Sinds een dag of 3 doet mn dochtertje van bijna 5 maanden moeilijk tijdens de fles, krijsen en alle melk uittuffen... en als ze dan eindelijk drinkt... dan laat ze heel wat cc's staan. Ze kreeg eerder 4 keer 180 + 6 schepjes en dat ging prima. Maar blijkbaar wil ze dat niet meer... verder is ze in prima doen, vrolijk en speelt! Maar vandaag komt ze dus uit op 3 flessen, en meer krijg ik er gewoon niet in... ja wel een fruit hapje (die vind ze heerlijk) en een paar hapjes groente! Maar t lijkt me zo weinig...!? Vanmorgen dronk ze 170 cc vanmiddag 200cc en zometeen geef ik haar een papfles van 230 maar ik weet niet of ze het opdrinkt... Maandag bel ik zowiezo even met t cb, maar zijn er meer moeders met t zelfde probleem?
Jaaaaaaaaa, hier hetzelfde verhaal (nou ja, ongeveer dan..). Onze meid zit sinds ze 4 maanden is op 4 flessen van 180/6. Omdat ze nooit een grote drinker is geweest, geven we al een aantal weken de laatste fles voor de helft als een papje met rijstebloem. Eten van een lepeltje vindt ze geweldig! Maar goed, de laatste week gaat het drinken weer een stuk minder. Vooral de fles 's ochtends gaat er erg slecht in. Ze slaapt 's nachts 12 uur )), dus je zou zeggen dat ze 's ochtends wel honger heeft. Niet dus, ik fris haar eerst op en kleed haar op d'r gemakje aan. En als ze bijna een half uur wakker is dan geef ik de fles (inmiddels is het dan half 9/9 uur). Als ze dan 120 cc wegdrinkt is het veel... En dan kan ze gerust een uurtje of 5 zonder fles. Maar ja, omdat ze 's avonds rond een uurtje of 21 ook weer naar bed wil, 'moet' ze om de 4 uur drinken, wil ze aan de 4 flessen per dag komen. Met als gevolg dat ze daar ook niet echt zin in heeft. De 2e en 3e fles gaan meestal wel leeg, maar om nou te zeggen dat dat van harte gaat... Als ze overdag erg slecht gedronken heeft, dan geef ik 's avonds wat meer pap (met lepeltje dus..). Dat eet ze eigenlijk wel altijd op. Oh ja, ik geef ze vrijwel elke dag wat hapjes groente na de 3e fles. Ik durf nog niet ze goed meer te geven, omdat ik bang ben dat ze dan nog meer melk laat staan.. Dus om een lang verhaal kort te maken.. Ik snap je probleem, maar ik heb helaas geen oplossing. Als je kindje het goed doet (groeit goed, poept/plast goed, is vrolijk), maak je niet teveel zorgen. Tjah, en het voordeel is, na de 6 maanden zitten onze kleintjes zo op de 3 flessen... Succes! ps. Onze kleintjes schelen maar 2 dagen...
Hoi Emy, hier juist wel een grote drinker (zelfs forte voeding gebruikt) maar inderdaad uit zichzelf vanaf 4 maanden ook op 4 flessen.. Haha erg herkenbaar, vanmorgen werd ze om 8 uur wakker, lekker bij ons in bed gespeeld... onder de douche met papa.. en kwartier geleden geef ik haar de fles en dan laat ze toch weer 90cc staan... Maar goed gisteren zat ze dus echt op 3 flessen, met 1 heel potje fruit en een half potje groente! Dus ze krijgt wel genoeg vocht binnen lijkt me.. misschien moet ik s avonds ook maar pap proberen!? Maar inderdaad ze plast en poept nog goed... dus ik wacht t wel af.. maar bedankt voor je antwoord!!
hoi.... Ik heb dit probleem nu al, Isabella is nog niet eens 4 maanden en zit al een week of 3 op 4 flessen, maar dat het er nu van harte ingaat Ze heeft smorgens ook niet echt honger, word tussen 08.00 en 09.00 wakker en dan kan ik ook alles op mn gemakje doen want ze gaat niet huilen om de fles, meestal krijgt ze de eerste fles om half 9, 180 cc, maar dan wil ze om half 11 slapen tot zeker 13.00 en dan maak ik haar wakker voor de fles, als ik dat niet doe slaapt ze zo door tot 14.00! 1300 fles 180cc, en dan spelen enz...en dan om 15.30 ff slapen tot 17.30 en dan weer een fles, 210 cc en dan wakker tot ongeveer 20.00 en dan op bedje, maar dan heeft ze dus nog maar 3 flessen gehad! Ik maak haar dan wakker om 23.00 voor een papfles, 210 cc plus 3 schepjes pap en deze gaat schoon leeg.... Als ik haar maar 3 flessen geef, en haar savonds niet wakker maak krijgt ze toch veel te weinig?? ze moet toch echt minimaal 800cc hebben op een dag, ze krijgt verder geen bijvoeding.... nu zei mn moeder net dat ik dan maar eerder op moet staan hahaha rond 07.00 uur dan het dan beter uitkomt met de uren maar daar heb ik nie zon zin in, mn anders dochter is ook een lange slaper en dat vind ik nou juist zo fijn ik weet dus ook niet zo goed wat ik er mee aan moet
@Efina, op die leeftijd is het nog redelijk normaal om je kindje 's avonds wakker te maken voor een laatste fles hoor! Dat deed ik ook gewoon! Anders krijgen ze veel te weinig voeding binnen!! Maar als ze al zo goed slaapt hoef je haar niet echt een papfles te geven, dat is meer voor kindjes die anders halverwege de nacht nog een voeding willen omdat ze niet voldaan zijn... maar zo te lezen heeft jouw kindje daar geen last van!
haha nee Isabella slaapt heerlijk van 20.00 tot 08.00 met een wakker maak moment om 23.00 voor de fles....pap vind ze ook gewoon erg lekker dus blijf het maar gewoon geven...eens wat anders dan altijd maar die flesvoeding Ik blijf haar maar gewoon wakker maken totdat ik haar ga bijvoeden...vind het ook nie zon probleem eigenlijk.... thanxx
Ik heb hier wel gemerkt dat hoe meer pap ik 's avonds geef, hoe minder honger ze 's ochtends heeft. Daarom geef ik maar pap van 3 schepjes melk en rijstebloem. Ze kan makkelijk pap van 180/6+rijstebloem op, maar dan drinkt ze 's ochtends maar 100 cc melk ofzo. Ze zal 's nachts wel een hele langzame spijsvertering hebben ofzo. Ach ja, ze doet het verder geweldig! Nog een paar weekjes zo uitzingen tot ze tegen de 6 maanden is. Dan zal ze wel zo op 3 flessen zitten (plus groente en fruit). @Axioma: Voldoende vocht krijgt ze zeker wel binnen, volgens mij moet dat een halve liter zijn. En in groente/fruit zit ook vocht natuurlijk.
ff update: Heb vanmorgen een wijkverpleegkundige gesproken, een baby voor 5 maanden moet minimaal 800cc binnenkrijgen. Josanne krijgt net iets meer dan 600 cc. Dus ik moet de ochtendfles ophogen naar 250cc tussen de middag pap 250 cc en 's avonds een fles van 200/250. Dan komen we dus op 700 a 750 cc en dat is acceptabel. Kijken wat ze vanavond doet, want gisteravond weigerde ze ten ene male de papfles... uiteindelijk om half 10 er maar pap van gemaakt en met een lepeltje gevoerd....
Ach nog een maandje en dan kan ze naar de 3 flessen hoor Althans, de arts deed daar hier niet moeilijk over. Kinderen die doorslapen zou ik niet wakker maken.
Onze meid krijgt alleen 800 cc per dag binnen als ze alle flessen helemaal leegdrinkt (4x180/6). En dat doet ze vrijwel nooit. Ze laat minimaal 100 cc per dag staan. Maar ja, ze groeit goed (afgelopen 2 maanden een kilo per maand), ze is vrolijk, allert, slaapt prima. Ze is alleen chagrijnig als ze MOET eten van ons. De komende weken zullen wij dus wat soepeler zijn wat dat betreft, en over een week of 3 beginnen met opvolgmelk (is ze bijna 6 maanden). Dan kan ze over op 3 flessen. Maar als ik het goed begrijp heeft het cb gadviseerd om 3 grote flessen te geven. Onze froemel drinkt van der leven geen flessen van 240 cc. Dus ik ben benieuwd hoe het bij jullie gaat.. Tjah, ik ben iig bang dat onze kleine voorlopig geen 800cc per dag zal drinken. Succes!
Hey Emy, Inderdaad werd geadviseerd om flessen van 250 aan te bieden en s middags pap en dan die pap flink dik maken met rijstebloem. Nou vergeet t maar die pap hoeft ze niet... Dus nu geef ik haar 250 cc in een fles, gisteren heeft ze in totaal denk ik zo'n 90 cc laten staan.. Nu ja het is zo hoor! Ik hoorde van een andere mama dat de kinderarts had gezegd dat ze minimaal 500cc moeten binnen krijgen.. inclusief fruit/groente hap... Dus dat redden we prima! ook werd geadviseerd om ander 2 keer een klein flesje aan te bieden dus 2 keer 125 cc... maar dat doet onze meid echt niet... maar ze blijft vrolijk dus t zal wel goed gaan. 6 augustus weer naar t cb, eens horen wat ze dan zeggen...
Ja, ik geloof idd ook dat baby's minimaal 500cc vocht binnen moeten krijgen. En in groente en fruit zit natuurlijk ook vocht. En als ze vrolijk is, dan zal ze het zelf wel prima vinden. De ene baby heeft nou eenmaal meer nodig dan de ander. Ik denk zelf dat een baby echt niet ophoudt met drinken als zij nog honger heeft. En als je kindje eerder honger heeft omdat zij te weinig heeft gedronken, hoor je haar echt wel.. Ik denk dat het allemaal wel goed komt met onze meiden...
haha ja dat liet ze in het begin duidelijk merken... Maar onze meiden zullen inderdaad heus wel groot worden! enne gefeliciteerd met de 5 maanden
Dank je wel, wat gaat het vlug he.. Ik zie trouwens aan je onderschrift dat jullie meid ook prima groeit. Dus ik zou me geen zorgen maken!