de zwangerschap nog moeilijk liep. Ik ben daar toen zo van geschrokken dat ik echt heel goed naar m’n lichaam ben gaan luisteren.
    Doe rustig aan!
     
  9. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Allereerst dank voor je lieve reactie.

    Ik zag daar zelf ook wel tegen op, dat gesprek met de arbo. Echter toen ik die hobbel had genomen kwam het UWV er nog achter aan.. en die krijgen weer niks van de arbo dus kan je alles nog een keer gaan uitleggen. Ben lichamelijk enorm beperkt op dit moment en daar baal ik echt van inderdaad. Geeft echt aan dat ik rustig aan moet doen ook omdat de pijn zo aanwezig is.
     
  10. Milkyway7

    Milkyway7 Fanatiek lid

    28 apr 2020
    1.435
    936
    113
    Vrouw
    Noord-holland
    Ik heb 1 jaar in de ziektewet gezeten na mijn bevalling i.v.m bekken klachten. Ik heb ook alleen maar een vragenlijst moeten invullen van uwv en meer ook niet. Heb verder nooit een keuring gehad via uwv alleen altijd telefonisch gesprekken over hoe het met me ging. Ik zat in een revalidatie traject toen en werd ook begeleid door mijn bedrijfsarts.

    Ik denk inderdaad ook dat uwv in jou geval echt niet moeilijk zal doen. Bekkenpijn is echt een bekende zwangerschaps gerelateerde klacht namelijk. Je werkgever krijgt door uwv betaald voor je dus die zal ook niet moeilijk doen.

    Neem vooral je rust zoveel als kan want ik weet hoe killing bekken klachten kunnen zijn! En vooral niet druk maken :)
     
  11. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw

    Wat heftig zeg dat je er zelfs een jaar in hebt gezeten... fijn dat je je ervaring deelt!

    Rust nemen probeer ik nu zoveel mogelijk te doen, zal wel moeten want het lichaam werkt helaas niet me... dank voor je reactie.

    PS: gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
    Milkyway7 vindt dit leuk.
  12. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Wat dat betreft is het soms echt vervelend dat die info niet gewoon uitgewisseld mag worden. Elke keer weer opnieuw moeten uitleggen hoe en wat en het gevoel hebben dat je je moet verantwoorden vreet ook gewoon energie. Hopelijk als deze laatste hobbel is genomen geeft dat ook wat meer rust.
    En het lijkt me echt balen om al halverwege de zwangerschap helemaal thuis te komen zitten. Dit is vast ook niet hoe je je zwangerschap van te voren had voorgesteld. Probeer daar waar je kan ook gewoon hulp in te schakelen, hoe lastig het misschien ook is om hulp in te schakelen, maar bijvoorbeeld stofzuigen daar merkte ik echt van dat mijn lijf het daar heel zwaar mee had.
    Probeer je rust te pakken en te genieten van het groeiende wondertje in je buik.
     
    bluedrake vindt dit leuk.
  13. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Had het mij zeker niet zo voorgesteld, maar eerst al heel lang bezig geweest met zwanger worden en dan dit er ook nog eens bovenop. Het is helaas niet anders en ben wel heel blij dat het tot nu toe met de baby wel heel goed gaat.

    Qua huishouden doet m'n man nu heel veel, stofzuigen lukt mij inderdaad echt niet net zoals boodschappen doen. Ik ga zeker meer naar m'n lichaam proberen te luisteren, die geeft ook vaak genoeg aan dat het echt te zwaar is.
     
  14. Yaisa

    Yaisa Fanatiek lid

    31 jul 2013
    1.202
    1.246
    113
    Dikke knuffel voor je! Ik zag inderdaad je onderschrift en jullie hebben al een hele tijd een kinderwens hebben... en dan verloopt dat ook nog zo anders dan dat je je van te voren voorstelt. Lijkt me heftig...
    Luisteren naar je lichaam is ook echt iets wat ik heb moeten leren. Ineens kwam het besef dat als ik dat niet deed ik daar nu niet meer alleen mezelf mee had.
    Super fijn dat je man nu heel veel in het huishouden doet!
     
    bluedrake vindt dit leuk.
  15. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Sommige dingen heb je helaas niet altijd voor het zeggen. Dankjewel voor je dikke knuffel.

    Mijn man doet wat hij kan alleen alles komt nu op hem neer naast een fulltime baan dus echt wil pittig. Ik had nog gekeken met boodschappen bestellen enzo maar door de corona crisis zit dat allemaal zo snel vol dat dat ook geen optie is.

    Moet ook nog leren beter naar mijzelf te luisteren, dat gaat ook in stappen.
     
    Yaisa vindt dit leuk.
  16. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    17.971
    17.011
    113
    Vrouw
    Hier was ik gedeeltelijk ziekgemeld vanwege zwangerschap. Moest ook een vragenlijst invullen. Bedrijfsarts heeft mij 2x gebeld. 1x om alles te noteren en 1x om te vragen hoe het ging.
    Ze zijn daar echt niet moeilijk in.
     
    bluedrake vindt dit leuk.
  17. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik heb met alle zwangerschappen in ziektewet gezeten.
    Bij eerste vanaf 25 wkn ivm bekkeninstabiliteit en oververmoeidheid.
    Bij tweede vanaf 9 wkn gedeeltelijk, vanaf 15 wkn volledig ivm bekkeninstabiliteit en extreme misselijkheid.
    Bij derde vanaf 5 wkn volledig ivm hyperemesis gravidarum.

    Had goed contact met bedrijfsartsen die altijd voorzichtig waren en alles goed vonden wat ik aangaf, respecteerden mijn grenzen. Plan van aanpak was: bevallen. UWV was slechts 1-2 telefoontjes. En ergens na de 30 wkn niets meer, 'we horen wel van u na de bevalling, succes!'
     
    bluedrake vindt dit leuk.
  18. bluedrake

    bluedrake Fanatiek lid

    1 aug 2018
    3.658
    4.038
    113
    Vrouw
    Heel vervelend dat je dit bij 3 zwangerschappen hebt gehad zeg! Gelukkig wel echt medewerking gekregen. Ben tot nu toe nog steeds aan het wachten op een telefoontje.
     
  19. mxm

    mxm Fanatiek lid

    28 mrt 2018
    2.896
    2.397
    113
    Vrouw
    Ik zit ook deels in de ziektewet. Het UWV heeft me aan het begin gebeld en vermeld dat ze het helemaal begrijpen. Dus dat het per direct was goed gekeurd ook. Toevallig hebben ze gister weer even contact opgenomen omdat we inmiddels 6 weken verder zijn. Ze vroeg hoe het ging, en gaf zelfs aan dat als het echt niet gaat ik dan helemaal moet stoppen. Mijn lichaam en kindjes zijn het belangrijkst nu, zei ze nog. Dus hartstikke fijn contact met UWV!
     
    bluedrake vindt dit leuk.
  20. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.868
    15.304
    113
    Ben jij nou al gewoon ruim 24 weken?! Woooooow:eek:

    Hoe voel je je?
     

Deel Deze Pagina