Extra vitamine d?

Discussie in 'Gezondheid' gestart door guusje27, 2 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. guusje27

guusje27 Fanatiek lid

16 apr 2010
    4.417
    0
    0
    Hallo,

ik heb een vraagje, ik eet heel gezond en rook en drink (niet meer). Ook slik ik Foliumzuur. Moet ik hier naast nou ook nog extra vitamine D of multivitamines voor zwangere vrouwen slikken?

2. daphne78

daphne78 VIP lid

10 mei 2006
    7.311
    0
    0
    Nijmegen
    Als je gewoon je groente, fruit en calcium binnenkrijgt dmv voeding dan is aanvullende vitamine niet nodig.

Ik kreeg dat dus niet voldoende binnen en heb dankbaar zwangerschapsvitamines geslikt. En het kan geen kwaad als je elke dag de normale dosering zw. vitamines gebruikt. Maar nogmaals als je echt goed eet is het niet nodig.

3. guusje27

guusje27 Fanatiek lid

16 apr 2010
    4.417
    0
    0
    En als ik de zw. vitamines ga slikken, moet ik dan het foliumzuur laten? Dan zit ook al in die preparaten toch?

4. Feilo09

Feilo09 Fanatiek lid

31 aug 2009
    1.565
    0
    0
    Logistiek planner
    Hoorn
    Als je zwangerschapsvitaminen slikt (doe ik ook) zit daar inderdaad
    al foliumzuur in. Als je twijfelt kun je ook even op het potje kijken, daar
    staat het op :)

5. sassie25

sassie25 Fanatiek lid

15 nov 2009
    4.613
    0
    0
    bakkersmeisje
    Bleiswijk

Foliumzuur is een vitamine die je lichaam uitscheidt als je er teveel van binnen krijgt. Dus in principe kun je het samen met een aanvullende vitamine gewoon blijven gebruiken, want daar krijg je nooit teveel van binnen. Ikzelf gebruik prena fem van Orthica, hier zit ook foliumzuur in, dus ik heb ervoor gekozen om de foliumzuur te laten zitten gewoon omdat ik het onzin vond om dan dubbel in te nemen.
    Verder zit er in de orthica die ik gebruik omega 3, dat is voor mij wel heel belangrijk want ik eet nooit vis... bah vind het zo vies!! Maar weet niet of dat ik andere vitamine ook zit. Dat is ook weer iets wat belangrijk is voor de ontwikkeling van je kindje wordt gezegd.

xxx sas

6. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    Als je bij het voedingscentrum kijkt, wordt er voor zwangeren wel extra vitamine d aanbevolen.
    Vitamine D
    Tijdens de zwangerschap wordt aangeraden dagelijks 10 microgram extra vitamine D te slikken voor een goede botopbouw van het kind. Vitamine D is zonder recept verkrijgbaar bij drogist of apotheek.

Vitamine D zorgt ervoor dat kalk (calcium) goed uit de voeding wordt opgenomen. Daardoor helpt deze vitamine mee aan de opbouw en het in standhouden van het skelet. Volwassenen maken zelf voldoende vitamine D in hun huid als ze regelmatig buiten komen. Verder levert de voeding ook vitamine D. Belangrijke vitamine D-bronnen zijn margarine, halvarine, bak- en braadvetten en vlees. Het is niet mogelijk de hoeveelheid vitamine D die tijdens de zwangerschap extra nodig is met de voeding op te nemen (een gemiddelde voeding levert 3 microgram) of zelf aan te maken. Om die reden wordt aangeraden tijdens de zwangerschap 10 microgram extra te gebruiken.

Dus een multivitamine voor zwangeren is geen probleem, misschien wel makkelijker omdat je dan niet meerdere producten hoeft te gebruiken.

PCOmiep

7. Dat vitamine D werd aangeraden had ik ook wel gelezen. Maar waarom dan een multivitamine? Omdat je anders meerdere producten moet gebruiken zeg je, pcomiep? Maar behalve extra vitamine D is er toch niets wat je moet slikken?

8. Ragazza

Ragazza Bekend lid

31 jan 2010
    695
    0
    0
    Uit mijn bloedtesten is gebleken dat ik te weinig vit.d heb.
    Ik heb nu kauwtabletten met vit d gekregen, maar mag deze niet in combinatie slikken met multivitamine, omdat ik dan teveel binnen zou krijgen. Dus het is het 1 of het ander!

Lekker even in het zonnetje zitten (als die schijnt) en vette vis eten, daar krijg je vit d van!

9. Piekie81

Piekie81 Actief lid

18 nov 2009
    364
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik heb dit gevraagd aan de verloskundige, zij zei dat het alleen nodig is als je niet dagelijks buiten komt of een sluier draagt of wanneer je niet gevarieerd eet.

Ik eet gevarieerd, dus ik wil geen multivitamine. Daarnaast ben ik elke dag een uur buiten (op de fiets heen en weer naar mijn werk), dus risico op te weinig vitamine d loop ik volgens de verloskundige niet niet.

10. pcomiep

pcomiep Actief lid

22 mrt 2010
    288
    0
    0
    NULL
    NULL
    In de multi zit natuurlijk ook foliumzuur, maar dat hoef je na 3 maanden niet meer te gebruiken. Een multi is als je gevarieerd eet en je je goed voelt inderdaad niet noodzakelijk. Zelf ben ik wel gravitamon gaan slikken omdat ik steeds erg draaierig was. Nu is mijn bloeddruk niet erg hoog maar ook weer niet enorm laag. Met de gravitamon heb ik geen klachten meer dus daarom blijf ik braaf slikken.

PCOmiep

Deel Deze Pagina