afbouwen

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door sjudith, 18 aug 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sjudith

    sjudith VIP lid

    19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Hoi!
    Ik wil graag de bv afbouwen en overstappen op fv. Ik heb het idee dat die kleine namelijk nog honger heeft na bv.

    Ik kolf af. Geef dus niet direct de borst.

    Hoe moet ik nu afbouwen? Die schema's kom ik geen wijs uit?

    Ze krijgt nu ongeveer elke 2 a 3 uur rond de 100cc drinken.

    Help :)
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hallo,

    Bedankt voor je vraagje. Wanneer je wilt gaan afbouwen heb ik een overzichtje nodig van je wanneer je kolft (momenten op de dag) kun je ook vertellen hoe je kolft (met welke kolf, enkel of dubbelzijdig) hoeveel je per keer kolft ?

    Wat is het gewicht van je kindje? op basis daarvan kunnen we zien hoeveel ze per voeding mag hebben.

    In principe komen kindjes van deze leeftijd wel om de 2-3 uur. en met een week of 2 komen er een paar regeldagen. Dan wil ze meer drinken (vaker) en zal dus vaker komen om zo meer voeding te krijgen. Aan de borst leg je dan vaker aan, wanneer je kolft zul je misschien meer moeten kolven om meer in de fles te kunnen geven.

    Heeft ze misschien het flesje erg snel leeg, dan kan het ook zijn dat ze nog zuigbehoefte heeft na het drinken. Je kunt dit testen met een speentje. (fopspeen) heeft ze echt nog honger, dan zal ze blijven zoeken, is het zuigbehoefte of onrust, dan zal ze op de speen gaan zuigen.

    Laat even horen hoe je nu kolft, dan kan ik kijken hoe je voor jou het beste kunt afbouwen.

    groetjes Heidi Margit
     
  3. sjudith

    sjudith VIP lid

    19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Hoi!
    Dank voor je snelle bericht!

    Ik kolf met een medela electrische kolf, en soms met een lansinoh (van Baby-walz) handkolf. Ik haal ongeveer 110 cc per borst. En ik kolf 4 a 5 keer per dag. Dus genoeg op voorraad want ze drinkt ongeveer 100 cc per keer.

    Vorige week was haar gewicht 3600 gram en ik gok dat ze nu wel rond de 3900 zit.

    Ik hoop dat dit genoeg info is?

    Gr.
    Judith
     
  4. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    hoi judith

    wanneer je gaat afbouwen laat je 1 kolfbeurt per keer vallen. meestal die keer waarbij je het minst makkelijk kolft. soms is dat in de middag.
    wanneer het niet uitmaakt, kun je bij voorkeur met die kolfbeurt beginnen.

    je kolft dan in de middag niet meer af, houdt de borsten in de gaten. wanneer het te veel gaat stuwen (niet prettig aanvoelt) kolf je enkel de spanning af. Dit kijk je een paar dagen aan en als je lichaam het heeft gesnapt, de borsten blijven soepel en vullen zich niet meer voor die kolfbeurt, kun je de volgende voeding laten vallen.
    bijvoorbeeld de voeding ervoor. Dit doe je op de zelfde manier. kijk kritisch een paar dagen, kolf wanneer het nodig is en wacht rustig af.

    wanneer je lichaam die 2 kolfmomenten heeft afgebouwd, kijk je welke kolfbeurt je daarna laat vallen. in principe kan het nu snel gaatn omdat de tijd tussen de kolfmomenten ruimer is geworden.
    meestal houd je de ochtend voeding het langst aan omdat je daar nu eenmaal het meeste voeding hebt. maar kijk gerust naar je eigen situatie

    de tijd tussen 2 kolfmomenten laten vallen kan varieren tussen de 3-5 dagen tot een week (omdatje nog maar zo net bevallen bent)
    de melk die je kolft kun je bij de kuntstvoeding voegen (zelfde temperatuur) of bij elkaar sparen voor een hele fles afgekolfde melk.

    wil je het proces bespoedigen kun je evt. 1 a 2 kopjes saliethee drinken verspreid over de dag (1 in de ochtend, 1 in de middag)


    succes ermee,
    heidi margit
     
  5. sjudith

    sjudith VIP lid

    19 dec 2007
    13.031
    0
    36
    Ziekenverzorgende
    Rotterdam
    Hoi :)
    Heel erg bedankt voor je antwoord, ik was nu al geheel overgestapt op fv.
    Aangezien ze echt nog honger had na bv.
    Nu gaat dat prima!
    En er komt steeds minder uit mijn borsten, ipv 120 komt er nu rond de 80 uit. Dus is al een verbetering!
    Ben benieuwd welke cupmaat ik over hou :)

    Ik was van 75A naar 90 D gegaan :)
     
  6. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,
    die cupmaat blijft even afwachten...!
    verder veel geluk met je meisje!

    Heidi Margit
     

Deel Deze Pagina