Flesvoeding bij 2 weken oud

Discussie in 'Voeding' gestart door Recharmi, 29 dec 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Recharmi

    Recharmi Lid

    19 nov 2018
    16
    0
    1
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hellevoetsluis
    Goedemiddag,

    Ik dacht ik waag een poging met of er iemand ervaringen hier heeft met haar baby van rond de 2 weken oud (15-12 geboren), die constant honger blijft houden.

    Onze kleine meid krijgt nu volledige flesvoeding sinds tweede kerstdag omdat borstvoeding bij mij niet meer liep en ik aan ab zit vanwege een uwi/ nierbekken ontsteking en ze zou ongeveer 7 voedingen van 65ml nutrilon moeten krijgen.

    Nu is het steeds vaker zo dat ze met een uur telkens weer komt of na een voeding om nog meer vraagt. Ze lijkt wel een bodemloze put. We hebben haar nu waar we in de 24 uur hebben bijgehouden dat ze naast de 7 volledige voedingen, waarbij we bij 1-2 voedingen al extra water toevoegen (dus 70cc ipv 65cc met dezelfde hoeveelheid schepjes nutrilon) voor de nacht en na de nacht ivm langer doorslapen tot 4 uur tussen de voedingen. Maar in die 24 uur hebben we ook al 4x bij moeten voeden omdat ze gewoonweg echt zocht, hapte, en smakte op haar knuistjes. Op gegeven moment ook wild zwaaiend met haar armen in het wiegje lag.

    Hebben meerdere moeders hier ervaring mee?
    Of komt dit wel vaker voor?
    We worden er als nieuwe kersverse ouders zo onzeker van en willen haar ook niet overvoeden ...
     
  2. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hoe lang duurt een voeding? Minstens twintig minuten?
     
  3. Iris86

    Iris86 Fanatiek lid

    21 apr 2014
    2.078
    286
    83
    Emmeloord
    Waarschijnlijk is ze in haar zuigbehoefte niet voldaan. Zoals gezegd duurt de voeding lang genoeg? Anders zou je een fopspeen kunnen bieden tussendoor. En wat is haar gewicht?
    Je mag uit gaan van 150 ml per kg per dag
    Dus 150x 3550 gram= 529 ml per 24 uur. Hoe je het verdeeld maakt minder uit. Uiteraard niet te grote porties voor haar buikje.
     
  4. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Een borst drinkt heel anders dan een fles.
    Een fles heeft een constante flow waarbij van begin tot eind ongeveer evenveel eruit komt.
    Een borst heeft eerst een toeschietreflex en dan een rustigere fase. Daarna volgt een langzame fase en weet een baby dat de borst leger raakt.

    Dus een baby die de borst gewend is zal zich gemakkelijker overvoeren.

    De beste houding bij fv is je kindje zo rechtop mogelijk en de fles zo horizontaal mogelijk, zonder lucht in de speen. Normaal zie je plaatjes van een liggende baby en een verticale fles, waarbij de zwaartekracht er dus voor zorgt dat het sneller wegdrinkt.

    Daarnaast is de drinktijd echt heel belangrijk en als een baby snel hongerig is kan je beter minimaal 20 minuten drinktijd aanhouden.
    Dus wat is de drinktijd (zonder boeren) en welke fles en speen gebruik je?
     
    Zoe123 vindt dit leuk.
  5. Recharmi

    Recharmi Lid

    19 nov 2018
    16
    0
    1
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hellevoetsluis
    Ongeveer een kwartiertje tot 20 minuten, ligt eraan hoe hongerig ze is.
     
  6. Recharmi

    Recharmi Lid

    19 nov 2018
    16
    0
    1
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hellevoetsluis
    Een kwartier tot 20 minuten aan de hand van hoe hongerig ze is.
    Fopspeen proberen we maar deze spuugt ze gelijk uit, alleen enkele keren accepteert ze deze maar lang niet altijd.
    Haar gewicht was afgelopen maandag nog 2860 gram. We houden de standaard porties aan van 65ml en mochten van de verpleegkundige van consultatiebureau 1 of 2x de voeding van 65ml aanvullen met water tot 70ml.
     
  7. Recharmi

    Recharmi Lid

    19 nov 2018
    16
    0
    1
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hellevoetsluis
    Drinktijd is een kwartier tot soms 20 minuten aan de hand van hoe hongerig ze is.
    We gebruiken de flesjes van Avent van Phillips en hebben de bijbehorende 0 van maat speen, juist dat de toevoer niet te snel is maar gedoseerd, is speciaal voor net geborenen.
     
  8. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    En helaas is avent speen 0 toch voor veel zuigelingen te groot en te snel. Dr Brown is bijvoorbeeld kleiner, zeker met de premature speen (die mijn zoontje gebruikt heeft tot hij vier maand oud was). Een voeding moet echt minstens twintig minuten duren om te voldoen aan de zuigbehoefte van een baby, dus ik zou toch een kleinere speen proberen om wat extra minuten te creëren.
     
    Recharmi vindt dit leuk.
  9. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Drinktijd is te snel.

    De verschillende flessen hebben verschillende spenen. Vaak geven ze aan 0 tot 3 maanden, maar dat betekend alleen dat je de speen vanaf de geboorte kan gebruiken, niet dat zodra een kindje 3 maanden oud is toe is aan de volgende speen.
    Daarnaast betekend de kleinste speen voor die fles niet oer definitie de juiste speen voor je kindje of de meest rustige speen die er is.

    Even een heel mooi voorbeeld tussen difrax en dr brown, spenen van klein naar groot;
    Dr brown - prematuur (in mijn ogen foute naam, want deze is uiterst geschikt voor op tijd geboren babys die snel drinken
    Dr brown - level 1
    Difrax - speen s
    Dr brown - level 2
    Difrax - speen m
    Dr brown - level 3
    Dirfax - speen L
    Dus de kleinste difrax speen heeft al 2 spenen van dr brown die voor rustiger drinken zorgen.
    Avent flesspenen gaan ongeveer gelijk op met de difrax flessen, alleen beginnen zij met 0 ipv s.

    Ik zou je dus willen adviseren de dr brown level 1 te proberen, is de drinktijd te snel dan de prematuur speen.
     
    Recharmi vindt dit leuk.
  10. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Ik denk dat het voor een groot deel zuigbehoefte is.
    Je zou haar na elke voeding even je pink kunnen geven om op te zuigen, dat helpt al. En ook als ze een uur na een voeding weer komt, eerst je pink geven . Als ze daar fanatiek op gaat zuigen en dit lijkt te accepteren heeft ze geen honger .
    Een speen accepteren is nog te hoog gegrepen met twee weken , baby's moeten dit echt leren. Dus oefen daarmee, maar verwacht daar weinig van vóór ze minstens 8 weken is .
     
    Recharmi vindt dit leuk.
  11. Recharmi

    Recharmi Lid

    19 nov 2018
    16
    0
    1
    Vrouw
    Verpleegkundige
    Hellevoetsluis
    Dankjulliewel voor jullie reacties en tips!
    Hier kunnen we zeker wat mee.
    Ze lijkt nu wel in de afgelopen 24 uur wat rustiger te worden.
    Hou een schema bij met de voedingen en die worden nu ook duidelijk wat regelmatiger.
    Misschien dat zoiets ook vanwege de overgang van borstvoeding naar flesvoeding kan komen?
     

Deel Deze Pagina