Fleece deken gevaarlijk?

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Babs1977, 8 mei 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Babs1977

    Babs1977 Bekend lid

    14 mei 2007
    646
    0
    0
    Heerlen
    Tijdens de inrichting van het babykamertje kreeg ik aan alle kanten te horen dat je moest kiezen voor een wollen/katoenen dekentje.
    Nu heb ik de wollen deken er zonnet afgehaald (veel te warm) en een dun dekentje erop van de hema (katoen).
    Maaaaaaaaaar, nu weet ik dat ons meissie een koukleum is en ik heb ook nog een fleece dekentje. Kan ik die er eventueel vannacht overheen leggen als ik merk dat ze het wat kouder heeft? Of is dat nou toch gevaarlijk?
     
  2. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Ik heb vanaf het begin af aan een fleece deken eroverheen gehad, wist eerst niet eens dat het gevaarlijk was. En ik vind gevaarlijk ook nogal een groot woord. Ik deed de fleece deken er ook maar 1 keer overheen trouwens, niet dubbel vouwen.
     
  3. Setteke

    Setteke Niet meer actief

    Je hebt verschillende soorten fleecedekens. Die gemaakt van synthetisch materiaal zijn gevaarlijk omdat ze niet ademen. Fleecedekens van katoen mogen wel.
     
  4. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Gebruik je al een slaapzakje?
    Ik denk niet dat het zo koud word vannacht.
    Denk dat pyjama + lakentje + dun dekentje echt meer dan zat is.

    Groetjes Six
     
  5. Mama26

    Mama26 Bekend lid

    29 okt 2007
    786
    0
    0
    Mijn dochter heeft een romper met lange mouw en een slaapzak aan en ligt onder een deken en laken, zou dit te koud zijn?
     
  6. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Pfff... dat denk ik niet. Moet er zelf niet aan denken tenminste. ;)

    Hier dun pyjamaatje + dun slaapzakje and that's it. Als je merkt dat je kleintje het te koud heeft kan je er 's nachts als je zelf gaat slapen altijd nog lakentje overheen leggen.
     
  7. jette30

    jette30 Actief lid

    4 jan 2008
    202
    0
    16
    Dat lijkt me best warm! Hier een rompertje met korte mouwen, slaapzak en lakentje. Het is dan ook 26 graden op de slaapkamer.
     
  8. dieseltje2

    dieseltje2 Fanatiek lid

    16 okt 2006
    1.578
    0
    0
    dietist
    zuid holland
    Hier een rompertje met korte mouwen en een zomerslaapzakje. Ik leg wel een lakentje over haar heen, maar ze trapt het steeds weg.... Ze heeft warme handjes en wangetjes 's morgens, dus niet te koud...
     
  9. Mirthe81

    Mirthe81 Bekend lid

    21 feb 2008
    590
    0
    0
    Maar even on-topic. Een fleece dekentje kan best hoor. Vooral als je 'm er losjes overheen doet als het wat koeler wordt. Ik deed het ook vaak: als wij naar bed gingen nog even een extra dekentje erover. Dat was dan zo'n klein dun fleece dekentje.
    Haar echte dekens zijn wel van katoen trouwens.

    Hier leek het trouwens ook zo heet op de babykamer, de babyfoon gaf 25 graden aan, maar het voelde koeler. Toen heb ik er een andere thermometer bij gelegd en die gaf maar 23 graden aan. Die babyfoon is dus niet zo betrouwbaar.
     
  10. smoekie

    smoekie VIP lid

    7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    wordt met de dag gekker wat wel en niet zou mogen... :( ;)
     
  11. Linda10280

    Linda10280 Fanatiek lid

    6 nov 2005
    1.764
    0
    0
    Huisvrouw
    Hoorn
    Jayden ligt lekker met een rompertje aan met korte mouwtjes en een zomer slaapzak.
    Meer heeft hij nu ook niet nodig :)
     
  12. MariekeV

    MariekeV Fanatiek lid

    28 mei 2007
    1.189
    0
    0
    Ambulant Jongerenwerker /jeugd hulp verlener.
    Stockholm
    Huh? Wordt dat afgeraden? Is ook de eerste keer dat ik dat hoor...

    Maar wat is fleece eigenlijk.. Polyester?

    Elian heeft ook een lakentje en een dun dekentje van polyester maar daar ligt hij nu amper onder... Hij slaapt nu in een romper, zonder mouw, pyamatruitje en dun slaapzakje... Maar het was hier zo'n 18 graden vandaag, ik weet niet hoe het in NL is nu. Van het weekend wordt hier echter ook een graad of 24...
     
  13. tummetje

    tummetje Fanatiek lid

    4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Dekentjes: Dekentjes zijn te beoordelen op een aantal kwaliteiten, maar het leggen van de relatie tussen technisch meetbare producteigenschappen en veiligheid is heel moeilijk. Betrouwbaar onderzoek naar die relatie ontbreekt.
    Ook een in 2003 in opdracht van Consument en Veiligheid, mede op basis van adviezen van de Stichting Wiegedood uitgevoerd technisch TNO-onderzoek geeft daarover geen uitsluitsel. In totaal 9 producten van wol, katoen en fleece zijn door TNO aan diverse testen onderworpen.
    Wol, katoen en fleece hebben stuk voor stuk goede en minder goede eigenschappen als het gaat om luchtdoorlaatbaarheid, vochtregulatie, warmteweerstand, drapeerbaarheid en invloed van wassen. De metingen bieden een mogelijkheid tot vergelijking, maar geven op zich geen aanleiding om een bepaalde keus aan of af te raden. Lastig bij beoordeling en keuze is dat fleece een verzamelbegrip is voor tientallen soorten kunststofdekens van uiteenlopende samenstelling (en kwaliteit).
    Bij dekengebruik is verreweg het belangrijkste dat een kind niet te warm wordt toegedekt. Dat betekent dat in elke situatie aan de hand van de omgevingstemperatuur moet worden beoordeeld of de gebruikte deken niet te warm is.
    Bij dekens wordt de isolerende werking bepaald door de eigenschappen van het materiaal, en niet door het gewicht. Een goed isolerende fleece deken kan soms verrassend licht zijn: het is dan niet nodig een tweede deken te gebruiken. Bedenk ook dat elk laagje lucht tussen deken(s) en laken(s) invloed heeft op de warmteweerstand.
    Verder is van belang dat het hoofdje van de baby onbedekt en vrij blijft, dat het materiaal niet afsluit, het bedje kort is opgemaakt en het beddengoed stevig ingestopt.

    Aan het nekje is te voelen of een (slapende) baby het behaaglijk heeft; bij twijfel geven de voetjes uitsluitsel. Voelen die prettig aan dan is het in orde. Koude handjes zijn niet ongewoon. Een baby die transpireert heeft het te warm. Een baby die koorts heeft dient niet extra te worden toegedekt.

    bron: http://www.wiegedood.nl/modules/content ... section=25
     
  14. tummetje

    tummetje Fanatiek lid

    4 dec 2007
    4.270
    1
    0
    in mn holletje
    Dus eigelijk maakt het niet zo heel veel uit wát je gebruikt, als ze het maar niet te warm hebben.. het lichaam kan zichzelf opwarmen als het te koud is... en dat zal deze warme dagen niet zo heel erg nodig zijn lijk tmij ;)
     

Deel Deze Pagina