Even sparren bijvoeden of niet

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door bulakgirl, 17 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Hai,
    Onze dochter is nu 3 dagen oud en was bij de geboorte flink (4,725 kg).
    Vandaag is ze nu dus 8% onder haar geboorte gewicht gezakt, en moet ik van de vk gaan bijvoeden..
    Echter heb ik niet heel erg de indruk dat ze echt nog heel hongerig is.
    Nu voelen mijn borsten sinds vanmiddag warm en zijn ze echt voller. En na elke voeding valt mevrouw tevreden in slaap... Zou ik dan echt moeten bijvoeden nu?
     
  2. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    O lastig van afstand. Criteria die wij hanteren om bij te voeden zijn; 7% of meer gewichtsverlies, te hoge temp of juist moeite om warm te blijven, slaperig/ suf zijn, en uiteraard als een baby niet voldaan is.
    Vanuit mijn professie zou ik zeker bijvoeder zoveel je dochter wil. Ze is een flinke dame dus die heeft wel wat nodig. Heb je een kolf in huis? Zo ja dan kun je even na kolven en dat geven. Of met de hand kolven kan ook. Gewoon zoveel je hebt en zij wil. Wil ze niks dan is het ook goed. Ik maak uit je verhaal op dat je stuwing voelt komen? Dit kan even ter overbrugging zijn. Dat zou je verwachten dat ze morgen gelijk is in gewricht of een kleine groei hebt.
    Heb je geen vollere borsten/ stuwing dan zou ik toch absoluut wat bijgeven. je wilt niet dat ze een lage bloedsuiker krijgt of verder verzwakt door te weinig voeding.
    Dus nogmaals gewoon extra voeding aanbieden. Morgen wegen en je plan evalueren, en indien nodig aanpassen. Succes
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  3. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Extra voeding aanbieden is prima maar alleen dmv aanleggen.
    Bij twijfel niet zomaar een fles kunstvoeding geven maar even contact opnemen met een lactatiekundige.

    stuwing begint doorgaans rond dag 4 omdat je lichaam dan echt het seintje krijgt om melk te gaan produceren. De lijn moet dus stabiliseren en over een paar dagen zeker stijgende zijn.

    Een vk en een kraamhulp zijn ( doorgaans) geen lactatiekundige dus kijk naar wat je zelf wil. Durf je het nog even aan dan nog een dag aankijken anders eerst een lactatiekundige raadplegen voordat je overgaat tot iets waar je niet achter staat.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Ik zou een LK raadplegen.
    Ga je bijvoeden,doe dit dan via fingerfeeding. Op die manier hou je echt de focus op de borst.
    Tis even uitproberen maar het gaat niet om grote hoeveelheden.

    En probeer om je er niet al te druk over te maken. Soms is wat hulp even kort nodig.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  5. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Ik heb geprobeerd te kolven na de voeding zodat ik dat zou kunnen bijgeven...heb idd zo'n silicone tip zodat ik kan fingerfeeden... Maar met max 2ml (want meer krijg ik er momenteel na de voeding niet uit) vraag ik me af of dat echt zoden aan de dijk zet.. En wat zou kunstvoeding dan weer met d'r darmen doen :(
     
  6. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Als je wil kolven doe dit dan in de ochtend. Dan heb je over het algemeen het meeste melk in je borsten.

    Maar ik blijf bij extra aanleggen. Huid op huid heerlijk veel knuffelen en op jouw verzoek extra aanleggen. Je kunt dit ook proberen als je kindje slaapt. Aanhappen is een natuurlijke reflex. Zodra ze je tepel ruiken happen ze meestal aan. Iedere slok is er een.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  7. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    De lactatiekundige denkt ook dat ik best nog even tot morgen ochtend kan wachten, even kijken wat de stuwing gaat doen nu en elke 2/3uur wakker maken en aanleggen
     
    Zoe123 en zonnetje2015 vinden dit leuk.
  8. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.110
    113
    Vrouw
    Hoe zijn de plasluiers? Onze jongste bleek stille ondervoeding te hebben, hij viel af maar had ook bijna 24 uur geen plasluier gehad dus dat was duidelijk. Ik dacht zelf een tevreden kindje te hebben. Als de plasluiers goed zijn maar.morgen nog steeds niets aangekomen: schakel even de lactatiekundige in
     
  9. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Zeker iedere 2 uur. Die 3 uurs theorie is echt niet voor iedereen van toepassing en vaak aan de weinige kant.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  10. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.946
    12.419
    113
    Vrouw
    Zou ook absoluut om de 2 uur doen vooral in de nacht daar halen ze de meeste voeding weg.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  11. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Ze heeft goede plas luiers zonder uraten, wel donkere plas
     
  12. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Hoe gaat het nu?
     
  13. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Helaas was ze weer afgevallen en zit ze nu op 9,9% gewicht verlies... :cry:

    We hebben 1 voeding even vervangen met een fles, zodat ik die voeding kon kolven... Maar ik kolf maar 10-15ml uit 2 borsten :( ik zie het somber in... Zie het niet zitten om elk uur te moeten kolven, ik ben geen fabriek, heb nog 2 kinderen die ook aandacht willen.

    Het stomme is dat ze nu dus met flesje kv ook maar 30/40 drinkt en net zo tevreden lijkt als na mijn borsten... Mja zoveel afvallen en nog geen normale poep enkel meconium is ook niet goed natuurlijk!
     
  14. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.079
    286
    83
    Emmeloord
    Balen dat ze verder af is gevallen. Je zou aan de borst kunnen bijvoegen met hulp van een sonde slangetje. Als ze dan bij je drinkt, frutsel je de sonde in haar mond hoek er bij. Andere eind in de fles laten hangen. Zo word ze beloond met melk en stimuleert ze de borst.
     
    bulakgirl vindt dit leuk.
  15. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Wat voor kolf heb je?

    Onze kraamzorg had verschillende versies, maar ik had nog een medela staan die ik van een collega van mn man had overgenomen en alle leidingwerk van had vervangen. Die was net zo sterk als de sterkste die ze hadden staan. BV werkte hier niet, ivm lactose issues en een lichte tepel, maar dat ding trok 100ml op 1 kolf beurt met 2 borsten op dag 3. Met de hand kwam ik net aan 15-20 ml.
     
  16. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Ik heb de medela symphony gehuurd bij thuiszorg... Had zo'n swing setje gekocht via mp, maar die deed helemaal niks :(
    Met die symphony dus 15...net trouwens wel 30ml maar dat was na een voeding te hebben over geslagen
     
  17. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.827
    14.156
    113
    Lactatie deskundige kent ze ook, allicht daar even mee checken. Kan zijn dat je toch nog een niveau hoger moet hebben, of dat er nog andere methodes zijn door te clusteren ofzo. De enige met zinvolle informatie is de lactatie deskundige.

    Die swing doet inderdaad niet zo veel, volgens mij zou je t met een sympony wel moeten kunnen redden. Kan morgen mijn model ff checken maar die is zeker al 10 jaar oud, maar staat vast wel ergens de sterkte op.
     
  18. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Belangrijk is inderdaad dat ze wel aankomt en goed gaat poepen.

    Maar wat je productie betreft…..Je dochter is pas 4 dagen oud, op dit punt hoef je nog geen conclusies te trekken hoor! Blijkbaar heeft het wat tijd nodig om allemaal op gang te komen. Dat is vervelend maar niet heel gek.
    Mijn 2e kwam met een KS, zo rond de 5e dag begon het te lopen, ook toen pas stuwing. Uiteindelijk helemaal goed gekomen. En elk uur kolven hoeft niet.

    30/40 is niet super veel maar ook niet heel weinig op dag 4…
     
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.511
    113
    Vrouw
    Klopt, om bv op gang te krijgen na de bevalling is een swing niet geschikt.
    De sympony is daar inderdaad de kolf voor. Haha ik hoor (ex) vriend nog zeggen aha! De melkmachine is weer in huis :roflmao:
    Maar meestal werkt ie wel als een tierelier.

    Oh en gefeliciteerd met je zwangerschap!
     
  20. bulakgirl

    bulakgirl Fanatiek lid

    4 aug 2013
    2.928
    2.383
    113
    Ondertussen drinkt ze flesjes van 50ml met gemak weg en kolf ok nog steeds 15/20 ;(

    Ik heb besloten het lekker bij de flesjes te laten en haar enkel een slok tussen door te geven en af te bouwen.. Het geeft ons beiden met rust!

    Iedereen bedankt voor het meedenken!!
     
    Vero0504 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina