Fietsen op Terschelling: gewone fiets of elektrische fiets??

Discussie in 'Vakantie en vrije tijd' gestart door aicirtap, 4 sep 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    We gaan over 2 weken een week naar Terschelling.

    Zit al weken in dubio elektrische fiets of gewone fiets. Oftewel ik zit waarschijnlijk te mutsen :rolleyes: Wil nu wel een knoop doorhakkken want anders is er niks meer verkrijgbaar.

    Plan is om s morgens rondje te fietsen of even naar strand te fietsen. We xitten in formererum.

    Ik vind een elektrische fiets eng, ik ben bang dat het té snel gaat en geen controle heb over de fiets.
    Meesten zeggen dat ik mij aanstel en dat het prima te doen is.
    Volgens youtube begreep dat ik stand 1 vaak rond de 15 km/uur per is en afhankelijk hoe hard je trapt kan dat sneller zijn.
    En dan lees ik dat weer voornamelijk harde schelpenpaden zijn op Terschelling en niet gewoon asfalt, help.

    Nu ben ik sowieso geen held op de fiets. Ik fiets nu met dochter achterop op een gewone fiets (geen mama fiets) en dat is een hele prestatie voor mij, Af en toe wel moeite met evenwicht/balans houden. Maar dat komt ook omdat ik vaart moet blijven houden en dat lukt niet uit door wind of stopmomenten. Daarnaast fiets ik gewoon niet snel, wordt meestal ingehaald haha.

    Maar ik heb ook geen zin mij suf te trappen op Terschelling. Ik weet nog paar jaar terug van Texel dat we soms amper vooruit kwamen.

    Iemand tips/adviezen?
    En zou mijn dochter misschien een fietshelm op moeten?
     
  2. Feye

    Feye VIP lid

    26 nov 2013
    6.012
    3.478
    113
    Vrouw
    Ken je niet iemand in je omgeving met een elektrische fiets, dat je even kunt oefenen? Of je vraagt bij de fietsverhuurder of je even een rondje mag oefenen?
    Ik denk trouwens dat je niet eens een fiets hoeft te reserveren hoor. Wij gaan regelmatig in het hoofdseizoen naar één van de Waddeneilanden en er zijn altijd nog wel fietsen beschikbaar (in alle soorten). En als je kiest voor een gewone fiets en het bevalt niet, kun je 'm gedurende je verblijf zo omruilen voor een andere.
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  3. zeilbootje

    zeilbootje Fanatiek lid

    15 jan 2014
    2.634
    1.283
    113
    Elektrisch! Wij zijn er 2w terug geweest en ik was zo blij met mijn elektrische fiets! Het is best heuvelachtig als je door de bossen wilt fietsen en wij vinden het leuk om ver te gaan dus dan is het ideaal. Je kunt de ondersteuning ook uit zetten als het je te hard gaat, dan heb je een gewone fiets. Of in de laagste stand!

    Die schelpenpaden vallen erg mee. Wij hebben overal gefietst en er is veel asfalt, alleen sommige stukken in het bos heb je van die schelpenpaden.
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  4. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.178
    4.314
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Hier altijd gewone fiets. Op Ameland weliswaar, maar is echt prima te doen. Ik vind het het extra geld voor een elektrische niet waard.
     
    aicirtap vindt dit leuk.
  5. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.482
    2.382
    113
    Een elektrische fiets valt reuze mee! Ik dacht ook altijd dat de fiets er vandoor zou gaan, maar ik heb pas proefgefietst bij mijn schoonouders en het ging helemaal niet zo snel. (je moet 'm natuurlijk niet op de hoogste stand zetten) Fietste vooral heel licht.

    Wat betreft fietsen op Terschelling : versnellingen zijn echt een must. Elektrisch is daar wel lekker.
     
    Kolibrie en aicirtap vinden dit leuk.
  6. Damay77

    Damay77 VIP lid

    18 apr 2010
    13.645
    7.430
    113
    Vrouw
    Ik zou gewoon even een paar fietsen verhuur bedrijven daar je verhaal sturen en vragen naar hun advies. Terschelling heeft eigenlijk 3 soorten fietspaden.
    - Asfalt en langs de weg/langs en door dorpjes - en weilanden.
    - asfalt en schelpenpaden tussen de bewoonde wereld en de duinen in. Dus redelijk vlak met wat heuveltjes als je een bos in gaat.
    - asfalt en schelpenpaden door bos en duinen. Dit zijn qua verkeer de rustigste routes maar wel flink trappen, vaak veel heuveltjes en meer snelheid naar beneden en je vangt soms aardig wat wind.

    Misschien een electrische bakfiets? Is stabieler dan een gewone fiets. Je ligt minder snel om en je kind zit iets veiliger dan achterop.
    Want als ik jouw verhaal zo lees dan zou ik persoonlijk niet snel met kind achterop een duinpad nemen. Hobbels, bochtjes, soms uitwijken voor anderen...

    Enneh, over 2 weken zit je nog steeds buiten vakantie tijd. Er zijn echt genoeg fietsen te huur op Terschelling hoor:)

    Je wordt daar dood gegooid met de fietsverhuur bedrijven. Geloof dat er bij de haven al 4 verschillende zitten die op hun eigen ook nog afdelingen verspreid over het eiland hebben.
    Tip: bagage meegeven aan de fietsverhuur. Als je tenminste meteen een fiets vanuit de haven meeneemt. Echt super handig. Je gaat naar de fietsenzaak waar je je fiets huurt en dumpt je bagage met adres waar het heen moet. Zij brengen het weg
     
  7. suus1983

    suus1983 VIP lid

    10 okt 2006
    47.710
    32.571
    113
    Elektrisch. Mijn elektrische gaat overigens tot 6km ofzo in stand in.
     
  8. Kolibrie

    Kolibrie VIP lid

    29 jun 2008
    5.730
    405
    83
    Vrouw
    Zuid-Holland
    Als je elektrisch kan huren zeker doen. Je kan zelf de stand bepalen op zo'n fiets. Veel fietspaden zijn heuvelachtig door de duinen en bossen en zeker met tegenwind (waait veel op een eiland) kan een gewone fiets best aanpoten zijn ;) Terschelling is echt een prachtig eiland om met fiets te verkennen, heel veel plezier! Waar in Formerum zit je?
     
  9. Aagje90

    Aagje90 Bekend lid

    25 apr 2012
    909
    334
    63
    Vrouw
    Elektrische bakfiets! Hebben wij op Texel gehuurd en echt wat een topding! Kind erin, spullen erbij en gaan! Voordeel vond ik ook dat ik m’n kind kon zien en net wat meer interactie had als achterop. Het is dat ik geen ruimte heb in m’n schuur anders had ik hem meegenomen! ;)
     
  10. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Toppereend heet het huisje :)
     
  11. aicirtap

    aicirtap VIP lid

    25 mei 2014
    9.109
    3.377
    113
    Vrouw
    Ik ga even kijken of ik zaterdag bij vrienden een rondje op de elektrische fiets kan doen.

    Overigens staat nu bij het weerbericht windkracht 1 op terschelling. o_O:confused:
     
  12. Luppy

    Luppy VIP lid

    1 dec 2007
    7.023
    2.159
    113
    Wij hadden de laatste keer op Terschelling elektrische fietsen gehuurd. Ik vond het ideaal, vooral omdat het daar altijd zo waait. Je hoeft niet hard te gaan. Als je de ondersteuning laag zet, dan is het gewoon net of je de wind mee hebt, maar je moet nog wel trappen. Het gaat alleen zoveel lichter en makkelijker.
     
    aicirtap vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina