Ex wil voogdij opeisen kan dat?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door ikke84, 5 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    M'n ex wil ineens de voogdij opeisen we hebben samen het recht dat wel! helaas is er nog geen ouderschapsplan omdat meneer niet wil meewerken!

    nu kwam hij ineens tot het idee om de voogdij volledig op te eisen.
    of hij door de week en ik in het weekend.

    dit wil hij via een advocaat doen

    Mijn vraag kan dat?
     
  2. vosje2000

    vosje2000 Fanatiek lid

    28 mei 2007
    3.777
    1
    0
    Thuismama en vrijwilligster voor diverse organisat
    Ja dat kan hij inderdaad aanvragen
     
  3. Popkoorn

    Popkoorn Niet meer actief

    Als hij het gezag heeft etc dan kan hij dat indd aanvragen,

    maar het ligt er ook aan hoe oud je kindje is, onder de 4 jaar blijft het kind zobiezo onder voogdij van de moeder ( tenzij moeder iets op haar stokje heeft wat tegen haar gebruikt kan worden o.i.d.)

    misschien kun je zelf iets voor stellen ? laten zien dat je bereid bent een goed plan op te stellen.... als hij een advocaat inschakeld zal die ook gauw genoeg merken dat jou ex niet goed meewerkt...
     
  4. yinte

    yinte Fanatiek lid

    28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    aanvragen kan altijd, of hij het ook krijgt is het volgende . dan moet hij kunnen aantonen dat jij er niet goed voor zorgt of mishandeld. anders zal hij niet verder dan een co ouderschapregeling of bezoekregeling komen. en aangezien hij zo te lezen zelf niet mee wil werken aan een ouderschapplan zou ik me niet al te druk maken.

    als het je erg bezorgd maakt ( jij kent hem het beste of het alleen dreigen is of echte plannen zijn ) zou ik me voorbereiden. ga eens langs bij het buro voor rechtshulp of vraag een adviserend gesprek bij een advocaat.
     
  5. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    Ik heb gelukkig niks op mijn stokje wel heb ik licht psychische problemen maar daar merken de kinderen niks van.

    ik word er wel zenuwachtig van dit soort dingen
     
  6. mama van Marit

    mama van Marit Niet meer actief

    Wat dat betreft heeft hij net zoveel rechten als jij. Wel zal er een onderzoek worden gestart door de raad van kinderbescherming. Zij zullen hun advies aan de rechter voorleggen wat betreft de voogdij. Meestal beslist de rechter in het voordeel van de moeder.
     
  7. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Misschien is het makkelijk als je deze link even leest, want voogdij aanvragen is helemaal niet van toepassing


    Postbus 51 - Gezag en voogdij
     
  8. yinte

    yinte Fanatiek lid

    28 jul 2008
    4.513
    1
    0
    mama en huismanager
    omgeving breda
    tegenwoordig wordt inderdaad in 99 procent van de gevallen een co ouderschap uitgesproken. er moet al iets heel ergs aan de hand zijn wil het anders gaan.
     
  9. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Co-ouderschap is niet wettelijk verplicht en kan dus ook niet wettelijk afgedwongen worden.

    Eenzijdig verzoek tot co ouderschap wordt afgewezen.
     
  10. mora27

    mora27 VIP lid

    25 nov 2009
    6.381
    0
    36
    webwinkel eigenaar
    in een huis
    ja dat kan hij doen idd...
    wel hangt het van veel factoren af...
    bv, de reden waarom hij dit wil, moet wel een erg goede reden zijn om je kind bij zijn moeder weg te halen want een rechter doet dat niet zomaar ffe hoor! dan moet er wel wat aan de hand zijn... ook gaat het erom of jullie beiden bij elkaar in de buurt wonen en of de vader dicht bij de school van julle kindje woont zodat het niet uit zijn vertrouwde omgeveing wordt gerukt..

    ik zou zelf gelijk een kort geding aanvragen als hij een recht zaak gaat beginnen en overal in hoger beroep gaan na elke uitspraak!!!

    ik wens jou heel veel sterkte!!!
     
  11. Bernie

    Bernie Actief lid

    11 feb 2009
    250
    11
    18
    Het kan gewoon een pressiemiddel zijn van je ex om te krijgen wat hij wil. Niet meteen nerveus raken hoor.
    Het is beter als je vanaf nu (of misschien deed je dat al) alle correspondentie met je ex goed bijhoudt (ook sms-jes etc.). Bouw een dossier op. Wees ook voorzichtig met je eigen uitlatingen: laat je niet verleiden tot ondoordachte uitspraken/boze emails en dergelijke.
    Als hij belt en je probeert te pushen, dan hang je gewoon op. Beter is om enkel schriftelijk met hem te communiceren (laat desnoods je berichten eerst lezen door iemand anders).
    Het klinkt eng, maar hoe kalmer jij blijft, hoe minder middelen hij heeft.
     
  12. Marieke1983

    Marieke1983 Niet meer actief

    ik kan me voorstellen dat je er door in de stress schiet, zou ik ook doen!

    maar er moet echt gruwelijk veel aan de hand zijn willen ze kinderen bij hun moeder weghalen! dat gebeurt echt alleen als er heel ernstige dingen aan de hand zijn zoals mishandeling e.d.

    dus laat je ex maar eisen, de kans dat hij zijn zin krijgt is niet zo groot.
     
  13. Sjaam

    Sjaam Fanatiek lid

    18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Is hij , naast jou, ook gezeghebbende ouder?
    Dus hebben jullie na de geboorte van jullie kindje het gezag voor hem aangevraagd of zijn jullie getrouwd geweest?
     
  14. Devilschase

    Devilschase VIP lid

    1 dec 2007
    20.874
    7.641
    113
    Generaal zonder leger.
    Flevoland
    voogdij?

    Jullie hebben beide het gezag, dan is voogdij helemaal niet van toepassing.
     
  15. ikke84

    ikke84 Fanatiek lid

    28 feb 2010
    3.057
    505
    113
    ja we hebben samen het gezag, maar wat ik dus bedoel is dat hij de kids alleen wil opvoeden
     
  16. Angelina

    Angelina Niet meer actief

    Waar woont jullie kindje nu? Hoe lang zijn jullie uit elkaar?
     
  17. Windows

    Windows Fanatiek lid

    2 feb 2006
    1.860
    0
    0
    Ik denk dat hij niet veel kans maakt die ex van jou,
    zowiezo staat het belang van het kind ten alle tijden voorop.
    Ik heb er verder ook geen kaas van gegeten,maar wat ook nog zou kunnen is een ondertoezichtstelling.
    (ik kreeg toevallig vandeweek zo iets van een kennis te horen,waarvan ik toch wel een beetje schrok,had dat helemaal niet achter hun gezocht)
     
  18. Shaylen

    Shaylen Niet meer actief

    je ex kan nooit de volledige voogdij opeisen zonder een uitspraak van een rechter en met hard bewijs dat jij niet voor jullie kindje kan zorgen.
     
  19. Sjaam

    Sjaam Fanatiek lid

    18 jun 2008
    1.112
    0
    36
    Zuid Holland
    Klopt. aangezien jullie gezamelijk gezag hebben, kan hij via de rechtbank een co ouderschaps regeling aanvragen. Mocht hij volledige voogdij willen, zal hier een heel onderzoek bij de raad voor de kinderbescherming moeten komen en wordt er gekeken of jij als moeder niet in staat bent je kind op te voeden. Als hier geen aanwijzingen voor zijn, zal hij naar mijn mening nooit volledige voogdij krijgen.

    Schakel aub een advocaat in en ga het gesprek aan. Laat je goed voorlichten en de raad heeft eventueel telefonisch spreekuren waar je naar toe kan bellen voor vragen. Maar denk dat ze je terug zullen verwijzen naar je advocaat.
    Succes
     
  20. Mijkeltje

    Mijkeltje Fanatiek lid

    7 jun 2009
    3.029
    1
    0
    Niet op de kast laten jagen, hij kan hooguit via de rechtbank een co-ouderschap afdwingen, maar de kans dat hij het eenhoofdig gezag krijgt is echt minimaal.

    Net zo min als tegenwoordig moeders niet meer kunnen eisen dat pappa de kinderen maar een weekendje per twee weken ziet (zeg nou zelf, dat zouden wij als moeder ook niet willen toch?), kunnen vaders echt niet uit 't niets gaan lopen eisen dat moeders de kinderen maar eens per twee weken een weekendje ziet! Je hebt als gezagsdragende ouders gelijke rechten.

    Nou ja, je kunt 't allemaal wel eisen natuurlijk, maar 't wordt zelden door de rechtbank ingewilligd bedoel ik...

    Je moet 't als moeder wel erg bont gemaakt hebben wil dit anders lopen...

    Dus idd, advocaat inschakelen en je openstellen voor een dialoog. (Dat laatste is moeilijk, maar jezelf van je goede kant laten zien werkt bijna altijd in je voordeel.)
     

Deel Deze Pagina