Extreem vroeg opstaan na geboorte broertje

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Lindangel, 15 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    Ook maar even een verslagje van de tweede nacht met de nieuwe tactiek... Speciaal voor Druif78!

Ik moet zeggen dat ik er toch niet helemaal blij mee ben...

Vannacht werd zoonlief rond half vier wakker en kwam hij bij ons in bed. Ik denk van de baby, want die had ik net teruggelegd na zijn voeding. Vervolgens werd de jongste weer wakker.
    Die heb ik toen in het donker nog een beetje bv gegeven. Waarna zoonlief uit bed kwam (ik zat bij ons op de kamer in de schommelstoel) om zijn broertje een kusje te geven.

Daarna snel weer in bed gekropen, maar toen wilde meneer (de peuter dus) niet meer slapen. Hij ging de hele tijd zitten, en zeggen dat hij op wilde staan. Toen hebben we maar gezegd dat hij moest slapen, en dat ie anders maar in zijn eigen bed moest gaan liggen, want papa en mama wilden wel slapen. En ik heb er nog even aan toegevoegd dat we Nijntje (de slaaptrainer) anders maar weer van zolder zouden halen.
    Toen werd ie stil en heeft ie uiteindelijk tot half zes-zes uur geslapen. Het zou kunnen (maar dat weet ik niet zeker) dat hij wakker werd van de baby. Mijn zoontje is met zn vader toen naar beneden gegaan en ik heb de baby gevoed, want die was toen wakker (zoals gezegd: ik weet niet wie wie wakker heeft gemaakt).

Het probleem met mijn zoontje is dat hij dus nogal moeizaam in slaap valt. Het moet echt doodstil zijn. Als hij dan eenmaal diep slaapt gaat het wel, maar als hij pas net ligt, of juist al een hele tijd, wordt hij van elk wissewasje wakker. Als hij dus de halve nacht bij ons in bed ligt, wordt hij geheid een paar keer wakker van de baby.

Bovendien kunnen wij ons niet verroeren, want dan wordt hij ook wakker. Zo had ik na twee bv-beurten schreeuwende dorst, maar ik ga dan niks drinken, want dan is meneer weer wakker en dan wil hij niet meer slapen. Dus echt diep slaapt hij ook niet.

Intussen is mijn vriend wel blij, want die hoeft niet meer 27 keer op en neer te lopen...

2. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Wat lastig zeg!!
    Eigenlijk wordt hij dus sowieso wakker ( van de baby) omdat hij gewoon heel licht slaapt? En hij weigert dan om daarna weer terug naar bed te gaan? In eigen bed nemen is geen optie omdat dan niemand meer slaapt. terug naar zn eigen bed is voor hem en je man niet echt wenselijk... Pffff...toch denk ik dat dit wel de minst intensieve manier is.
    Ik zou de gulden middenweg pakken maar dat doen jullie nu ook. Wel even bij je nemen. Wat aandacht geven, eventueel ( liefst!) in combinatie met de baby ( BV) en daarna " net als de baby" weer terug in bed? Hij slaapt uiteindelijk dus wel weer in? Hopelijk is het voldoende dat hij zn aandacht weer even heeft gehad en ziet dat pappa en mamma en de baby ook weer gaan slapen??
    Maar erg lastig, ik praat dus niet uit ervaring.
    Onze zoon slaapt goed in en goed door, echter als het zes uur is geweest en ik moet even naar het toilet dan wordt ie ook wakker om een krakende deur en moet ie er ook uit, terwijl hij dan helemaal nog niet fit is. Ik hou het dus ook maar op :x
    Ik zou sowieso als ik jou was een kan drinken op de slaapkamer zetten :D
    Maar ik herken het dus wel. Ben ook erg bang als de baby straks een vroege voeding moet dat onze dag ook erg vroeg gaat beginnen....

3. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @Druif78: tja, alleen hebben we nu dus al gezegd dat hij wel een paar weken bij papa en mama in bed mag, dus ik vraag me af of we 'het kunnen maken' om hem dan toch weer terug te brengen naar zijn eigen bed.
    Maar je hebt wel gelijk: de baby moet ook in zijn eigen bed, dus hij dan eigenlijk ook.

Het erge was dus dat ik een waterflesje binnen handbereik had, maar die 'durfde' ik niet te pakken omdat hij net insliep...

4. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Je bent pas 2 dagen bezig he? Ik denk niet dat je nu al duidelijkheid bij je zoontje kan verwachten? Ik zou het zeker een week ( misschien wel 2) de tijd geven. Hoe reageert hij als hij er bij mag als de baby ook bij jullie gevoed wordt? En hij daarna, na de voeding, met de baby gelijk terug naar zn eigen bedje gaat? Als dit ook voor drama's zorgt kan je altijd nog hem in jullie bed houden ( wat er geloof ik op neer komt dat het toch geen slapen meer wordt maar keten en dan maar vroeg opstaan??) Denk dat je dus niks te verliezen hebt om te proberen hem na het voeden ook weer terug naar bed te brengen? Hopelijk ziet hij zo ook dat hij niks " mist" en is het lolletje er op een gegeven moment ook af?

5. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Hoe is het nou??
    Hier bevallen!! Moet zeggen dat t tot nu toe erg meevalt met mn zoontje. Hij slaapt door de nachtvoeding heen ( wel mazzel dat ze tot nu toe slechts 1 keertje komt snachts).
    Hij is wel helemaal hyper door dat er meer aanloop is van familie, vrienden en kennissen. Ik probeer hem zo veel mogelijk te betrekken. Hij vind sommige dingetjes leuk en is ook heel lief voor zn zusje. kusjes geven en kijken/ vasthouden maar de lol is er ook wel weer heel snel af. En ik laat het maar zo... Ik heb het idee dat ie het nu allemaal niet zo boeiend vindt en er dus ook niet veel hinder aan ondervindt. Ik laat haar vaak ook in dr eigen bedje slapen zodat mn zoontje beneden niet teveel rekening hoeft te houden met zn zusje en het zoveel mogelijk bij het oude blijft.

6. Lindangel

Lindangel Fanatiek lid

27 dec 2007
    3.742
    1
    0
    @Druif78: Allereerst gefeliciteerd!!! Fijn dat bij jullie het slapen zo goed gaat zeg. Wat je zegt over dat bezoek, herken ik wel. Mijn zoontje is er duidelijk ook een beetje klaar mee.

Nou, hier hebben we de strategie toch maar weer aangepast. De wijkvpk van het consultatiebureau kwam langs en die gaf als tip om een kettinkje op zijn deur te doen (zo'n slotje dat de deur nog wel met een kiertje open kan). Ik zag het eerst helemaal niet zitten (vond het heel erg zielig), maar mijn vriend wilde het wel op zich nemen. Het was twee dagen drama's, maar daarna was het over.

Nu slaapt hij tot een uur of zes. Dat is nog steeds vroeg, maar beter dan voor vijven. We proberen het wel elke dag iets te verlaten, zodat het straks half zeven is.

Verder gaat het soms beter dan andere dagen. Hij is heel erg opstandig geweest de afgelopen weken, maar de laatste dagen ging het juist weer heel erg goed (ook door het beter slapen). Maar vandaag was het weer helemaal pet... Misschien ook wel door het weer ofzo.
    Voor zijn broertje is hij wel erg lief.

Ik probeer de baby ook zo veel mogelijk boven in zijn bedje te leggen. Het enige 'probleem' is dat hij nogal graag bij mij of mijn vriend (of wie dan ook) ligt. Hij gaat dus overdag niet altijd slapen in zijn wieg en dan moet ik hem er toch bijhalen. Ik leg hem dan vaak in de draagzak, zodat ik wel mijn handen vrij heb voor de oudste.

7. Druif78

Druif78 VIP lid

11 feb 2008
    9.724
    1
    36
    Als dat kettinkje op de deur werkt: prima! Ik zou het ook even slikken vinden, net alsof je m opsluit ofzo... maar blijkbaar werkt het wel. het is ook erg duidelijk. Neem aan dat het kettinkje er pas af gaat wanneer jullie het acceptabel vinden? En je zoontje kan nog geen klokkijken dus steeds een stukje later maken lijkt mij ook een goeie oplossing!

Dat opstandige is heel erg hier geweest, maar met name door de logeerpartijen en de opvang bij opa en oma. tis nu opa en oma voor en na en wilde niks meer van ons aannemen. :x Nu houden we het bewust een paar dagen rustig en merken we dat ie een stuk rustiger en liever is.

Lastig dat de baby niet graag in het wiegje ligt of er niet in wil slapen.... was dat al zo vanaf het begin? Gebruik je ook een box? Zodat ie wel in de buurt is en je kan horen maar dat je toch je handen vrij hebt??

Deel Deze Pagina