Extra hulp of kraamhotel

Discussie in 'De bevalling' gestart door miekkie, 23 jul 2021.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. miekkie

    miekkie Bekend lid

    24 feb 2006
    705
    162
    43
    Vrouw
    Goedeavond,
    Ik ben alleenstaand en zwanger. Ga bevallen dmv een keizersnede en kreeg van de gynaecoloog het dringende advies naast de kraamhulp ook hulp voor de avonden en nachten te realiseren voor de eerste tijd. Maar dat blijkt nog niet eenvoudig in mijn sociale omgeving! En kraamhotels lijken er alleen in het Westen van het land te zitten en ik woon in de Achterhoek. Weet iemand of hier iets voor is?
     
  2. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Niemand in je familie die snachts kan blijven slapen? Of waar jij de eerste tijd kan verblijven? Al is je eigen huis natuurlijk het prettigst.....

    Ik ben nooit via keizersnede bevallen maar wat is de reden dat je snachts hulp zou moeten hebben?
    Ik ben ook alleenstaand en mij werd ook aangeraden voor avonden en nachten hulp te vragen. Ik had een mega zware bevalling en lag in de kreukels. Ik kon amper m'n bed in en uit komen. Ik wilde geen hulp + ik had niemand die hier kon blijven.
    Ik heb er voor gezorgd dat ik voor de avonden en nachten echt alles bij de hand/in de buurt van m'n bed had. Dus luiers, voeding, eten en drinken voor mezelf enz.
    Ik heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen en daarna naar huis. Nadat de kraamverpleging weg ging bleef ik zoveel mogelijk op bed. Baby naast me in een co sleeper of in m'n bed in zo'n nestje. Ik hoefde alleen m'n bed uit om te plassen.

    Met de 2e thuis bevallen en heb ik de nachten vanaf nacht 1 ook alleen gedaan op deze manier.
    Maar is met een buikwond waarschijnlijk anders...
     
  3. miekkie

    miekkie Bekend lid

    24 feb 2006
    705
    162
    43
    Vrouw
    Zoals je zelf al aangeeft; Het is een grote buikoperatie en je zit dus met een pijnlijke wond. Maar waarschijnlijk gaat het bij mij uiteindelijk ook op die constructie aan komen. Ik had echter gehoopt dat er ook nog andere/betere oplossingen waren.
     
  4. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    Is het mogelijk een optie om dit bij een verloskundige voor te leggen? Even bellen met een praktijk in de buurt?
    Of een Kraamzorg organisatie bellen en kijken of er opties zijn?

    of mogelijk een zorg hotel in de buurt?

    kan me voorstellen dat dit wel pittig gaat zijn ja.
    Misschien valt via thuiszorg iets te regelen?
     
  5. Poppy4

    Poppy4 Bekend lid

    13 jan 2016
    707
    480
    63
    Het is niet alleen pijnlijk waardoor de mogelijkheid bestaat dat je icm met pijnstilling niet goed in staat bent de zorg voor je pasgeborene zelfstandig te doen, je loopt ook het risico dat de wond opengaat als je teveel moet doen. En dan ben je verder van huis.

    De oplossing heb ik helaas niet voor je, niet dichtbij huis iig. Als het echt niet anders kan, zou ik toch een kraamhotel verderop regelen. Mijn eerste is middels een ks geboren en ik was in het begin niet in staat om voor mijn baby te zorgen zonder hulp.
     
  6. Do1981

    Do1981 VIP lid

    9 dec 2016
    5.483
    3.341
    113
    #6 Do1981, 24 jul 2021
    Laatst bewerkt: 24 jul 2021
    Je zou hier eens naar kunnen kijken:

    https://particulierethuiszorgnederland.nl/overijssel/

    wie weet zijn er ook kraamhulpen te vinden die dit willen doen.
    Tegen de juiste vergoeding is over het algemeen veel mogelijk

    en hoe werkt dit eigenlijk in Duitsland? Wat zijn de opties daar?

    Je zou ook nog je zorgverzekeraar kunnen bellen. Dit is wel een medisch advies. Misschien hebben zij opties?
    En anders maar wat extra dagen in ziekenhuis als het niet verantwoord is
     
  7. miekkie

    miekkie Bekend lid

    24 feb 2006
    705
    162
    43
    Vrouw
    Ja kraamzorg, zorgverzekering en ziekenhuis al gebeld en mijn vraag voorgelegd. Maar ze hebben helaas de optie niet voor me.
    Bij mijn eerste ben ik ook bevallen dmv een (spoed) keizersnede, dus ik weet wat er bij komt kijken. Maar toen was ik niet alleen en was er hulp van partner en schoonfamilie.
     
  8. Isabella2020

    Isabella2020 Fanatiek lid

    3 jul 2019
    2.889
    2.897
    113
    En een keer via een thuiszorginstelling huishoudelijke hulp inkopen? Dat is dan geen specifieke hulp voor jou of je kind, maar wel dat jij met je wind even geen huishoudelijke taken hoeft te doen?
     
  9. miekkie

    miekkie Bekend lid

    24 feb 2006
    705
    162
    43
    Vrouw
    Nou voor overdag krijg ik dus wel maximale aan kraamzorg. Daar red ik het overdag wel mee. Maar gaat vooral om de avonden en nachten dat ik dan alleen ben en mogelijk niet goed genoeg op en neer kan voor die kleine.
     
  10. Jozefien85

    Jozefien85 Niet meer actief

    Misschien kun je een doula benaderen die dit zou willen doen?

    Een buurvrouw vragen of je haar bij dringende dingen in mag schakelen?

    Misschien is er via via iemand te vinden die dit tegen een vergoeding zou willen doen?
     
  11. Jozefien85

    Jozefien85 Niet meer actief

    Edit: ik zou ook de huisarts vragen. Misschien kan die wat betekenen in thuiszorg of buurtzorg aanvraag
     
  12. miekkie

    miekkie Bekend lid

    24 feb 2006
    705
    162
    43
    Vrouw
    Dank je wel. Ik ga deze opties eens onderzoeken komende week.
    Buren in huidige woning vallen af. Maar ik hoop nog een andere woning te vinden voor de bevalling.
     
  13. Teapot

    Teapot Actief lid

    3 sep 2014
    166
    40
    28
    NULL
    NULL
    Hoe oud is je eerste kindje? Is hij/zij ook thuis tijdens de eerste periode?

    Bij ons in de stad is er particuliere thuiszorg, voor als je tijdelijk zelf niet alles kan. Het is wel prijzig maar je moet na een keizersnede wel echt voorzichtig met je lijf doen en jezelf de tijd geven om goed te herstellen.

    Ik hoop dat je iets kan vinden dat bij je past. Lijkt me erg lastig als je geen vangnet hebt om op terug te vallen.

    succes!
     
  14. miekkie

    miekkie Bekend lid

    24 feb 2006
    705
    162
    43
    Vrouw
    Mijn eerste kindje is tot mijn immense verdriet overleden..
    Ja het is erg lastig zonder vangnet, maar het gaat me lukken!
     
  15. Teapot

    Teapot Actief lid

    3 sep 2014
    166
    40
    28
    NULL
    NULL
    Oh jeetje Miekkie wat verschrikkelijk!

    Wat een positieve instelling, het komt vast goed! Zorg goed voor jezelf, dan kun je ook het beste voor je kindje zorgen.
     
    miekkie vindt dit leuk.
  16. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.830
    1.661
    113
    Leerkracht
    België
    Ik heb als 18 jarige student dit ooit als "oppas" gedaan... Ik sliep bij het babytje, maakte het flesje. Die mama had geloof ik een immuunziekte waardoor de nachten heel belangrijk waren.

    Misschien is het een idee om bv een school die kinderzorg/kraamzorg aanbiedt en vragen of er geen stagiaires zijn die dit zien zitten...

    Even een ideetje..
     
    Vero0504, Kolibrie2 en miekkie vinden dit leuk.
  17. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    In Zutphen zit geloof ik een geboortecentrum. Wellicht zou je hier kunnen informeren?
     
  18. miekkie

    miekkie Bekend lid

    24 feb 2006
    705
    162
    43
    Vrouw
    Die heb ik nog niet kunnen vinden. Maar ik ga opnieuw op zoek.
     
  19. miekkie

    miekkie Bekend lid

    24 feb 2006
    705
    162
    43
    Vrouw
    Dit blijkt ook voor de bevalling en daar rondomheen te zijn. Niet voor de kraamtijd. Dit lijkt dus overal het geval. Behalve in het westen van het land.
     
  20. JosjeM

    JosjeM VIP lid

    4 jun 2017
    10.700
    9.344
    113
    Vrouw
    Dat is jammer :(
     

Deel Deze Pagina