Eten is te goedkoop?

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door puzzelstukje, 17 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. puzzelstukje

    puzzelstukje VIP lid

    13 mei 2010
    11.413
    2.718
    113
    https://www.ad.nl/politiek/minister-eten-is-te-goedkoop~acdb8aac/

    Eten is zó laaggeprijsd dat het milieu te zwaar wordt belast, voedsel wordt verspild en boeren te weinig verdienen. Consumenten en supermarkten moeten daarom de portemonnee trekken voor een metamorfose van de Nederlandse landbouw.

    Minister Carola Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit zegt dat in een interview met deze krant. Vandaag presenteert Schouten haar plan om de agrarische sector in Nederland om te vormen naar een ‘kringlooplandbouw’. De overheid gaat jaarlijks honderden miljoenen euro’s investeren in die omslag.

    ,,De laatste decennia was het adagium dat we voldoende voedsel moesten produceren om alle monden te voeden’’, zegt Schouten. ,,Mijn nieuwe adagium is dat we voedsel produceren met een zo klein mogelijke belasting voor de leefomgeving. Dus met zo min mogelijk nadelen voor natuur, milieu en klimaat.’’

    ‘Ongelofelijk goedkoop’
    Het gevolg is dat consumenten waarschijnlijk meer gaan betalen voor duurzaam geproduceerde producten. Schouten: ,,In de jaren 70 waren wij ongeveer 20 procent van ons inkomen kwijt aan voedsel. Dat is nu 10 tot 12 procent. Voedsel is ongelofelijk goedkoop geworden.’’

    Volgens de minister ligt de rekening daarvan bij de boer wiens inkomen vaak erg laag is. Ook zijn de natuur en het milieu de dupe, omdat die zwaarder worden belast. ,,De ironie is dat consumenten meer voedsel zijn gaan verspillen, juist omdat het zo goedkoop is’’, zegt Schouten. ,,Ik kan niet uitsluiten dat de consument meer gaat betalen. Dat is de prijs voor voedsel dat meer in balans met de omgeving wordt geproduceerd. Daarvan profiteert uiteindelijk iedereen.’’

    Supermarkten
    Ook van supermarkten verwacht de minister een bijdrage. Nog dit jaar wil ze afspraken maken over een eerlijkere prijs voor boeren en tuinders. ,,Nu ligt het risico te veel bij de boer. Als aan voedsel hogere eisen worden gesteld, onder meer voor dierenwelzijn, is het terecht dat daar een hogere vergoeding tegenover staat.’’

    Hoewel ons voedsel in vergelijking met andere Europese landen niet duur is, zijn de prijzen in een jaar tijd overigens wel met 3,8 procent gestegen, blijkt uit cijfers van het CBS.

    Schouten wil het boeren makkelijker maken om samen op te trekken in onderhandelingen met supermarktconcerns. Ook komt er een geschillencommissie waar boeren terechtkunnen met klachten over eisen van afnemers. Daarvoor stuurt de minister binnenkort een wetsvoorstel naar de Tweede Kamer.

    Ik denk dat het mooi past bij het topic dat mensen met ene modaal inkomen worstelen om rond te komen...
    Vertel, wat vinden jullie ervan?
     
  2. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Haha grappig. Ik stuurde vanmorgen nog de link van dit stukje naar de familie app.

    Die minister is niet wijs hoor. Ze heeft haar feiten maar half gecheckt op internet. Want ondertussen ben ik weer artikelen tegen gekomen waarin staat dat de prijzen van vooral vlees en vis tot 5% is gestegen. En dat zullen echt niet alleen de prijzen zijn van vlees en vis.

    Maar ja die minister zal er wel warmpjes bijzitten.
     
    Oceanna, IkbenTess en puzzelstukje vinden dit leuk.
  3. Amarens

    Amarens VIP lid

    24 dec 2009
    11.493
    3.765
    113
    Vlees, vis en melkproducten (kaas, boter, eieren) zijn gewoon duur. Wij kunnen vis niet betalen met onze inkomen (ongeveer modaal). Daarnaast hebben ze btw op het eten al verhoogd.
     
    Oceanna, puzzelstukje en Kleintjuh85 vinden dit leuk.
  4. momwithcamera

    momwithcamera Fanatiek lid

    13 mei 2019
    1.934
    2.777
    113
    Vrouw
    #4 momwithcamera, 17 jun 2019
    Laatst bewerkt: 17 jun 2019
    Ik denk dat de minister (voor zover ik er verstand van heb) wel een goed punt heeft. De consument wil graag betere leefomstandigheden voor dieren en gezonde natuur ,maar willen tegelijkertijd ook een kiloknaller in hun winkelmandje gooien. Dat KAN gewoon niet samengaan. Als ik het prijsverschil tussen duurzaam geproduceerd en 'regulier' vlees zie is dat behoorlijk groot. Wat mij betreft mogen de prijzen dus omhoog, en heeft dat maar als consequentie dat er minder vlees gegeten word. De boeren krijgen iig een eerlijkere prijs voor hun product en hopelijk blijft hun omzet gelijk door de prijsstijging. Maar het is lastig hoor, want dit gaat natuurlijk niet alles oplossen en vers voedsel moet wel bereikbaar blijven voor mensen met een laag inkomen. Maar ik denk dat een prijsstijging wel kan bijdragen aan het verduurzamen van de voedselproductieprocessen.
     
    Marihi, HappyRabbits, Huismuisie en 6 anderen vinden dit leuk.
  5. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.798
    2.481
    113
    Vrouw
    Idd dit zijn weer uitspraken van mensen die zelf niet hoeven na te denken of ze een stukje kaas/vlees/vis van de kaasboer/slagerij/visboer gaan nemen deze week

    Lijkt mij een sterk plan dat ze dit voorstel uit eigen zak betaald?

    Ik kan mij niet voorstellen dat het tegenover vroeger gezakt is qua prijs
     
    Oceanna, puzzelstukje en Kleintjuh85 vinden dit leuk.
  6. Kleintjuh85

    Kleintjuh85 Fanatiek lid

    5 feb 2014
    3.985
    2.280
    113
    Noord-Brabant
    Hier idem. Ik vind vis heerlijk, maar we eten absoluut geen 1x in de week vis. Zal hoogstens 1 a 2x per maand zijn. Tenzij je vissticks of een lekkerbek ook meetelt als vis.
     
    puzzelstukje en wishfulthinking vinden dit leuk.
  7. Vogelinnetje

    Vogelinnetje VIP lid

    3 nov 2009
    6.373
    5.644
    113
    Volgens mij staat in het stuk ook dat supermarkten een eerlijker prijs moeten betalen. Dat zou betekenen dat er ook naar de marge van de supermarkten gekeken moet worden en dat het niet per se doorberekend hoeft te worden aan de consument.
     
    Huismuisie, SAARC, wishfulthinking en 4 anderen vinden dit leuk.
  8. sannever

    sannever Fanatiek lid

    22 jan 2014
    1.716
    1.529
    113
    Vrouw
    Thuis
    Ik merk het aan heel veel producten ,koffiemelk was 0.79 nu ineens 1.09,melk is duurder ,4 eieren 1.49...oftewel, het word steeds lastiger om op een gezonde manier boodschappen te doen.Vis eten doe ik niet,vlees ook haast niet.Ik vind het ook niet te verklaren dat juist de gezonde producten steeds duurder worden en de ongezonde niet.
    Die minister zou eens een half jaar op bijstandsniveau moeten leven , kijken of ze de boodschappen dan nog te goedkoop vind!
     
    Oceanna, flipflop, SAARC en 2 anderen vinden dit leuk.
  9. bosi333

    bosi333 VIP lid

    1 aug 2006
    37.179
    6.711
    113
    Ja dat zou wel een goede zijn. Iets minder winst voor de supermarkt maar wel een eerlijke prijs.
    Maar dan moet het ook niet worden doorberekend aan de klant inderdaad.

    Ik vind het eten erg duur geworden. Vroeger kon je als je even goedkoop wilde eten een zak aardappelen kopen.
    Tegenwoordig kost een zak al 6 euro. Kun je beter rijst doen.
     
    Oceanna, wishfulthinking en puzzelstukje vinden dit leuk.
  10. wishfulthinking

    wishfulthinking Fanatiek lid

    7 aug 2012
    4.798
    2.481
    113
    Vrouw
    Oceanna en Huismuisie vinden dit leuk.
  11. Mystiek

    Mystiek Fanatiek lid

    19 okt 2013
    2.646
    1.529
    113
    OV
    Ik zit een beetje in dubio over dit bericht. Aan de ene kant vind ik dat mensen goed na zouden moeten denken voor ze iets kopen. Verspilling is echt een probleem, en het gemak van maar iets extra's kopen is voor veel mensen te groot.

    Aan de andere kant vind ik dan weer dat basisbehoeften niet aangetast zouden moeten worden. Natuurlijk is nadenken over voedselverspilling een noodzakelijk iets, maar kwetsbare groepen in de problemen brengen is niet de bedoeling. Als het gaat om verspilling, dan zou men zich denk ik toch eerder moeten richten op wegwerpproducten, fast fashion, overbodige verpakkingen en luxeproducten. Vlees mag wat mij betreft overigens best een luxeproduct zijn, maar groenten zouden dat zeker niet mogen zijn.
     
    cowgirl80 en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  12. cactusje

    cactusje VIP lid

    12 feb 2015
    6.752
    1.993
    113
    Ik heb ook helemaal niet het idee dat eten goedkoper wordt, juist duurder en duurder. Er ligt ten opzichte van de boeren teveel macht bij de supermarkten, boeren worden regelmatig zowat gedwongen om onder kostprijs hun oogsten te verkopen. Ik zie het iig elk jaar steeds meer dat boeren hun oogst direct aan de klant verkopen.
    Zelf koop ik meestal bij de boer die een winkeltje op zijn erf heeft. Hij heeft zelf een schuur met kippen dus ik heb altijd goedkope eieren die ook nog beter smaken dan die uit de supermarkt. Aardappels ook veel goedkoper dan de supermarkt, want eigen oogst. Alleen is het groente en fruit soms net iets duurder dan in de supermarkt, maar zij kopen natuurlijk geen 20 ton bananen per week zodat ze ze voor een habbekrats kunnen verkopen. En ze verkopen zoveel mogelijk uit eigen regio. Dus tja, hier en daar ben ik gewoon wat meer kwijt, maar mijn geld gaat dan wel naar degene die er echt voor gewerkt heeft.
     
    sprits, Oceanna, DQueen en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    Dat heb ik ook. Ik vind het fijn als mijn geld direct naar de boer gaat en niet naar de winstmarge van de grote supermarkt. Dan betaal ik ook gerust een beetje meer
     
  14. cowgirl80

    cowgirl80 VIP lid

    28 jul 2010
    7.534
    6.229
    113
    zuid-holland zuid
    Ik vind het vooral zo oneerlijk dat snoep en bewerkte producten vol enummers zo goedkoop zijn en juist verse groenten en fruit zo duur.
    Als we alleen in Nederland zoveel geld steken in verbetering van onze landbouw, krijg je straks toch dat supermarkten hun spullen uit Oost-Europa halen of nog verder weg.
    Aan de andere kant vind ik het ook wel weer raar en naar dat mensen zoveel avocados en kokos en andere exotische dingen eten, die een enorme co2-afdruk met zich meebrengen. Wat mij betreft bereken je dat door... dat de lokale aardappels en wortels echt een stuk goedkoper zijn dan de producten van ver weg.
     
    Oceanna, Maslov, Zwierezwaai en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Fantykoekie

    Fantykoekie Fanatiek lid

    18 jul 2018
    2.655
    3.466
    113
    Vrouw
    Ik vind het dubbel. Vlees, vis, dierlijke producten mogen van mij omhoog vanwege die 'geweldige' omgang met de dieren en ook vanwege de milieuvervuiling. Kiloknallers mogen zeker weg en de westerse maatschappij eet gewoon veel te veel dierlijke producten. In Nederland alleen al worden 1 200 000 dieren geslacht, dagelijks. Hierdoor worden veel dieren enorm slecht behandeld en het hele proces is ontzettend belastend voor het milieu.

    Bewerkt voedsel mag van mij ook omhoog.

    Gezonde voeding moet dan wel omlaag gaan zodat als de mensen hun eetgewoontes aanpassen het toch niet voelbaar is in de portemonnee.

    Het is toch absurd dat gezonde voeding nu vaak duurder is dan die chemische rotzooi wat de mensen in hun mond duwen.
    Dit moet juist andersom zijn.
     
    Oceanna, Champetter, Zonnestralen en 7 anderen vinden dit leuk.
  16. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

  17. goblins

    goblins Fanatiek lid

    27 okt 2013
    3.591
    3.222
    113
    ministerie van defensie
    Swifterbant
    Niet te geloven dat mens.

    Klein voorbeeldje, ik drink graag cola. Bij voorkeur de suikerbom pepsi.
    Nu ben ik aan het wennen aan paepsi max.

    De max was 1,5 mnd geleden 1,86 en de suikerbom pepsi 1,56.
    Afgelopen zaterdag beide pepsi's 1,96.

    Maar het wordt verder niet duurder hoor, valt best mee.
     
  18. gitaartje

    gitaartje Fanatiek lid

    12 nov 2013
    1.960
    1.230
    113
    Ik heb vanmorgen op de radio een uitgebreider bericht gehoord. In de prijsstijging van 3,8% zit ook de btw verhoging van 3%. Ik vind dat niet helemaal eerlijk vergelijken. Ons eten is niet duurder geworden, we betalen gewoon meer belasting.

    Daarnaast is vlees inderdaad wel duurder geworden omdat de Afrikaanse varkenspest (?) heerst in China. Een schaats product is duurder. De oogsten zijn dit jaar echter goed, dus groenten en fruit zijn iets minder hard gestegen.

    (Mijn aanvulling, nav wat ik nog heb onthouden)

    Persoonlijk denk ik dat het goed is dat er gekeken word naar verspilling van eten en ik ben het ook helemaal eens met de dames hierboven die roepen dat onbewerkt eten goedkoper zou moeten zijn dan bewerkt eten.
     
    Oceanna, puzzelstukje en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  19. Champetter

    Champetter VIP lid

    5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Zo met je eens!

    En we eten ook allemaal veel te veel, te vet en te suikerrijk. We hoeven dus niet zoveel te eten, beter voor je lijf, het milieu en de zorg. Groenten en granen uitgezonderd mag alles flink duurder.
     
    Annedore en Zwierezwaai vinden dit leuk.
  20. Zwierezwaai

    Zwierezwaai Niet meer actief

    En fruit!
    Gewoon alles dat onbewerkt is. En dan meer geld naar de boeren en de prijzen van ongezond, bewerkt eten omhoog zodat de supers daar hun winstmarges maar op halen.
    Zul je zien dat de zorgkosten ook gaan dalen
     
    puzzelstukje, Maslov en Champetter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina