Erven van ouder

Discussie in 'De lounge' gestart door Glass, 11 nov 2025.

1. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.296
    1.117
    113
    Vrouw
    Een praktische vraag, ik lees al veel op de rijksoverheid, maar niet alles wat ik wil weten kan ik vinden.
    Mijn ouder is ernstig ziek en zal geen jaar meer hebben. Er is een koopwoning, met kleine hypotheek. En een (dure) auto. En wat geld.
    Er is geen sprake van een partner, en ik ben enig kind.
    Wat zijn dingen die nu al handig zijn om te regelen?

2. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.296
    1.117
    113
    Vrouw
    Oh aanvulling, waar ik over nadenk. Kan ik zo maar bij de bankrekeing,
    hoe werkt het met belasting betalen over het huis etc.

3. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    56.052
    16.076
    113
    Nabij Utrecht
    #3 RoGiJuLi, 11 nov 2025
    Laatst bewerkt: 11 nov 2025
    Ik zou sowieso je ouder een machtiging laten ondertekenen waarin jij nu al gemachtigd wordt voor alle (financiele) zaken bij leven en overlijden.

Spectre, Vero0504 en Glass vinden dit leuk.
  4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    23.774
    11.185
    113
    Bij de notaris dingen vast laten leggen. Dat heeft mijn moeder gedaan toen mijn vader overleed.
    Misschien kijken of de gegevens met wachtwoorden opgeschreven staan. En wat @RoGiJuLi schrijft machtigen

Heel erg veel sterkte!

Spectre, Vero0504 en Glass vinden dit leuk.
  5. Esther2901

Esther2901 Fanatiek lid

3 jul 2014
    2.623
    1.987
    113
    Ik zou dan nu alvast beginnen te inventariseren welke abonnementen, verzekeringen etc lopen. Denk dan ook aan donaties die wellicht automatisch van de rekening worden afgeschreven,

Nadat mijn moeder was overleden, ben ik ik de gemachtigde geworden voor de bankrekening die op naam van mijn vader stond. Officieel blokkeert de bank de rekening zodra ze van een overlijden op de hoogte zijn, maar zover ik me kan herinneren is dat bij ons niet gebeurd toen mijn vader overleed (wel inmiddels 13 jaar geleden).

De aangifte erfbelasting dient binnen 8 maanden na overlijden bij de belastingdienst binnen te zijn, dus daar heb je even de tijd voor.

Mijn ouders hadden de begrafenisverzekering bij de Dela lopen en die hebben ook mensen die met je meedenken wat er allemaal administratief etc geregeld dient te worden na een overlijden.

Glass vindt dit leuk.
  6. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.296
    1.117
    113
    Vrouw
    Doe je dat bij de bank?
    Echt heel dom misschien hoor maar pff veel info in korte tijd.

7. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.408
    5.655
    113
    Ga in overleg met een notaris en financieel adviseur over het testament. Wat is verstandig om juridisch op dit moment te regelen? Wellicht een levenstestament en machtiging voor alle bankrekeningen.

Verder is geld schenken bij leven heel vaak veel gunstiger dan een erfenis bij overlijden. Het klinkt gek maar zijn er bepaalde zaken die jij graag zou willen doen met een erfenis? Denk aan een verbouwing, een reis, studies voor de kinderen etc. Jouw ouder zou zijn dure auto kunnen verkopen (anders moet jij dat straks doen terwijl je heel druk bent met andere zaken).

Bij ons in de familie hebben de grootouders veel geld bij leven geschonken. Daar zijn in overleg mooie dingen van gekocht en grootouders konden er zelf ook nog van genieten! Als jouw ouder bijvoorbeeld zelf de nota's van een reis of verbouwing betaald is dat geen schenking. Maar na zijn overlijden moet je er behoorlijk belasting over betalen.

Ook hebben wij ervoor gekozen het grote koophuis leeg te halen en te verkopen. Dat was met een grote familie al een behoorlijke klus! Jij bent ook nog eens alleen. Zoiets kan je weken of maanden kosten. Je moet alles uitzoeken, wegdoen, opruimen en schoonmaken. Maar ook het huis verkoopklaar maken bijvoorbeeld. Grootouder is toen veel kleiner gaan wonen in een huurwoning. Dat maakte het afscheid veel prettiger.

Verder maak een overzicht van alle vaste lasten, lidmaatschappen en abonnementen. Met daarbij inlogcodes en wachtwoorden. Zeg alvast op wat je kunt.

Maak samen een draaiboek voor het overlijden (hier zijn speciale boeken voor). Een digitale adreslijst van genodigden. Wat wil ouder met muziek en hoe zit het met de verzekering?

masami, poema en Glass vinden dit leuk.
  8. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.296
    1.117
    113
    Vrouw
    Dat laatste gaat niet helemaal op, ouder wil graag het lichaam afstaan aan de wetenschap. En is nu bezig dat te regelen. Dus dan zal ik het toch zelf moeten regelen en zo.

9. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.296
    1.117
    113
    Vrouw
    Ouder woont niet super groot en is al bezig met zaken wegdoen etc.
    Dat scheelt wel, auto weg doen dat gaat niet die wordt nog gebruikt.
    Afscheidsdienst komt er niet.

10. crienatje

crienatje Actief lid

1 feb 2010
    361
    167
    43
    Helaas zelf mee te maken gehad.
    Indien er geen sprake is van een testament heb je een verklaring van erfrecht nodig.
    De bankrekening wordt namelijk anders automatisch geblokkeerd tot je dit kun overhandigen.
    Erfbelasting kun je laten regelen door een belastingadviseur.
    Die kan de hoogte berekenen en de aangifte hiervoor verzorgen.

Glass vindt dit leuk.
  11. cowgirl80

cowgirl80 VIP lid

28 jul 2010
    8.158
    6.905
    113
    zuid-holland zuid
    Als je schenkt bij leven maar de ouder overlijdt binnen een jaar dan gaat de schenking alsnog onder erfbelasting vallen dus je bent feitelijk te laat voor schenking bij leven.

Ik heb het zelf aan de hand gehad, maar wij hebben er voor gekozen om te wachten tot ouder overleden was met naar de notaris gaan omdat we hem daar niet nog mee wilden belasten meer. Op zich was het prima te doen: na het overlijden ga je met de overlijdensacte naar een notaris. Die maakt een verklaring van erfrecht. Die kun je gebruiken voor alle instanties. Als je die opstuurt naar de bank dan kun jij verder alles met die rekening.

Nellie4 en Glass vinden dit leuk.
  12. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.639
    2.115
    113
    Bankrekening moet je nu en/of rekening van maken. Als je ouder jou bij op de rekening zet kan je alles blijven doen met de rekening en kan je overal bij.
    Mijn vader is 4 maand geleden overleden en mijn moeder 11 jaar geleden. Doordat mijn broer en ik beiden bij op een rekening stonden konden wij alles regelen met de bankzaken

Glass vindt dit leuk.
  13. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.639
    2.115
    113
    Ik zou wel zorgen voor een back-up. Soms heeft de wetenschap geen lichaam nodig oo dat moment of is er geen plek voor een lichaam en moet je toch een uitvaart regelen. Is wel iets om rekening mee te houden

Elsss en Glass vinden dit leuk.
  14. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.639
    2.115
    113
    Succes met regelen en sterkte de komende tijd.
    Zijn er schulden of kun je de erfenis zuiver aanvaarden? Eventueel schenken bij leven. Vraag een notaris om advies.

Glass vindt dit leuk.
  15. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.296
    1.117
    113
    Vrouw
    Ja er is wel een verzekering voor als het niet door kan gaan.
    Ik ga denk ik volgende week even langs, ook even papieren inzien.
    Er zijn geen schulden buiten de resterende hypotheek.

Bedankt voor jullie reacties, t is even weer wat duidelijker geworden.

Krabje vindt dit leuk.
  16. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

7 mei 2019
    24.151
    27.913
    113
    Vrouw
    Denk na over het aanvaarden. En, indien van toepassing, verkoop het huis binnen 6 maanden anders moet je over de woz waarde belasting betalen. Levenstestament opstellen.

Ik kan bv nu al de bankzaken doen van mijn moeder digitaal omdat ik de wachtwoorden heb. De bank vond machtigen niet nodig: ik kan alles digitaal doen en ik kan gewoon op de rekening zolang ik geen overlijden meldt. Overlijden van pa staat nog steeds niet gemeld: hij staat gewoon nog op de en/of rekening zonder dat t problemen geeft (we zijn net nog naar de bank gegaan)
    Iets simpels als koopzegels van de AH bv, daar kunnen wij nu niet bij. Dus kijk of dat er is. Ik moet zoveel documentatie opsturen daarover...

Zoek alvast een notaris. Ze kunnen ook alles overnemen als je dat wil. Ik weet dat een vriend van mij de hele afwikkeling had doen. Kost wat, maar zorgde voor hun voor rust. De notaris beheerde al t geld zeg maar en toen alles afgerond was, incl verkoop huis, kregen ze hun deel

En heel veel sterkte! Het is al verdrietig genoeg. Erfbelasting systeem sucks in Nederland. We kregen nu nog weer een brief over naheffing pfff. Konden we gelukkig weggooien maar toch. Geeft wel stress.

Glass vindt dit leuk.
  17. Glass

Glass Fanatiek lid

29 mei 2017
    2.296
    1.117
    113
    Vrouw
    Ja verkoop zal zo snel mogelijk zijn. En wat bedoel je met denk over aanvaarden?
    Ik kan nu ook niet bij de bankrekening, dus we zullen er sowieso iets mee moeten.
    Ja notaris lijkt me dan ook wel fijn idd. Maar weet niet of ie dat wil.

18. Donna1993

Donna1993 Bekend lid

19 okt 2021
    941
    918
    93
    Vrouw
    Heeft de ouder misschien zelf al iets kunnen regelen? Ik ben nanelijk ook enigkind en van mijn ouders weet ik dat ze al bij de notaris een testament hebben opgesteld, voor erfrecht. Mijn ouders zijn nog jong en het is voor nu nog niet aan de orde. Maar zij gaven aan mij niet met alles te willen opzadelen als het zo ver is. Dus daarom op voorhand al dingen vastgezet.

19. Krabje

Krabje Fanatiek lid

8 dec 2011
    3.639
    2.115
    113
    Het is zwaar waar je door moet. Wij zijn nu bezig met de verkoop van mijn vaders huis. Het is zo raar, je thuis verkopen.:cry:

20. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.879
    1.578
    113
    Vergeet niet wachtwoorden aan je ouder te vragen! Wij liepen er tegenaan dat we veel abonnementen niet/moeilijk konden opzeggen. Als we gewoon inloggegevens hadden gehad, hadden dingen makkelijker gegaan. Dan hadden we bepaalde zaken zoals vriendenloterij ook bij leven al kunnen beëindigen. Mijn moeder kon in de laatste levensfase niet meer praten (tumor in de hersenen), zien of schrijven dus het was ook niet echt meer na te gaan wat haar wachtwoorden enzo waren.

Deel Deze Pagina