Eten: hoeveel en wat eet jouw kind?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door JuffM, 7 jul 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. JuffM

    JuffM Bekend lid

    7 nov 2016
    810
    404
    63
    NULL
    NULL
    Hallo allemaal

    Wij hebben een dochter van 4 en een zoon van bijna 2 en we doen ons best voor een derde.

    Mijn dochter is een redelijk slechte eter geweest maar gaat steeds beter en we mogen er niet meer over klagen ten opzichte van eerder.
    Mijn zoon eet goed als hij zin heeft dus echt peuter puber

    Ik vind het belangrijk dat ze gezond eten
    Bruin brood (liefst volkoren brood) weekend keer krentenbol en brooskes etc)
    Elke dag minimaal 1 stuk fruit en geregeld meer dan dat.
    Niet te veek koekjes en snoepjes maar wel elke dag ietsjes
    En avond eten is dan mijn punt.

    Ik probeer gezond te koken met veel groenten en weinig zout. Op oma dag eten ze pasta met amper groenten.
    Is dan geen patat maar heel gezond is het ook niet en weekend gaan we vaak uit eten, eten we makkelijk of halen we patat. Niet altijd elk weekend maar merk met mooie weer dat steeds vaker bbq etc is met 2 stukjes wortel en komkommer bijv.


    Hoe doen andere moeders dat en hoe maken jullie daar keuzes in ? Ik vind dat soms best lastig. Straks 3 weken op camping in buitenland kook ik ook lang niet elke dag gezond bijv

    Ik ben benieuwd of er dames met mij mee willen kletsen hierover
     
  2. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Rauwkost tussendoor geven en bij het avondeten dat ook aanbieden. Gaat er hier altijd wel in. :)

    En als ze het lusten smoothies, bv. met spinazie.

    En een broodje gezond, niet veel groente, maar toch ook weer iets.
     
    Tazzy vindt dit leuk.
  3. Suthern

    Suthern Actief lid

    21 dec 2018
    368
    221
    43
    Vrouw
    Mijn kinderen zijn even oud en we hebben er altijd op gehamerd dat ze alles moeten proeven. Dat doen ze.

    En ze moeten opeten wat wij ze opscheppen (4 flinke eetlepels zeg maar), daarna mogen ze zelf meer opscheppen van wat ze willen. Dat mogen aardappels zijn, los vlees of pasta. Maar alleen als ze hun bakje leeg hebben. En dat doen ze ook.

    Het is het eerste jaar niet altijd gezellig geweest aan tafel (zeg maar gerust gevecht), maar we hebben er inmiddels profijt van. Vergeleken met vrienden zijn wij erg strenge ouders wat dat betreft.

    Ik kook altijd met aardig wat groente (150-200 gr pp), desnoods pureer ik dat tot lekkere saus en we eten geregeld groente die ze zelf erg lekker vinden zoals tomaat, broccoli en spinazie.

    Met rauwkost maak ik ze helaas niet heel blij, dus we kunnen niet terugvallen op komkommer ofzo als ze niet willen eten.

    Ik betrek ze bij het koken en na hun eerste bakje mogen ze zelf opscheppen, dat scoort altijd wel punten. Ook moeten ze een minimale hoeveelheid eten die wij aanbieden, maar mogen daarboven alles weigeren wat ze willen of juist nog 3x opscheppen. Dat werkt hier allemaal erg goed.

    Zelfgemaakte (gepureerde) soep is ook een goede manier om te zorgen dat ze groentes binnenkrijgen, dit kun je ook voortzetten op vakantie. Naast het aanbieden van rauwkost over de gehele dag. Groente hoeft niet alleen bij het avondeten aan bod te komen hè.
     
  4. NiekeKris

    NiekeKris VIP lid

    13 apr 2008
    22.509
    8.358
    113
    Zo grappig hoe alle kinderen anders zijn; hier gruwelen ze juist van alles wat gepureerd is. :roflmao: Groente in saus of soep verwerken oid werkt hier dus niet, dan eten ze gewoon niet. De jongste lust ook geen smoothies en appelmoes ed, die wil alles ‘vast’.
     
  5. Bloempje01

    Bloempje01 Fanatiek lid

    10 dec 2012
    1.034
    418
    83
    Vrouw
    Wij eten ook echt niet iedere avond ‘gezond’ tuurlijk, ik probeer zoveel mogelijk gewoon genoeg groenten bij het avondeten te hebben. Maar vooral in de zomer schiet dat er nog wel eens bij in. Wat ze wel standaard iedere dag eten :

    Ontbijt : 1 a 2 volkoren boterhammen 1 met kipfilet of ham. 1 met kaas of smeerkaas.

    Tussendoortje : 1/2 stuks fruit, smorgens is dat altijd appel/banaan/mandarijn

    Lunch : 2 volkoren boterhammen, wederom 1 met kaas of smeerkaas en 1 met vleesbeleg. Dit vinden ze beide gewoon erg lekker, vaak snij ik hier wat stukjes komkommer tomaat en paprika bij. Dat smikkelen ze dan ook op. En een gekookt eitje vinden ze ook altijd heerlijk!

    Tussendoortje om 15.00 : Goed bakje fruit, tussen de middag mogen ze kiezen tussen het ‘luxere’ fruit. Aardbeien meloen frambozen druiven net wat er te verkrijgen is.

    En dan om 17.00 avondeten, moet zeggen dat het de laatste tijd goed gaat met eten. Van beide 4 en 2 jaar oud. Vooral de oudste was echt héél lang een zeur met eten, kleinste stukje groente plukte ie al eruit. Van de een op andere dag sloeg dat gelukkig volledig om!

    Snoepjes en koekjes worden hier echt zelden gegeten, puur omdat ze er geen trek in hebben omdat ze hun buikjes vol hebben. Juist omdat ze door de dag heen gewoon voldoende fruit vezels en rauwkost eten, kan het mij niet zoveel deren als er eens wat minder groenten wordt gegeten!
     
  6. owly

    owly VIP lid

    19 aug 2013
    19.977
    8.779
    113
    Vanaf kleins af aan leggen we wat verschillende dingen op zijn bord en dat kon hij eten.

    Verveel met het eten en het ging weg.
    Wanneer we er niet teveel aandacht aan gaven at hij daarna gewoon verder.

    Al heel lang mag hij helpen in de keuken, snijden, proeven, kneden, mixen etc.
    Proeven is hier dus een positief woord.
    Ondertussen is hij 5 en proeft alles en lust ook heel veel.

    Toen hij kleiner was boden we nieuwe dingen aan met nog een restje van de dag er voor, zo lag er altijd iets op het bord wat hij lust.
    Hij mocht na 10.30 niks meer eten anders at hij zijn brood smiddags niet op, smiddags max tot 15.00 omdat wij vroeg aten.

    Dingen meerdere keren aanbieden om de smaak te leren kennen. Ze zeggen dat je pas na 15 keer proeven kan zeggen of je het wel of niet lust.

    Als ontbijt en lunch eet hij verschillende dingen. Ei, brood, cracker, fruit, groente, stukje peperkoek. Vooral veel verschillende dingen is hier een feest
     
  7. Adje

    Adje VIP lid

    21 aug 2015
    15.495
    24.370
    113
    #7 Adje, 8 jul 2019
    Laatst bewerkt: 8 jul 2019
    Ik maak me er serieus nooit druk om. Bij mijn eigenwijze peuter is er geen peil op te trekken. Hij maakt zelf problemen van wat hij wel/niet eet, want ik doe het echt niet en hij moet en zal ergens moeilijk over doen, alleen maar omdat hij peuter is :roflmao:. Dus de ene keer eet hij alleen de groentes en de andere keer pikt hij de pasta er tussen uit of eet alleen de rijst. Hij is dol op fruit/rauwkost maar ook op koek/snoep en met grote dochters in huis die redelijk zelf bepalen wat ze eten krijgt hij genoeg in zijn vizier en wil hij meestal ook eten wat zijn zussen eten (ook weer variërend van fruitsmoothie tot ijsje, etc.)
    Hij groeit prima en is een gezonde jongen, dus het zal allemaal wel goed zijn.

    Ik kook gewoon zeer afwisselend en door de afwisseling alleen al kan ik dat ook wel gezond noemen, maar soms zit daar wat ongezonds tussen. Jammer dan, ook dat moet allemaal kunnen. Op vakantie eten we wel veel ongezonder dan thuis (met ook weer gezonde dingen erbij). Tja, dat is dan maar even zo. Ik heb geen zin om steeds van alles te moeten compenseren of daarbij stil te staan. We gaan gewoon lekker genieten van de vakantie, de bbq’s, de croissantjes met roomboter en de ijsjes. Dan gaan we thuis wel weer gezonder eten. Hoewel een bbq voor mijn zoon juist best gezond is. Hij eet dan voornamelijk rauwkost/groente en misschien een stukje stokbrood. Het vlees laat hij liggen.

    Dus mijn motto: laat het los :D

    Edit: hoewel een bbq voor mijn zoon juist zeer gezond is. Hij eet geen vlees, maar eet dan voornamelijk rauwkost en groente en wat stokbrood.
     
  8. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.285
    3.527
    113
    Hier eten ze ongeveer hetzelfde als jouw kids.
    Maar om avondeten maak ik mij niet druk, ik kook ma-vrij normaal, variërend met pasta, rijst, aardappels, ovenschotel, overal zit dan groente bij en de aanbevolen hoeveelheden zullen ze nooit halen, haal ik trouwens ook niet, maar ben gezond en functioneer prima.
    Op zaterdag eten we meestal patat, soms pannenkoeken of iets anders in de richting. Op zondag eten wij vaak iets van soep, broodje shoarma of salade. Daar houden de kids niet van, dus die krijgen dan wat anders. Soms een restje van de afgelopen week, soms kook ik iets apart en soms eten ze gewoon een tosti. Kan me er niet druk om maken, van een dagje geen groente krijg je niks, eten ze het wel, dan is het mooi meegenomen.
    De jongste eet helemaal geen avondeten, behalve haar vlees, dus die krijgt momenteel helemaal geen groente binnen. Smoothies en soepen enz hoef ik niet mee aan te komen. Ach, ze is net 2 toen at d'r broer ook niks en die eet nu ook best prima, dus zal wel een keer goed komen.
     
  9. ikkie97

    ikkie97 VIP lid

    7 mei 2011
    10.078
    3.519
    113
    Onze oudste heeft denk ik van haar 2e tot 5e amper avondeten gehad. Ze at altijd wel goed brood met gevarieerd beleg en veel fruit. Nu is ze 7 en eet wel elke avond iets (wordt steeds beter), maar zoveel hebben ze gewoon ook niet nodig. Ze heeft een perfect gewicht en is bijna nooit ziek.
    De jongste eet ietsje beter maar eet ook regelmatig echt maar 2 hapjes ofzo. Hij wil wel graag pleasen dus eet vaak braaf zijn groente op (broccoli, boontjes, bloemkool zijn favoriet) maar zijn vlees laat hij heel vaak liggen. Ook hij eet voldoende brood en fruit dus ik maak me er niet druk om. Ook zijn gewicht en gezondheid zijn prima.
    Ik zet wel vaak komkommer en snoeptomaatjes op tafel, dan eten ze daar maar wat van, krijgen ze toch wat groente binnen.
     
  10. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.913
    3.333
    113
    Hier ook rauwkost liefhebbers. Vooral m’n oudste, die eet zo een bak met snoeptomaatjes (500 gram) weg als ik hem niet halverwege stop. Ook komkommer gaat er goed in. En ze hebben ook een paprika fase gehad. Toen aten ze een paprika per dag.

    Ook maak ik vaak zelf ijsjes. Gewoon fruit in de blender, in een ijsvormpje en dan de diepvries in. Zo mogen ze elke dag een ijsje maar is het niet ongezond. Ze zijn er dol op.

    Snoep kennen ze niet, koekjes krijgen ze nu wel, momenteel zijn volkoren biscuitjes de lievelingskoekjes vna m’n zoon. M’n dochter heeft liever gewone.
    Maar bak ook vaak bananencakejes.

    Ik zou op vakantie vooral kijken naar wat je wil dat ze binnenkrijgen.
    Sochtends standaard een fruitmoment maken, en dan zelf ook mee eten.
    En dan misschien met lunch al rauwkost of soep aanbieden. En dan savonds verder loslaten. Het is vakantie. Natuurlijk hoef je niet los te gaan, maar de teugels iets laten vieren is prima.
     
  11. tuc

    tuc VIP lid

    19 dec 2012
    51.882
    42.751
    113
    Hier wordt ook elke dag een koekje of snoepje gegeten, daar zie ik geen probleem in. Verder ben ik wel gezegend met goede eters. Alleen de oudste kan door haar medicijnen niet echt veel meer eten. Ze eten allebei wel enorm graag rauwkost en lusten heel veel groentes.
    Rauwkost is hier al standaard 2x per dag, bij de lunch en tussen 16 en 17. Daarmee krijgen ze al de aanbevolen hoeveelheid binnen. De warme maaltijd komt daar bovenop.
    Wij eten uiteraard ook wel eens ongezond, maar geen standaard frietdag in de week zoals sommigen hebben.
    Maar door wat er de hele week aan groenten gegeten wordt kan ik er totaal niet mee zitten als er wel een keer ongezond wordt gegeten.
     
  12. JuffM

    JuffM Bekend lid

    7 nov 2016
    810
    404
    63
    NULL
    NULL
    Wat een reacties heel fijn dat jukkie er over mee willen praten of jou idee er over wilken geven

    Vandaag weer bami gegeten met amper groenten
    Ik schuif met de kinderen aan omdat praktisch is en soms moeten we dat maar kiezen boven gezond
     
  13. ZaZaM

    ZaZaM Fanatiek lid

    22 jan 2015
    1.694
    38
    48
    Vrouw
    Utrecht
    Wij geven bij de middag boterham een bakje groenten erbij (laten haar kiezen). Ik kook wat bloemkool, broccoli, tuinerwtjes, sperziebonen noem maar op. In de middag krijgt ze nog een bakje als ze wakker is, rond 16u. Dat zijn haar tussendoortjes en dan heeft ze iig haar portie binnen ☺️ koekjes enz vind ik geen goed tussendoortje..
     
  14. LoveShineALight

    LoveShineALight Fanatiek lid

    16 feb 2014
    1.217
    116
    63
    Er is in het onderwerp 'voeding' (Volgens mij?) ook een topic over wat je kind op een dag zoal eet. Kun je meepraten en/of inspiratie opdoen ;)

    Mijn zoon is 4 en ik vind het belangrijk dat hij gezond maar ook gevarieerd eet.
    Hier eten we gewoon volgens ontbijt-tussendoortje-lunch-tussendoortje-avondeten.
    Hij is een gemakkelijke eter, dus eet eigenlijk alles zonder problemen. Bij ons is de truc om bij ongezonder avondeten, een lading rauwkost toe te voegen (tomaatjes, wortels, paprika, komkommer). Wat ook als een bom werkt bij ongezondere dingen (of iets waar hij iets minder dol op is), is het maken van soep.

    Wij eten gewoon koekjes, chips en lekkers. We vinden het belangrijk dat hij leert om ongezondere dingen met mate te eten. Helaas voorbeelden van vrienden waarbij kinderen nooit zoetigheid kregen en dan op visite of verjaardagen niet bij het lekkers weg te slaan waren.
     
    JuffM vindt dit leuk.
  15. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.813
    32.716
    113
    Uitgezonderd de oudste (die heeft een selectieve eetstoornis) eten ze elke dag een paprika/komkommer en snoeptomaat + fruit. De groente die er in de avond ingaat is bar weinig, maar dat maakt me door alle rauwkost niet zoveel uit. Op vakantie maak ik mij niet druk, wij gaan maar 1,5 week en als ze dan vooral patat/pizza eten vind ik dat prima, maar met name de middelste vraagt waarschijnlijk na een dag al om iets gezonds haha.
     
  16. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.027
    17.040
    113
    Vrouw
    Ontbijt: brinta of een boterham (soms 2 boterhammen) met beker melk of water.

    Tussendoor: fruit, koekje, beker water of dun aangemaakte sap

    Tussen de middag 2 boterhammen (smeerkaas, gestampte muisjes, pindakaas oid)

    Tussendoor: koekje, snoepje, fruit, wat sap of water

    Avondeten: Zeker 3x in de week groente + stuk vlees en soms wat aardappelen.
    De rest van de dagen iets van soep met brood, nasi, pasta, pizza, gevulde wraps..
    Achteraf yoghurt toetje
     
  17. Jigsaw

    Jigsaw Niet meer actief

    Ik ben gestopt met me druk maken om wat mijn zoon van 5 eet 's avonds. Het is al 4 jaar een strijd geweest en ik ben er klaar mee. Eet hij wel dan is dat mooi en krijgt hij een toetje als hij niet eet, geen toetje. Overdag gaat het altijd wel redelijk hij moet een bruine boterham eten, daarna mag hij als hij wil een witte. Fruit eet hij alleen appel en banaan, ook prima ik krijg er niks anders in.
     
    Tazzy vindt dit leuk.
  18. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.110
    3.377
    113
    Vrouw
    Fles 120 cc en 1 volkoren boterham met bio jam of appelstroop, momenteel zonder korstjes :rolleyes: ze weigert pap momenteel

    Halverwege de ochtend 150 gram fruit en water

    Lunch 1-2 volkoren boterhammen met hartig beleg, water en fles 120cc

    Halverwege de middag 100g yoghurt en daarna mag ze nog een cracker, soepstengel, rijstewafel oid

    Avondeten is gemiddeld 125 gram als t vers is en een potje gaat wel helemaal op. Als ze heel slecht eet nog wat fruit toe. En water.

    Fles 120cc voor slapen gaan
     
  19. Deedee91

    Deedee91 VIP lid

    10 jun 2015
    13.097
    5.274
    113
    Ontbijt: 1 a 2 botterhammen. En een half glas ontbijtdrank omdat papa dat ook doet.
    T: koekje, snoepje of fruit
    L 2 a 3 boterhammen en karnemelk of optimel
    T : cracker, koekje of snoepje ligt er aan wat ze in de ochtend heeft gehad
    Rond 17.00 rauwkost , vooral tomaatjes, komkommer of wortel , soms walnoten/ stukje kaas of worst, zoute stokjes er bij voor de lekker.
    18.00 : een bordje met eten, niet reuze veel. Vlees eet ze wel graag. Ik maak geen strijd van het avond eten. Daarna vaak yoghurt of fruit of een ijsje ( water)

    Tussendoor drinkt ze water. Enkele keer ranja. In het weekend wel eens een pakje drinken. Ik haal bewust pakjes drinken omdat een heel pak anders zo op is en pakjes vergeet ik en zij ook vaak.
     
  20. Tazzy

    Tazzy Fanatiek lid

    20 aug 2013
    1.364
    30
    48
    Ik maak me er niet zo druk om. Gelukkig is ze hier gek op fruit en rauwkost, dat kan ze dus ook altijd pakken en dat doet ze ook dus ze krijgt voldoende gezonde vitaminen binnen. Verder maak ik lekkere smoothies die er goed ingaan waar ik dan van alles indoe en maak ik pasta dan met veel groente door de saus. Nu eet ze het zo maar voorheen ging de groente gewoon in de blender en maakte ik er zo saus van. Wat ze hier ook leuk en lekker vind, zijn wraps, de volkoren variant, ik maak een lekker smeersel van creme fresh, knoflook en paprikapoeder, dat smeert ze er dan op en dan uit de pan schept ze een mengsel van bv kip met allerlei wokgroenten of gehakt met groente, soms spinazie met ei enz. En als wij iets eten wat zij niet zo graag eet dan mag ze van mij bv gerust poffertjes en zet ik er een schaaltje aardbeien bij. Snoepjes en koekjes mag ze gewoon, uiteraard niet de hele dag door maar ik doe er niet zo moeilijk over. Vooral loslaten en creatief zijn!
    Als ontbijt en lunch wisselt het, dan een bruine boterham met hagelslag, jam of iets anders maar ze wil er ook gerust kipfilet ofzo op. Dan eet ze weer cracker, yoghurt, gewoon waar ze trek in heeft. Als lunch eigenlijk altijd twee boterhammen, beleg mag ze zelf kiezen, het is een hartig kind dus meestal kiest ze ook iets hartigs. Drinken wisselt, ze drinkt uit zichzelf graag water maar vraagt ook wel om ranja of sap, ook prima.
     

Deel Deze Pagina