Flesvoeding eerste keus..

Discussie in 'Voeding' gestart door Frida, 29 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Frida

    Frida Lid

    12 apr 2007
    76
    0
    0
    Hallo daar,

    Ik ben net zwanger maar ik ben al heel hard aan het nadenken over borstvoeding of flesvoeding.
    Voor mij komt de flesvoeding met kop en schouders boven borstvoeding uit, om verschillende redenen. Maar het maakt niet uit waar je bent of waar de dingen er over leest, ze blijven je borstvoeding aanraden, en kijken raar bij flesvoeding..
    Ik ben nu al bijna zeker dat ik flesvoeding wil gaan geven, maar ik heb geen zin om me nu nog 7 maanden te moeten verantworden tegen over anderen......

    Ik weet het niet meer........
    groetjes.
     
  2. Niet meer actief

    Beste Frida;

    Op de een of andere manier is kv een verboden iets en is borstvoeding heilig.
    Tuurlijk weet ik ook dat bv beter is, maar ik geef mijn zoon ook kv en dat gaat prima. Er zijn altijd mensen die je veroordelen. De reden hiervan weet ik niet en ik snap het ook niet. Als jij je kind kv wil geven is dat jouw beslissing en niet die van een ander. Ik zou gewoon zeggen tegende mensnen die willen dat je je verantwoord het is mijn kind en mijn beslissing. Prima dat je het er niet mee eens bent, maar ik ga me niet verantwoorden.

    Heel veel sterkte.

    Liefs Nathasja
     
  3. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    De BV maffia :)
    Vreselijk vind ik het! Ik ben er nog niet over uit en werd in het begin ook doodgegooit met folders over BV. Ik neig wel steeds meer naar FV
    Alsof je zelf die beslissing niet kan maken?! Heb het ook duidelijk tegen mijn VK gezegd dat ik er niet van gediend ben om bij elk bezoek een BV preek te krijgen. Dan heb ik heel snel een andere VK.
    Het is erg irritant om je constant te verantwoorden als je zegt dat je waarschijnlijk FV wilt gaan geven, maar gelukkig heb ik in mijn omgeving, op een enkeling na, niemand die daar commentaar op heeft.
    Wel ben ik benieuwd wat de kraamhulp gaat zeggen.
    Gelukkig ben ik niet op mijn mondje gevallen en zeg ik gewoon dat ik er niet van zulke "adviezen" gediend ben.
     
  4. twinny

    twinny Fanatiek lid

    4 jul 2006
    2.822
    1
    0
    Zuid-Limburg
    ik heb ook heel vlug de keuze voo flesvoeding gemaakt en nooit heeft iemand als een gynaecologe of kraamzorg instantie me daarop aangevallen ofzo......
    Heb dus niet het idee gehad me te moeten verantwoorden. Dat lijkt me heel vervelend hoor!

    Tis toch jou keuze en het kind wordt er zeker groot mee hoor!
    Trouwens wie weet over 2 jaar is borstvoeding misschien wel weer uit den boze, hihi.....

    Ga jij maar lekker het flesje geven en laat je niet gek maken!
    Twinny
     
  5. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    lekker boeien! Jij staat erachter en dan is het toch goed? Ik zou me niet gaan verantwoorden hoor, want dan ga je een discussie krijgen die je uiteindelijk niet gaat winnen en dat schiet niet op. Dus lekker zeggen dat je FV gaat geven en klaar. En als iemand zegt: 'goh, geen bv'? kun je altijd nog reageren: nee ik niet, maar jij mag wel kolven als je dat leuk vind...
     
  6. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    Mag ik vragen wat je dan je redenen zijn? Mij maakt t ook niet uit hoor of je fv of bv gaat geven. Ikzelf heb voor bv gekozen en wat n ander doet.. moet die weten.. Was gewoon nieuwsgierig waarom jij fv met kop en schouders boven bv uit vind komen..?
     
  7. Chantal87

    Chantal87 Fanatiek lid

    2 apr 2006
    3.727
    0
    0
    ik had zelf gekozen voor bv.
    maar ik had er helemaal geen geduld voor
    en wou niet in het openbaar voeden.
    dus ben na 4 weken ermee gestopt en ben fv
    gaan geven.
    en ben daar nog steeds blij mee geeft
    mij veel meer rust.
     
  8. tassie

    tassie Fanatiek lid

    23 mrt 2006
    1.888
    0
    36
    Tegen mij hoef je je niet te verantwoorden hoor, dat scheelt er dan weer 1 :)

    Het zal wel altijd zo blijven dat Bv gepusht wordt. Zelfs op de pakken Fv van 0-6 maanden staat dat Bv eerste keus is en fv een goed alternatief! Er mag ook voor deze voeding tot 6 maanden geen reclame gemaakt worden.
    Ik heb zelf de keuze voor bv gemaakt omdat in mijn familie allergiën voorkomen en ik zelf last van koortslippen heb. Een betere mix van specifieke antistoffen voor mijn kindje kon ik mij niet indenken. En ik heb vooral in de eerste weken diverse koortslippen gehad (de periode waarin dit virus het meeste gevaar voor de kleine op kan leveren) en was dus blij dat ik mijn antistoffen meteen kon doorgeven. Na 4,5 maand ben ik overigens overgestapt.

    Maar nomaals, je hoeft je niet te verantwoorden. Van flesvoeding zijn een heeeeeleboel kindjes groot geworden, dus als jij je daar goed bij voelt, moet je het gewoon doen. Een kindje heeft meer aan een blije fv-moeder dan aan een gefrustreerde bv-moeder.

    Succes met je keuze.
     
  9. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Als jij je goed voelt bij flesvoeding waarom dan niet? Je kindje zal net zo goed groeien en gezond zijn hoor.
    Ik zelf heb wel BV gegeven omdat mijn moeder hele positieve verhalen had over BV geven.
    Daarom was ik eigenlijk meteen voor de bv.
    Je moet vooral doen wat jij zelf zou willen, gaat verder niemand wat aan wat jij gaat geven denk ik dan.
     
  10. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    als jij echt zo zeker bent van je zaak voelde je je niet aangevallen door mensen die bv promoten.
    Maar realiseer je wel dat bv niet voor niks gepromoot wordt
    En realiseer je ook dat je 4 uur minder kraamzorg krijgt als je geen bv gaat geven.
    Misschien nog iets meer verdiepen in het eea voor je een keuze maakt?
    Mijn advies (wat je vast niet wilt horen) waarom probeer je in eerste instantie niet gewoon borstvoeding te geven, stoppen kan altijd nog.
     
  11. MarieLize

    MarieLize Actief lid

    16 jul 2006
    431
    0
    0
    Ja, bv is het beste maar kv is een prima alternatief voor bv. Je kleintje zal er goed mee groeien en gewoon gezond en gelukkig worden.

    De opgeheven vingertjes herken ik ook wel - hoewel ik ze alleen op dit forum tegenkom - maar die negeer ik. Niemand kan mij wijsmaken dat ik m'n meiske te kort zou doen nu ik haar kv geef. Ik geef met al mijn liefde een verantwoorde kv, wat wil een kind nog meer? Veerle is helemaal tevreden. :)
     
  12. zwangie

    zwangie Actief lid

    9 apr 2007
    127
    0
    0
    Beste Frida,

    Ik heb in het topic "waar bemoeien ze zich mee" (ook onder voeding) mijn nood geklaagd over al die mensen (vooral vreemden) die het nodig vinden mij een rotgevoel te geven omdat ik geen BV geef. Ik vond de reacties een hart onder de riem en zowel BV als FV komt daar nog naar voren, misschien kun je daar ook nog even kijken.
    Gewoon doen wat jij wilt!
    @Bumbaloe: volgens mij kun je je ook aangevallen voelen als je er wel zeker over bent hoor. Het feit dat mensen insinueren dat je een minder goede moeder zou zijn is net zo vervelend als je zelf weet dat dit niet waar is, gewoon omdat het rotopmerkingen zijn.
    BV is bij de meeste vrouwen in het begin volgens mij best lastig, dus als je het niet heel erg graag wilt en dan probeert, denk ik niet dat je je door het moeilijke begin sleept. Misschien brengt het dan meer rust als je meteen met FV begint (ik heb tegen beter weten in -onderontwikkelde zuigreflex- toch geprobeerd BV te geven en heb spijt dat ik mijn dochter en mij daar zo mee heb uitgeput waardoor ook de FV minder ging en ze langer in het ziekenhuis moest blijven).
     
  13. stranger

    stranger Fanatiek lid

    28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Als het voor jou zo duidelijk is... kun je die redenen toch geven wanneer mensen ernaar vragen?

    Mag ik trouwens weten waarom je kv er met kop en schouders bovenuit vind steken? Ben ik nieuwsgierig naar :oops:...
     
  14. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Ondanks dat de redenen voor jezelf heel duidelijk zijn, betekent nog niet dat anderen (pro bv mensen) het daarmee eens zijn.

    Ik zou niet weten waarom iemand zich überhaupt zou moeten verantwoorden voor welke keuze dan ook.
     
  15. jingels

    jingels VIP lid

    8 jul 2006
    7.742
    1
    0
    Waarom zou je BV niet proberen? Het kost je niets, is meteen op temperatuur, het is de *eerste vaccinatie*, alle antistoffen die jij al hebt, krijgt je kindje ook , minder darmkrampen, minder poepprobelemen en zo zijn er nog wel een aantal voordelen te noemen.
    We weten in ieder geval dat FV dat allemaal niet heeft/doet.
    Persoonlijk begrijp ik niet waarom vrouwen geen BV willen geven. Vrouwen die niet kunnen is uiteraard een ander verhaal.
    Iedereen moet zelf weten wat zij aan haar kind geeft, en veroordelen doe ik niemand. Maar begrijpen? Nee, begrijpen doe ik het niet.
     
  16. Caithlin79

    Caithlin79 VIP lid

    21 mei 2006
    6.208
    3
    38
    Haha ik moet er wel om lachen, sommige reacties hier beamen des te meer dat je toch altijd wel weer te horen krijgt van mensen dat bv toch veel beter is :)
     
  17. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Kan me wel voorstellen dat het idd vervelend is als je je besluit al hebt genomen als je dan nog bv-propaganda krijgt maar... daarintegen houden ze bij iedere vrouw die ze zien hetzelfde riedeltje over de bv. Moeders die nog twijfellen kunnen daardoor misschien toch in ieder geval bv gaan proberen, wat een goed iets is, ze weten niet van iedere vrouw hoe vastbesloten die is. Bij mij hadden ze dat ook niet allemaal hoeven te verkondigen want mijn besluit stond ook al vast, al hadden ze verkondigd dat het 6mnd afzien zou zijn dan had ik het nog gedaan. Ik zou iedere moeder gewoon aanraden het te proberen... al geef je maar 2 dagen bv dat is nog altijd veel beter dan helemaal niets.

    http://www.borstvoeding.com/voorjebegint/motivatie/wat_als_ik_wil_stoppen_met_borstvoeding_geven.html
    Hier staat per periode aangegeven wat de voordelen zijn... zo ook als je maar een paar dagen bv geeft. Stppen kan idd altijd nog, de bv later opstarten is een stuk ingewikkelder.
     
  18. Zeeuwsmeisje

    Zeeuwsmeisje Fanatiek lid

    9 aug 2006
    3.051
    1
    0
    zeeuws-vlaanderen
    Dan krijgen we weer het wellus nietus... bv is toch wetenschappelijk bewezen beter. Kwestie van goed, beter, best. Tuurlijk worden ze op fv ook groot, er is niemand die dat tegenspreekt. Vind de reacties dus nog best netjes... kon ook een heel stuk feller hoor. :)
     
  19. Bumbaloe

    Bumbaloe Actief lid

    1 jun 2007
    372
    0
    0
    Dat je geen goede moeder bent als je geen bv geeft staat in geen enkele voorlichtings folder en zal een hulpverlener ook nooit tegen je zeggen. Dat is wat je zelf uit de tekst of woorden leest, maar dat is dus precies watik bedoel, he eigen onzekerheid.
    Als jij met volle overtuiging kuntvoeding geeft en weet waarom ij dat goed vindt met fatsoendelijke argumenten (dus niet er zijn zoveel kinderen groot op geworden, want dat is met borstvoeding idemdito) dat hoef je je toch niet schuldig te voelen?
    Schuldig voel je je als je ergens dus blijkbaar nog wel een twijfel hebt of je keuze voor kunstvoeding wel echt de juiste was.
     
  20. Beccaatje

    Beccaatje Fanatiek lid

    29 mrt 2007
    2.958
    0
    0
    wist je dat in moedermelk dioxine zit, en nog wat andere niet al te fijne stoffen?
     

Deel Deze Pagina