Mijn dochter zit in 2 havo. De brugklas heeft ze goed doorlopen met een nette eindlijst. Maar wat ons nu zorgen baart is haar wiskunde waarvan ze nu 3 toetsen heeft gehad en allemaal onvoldoendes, haar laatste cijfer is een 3. Ze is trouwens niet de enige die zulke lage cijfers haalt want het gemiddelde van de hele klas was een 4 bij de vorige toets. Ze hebben vorig jaar ook meerdere wiskunde docenten gehad en best veel uitval. Het vreemde is alleen dat ze alle keren zelf een goed gevoel heeft over de toets. We hebben haar docent al gemaild om eens mee te kijken waar het mis lijkt te gaan. Deze gaf aan wat slordigheidsfoutjes te zien, er waren vragen die ze eigenlijk wel had kunnen weten. Ook gaf ze aan dat ze dacht dat ze zeker meer kan en vroeg ze zich af of misschien faalangst een rol speelt. Haar werkhouding in de klas is goed. Om haar te helpen hebben we WRTS aangeschaft. Ze vond dit heel fijn en heeft er veel aan gehad voor de laatste toets zei ze. Op de oefentoetsen scoorde ze tussen de 7 en de 10 dus ze ging met een goed gevoel de toets in. Ook heb ik meegekeken bij haar aantekeningen en daar zag ik dat ze de stof gewoon snapt. Ik hoefde bijna niets uit te leggen. Maar helaas had ze toch een dikke onvoldoende. Ik heb haar gevraagd of ze tijdens de toets last heeft van een blackout of dat ze tijdsdruk ervaart. Ze zegt inderdaad weleens in paniek te raken maar weet daarna het antwoord wel. Ik ben zo bang dat dit niet goed is voor haar zelfvertrouwen. Heeft iemand ervaring met faalangst bij een kind bij maar één vak? Of heeft iemand misschien nog tips wat we kunnen doen? Bijles hebben we al overwogen.
Is het mogelijk dat de docent een aantal oefentoetsen nakijkt en van commentaar voorziet? Misschien zie je dan waar ze haar punten verliest.
Haar oefentoetsen maakt ze blijkbaar goed want daar scoort ze dus tussen de 7 en de 10 voor. Haar docent zal binnenkort ook met haar meekijken tijdens de les heeft ze aangegeven.
Nou ja ik heb geen tips maar wel herkenning. Het zou mijn zoon kunnen zijn precies hetzelfde verhaal. Oefentoetsen zijn volgens hem altijs veel makkelijker dan gewone toetsen. Zijn docent begrijpt er niks van want in de les gaat het gewoon goed. Maar ook bij hem onnodig slordigheidsfouten idd. Enige wat wij doen is oefenen oefenen en nog een keer oefenen.
Goed om te bedenken dat het helemaal niet erg is om een onvoldoende te halen. Als je er boven op gaat zitten wordt het meer beladen.
Ik zou eerder twijfelen aan de toetsen als de hele klas zo slecht scoort. Zeker als ze het verder gewoon goed doet op school en als de oefentoetsen zulke cijfers geven verwacht je echt niet een 3 met de echte om het zo te zeggen.
Ik zat vroeger ook op de havo, mooie cijfers behalve voor wiskunde. Dat ging van kwaad tot erger totdat ik er zelf in ging geloven dat ik het niet kon. Dat was het einde van de havo voor mij. Want als ik wiskunde niet kan, waarom zou ik dan wel economie snappen? Of natuurkunde, scheikunde? Bij mij had er zeker meer begeleiding gegeven kunnen worden. Maarja, puber en dan ook nog eens zelf geloven dat je het niet kan... probeer dat maar weer terug te draaien. Praat er met haar over, blijf haar alsjeblieft het vertrouwen geven dat ze het wel kan. Achterhaal waarom de gewone toetsen zo slecht gaan. Ligt het aan haar zelfvertrouwen, aan de toetsen zelf of aan ruis? Maar mijn antwoord op de vraag is ja. Ik denk zeker dat je voor één vak faalangst kan hebben en op slot gaat.
Sorry maar wat een onzin. Wiskunde is een kernvak bij struktureel onvoldoende gaat het kind gewoon niet over en kan je tm zesde jaar niet laten vallen.
Vriendin van me had ook issues met wiskunde. Alle vakken gingen prima maar wiskunde was een ramp. Niet dat ze t niet kon, maar ze klapte compleet dicht zodra er een toets kwam. We hadden 1x een les scheikunde vlak voor een toets, waren alcohol aan t brouwen en dat mocht ook gedronken worden (oude tijden) en die toets ging ze lichtelijk bedwelmd in en haalde ze een prima cijfer, tot dr eigen verbazing. Dus ze wist toen wel dat ze t kon, maar dat t dichtklappen een probleem was. Zou niet aanraden om dan maar aangeschoten de toetsen te gaan doen (al hielp t wel). Uiteindelijk heeft ze een 8,5 op centraal examen gehaald. Geloof dat ze die nervovit tabletjes gebruikte. Maar dingen als bepaalde kauwgom kauwen tijdens t leren en vervolgens die kauwgom kauwen tijdens de toets schijnt ook te helpen. (En dan maakt de school maar even een uitzondering voor die toets, als t wel maar netjes in de prullenbak belandt). Aangezien t collectief dat soort cijfers zijn...zou ik ook wel mn vragen stellen bij de toets/docent. Wat ook kan helpen is altijd vaste structuren in een antwoord neerzetten. Bekend ..... Antwoord: .... kg/m2 (de eenheid of positie decimalen vast klaarzetten zodat je slordigheidsfouten zo veel mogelijk beperkt). Bij doorrekenfouten zette wij steevast "uitgaande van...." neer bij t antwoord van de voorgaande vraag waarmee we verder moesten rekenen. Kregen we in elk geval daarvoor nog de punten. En alle tussenstappen opschrijven. Fout antwoord is 0 punten, fout antwoord met goede berekening is vaak nog wel deel van de punten.
Hier precies hetzelfde met zoon. Hij zit ook in havo 2 en alles gaat goed behalve wiskunde. Thuis snapt hij het best en ook tijdens de les komt hij goed mee zegt de leraar. Nu 2 toetsen gehad en een 4,8 en 5,2 gehaald. Volgende week donderdag weer een wiskunde toets en mocht die weer een onvoldoende zijn dan gaan wij voor bijles op school. Zoon snapt het zelf ook niet goed waar het mis gaat en tot die tijd blijven we oefenen, oefenen en nog eens oefenen.
Hier is wiskunde ook altijd een ding moet ik zeggen. Dochter deed VWO maar is nu afgestroomd naar de Havo en daar gaat het veel beter. Volgens haar zit het er echt in dat je vanaf het allereerste moment alle lessen volgt en dat je het moet snappen. Snap of zie je het niet dat is het haast onbegonnen werk. Ik zou voor je dochter bijles regelen. Vaak bieden studenten zich aan en ik hoor daar in mijn nabije omgeving veel goede verhalen over. Vaak is het net de manier van uitleggen dat het kwartje valt. Het is ook enorm frustrerend wanneer je denkt iets wel voldoende te hebben gemaakt en je krijgt een dikke onvoldoende terug. Ik had dit vroeger met scheikunde en haalde daardoor niet mijn diploma ( uiteindelijk wel), ineens zag ik het en maakte ik mijn toetsen haast foutloos.
Mijn zoon zit in 3 Havo en heeft precies hetzelfde met Wiskunde. Hij geeft wel aan dat de oefentoetsen beduidend makkelijker zijn dan de echte toetsen. Ook hij is niet de enige in zijn klas, vorige toets waren er maar 2 met een voldoende. Ik heb dus heel sterk het idee dat het niveau van de toetsen te hoog ligt... Bijles krijgt hij al en ook de tutor zegt dat ze het probleem niet ziet.. Hij lijkt alles prima te snappen en heeft niet veel ondersteuning nodig. Toch haalt hij dan een 3,9 ofzo voor zijn toets .
Herkenbaar maar dan met economie. Dochter krijgt bijles. Die docent zegt dat ze het hoofdstuk goed kent (theorie) en snapt (toepassen). Ze ging vol vertrouwen naar de toets. Resultaat: 3,1 Zo sneu! Oefentoetsen zijn hier ook altijd veel makkelijker. Zelf snap ik dat niet. De leerling krijgt dan toch een verkeert beeld van zijn/haar kennis? Gaat de oefentoets goed, dan hoeven ze niet veel meer te leren.
Ik begrijp het ook niet. Oefentoetsen haalt zoon altijd een 8 of een 9 voor en dan voor een echte toets een 3. Dan klopt er toch iets niet?
Nee, dat vind ik dus ook. Zo denk je de stof te beheersen, maar ergens gaat het dan toch fout. Lekker motiverend ook. Kunnen wij het hier op zp niet gaan analyseren, dan leggen we het op de scholen van onze kinderen voor. Misschien dat ze er dan wel iets mee gaan doen.
Bedankt voor alle reacties! Fijn om te lezen dat het herkenbaar is. Wat betreft de oefentoetsen dat vind ik idd ook vreemd. Ik vroeg mijn dochter nog of ze die idd makkelijker vindt maar ze zei dat ze vergelijkbaar waren. Ik denk dus dat de puntentelling strenger is. Deze week kreeg iedereen toevallig mail ivm gratis WRTS (fijn, net abbo afgesloten) en extra huiswerkbegeleiding. Ik heb dus het idee dat er over het grote geheel sowieso iets niet goed gaat.
Hier zijn de oefentoetsen ook altijd makkelijker. Mijn dochter komt regelmatig thuis dat er dingen in die toets staan die ze werkelijk nog nooit heeft gezien of gehoord