Flesvoeding baby bijna 4 weken

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Nonamenononsense, 8 jun 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Hoi! Ik ben lekker aan het rommelen met van alles, dus mijn zoveelste vraag:

    Mijn zoontje is bijna 4 weken oud, en krijgt nutramigen voeding voor kma.
    Hij drinkt de laatste dagen zo vreselijk vaak, ik voed op verzoek. Gisteren 11 flesjes, vandaag 10 flesjes.
    Gisteren wisselde de hoeveelheden behoorlijk, van 20 ml tot 60 ml. Vandaag stug alle flessen 60 ml. Hij mag die 600 ml hebben hoor, dus dat is het probleem niet maar ik zou het wel fijn vinden als er meer dan 1. 5 a 2 uur tussen zit. Ook snachts komt hij echt stug om de 2 uur.

    Ik voed met de dr brown fles, en de prematuur speen. Afgelopen nacht heb ik de nr 1 speen gepakt, omdat hij dus de laatste nachten in slaap viel voordat hij genoeg kon drinken. Dus iets sneller leek beter.

    Hij geeft elke voeding 2 a 3 flinke mondjes terug, maar kan dit ook voor een nieuwe fles doen. Hij heeft verborgen reflux, krijgt ranitidine dus ik wil geen flessen van 120 ofzo geven. Maar 10 lijkt me wel erg veel... Is dit toch wel redelijk normaal drink gedrag? Of is het echt te weinig inhoud per fles?

    Hij weegt trouwens 4150 gram, is een lekker ding en slaapt matig. Hij is sochtends een lange ruk wakker, slaapt dan van fles tot fles en is dan in de avond onrustig en lang wakker. Snachts wisselt, ene keer heel rot andere keer oké. (op de voedingen na, wisselt van 3 tot 4 x in de nacht.. )
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Dieetvoeding is licht verteerbaar, dus het is logisch dat hij sneller honger heeft. Te veel voedingen zijn dat niet: een baby met bv krijgt op deze leeftijd idealiter ook tien of meer voedingen per dag. En er is nu eenmaal geen reden waarom fv kindjes minder vaak gevoed zouden moeten worden, tenzij voor het comfort van de ouders. Prachtig dus dat jij de natuurlijke behoefte volgt van je baby!

    Dat het veel is, dat snap ik. En vermoeiend. Maar blijf vooral je baby volgen. Zeker met reflux is hij daar ongetwijfeld erg mee gebaat.
     
    Zoe123 en nizzie86 vinden dit leuk.
  3. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Bedankt! Het is verder geen probleem, zolang het maar niet te veel of te vaak is. Ik ging even twijfelen, maar gezien zijn reflux en het rottige slapen is vaker een flesje niet verkeerd :)
     
    Shakes vindt dit leuk.
  4. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Wat gebeurt er als je wel ophoogt naar 90/3 bijvoorbeeld? Hier sliep de jongste slecht en rommelig als ze net niet genoeg had gedronken, op een gegeven moment merkten wij dus aan haar slapen overdag of we de flessen moesten ophogen. Doordat haar buikje dan voller zat sliep ze dieper en langer.
    Je hoeft niet gelijk alle flesjes op te hogen, je kan het ook op het moment van de dag proberen dat hij het meeste komt. Of je giet eerst af naar 80cc als tussenstapje.
    Ik vind het wel best veel flesjes, ondanks dat het prima is snap ik dat dit je wel opbreekt. Hier gingen flesjes van 80-100cc op die leeftijd wel, maar dochter liet er ook in de kraamweek al zelf 3 uur of langer tussen, dus ben doorgegaan met ophogen na de kraamweek tot ze op de 100cc zat. Hoefde uiteraard niet op, maar wilde het haar wel aanbieden.
     
  5. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ik bied savonds de laatste fles (rond 22.30) al 90 aan en snachts ook maar kan het elke x weg gooien. Hij drinkt het niet op die paar keer. Verder durfde ik het nog niet te doen... Omdat... Eh... Ik zoveel voeding weg moest gooien elke x. Stomme reden miss
     
  6. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Ik denk trouwens ook dat het slechte slapen reden geeft om eerder voor een flesje te komen. Hij ligt nu, na teveel uur wakker zijn, ingebakerd in zijn eigen wieg te slapen (met wat moeite) maar tikt bijna de 3 uur slapen aan. Dus ben benieuwd of hij zo dan ook wat meer drinkt!
     
  7. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ik snap inderdaad dat je niet meer aanbied als hij het toch niet opdrinkt, is dan zonde inderdaad!
    Ja ik herken dat cirkeltje van de oudste, die dronk juist teveel (ik wist toen nog niet beter, gelukkig na een paar weken wel), maar sliep daardoor slecht en was snel wakker en dan gaf ik m weer een fles. De jongste was sowieso wat makkelijker, maar haar altijd pas een fles gegeven als ik hongersignalen zag. De oudste huilde veel dus dan gaf ik maar een fles.
    Even goed slapen zorgt er soms echt voor dat je net weer even in de goede flow komt. Maar goed als hij tevreden is met 10 flesjes en meer gaat er niet in dan zou ik gewoon zo doorgaan. Hij geeft het zelf wel aan en je kan het niet naar binnen gieten.
     
  8. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Die hongersignalen zijn hier helaas verdwenen, het is bij alles (moe, kramp, poep, honger) direct stand je krijsen helaas
     
  9. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Helaas, vanavond ook maar 40 ml op en nu met moeite maar 20 ml. Zo irritant aangezien hij wel keihard huilend wakker wordt.
     
  10. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Als het altijd krijsen is, lijkt er me toch iets anders aan de hand... Welke Nutramigen gebruik je? Enkel Puramino is volledig koemelkvrij. Heb je die?
     
  11. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Nou, het continu gillen us afgenomen sinds hij nutramigen lgg en ranitidine krijgt.
    Maar hij geeft geen signalen aan, het is gelijk huilen voor voeding.
    Hij heeft nu geen kma klachten meer

    Vannacht uiteindelijk tot nu, 4 flessen van 60 ml zo ongeveer. Om de anderhalf a 2 uur... Ben gesloopt, wat een nacht. Tussen de flessen door onrustig, kreunen en huilen...
     
  12. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.260
    3.497
    113
    Ik heb er weinig verstand van, maar lijkt mij toch dat er nog iets echt niet lekker zit. Dat hij daardoor stopt met drinken en zo in een vicieuze cirkel beland. Een baby van 4 weken moet normaal gesproken makkelijk meer dan 20-40ml kunnen drinken.
    Ter vergelijking.. toen ik nog niet beter wist dronk mijn 2 weken oude baby elke 2-2,5 uur 100-120cc, met alle gevolgen van dien, maar bij verborgen reflux drinken ze doorgaans wel vanwege het zuur wegdrinken.
     
  13. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Onrustig en kreunen en huilen... Dan is er toch nog iets niet juist hè. Zou toch eens overwegen om Puramino te geven. Hoewel wat je zegt eerder lijkt samen te hangen met reflux issues... Misschien is de dosis te laag, of werkt ranitidine gewoon niet goed genoeg?
     
  14. Nonamenononsense

    Nonamenononsense Bekend lid

    16 mrt 2018
    820
    234
    43
    Vrouw
    Hij heeft de ranitinide sinds donderdag zeg ik zo uit m'n hoofd. Hij krijgt 0,7 ml. Overdag heeft hij dat kreunen niet... Mijn gevoel zegt dat het vooral te maken heeft met de oververmoeidheid. Maar! Hij krijgt de nutramigen net anderhalve week, en de ranitinide dus net een paar dagen. Miss heeft het meer tijd nodig. Je zou ook verwachten dat als hij nog pijn of dergelijke heeft dit ook overdag te merken is, maar dan merk ik alleen dat hij moeilijk in slaap valt. Mijn eerste zoontje is ook zo prikkelgecoelige. Iedereen zei toen oh das een wakkere baby die veel huilt. Bleek hij zwaar oververmoeid te zijn en meer slaap nodig te hebben dan gemiddeld. Nu nog met bijna 3 jaar slaapt hij klokje rond en een middagdutje.
     

Deel Deze Pagina