Financieen?

Discussie in 'Alleen en zwanger' gestart door goddess tear, 22 feb 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Ik heb een vraagje aan alleenstaande moeders/zwangeren:

    Hoe leven jullie?

    Werken jullie of krijgen jullie een uitkering? Hoe doen jullie dat?

    Groetjes,
    Goddess Tear
     
  2. Dsny

    Dsny Actief lid

    20 feb 2007
    101
    0
    0
    Hoi,

    Ik werk nu nog fulltime maar dat zal toch parttime moeten gaan als k terug kom van mn verlof ..

    Groetjes.
     
  3. eve

    eve Fanatiek lid

    26 apr 2006
    4.525
    0
    0
    Den Haag
    Ik ga volgende week weer beginnen en ga dan parttime werken. Wilde nml niet dat mijn kind 5 dagen naar de creche gaat. Heb het financieel zo uitgerekend dat ik met 3 1/2 dag werken per week redelijk goed kan rondkomen. Het zal geen vetpot zijn en voor grotere uitgaven zal ik echt moeten sparen. Maar ik kies er toch voor om vaker bij m'n kind te zijn.

    Moet er wel bij zeggen dat m'n ouders me ook financieel zullen steunen als dat echt nodig blijkt te zijn. Maar voorlopig wil ik zelf zien rond te komen.
     
  4. nicole26

    nicole26 Niet meer actief

    Ik krijg op dit moment nog een ww-uitkering maar zal binnenkort ook wel moeten gaan werken .... financieel is het niet makkelijk maar je kan jezelf goed redden hoor gewoon de vaste lasten zo laag mogelijk houden :D :D
     
  5. Ok, heel erg bedankt voor jullie reacties.

    Ik heb momenteel geen inkomsten, over een paar weken ga ik verhuizen naar een tienermoeder-project, en deze instantie geeft mij dan leefgeld: 200 euro per maand, waarvan de helft al afgaat aan de zorgverzekering. Ik maak mij hier dus ernstig zorgen over, want ik vind zo'n 20 euro per week om van te leven erg weinig.

    Vandaar dat ik mij afvroeg hoe jullie dat dan doen als alleenstaande...
     
  6. nicole26

    nicole26 Niet meer actief

    Maar je kan dan toch bijstand aanvragen daar heeft geloof ik toch wel iedereen zo n beetje recht op ....
     
  7. nicole26

    nicole26 Niet meer actief

    En er zijn ook nog allerlei extra's die je krijgt zoals kinderbijstand, alleenstaande ouderkorting en kinderkorting ....
     
  8. Ja, maar het probleem is dat ik dus "al" geld krijg van die instantie, en het lijkt me niet dat ik daar bovenop ook nog een bijstands-uitkering kan krijgen.
    Ik heb dan ook nog het probleem dat ik geen volledige bijstand kan krijgen omdat ik nog geen 21 ben.
    Ik ben wel aan het kijken of ik in aanmerking kom voor bijzondere bijstand.

    Hoeveel zijn jullie ongeveer kwijt aan eten/drinken e.d. per maand? *als ik dat vragen mag natuurlijk ;) *
    Want ik betwijfel of ik dat ga redden met die 20 euro...
     
  9. Ja klopt, die kortingen en kinderbijslag kan ik krijgen, maar voor nu (nu ik nog niet ben bevallen) moet ik mijzelf zien te redden met dat beetje geld, met datzelfde geld moet ik ook sparen voor de uitzet etc.
     
  10. nicole26

    nicole26 Niet meer actief

    Nou dat betwijfel ik dat jij geen recht hebt op een andere uitkering want namelijk iedereen die niet meer thuiswonend is heeft recht op het sociaal minimum en dat heb jij dus bij lange na niet , dus dat zou ik toch echt ff goed uitzoeken als ik jou was , gewoon een gesprekje aanvragen met iemand bij de gemeente waar jij woont en de situatie uitleggen ....

    En wat eten en drinken betreft kom jij er al niet met 20 euro denk ik , ik ben ontgeveer aan boodschappen met die kleine erbij rond de 50 tot 70 euro kwijt in de week ... en dan moet ik niet raar doen hoor ..
     
  11. Ok, heel erg bedankt nicole!
     
  12. leen1982

    leen1982 Bekend lid

    8 jul 2006
    634
    0
    0
    Ambtenaar
    Geraardsbergen (Belg
    Hallo,

    ik ben een alleenstaande mama van een zoontje van bijna 4 jaar en ben nu hoogzwanger van het tweede zoontje! Met de vader van het eerste kind heb ik nog contact en krijg ik alimentatie en mijn zoontje gaat geregeld bij zijn papa, maar met de vader van het tweede heb ik totaal geen contact meer! Hij heeft me op 6 maand laten zitten voor een andere vrouw en hij heeft het kind niet erkend!
    Ik heb een eigen gekocht huisje en een eigen wagen en nog een groot geluk; vast werk! Aangezien ik nog jonge ouders heb die zelf gaan werken kan ik daar niet op rekenen voor opvang en dus geld bij mij de volgende regeling: mijn oudste zoontje gaat naar school alle dagen en het tweede bij een onthaalmoeder; ze worden beiden al rond 06u s'morgens afgezet! Het oudste gaat dan naar een voorschoolse opvang en het tweede zal direct bij de onthaalmoeder gaan (was wel een hele opgave om iemand te vinden die zo vroeg wou beginnen!).
    Ik heb wel een vrijwillige vierdagenweek aangevraagd om toch in de week wat meer bij mijn kinderen te zijn, aangezien ik ze zo al weinig zie want als ik gedaan heb met werken moeten ze direct eten, wassen en slapen gaan door het vroege opstaan!
    Ik blijf dus op een woensdag thuis en hou toch nog geld genoeg over om mijn financiën te regelen!
    Ik heb hier zeker niet achter gevraagd maar ben wel fier op mezelf dat ik als 24-jarige meid al mijn eigen boontjes dop met 'bijna' twee kindjes en een eigen huisje!
    Veel sterkte aan alle lotgenoten en we slaan er ons zeker wel door!

    Groetjes Leen
     
  13. Michelle20

    Michelle20 Actief lid

    3 jan 2007
    455
    0
    0
    Fulltime moeder
    Hilversum
    Bijstand heb je ngo wel recht op hoor.... tot je 21e heb je recht op 400 nog wat euro.

    Je moet maar even naar de sociale dienst toe gaan die zullen je het wel uitleggen maar in iedergeval heb je daar recht op.
     
  14. Platliggertje

    Platliggertje Fanatiek lid

    11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Ik kom zonder problemen rond, maar het moeilijke is de uitzet...
    Had alles nog in de kelder staan, tot die onder water was gelopen (amper een maand voor ik zwanger werd!) en nu moet ik alles opnieuw gaan zoeken.
    Niet leuk :(
     
  15. Leen: Super joh dat je je er zo goed doorheen slaat!

    Michelle: Dankjewel, ik ga daar binnenkort wel even langs.

    Platliggertje: Het zit ook allemaal niet mee he? Goed zoeken op marktplaats, 2e-hands en kringloop winkels, doe ik ook!
     
  16. Platliggertje

    Platliggertje Fanatiek lid

    11 dec 2006
    1.683
    0
    0
    huismama
    Vilvoorde
    Ben ik ook volop aan het doen hoor.
    Vind je verdraaid mooie spullen!

    Op een dag gaat het me voor de wind (hoop ik)
     
  17. Goed zo!
    Ik hoop het ook voor je, en ik hoop het ook voor mezelf.

    PS: Als je hulp nodigt hebt met het zoeken, laat het me maar weten.
     
  18. Michelle20

    Michelle20 Actief lid

    3 jan 2007
    455
    0
    0
    Fulltime moeder
    Hilversum
    gaat helemaal goed komen hoor goddes tear.... ik heb 2 vriendinnen zijn vanaf het begin al alleenstaande en zijn prima moeders en die kindjes komen niks tekort.

    Ze hebben allebei een eigen huisje gekregen van de woningbouw en hun bijstands uitkering redden ze het ook prima mee ( de uitkering vanaf 21 jaar)

    En wat betreft die kinderkamer.... als je bij de sociale dienst een uitkering hebt kun je een byzondere bijstand aan vragen en dan kan je geld krijgen om je baby uitzet van te kopen... en dat kan ook als je werkt maar niet genoeg inkomen hebt. kijk maar even op www.overheid.nl en dan naar het kopje werk en inkomen en dan kun je de rest van zelf zien... mischien handig?

    Groetjes Michelle
     
  19. Dankjewel Michelle!

    Ik was inderdaad al van plan om te kijken of ik voor bijzondere bijstand in aanmerking kom.
    Dus dat is zeker wel handig ;) !

    Ik heb net potten/pannen/borden opgehaald bij een ex-studiegenoot. Scheelt me toch ook weer een hele hoop geld!
    Alles wat ik gratis krijg ben ik blij mee!
    Dus dit was wel weer een geslaagde actie :D .
     
  20. SheDevil

    SheDevil Fanatiek lid

    13 dec 2006
    1.617
    1
    38
    Rotterdam
    Michelle20, ik wilde het net zeggen, van die bijzondere bijstand..
    Een vriendin van mij zat op haar 16e in zo'n zelfde situatie ook in een leefproject voor aanstaande/jonge moeders en ze kreeg daar ook leefgeld super weinig per maand. Zij had geen contact meer met de vader en kon dus ook niet op hem rekenen qua onderhoud van haar kind, hij heeft het kind ook niet erkend. Zij kreeg dus toen ook BB en kon bij Prenatal voor een X bedrag aan spullen uitzoeken en zij kreeg alles vergoed van de soos (dit was zo'n FL 1000,-)
    Naderhand heeft zij ook een huisje van de soos gekegen omdat ze urgentie had.

    Succes ermee, en het komt heus wel goed.
    Mijn moeder heeft het ook geredt met 2 kids en
    we kwamen echt niets te kort!
    En wat zijn spullen nou als je moederliefde hebt ;)
     

Deel Deze Pagina