Extra progesteron eerste trimester

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door Trees, 20 jun 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Trees

    Trees Niet meer actief

    Als alles goed is, ga ik maandag starten met extra progesteron in de hoop om op deze manier een miskraam te voorkomen. Ik vroeg me af of er dames zijn die ervaring mee hebben en zo ja wat het resultaat was? Zijn er bijwerkingen? En ik begreep dat vrouwen met vruchtbaarheidsbehandeling een soort van progestan-bolletjes krijgen om vaginaal in te brengen. Ik neem aan dat ik waarschijnlijk hetzelfde krijg?
     
  2. Trees

    Trees Niet meer actief

  3. Jippie

    Jippie VIP lid

    3 feb 2007
    11.784
    775
    113
    Na een IVF/ICSI-behandeling moet je inderdaad extra progesteron nemen, zodat het baarmoederslijmvlies na de punctie niet gaat afbreken. Ook wordt extra progesteron gegeven als je een te korte luteale fase hebt en in het geval van vroege miskramen. Je kunt het in de vorm van vaginale bolletjes krijgen (Progestan/Utrogestan), die moet je twee of drie maal daags inbrengen. Of je kunt injecties zetten (Pregnyl).

    De bijwerkingen zijn typische zwangerschapskwaaltjes: moeheid, wisselende stemming, warm/koud hebben, misselijkheid, enz.

    Succes & ik hoop dat het deze keer wel goed mag blijven gaan!
     
  4. sunnyke

    sunnyke Actief lid

    20 jun 2008
    378
    0
    0
    sociale sector
    België
    Hoi,

    ikzelf heb ook tot 15 weken Utrogestan genomen, alleen moest ik het niet vaginaal inbrengen, maar gewoon innemen met water. Ik werd er extra moe en draaierig van, en extra misselijk, maar ik had het er graag voor over. Het stelde me toch gerust dat mijn baarmoeder extra ondersteund werd om de kritische weken te overbruggen.
    Ik heb ze trouwens vanaf 8 weken ingenomen, nadat ik terug bruinverlies had (mijn eerste ZS was namelijk uitgedraaid op een MK, en was ook begonnen met bruinverlies op 6 weken).

    Veel succes!!

    Liefs,
    Sunnyke
     
  5. Trees

    Trees Niet meer actief

    Bedankt voor de reacties. Ik was al bang dat niemand zou reageren, omdat in Nederland bijna geen één gynaecoloog het voorschrijft na herhaalde miskramen. Ze lopen hier nog wat achter in vergelijking met Belgie en Duitsland...

    Dus als ik het goed begrijp heb je spuiten, vaginale bolletjes en pilletjes. Afwachten morgen wat het wordt, maar ik denk dat ik dan ook pilletjes krijg??

    Ik zal Treesman alvast waarschuwen dat dit hormonenmonster, een hormonenmonster in het kwadraat gaat worden :D

    Sunnyke wat fijn om te lezen dat het bij jou geholpen heeft!
     
  6. Karel1978

    Karel1978 Fanatiek lid

    12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    vreemd...bij ons is het bijna standaard... Als je risico hebt op vroeggeboorte moet je progesteron spuiten. Ik doe het nu ook, in het kader van het amphia onderzoek bij tweelingen. Omdat daar vroeggeboorte ook een groot risico is, kijken ze of de injecties dit tegen kunnen gaan. Dus elke week even een spuit zetten door manlief :) Tot op heden gaat het heel goed!!
     
  7. Trees

    Trees Niet meer actief

    Fijn dat het goed gaat en hopelijk blijven de twee kleine meisjes fijn nog even bij mama zitten!

    Wat bedoel je met vreemd? Volgens mij is het inderdaad vrij gebruikelijk om te spuiten met verhoogd risico op vroeggeboortes, maar het is in Nederland zeker niet gebruikelijk om het te gebruiken in de eerste maanden van de zwangerschap ter voorkoming van miskramen. Of begrijp ik je nu verkeerd :)
     
  8. Karel1978

    Karel1978 Fanatiek lid

    12 jan 2009
    2.273
    0
    0
    Maastricht
    nee je begrijpt me goed :) Maar wat ik van mijn gyn begreep, is dat het hier, (AZM) vrij gebruikelijk is... Naja, kan overal verschillen, want ik heb ook wel eens gehoord dat bepaalde ziekenhuizen er hier helemaal niet aan beginnen omdat ze vinden dat het toch niet helpt...;)

    Ik weet uiteraard niet hoe het in het buitenlland is :) Ik ben iig blij dat ik het wel krijg. Geeft me toch ene wat geruster gevoel, dat ik ook alles eraan gedaan heb om ze zo lang mogelijk te laten zitten

    Ik heb trouwens geen last van bijwerkingen. En trouwens, je weet toch niet of het nou van het middel komt ja of nee...
     
  9. Trees

    Trees Niet meer actief

    Maastricht zit natuurlijk ook dicht bij Belgie ;). Gebruik jij het al vanaf het begin van je zwangerschap? In mij geval is het niet bedoeld om een vroeggeboorte te voorkomen, maar om een miskraam te voorkomen en daarom zal ik er waarschijnlijk ook na een paar maanden al mee stoppen als het doel bereikt is (hoop ik!).
    Ik ben ook blij dat ik het mag gaan gebruiken, want ik heb heel veel artsen gesproken en niemand wilde het voorschrijven omdat het nog niet voldoende genoeg was bewezen dat het hielp. Ze weten al wel dat het niet schadelijk is, maar het gezegde baadt het niet dan schaadt het niet, komt niet in hun woordenboek voor. Liever al die vrouwen met herhaalde miskramen aan laten modderen :x Pfff kan er behoorlijk boos over worden.
     

Deel Deze Pagina