Een aantal vragen

Discussie in 'Stel je vraag aan de kraamdeskundige' gestart door novanne, 12 aug 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. novanne

    novanne Niet meer actief

    Dag,

    Ik heb een aantal vragen over mijn kindje, nu drie weken oud. Ze weegt nu zo'n 3500 gram en krijgt 7 voedingen per dag a 100 cc om de 3 a 3,5 uur. s nachts wachten we tot ze komt, dit is meestal na 3,5 a 5 uur.

    Nu is het zo dat ze zeer geregeld 's avonds erg onrustig is en blijft huilen totdat we haar weer de fles geven (zo rond 22.30 uur). Dit gebeurt ook wel eens 's ochtends. Ze krijgt bijv rond 19.30 uur de fles maar dan lijkt ze nog honger/zuigbehoefte te hebben en kunnen wij haar niet stil krijgen (wel door wat te wiegen maar slapen doet ze niet. En als je haar in bedje legt, huilt ze. Ze drinkt ook behoorlijk gulzig, heeft regelmatig de hikt en spuugt ook wel regelmatig wat uit. We laten haar wel goed boeren. Is andere voeding of een andere speen nu een optie?. Of moeten we haar meer cc aanbieden of overstappen op zes voedingen ( en zo ja hoe pakken we dit aan)?

    We weten ook niet hoe lang we haar nu moeten laten huilen. Vaak als we haar in bedje leggen na de fles, huilt ze. Als ze wakker is, huilt ze ook. In de box wordt ze ook niet stil. Alleen als je haar knuffelt en vasthoudt. Ze huilt nu toch al snel 3 uur per dag. Is dit normaal?
    Ze is nu ook veel boven in haar eigen bedje en we weten ook niet of we haar juist nu boven moeten laten overdag of juist naar beneden moeten halen?

    Van de wijkverpleegkundigen krijg ik verschillende antwoorden die nog het meeste lijken op: kijk zelf maar en daar kan ik weinig mee.

    Dus alvast bedankt voor de antwoorden

    groeten
    Anne
     
  2. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Ik zou proberen om har 120cc water met 4 schepjes aan te bieden. En daarbij proberen over te gaan op 6 flessen. Een andere speen is daarbij ook het probere waard. Laat haar zo'n 20 minuten over de fles doen.

    Hoelang je een kindje laat huilen bepaal je als ouders zelf. Het ene kindje huikt nu eenmaal meer als de ander.Sommige kindjes hebben het nodig om zichzelf in slaap te huilen. Je moet doen waarbij jullie je goed voelen. Belangrijk hierbij is dat je samen met je partner één lijn trek. Als je voor rust en regelmaar kiest dan is het prima om de kleine regelmatig in haar eigen bedje te leggen. Zo bouw je een stukje structuur op. Dit geldt ook voor het huilen. Spreek samen af hoelang je sara laat huilen. En houdt je daar dan ook beide aan. Dit geeft duidelijkheid voor jullie zelf en voor Sara.

    Ilja
     
  3. novanne

    novanne Niet meer actief

    Bedankt voor je antwoord.

    Ik heb alleen nog wel een vraagje over de voedingen.
    Hoe kan ik nl het beste overgaan naar 6 voedingen. Op het consultatiebureau zeggen ze dat ik moet wachten tot ze doorslaapt, maar ja dat kan natuurlijk nog wel even duren.
    Of moet ik gewoon de tijd tussen de voedingen gaan rekken naar 4 uur? In de hoop dat ze sowieso wat langer slaapt/tevreden is met 120 cc?Nu krijgt ze ongeveer om de drie uur de fles. 's nachts wachten we tot ze wakker wordt. Soms slaapt ze nu na de fles van 23.00 uur al wel tot 04.00 uur door maar de andere keer wil ze alweer om 02.30 uur.

    Ik heb inmiddels ook een drie standen speen gekocht en haar daar nu drie keer mee gevoed op stand 1. Ik heb alleen het idee dat ze nu nog sneller drinkt. Ik had eerst een 0+ speen van Avent. Is die laatste dan toch eventueel beter?

    groetjes
    Anne
     
  4. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Een drie standen speen is misschien nog net te vroeg voor haar. het schijnt dat de difrax een hele kleine speen heeft. Anderzijds moet je proberen te zorgen dat ze rustig drinkt en zo weinig mogelijk lucht inslikt tijdens het drinken.

    Als je wat meer voeding gaat geven komt er misschien ook wat langere tijd tussen de voedingen te zitten. Probeer anders inderdaad eens te gaan rekken naar de 4 uur. Maar let wel ook hier zal Sara aan moeten wennen.

    Voor hetzelfde geldt voelt ze zich prettiger bij 7 voedingen nog.

    Ilja
     
  5. novanne

    novanne Niet meer actief

    Dag,

    een tijdje geleden stelde ik je bovenstaande vraag.
    Inmiddels gaat het met het drinken van Sara beter door de difrax fles en de drie standen speen van difrax. Ze drinkt veel rustiger en doet nu ook echt 20 minuten over de fles of nog wat langer.

    Ook zijn we nu bij een osteopaat en daarmee wordt ze ook goed geholpen

    Wat betreft de voeding heb ik nog een vraagje. Sinds twee dagen zijn we overgestapt naar 6 voedingen en rekken we de tussenpauzes naar 4 uur.
    Maar hoeveel mag onze Sara nu hebben

    Ze is nu 1 maand oud en weegt 3900 gram.
    We geven nu 5x 125 cc, 110 water met 3,5 schepje en 1 x maal 100 cc in de nacht, oftewel 90 water met 3 schepjes
    We horen vaak dat ze 6x 120 cc kan krijgen maar is dit nu 120 water met 4 schepjes of 120 cc inclusief de voeding.

    En als ze nu een nacht doorslaapt, kan ik die dag dan overgaan op 5 voedingen en hoeveel moet ik haar dan geven. Of moet ik dan toch nog 6 voedingen in die dag proppen.

    Alvast bedankt

    groetjes
    Anne
     
  6. kwebbeltje

    kwebbeltje VIP lid

    13 jul 2005
    15.340
    1
    0
    Verpleegkundige
    Duitsland
    Als je op 6 voedingen zit zou ik 120cc water en 4 schepjes aanhouden. Ga je naar de 5 voedingen dan mag je rustig 150cc water met 5 schepjes aanbieden.

    Ilja
     

Deel Deze Pagina