even een mening

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door niek, 11 mei 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. niek

    niek Fanatiek lid

    31 aug 2005
    2.611
    0
    0
    zaanstad
    hallo,

    Mijn zoontje is bijna 6 maanden en gaat erg goed. Hij krijgt al fruit- en groentehapjes, wat hij erg lekker vindt. In het begin heeft hij reflux gehad, maar daar is hij aardig overheen. Hij is de afgelopen maand tot 1,5 maand 2 x flink verkouden geweest met koorts.

    nu even mijn vraag:
    Hij krijgt nog steeds borstvoeding, het kolven op mijn werk lukt niet echt best en ook thuis krijg ik er weinig uit. Bij mijn andere 2 kids was dit ook het geval. Nu is het vaak dat hij drinkt en dan erg begint te huilen en het dan ook lang duurt dat er een toeschietreflex komt. Ze vullen zich ook niet veel, terwijl hij toch regelmatig krijgt. Ook 's nacht wordt hij nog wel regelmatig wakker. In 6 weken tijd is hij nog geen 300 gram gegroeid. (hij is nu 5,5 maand en 7295 gram)

    Wat is wijsheid? toevalllig gister wel een kv flesje gegeven, omdat ik weg was en hij sliep wel beter, maar eigenlijk wil ik het nog niet opgeven. Het gewicht kan ook met de verkoudheid te maken hebben gehad, maar als hij te weinig krijgt, vind ik dat ook zielig. een optie afkolven en dan geven gaat dus ook niet.

    Sorry voor het lange verhaal..

    gr. Niek
     
  2. Mirjam

    Mirjam Verloskundige

    2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi,

    ik kan niet direct zeggen of hij te weinig gegroeid is, daarvoor zou je zijn groei curve moeten invullen op Black & Veatch : Global Leader in Critical Human Infrastructure staat een groei curve voor BV kinderen.
    Het is wel normaal dat borstvoedingsbaby's de eerste 4 maanden hard groeien en daarna minder.
    Het is ook normaal dat hij vaak wil drinken, ook nog in de nacht.
    Je zou kunnen proberen of je met een oxytocine-neusspray, syntocinon ( op recept via je huisarts) een betere en snellere toeschietreflex krijgt. Dit is hetzelfde hormoon wat je lichaam maakt, maar door in je neus te sprayen krijg je dus eerder melk. Als je thuis met hem bent zou ik zoveel mogelijk aanleggen om je productie in stand te houden.
    Je kunt ook borstvoedingsthee drinken om je productie nog wat te verhogen.
    Eet en drink zelf ook goed en voldoende en neem zoveel mogelijk rust, dat is ook goed voor je productie.
    Heb je niet meer genoeg melk om mee te geven als hij naar het kdv gaat, dan kun je altijd een keer kunstvoeding geven. De bostvoeding blijft ook dan nog steeds waardevol!

    Succes en bij vragen hoor ik het wel weer.

    Mirjam
     

Deel Deze Pagina