fles of borstvoeding

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door jeske160789, 17 aug 2017.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. jeske160789

    jeske160789 Bekend lid

    9 sep 2015
    553
    72
    28
    Hallo dames,

    Wat is jullie keuze voor voeding?
    Ik zit heel erg in twijfel, heb bij de verloskundige aangegeven borstvoeding te proberen, maar begin steeds meer te twijfelen over mijn keuze.

    Vind het nu al pijnlijk als er iets tegen mijn tepels aankomt, en voordeel van de fles vind ik dat ik zeker weet wat ze straks binnen krijgt. Ben bang dat ik met de borst straks ga twijfelen of het wel voldoende is. Al weet ik dat je dit vanzelf merkt. En kolven wil ik zo iz o niet.

    Wat zouden jullie doen?
     
  2. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Ik heb flesvoeding gegeven omdat het hele bv mij absoluut niet trekt. Maar je kunt bv toch proberen als je nog twijfelt en wanneer het niet bevalt, dan overstappen? :)
     
    Hopsatee vindt dit leuk.
  3. jeske160789

    jeske160789 Bekend lid

    9 sep 2015
    553
    72
    28
    ja maar zowel de verloskundige als kraam hadden allemaal al ideeën hierover, om het te proberen en mij geruststellen waardoor het twijfel alleen maar erger is geworden.
     
  4. Ballon

    Ballon Niet meer actief

    Eerlijk? Ik vind bij twijfel meestal niet doen. Echter, vind ik bv een uitzondering op de regel. Ik heb altijd gezegd, als ik iets twijfel, dan probeer ik het. Maar ik had het gevoel totaal niet. Dus nooit gedaan. Als ik jouw verhaa zo lees, is het denk ik meer dat je bang bent voor het onbekende, zou dat het kunnen zijn?
     
  5. Wenda

    Wenda Fanatiek lid

    12 dec 2013
    2.431
    1.398
    113
    Gelderland
    Ik heb bij de jongens allebei bv gegeven en dat ging goed dus ga ik deze keer weer proberen.

    Lastig dat je zo twijfelt. Ik zou zeggen, bij twijfel gewoon proberen. De eerste dagen waren bij mij wel even pittig. Ook wel wat last van mijn tepels (tepelkloven) maar na de eerste week ging het prima en heeft het bij mij nooit geen pijn meer gedaan. Ik vond het een bijzondere tijd en had er echt moeite mee toen het bij de jongste na 4 maanden niet meer lukte door ab en operatie onder narcose bij mij.

    Je kunt ook je definitieve beslissing nemen na de bevalling hѐ. Haal gewoon alles in huis voor fv. En dan kun je altijd nog beslissen wat je doet.
     
  6. Paardenbloem

    Paardenbloem Niet meer actief

    Ik zou het altijd proberen, vooral omdathet supergoed voor je baby is! Stoppen kan altijd nog. De angsten die jij noemt, denk ik dat je heel erg mee gaan vallen. Mijn tepels waren na de zwangerschap iig lang zo gevoelig niet meer gelukkig ;) En als je baby tevreden is en goed groeit, weet je dat hij/zij genoeg krijgt.
    Ik heb overigens helaas maar 2 weken borstvoeding kunnen geven maar ik ga zeker een nieuwe poging wagen bij onze 2e :)
     
  7. madelein

    madelein VIP lid

    28 feb 2011
    6.755
    623
    113
    Tja. Ik ben wel pro bv dus misschien niet helemaal objectief.
    Wil je het beste voor je kindje? Qua samenstelling helemaal op je baby afgestemd, zonder onnodige toevoegingen, en met giga veel antistoffen van jou? Dan zeker voor bv gaan. Maar als je nu al zegt niet te willen kolven ( waarom niet als ik vragen mag) en het je zo tegenstaat moet je het misschien niet willen.
    Ik snap zelf de weerstand nooit zo van vrouwen. Het is het allerbeste wat je je kindje kunt geven. Tuurlijk, met flesvoeding worden ze ook groot, maar bv kindjes zijn over het algemeen minder ziek, hebben minder kans op overgewicht en doordat je kunt voeden op verzoek zijn ze gemiddeld genomen tevredener.

    Is het pittig in hrt begin? Zeker. Doet het pijn? Hoeft niet maar kan idd wel. Meestal us pijn een teken van verkeerd aanleggen, alleen ik heb zelf 2 maanden flink last gehad. Dit kwam doordat mijn dochter een spits gehemelte had.
    Ik heb daar tot een paar maanden geleden gevoed, met veel liefde en plezier van beide kanten. Helaas was de melk toen op vanwege mijn zwangerschap.

    In het begin is het idd soms lastig om te weten of ze genoeg binnen krijgen. Maar dit leer je vanzelf. Als je kindje tevreden is, aankomt en minimaal 6 natte luiers per dag heeft zit het echt goed.
     
    chupa, Emsy, Elsss en 3 anderen vinden dit leuk.
  8. Panter

    Panter VIP lid

    14 mrt 2011
    13.710
    4.559
    113
    Ik geef twee weken bv voor het doorgeven van mijn antistoffen. Daarna ws de fles, of bv moet zo goed gaan dat ik door wil gaan. Maar denk dat die kans klein is haha. Vind het ook reuze handig dat manlief de nachtvoedingen kan doen en kolven zie ik niet zitten.
     
  9. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    De eerste 6 weken is bv gewoon zwaar. Je kindje drinkt elke twee uur (minimaal) en voedingen duren gauw drie kwartier. Je tepels zullen gevoelig zijn.

    Daarna wordt bv (vaak) een stuk makkelijker.
    Zolang je kindje groeit weet je dat het genoeg is, je hebt het altijd bij je op de juiste temperatuur. En je mag het onbeperkt geven. En het is natuurlijk precies afgestemd op je kindje, met antistoffen die je kindje beschermen.

    Flesvoeding lijkt ook wel makkelijk, je ziet precies hoeveel erin gaat (maar hoe weet je of dat genoeg is), anderen kunnen het ook geven, dus je hoeft niet alles alleen te doen.

    Ik zou het gewoon proberen, stoppen kan altijd, toch overgaan op bv als je met fles begonnen bent niet (of nou ja, kan wel maar is heeeeeel zwaar).
     
  10. roosjuh007

    roosjuh007 Bekend lid

    20 sep 2014
    956
    181
    43
    Alle bv die je kan geven is mooi meegenomen, en je hebt niks te verliezen toch, is het niks voor jullie, dan is de stap naar fles net zo snel gemaakt. Voor de voeding alleen al is bv zeker in die eerste fase waarbij er extra veel antistoffen en voedingswaarde in het colostrum zit wel erg goed. Maar goed op feiten weten we allemaal wel wat voor het kindje de beste voeding is, maar je moet je eigen gevoel volgen. Jij bent mama, jij bepaalt, dat is het mooie.. En je kan je mening of aanpak altijd nog bijstellen later als het je mee of tegenvalt. Succes met je keuze Xx
     
    Kristientje vindt dit leuk.
  11. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.378
    3.896
    113
    noord holland
    Ik zou het dan ook gewoon proberen.
    Je kunt pas weten wat het is als je het probeert.
    Voor mij was het gewoon zoals de natuur bedoeld is waarom ik het wilde.
    Maar dat is ieder voor zich.
    Wel zou het jammer zijn als angst voor het onbekende je ergens niet voor laat kiezen. Misschien ligt het je juist enorm en vind je het puur genieten.
    Flesvoeding als handig in de nacht is trouwens ook niet zaligmakend. Oké je wederhelft kan het ook doen. Maar je kunt ook afspreken dat je baby halen en evt verschonen en terugleggen voor rekening van de ander komt. Ik voedde altijd liggend in mijn eigen bed, lekker warm onder mn dekentje. Voor de fles moest ik naar beneden en voor m'n gevoel echt meer wakker en 'op' zijn.
     
    Roos12, Sabje333 en Paardenbloem vinden dit leuk.
  12. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    En borstvoeding zorgt er ook voor dat je snachts weer heeeel snel in slaapt valt door de hormonen die vrijkomen bij de bv.
     
    Sabje333 vindt dit leuk.
  13. Micchan

    Micchan VIP lid

    24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik ga ook deze keer weer proberen borstvoeding te geven, maar niet zo krampachtig doorgaan als bij zoon. De eerste paar dagen deed het aanhappen wel zeer, daarna ging het prima. Toen hij bijna elf maanden was een wondje gekregen (tandjes) wat ik nogal onderschatte en eindigde in een zware borstontsteking en bijna ziekenhuisopname. Toen was het helaas in 1 klap voorbij en heb daardoor mentaal heel diep gezeten. Zo ver ga ik het deze keer niet laten komen, borstvoeding geven superfijn (vind ik), maar de fles doet het ook prima.
     
  14. Lieke1989

    Lieke1989 Niet meer actief

    Borstvoeding kan je proberen en later toch overstappen op de fles, andersom als je spijt krijgt kan bijna niet zonder enorm veel inspanning kolven en aanleggen.dat is heel pittig .Dus ik zou het op zijn minst proberen en rekening mee houden dat bij borstvoeding het begin pittig kan zijn en het even een investering is voor de (stuk makelijkere) lange termijn.
    Mijn redenen om borstvoeding te geven zijn:
    Borstvoeding is het meest natuurlijke, flesvoeding is gemaakt van koemelk.en dus eigenlijk niet voor de mens en moet daarom bewerkt worden.ja baby's groeien erop maar het is totaal iets anders dan borstvoeding die zich aanpast aan de leeftijd en behoeftes van je kindje.(mijn visie hierop dus als je anders denk val dr niet over)
    Borstvoeding kan in het begin heel pittig zijn maar een baby is in het begin heel pittig omdat je in plaats van alles kan doen zoals je zelf wil je moeten leven en zorgen op het ritme van je baby.en die zijn nou eenmaal vaak wakker ook snachts. En als je flesvoeding geeft moet ook nog eens die flessen klaar maken,schoonmaken en zorgen dat je alles altijd in huis hebt ervoor.
    Bij borstvoeding kan je man ook helpen door de kleine op te pakken en verschonen en lekker te knuffelen en in bad doen. Ook heel fijn.
    Ook als je geen borstvoeding geeft kan je last krijgen van stuwing,immers je lichaam is gebouwd om na de geboorte van je kind die van voeding te voorzien.

    Ja bij borstvoeding zijn er ook wel eens nadelen zoals kloven ( die meestal het gevolg zijn van verkeerd aanleggen)
    Ik heb in de totaal bij ekaar 5 jaar die 2x gehad en dat kwam omdat ze te tepel niet goed pakte.
    1x borstontsteking gehad die met antibiotica zo weer over was. was geen pretje maar ik weet nu ook dat ik eerder aan de bel had moeten trekken bij de lactatiekundige.
    En verder ging het op wat onhandigheid op het begin super en de jongste drinkt nu hooguit een minuut of 7 per keer. Dus daar ben je zo klaar mee. ( ja 20 of 45 minuten kan ook voorkomen)en op het begin drinken ze vaak langzamer maar een fles moet om darmkrampjes te verkomen ook minstens 20 minuten duren.en dan moet je de fles nog klaarmaken en schoonmaken. Bij borstvoeding hoef je alleen even je kleren aan de kant te schuiven.

    Over kolven: dat doe ik bijna nooit aangezien ik tbm ben en dus zelden weg ben zonder de kinderen of maar voor een paar uurtjes maar als je moet werken ect. Zal je toch moeten kolven omdat je anders stuwing krijgt en je borsten dan kunnen gaan lekken en dat voelt echt niet fijn.
    Succes met je keuze.
     
  15. Hopsatee

    Hopsatee Niet meer actief

    Eerste gestart met bv en 8 weken gegeven toen kunstvoeding.

    Nu twijfelde ik heel hard maar toch gestart met borstvoeding. 2 dagen volgehouden en nu kunstvoeding.

    Eventueel 3e zou ik nooit meer starten om verschillende redenen maar dat is omdat ik nu ervaring heb en weet wat het inhoud.

    Ik zou het proberen stoppen kan altijd.
     
  16. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Ik ben er zelf nog niet helemaal over uit. Ik zei altijd dat ik gewoon flesvoeding wou maar sommige mensen geven daar commentaar op dus zit er overna te denken in mijn verlof bv te geven en daarna fles voeding want ik moet daarna weer hele dagen school en stage en dan eerlijk gezegd geen zin om te kolven vooraf. Te veel gedoe. Iemand zei tegen mij dat als je eerst bv geeft en dan flesvoeding je borstontsteking krijgt, is dit ook echt zo?
     
  17. Fristi2012

    Fristi2012 VIP lid

    23 jun 2014
    5.900
    3.317
    113
    Als je van de een op andere dag stopt met bv terwijl je volledig bv gaf, is de kans groot op borstontsteking. Maar als je gewoon rustig afbouwt, voeding voor voeding vervangt gaat het prima.
    En borstontsteking kan je ook in de kraamweek krijgen als je helemaal geen bv geeft. Of als je gewoon bv blijft geven.
     
  18. Linie

    Linie Bekend lid

    2 okt 2012
    903
    38
    28
    #18 Linie, 17 aug 2017
    Laatst bewerkt: 17 aug 2017
    Bij mijn dochter wilde ik zeker borstvoeding geven. Maar door complicaties bij de bevalling en een operatie had ik helaas weinig productie en ook kon mijn dochtertje niet goed aanhappen door scheefstand van haar kaakje. Ik heb toen 4 weken gekolfd (en dat vond ik ook vreselijk) en dit dus met de fles gegeven. Ze moest dus helaas bijvoeding. Met mijzelf ging het steeds slechter en uiteindelijk ben ik toen op aanraden van vk gestopt. Ik heb dit heel lang als falen gevoeld. Terwijl daarna de flesvoeding ook zoveel rust gaf.
    Bij vriendinnen die heel lang borstvoeding hebben gegeven zag ik gewoon kindjes met allergieën en ziektes terwijl mijn dochtertje echt nooit ziek was en geen last heeft van allergieën. Dat hoeft dus echt niets te zeggen!

    Ik wil het nu wel weer gaan proberen, maar zeker niet meer ten koste van mezelf. Ik zou nu ook met een geruster hart kunnen overstappen op fles/kunstvoeding.

    Succes met je keuze!
     
    Paardenbloem vindt dit leuk.
  19. Irisje24

    Irisje24 Bekend lid

    18 apr 2017
    763
    298
    63
    Oke bedankt voor de info! Rustig afbouwen dus.
     
  20. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik heb direct voor flesvoeding gekozen, omdat het borstvoeding geven mij teveel stressen leek.
    Ik wilde een relaxte moeder zijn zonder me zorgen te maken over kolven, voeden en productie.
    Heb ook geen seconde spijt gehad.
    Ik zag precies hoeveel hij binnenkreeg, na een paar dagen stuwing geen last van mijn borsten gehad, mijn vriend kon het even overnemen als het voor mij teveel was en daarbij komt dat ik een gezond en makkelijk mannetje heb...
    Hij groeit goed, sliep al vroeg door en slaapt lang (van 19.30 tot 9.00), heeft geen allergieeen en is nog nooit ziek geweest.
    Voor mij dus de beste keuze ooit en bij een tweede ga ik weer voor flesvoeding
     

Deel Deze Pagina