Ex wil voogdij opeisen kan dat?

Discussie in 'Alleenstaande moeders' gestart door ikke84, 5 mrt 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. lilia

    lilia Actief lid

    9 mrt 2010
    184
    0
    0
    #21 lilia, 9 mrt 2010
    Laatst bewerkt: 9 mrt 2010
    Maak je geen zorgen! Je kind raak je niet kwijt, tenzij je zelf drank/ drugs of andere ernstige problemen hebt. Advies is wel om te proberen mee te werken (omgang toelaten, in welke mate moet jij oordelen) en laten zien dat jij het ook in het belang van het kind vindt dat het zijn/ haar vader kent. Meewerken werkt altijd in jouw voordeel (tenzij je gegronde en aantoonbare redenen hebt dat het echt slecht zou zijn voor het kind)!!!

    Ik lees overal dat ouders goed moeten kunnen communiceren voor (verblijfs!)co-ouderschap. En dat een eenzijdig verzoek tot co-ouderschap niet ingewilligd zal worden door een rechter. Ik heb op verschillende sites gelezen dat co-ouderschap niet in het belang van de kinderen wordt geacht als een van de ouders pertinent weigert (of uiteraard als de verstandhouding tussen de ouders zodanig verstoord is dat communicatie niet mogelijk is; hetgeen ook in de meeste gevallen zal gebeuren indien co-ouderschap tegen de wil in opgelegd wordt).

    Belgie is daarin verder dan nederland en zelfs daar is bi-locatie niet verplicht bij de wet. Wat wel verplicht is, is dat de rechter zijn keuze goed beargumenteert en motiveert, maar hij is niet verplicht co-ouderschap op te leggen als de moeder weigert. Hij is verplicht alle mogelijkheden te onderzoeken en co-ouderschap even serieus te nemen als andere regelingen!

    Op basis van alle informatie die ik op internet lees zou ik denken dat het maximale dat je ex kan bereiken gezag is. Dit heeft ie al, dus hier ook niet van toepassing. Dit houdt in dat jullie gezamenlijk alle belangrijke beslissingen moeten nemen. De omgang en de invulling ervan... dat is een andere kwestie. Kan (denk ik) meer dan weekend om weekend regeling zijn... maar 50%-50%????

    Of hebben jullie ervaringen met situaties waarin vaders co-ouderschap eisen en het daadwerkelijk ook krijgen als de ouders er geen overeenstemming over kunnen bereiken? En houdt dit dan in dat de moeder nooit meer mag verhuizen (stel nieuwe baan/ relatie?) met kind zolang deze minderjarig is? Want ik lees wel overal op internet dat een verhuizig GEEN REDEN is voor het omzetten van co-ouderschap in omgangsregeling! Ook voor mijn eigen situatie zou ik informatie en voorbeelden uit de praktijk hierover willen....
     
  2. Vica86

    Vica86 Niet meer actief

    Er wordt hier vaak gezegd dat de vader om een co-ouderschap kan vragen, maar dit kan absoluut niet. Een co-ouderschap kan enkel bestaan als het contact tussen de beide ouders erg goed is en beide ouders het er ook over eens zijn.
    Een rechter mag dit niet uitspreken.
     
  3. eeva

    eeva Niet meer actief

    Als ik jou was zou ik zelf een advocaat inschakelen, hij heeft niets te eisen
    (als er geen omgangsregeling is hoef je de kinderen niet eens naar hem te laten gaan)
    hij kan pas eisen als jij uit het ouderlijk gezag bent geplaatst!
    Een rechter beslist altijd dat gene dat in het belang van de kinderen is en laat verder onderzoek uitvoeren door de kinderbescherming indien nodig.
    Co-ouderschap kan ook maar alleen dan als jullie beiden goed met elkaar kunnen opschieten....
    Hij probeert je alleen maar bang te maken met dat hij de kinderen wilt.
    Een advocaat kan je verder inlichten, het eerste gesprek is altijd gratis en bellen kun je ook al als je informatie wilt!
     

Deel Deze Pagina