Flesvoeding met bronwater

Discussie in 'Voeding' gestart door HvO, 20 apr 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. HvO

    HvO Niet meer actief

    Onze zoon krijgt voor het grootste gedeelte afgekolfde borstvoeding.

    Maar we geven ook 1 a 2 flesjes kunstvoeding.

    Ik kook dan kraanwater en “koel” dit vervolgens af met bronwater (zonder koolzuur uiteraard). Daarna de poeder erbij.

    Mag dat op deze manier?

    Ik weet dat je in ieder geval geen ongekookt kraanwater mag gebruiken.
     
  2. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Zoals jij het doet is prima!

    En je mag ook ongekookt kraanwater gebruiken hoor en dat opwarmen in de magnetron bv. Zolang je maar geen warm water uit de kraan gebruikt.

    @Averlhach heeft een goede blog hierover geschreven. Link staat in haar handtekening.
     
    Fuddey en HvO vinden dit leuk.
  3. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Je hoeft niet te koken. En je mag ook gewoon flessenwater gebruiken. In België wordt dat zelfs aangeraden om krampen tegen te gaan.
     
    HvO vindt dit leuk.
  4. HvO

    HvO Niet meer actief

    Ik kook een bodempje met de waterkoker om het op temperatuur te krijgen zeg maar. En voeg dan koud bronwater (van die bar le duc pakken) toe om het op drinkbare temperatuur te krijgen.

    Maar misschien is de magnetron nog handiger en sneller. :roflmao:
     
  5. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Ik gebruik kraanwater dat ik opwarm in de magnetron.
    Als ik ergens ben (in de stad bijv.) en ze hebben geen magnetron, dan laat ik hen wat gekookt water (voor de thee) in zijn flesje doen dat ik zelf op temperatuur breng met bronwater.
    Als ik thuis net de oven heb aan gehad dan pak ik gewoon warm water uit de kraan. Dit gebeurt niet vaak, maar als het niet anders kan, dan doe ik het zo!
     
    HvO vindt dit leuk.
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Hier 1/2 gekookt water en dan aanvullen met koud water uit de kraan. Koud water uit de kraan is niks mis mee, warm water wel. Pakken of flessen water gebruiken vind ik echt geldverspilling, is nergens voor nodig, het kraanwater in Nederland is prima!
    Als we weg zijn een thermosfles mee en een flesje gevuld met koud water. Of als ik weet dat ze de fles binnen een uur krijgt neem ik m al kant en klaar mee, maak ik m iets warmer klaar thuis.
     
    HvO vindt dit leuk.
  7. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    warm water uit de kraan kan soms ook, maar is wel afhankelijk van hoe het water verwarmd wordt, wat voor leidingen je hebt en de kraan moet regelmatig gebruikt worden om bacterievorming te voorkomen ;)
    Voor de veiligheid dus altijd 1/3 gekookt water, 2/3 koud water (mag gewoon kraanwater zijn, dit is in Nederland zuiver genoeg) en dan heb je de perfecte temperatuur voor flesvoeding
     
    HvO vindt dit leuk.
  8. Adrianna

    Adrianna Niet meer actief

    Ik gebruikte na 3 weken tot 4 maanden bijna alleen maar bronwater.
    Krampjes bleven daardoor uit en na 4 maanden gewoon gekookt kraanwater met koud kraanwater gaan mengen, hoewel hij ook gewoon koud zijn flesje dronk.
     
  9. HvO

    HvO Niet meer actief

    Ik had het hele kraanwater verhaal verkeerd begrepen, dacht dat je ook geen ongekookt koud water mocht gebruiken. :roflmao: Die pakken gaan er hier als ze op zijn dus ook uit. :oops:
     
  10. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Wij gebruiken heel vaak warm (héét) water uit de kraan om bijv. flesjes om te spoelen etc etc.
    ALS ik dat voor de fles gebruik laat ik ook altijd eerst eventjes de hete kraan lopen..
     
  11. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Het kan ook gewoon. Nederlands kraanwater is gigantisch goed gezuiverd en mogelijk zelfs schoner dan sommige bronwaters. We wassen bovendien alles gewoon af met heet kraanwater en als je bij jonge baby's de flessen regelmatig uitkookt, zorg je ervoor dat eventuele slechte (maar helaas ook goede) bacterien worden gedood.
     
    HvO vindt dit leuk.
  12. Shakes

    Shakes VIP lid

    2 apr 2013
    14.132
    5.874
    113
    Vrouw
    Vlaanderen
    Hier toch opvallend meer kampen met kraantjeswater... En ik heb al vaker mama's op dit forum geadviseerd over te schakelen naar bronwater, met positief resultaat. Dus zo zinloos is het niet.
     
  13. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Uitkoken die ik écht niet vaak haha. Moet nodig weer eens wat spenen uitkoken. Doe ik volg week, dan heb ik do en vr vrij dus iets meer tijd voor 'tussendoor-klusjes'
     
  14. Twinkle81

    Twinkle81 Fanatiek lid

    4 jul 2014
    4.945
    1.033
    113
    Voorschoten
    Daarom vond ik een magnetronsterilisator ideaal (kost wel wat meer stroom) haha. Inmiddels kook ik spenen niet meer uit. Ze is 3 en ik spoel ze af met heet water.
     
    HvO en Nina Sanders vinden dit leuk.
  15. Averlhach

    Averlhach VIP lid

    26 mrt 2011
    8.809
    1.014
    113
    Vrouw
    Drenthe
    Als je geen loden leidingen hebt mag je prima koud kraanwater gebruiken voor opwarmen en erna bereiden van flesvoeding.
    Sommige kindjes doen het beter op bronwater en dat kan dus ook. Let wel even op dat je een merk hebt die geschikt is voor flesvoeding, hier staat een fles op. Bar le duc is er daar een van, maar er zijn meer mogelijkheden. Sommige kindjes doen het er wel beter op, anderen maakt het weinig uit. Niet alles kan je verklaren en doe wat werkt ;)

    En ja er zijn altijd moeders die zeggen "ik gebruik warm kraanwater en heb nog nooit iets gemerkt" of omdat het mag van het cb/kraamzorg/verloskundige. Alle waterbedrijven en de overkoepelende organisatie van cb en kraamzorg en verloskundige geven aan dat het afgeraden wordt en men mag dit absoluut niet adviseren. Wie dat wel doet geeft dus simpelweg een fout advies.
    En dat je nu niets merkt, tja... Roken was vroeger ook normaal en zou het geen gevolgen hebben. Nu weet iedereen dat er gevolgen kunnen zijn en krijgt ook niet elke roker longkanker.

    Warm kraanwater wordt dus afgeraden voor het bereiden van flesvoeding. Je kan het echter wel gebruiken om een fles af te spoelen, hoewel wordt aangeraden eerst koud water te gebruiken, dan warm water en na te spoelen met koud water.
    Eerst koud water omdat de eiwitten stollen bij 40 graden Celsius en dan vastplakken aan de fles. Daarna heet water met wat afwasmiddel oid om echt schoon te maken en vetten weg te halen. Als laatste koud water om alle afwasmiddel etc goed af te spoelen.
    Of gewoon in de vaatwasser en naspoelen met koud water.
    Dat zijn de richtlijnen volgens Werkgroep Infectie Preventie vanuit RIVM.
     
    Blijdorp en HvO vinden dit leuk.
  16. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.282
    3.526
    113
    Het kan inderdaad verschil maken bij krampjes, maar ik lees niets over krampen dus vandaar gewoon het standaard advies.
    Mocht het kindje wel last hebben van krampjes kan het inderdaad verschil maken, maar dan zijn er ook nog een hoop andere adviezen.
     
    HvO vindt dit leuk.
  17. HvO

    HvO Niet meer actief

    Dit doe ik inderdaad ook, eerst koud dan warm en dan weer koud. Is ons zo geleerd in het ziekenhuis! Vet suf haha maar vind het beetje eng om afwasmiddel te gebruiken. Ondanks dat we zelf ook eten van borden etc. die zijn afgewassen met afwasmiddel. Kwestie van maar even overheen zetten denk ik. :roflmao:
     
  18. HvO

    HvO Niet meer actief

    Hier geen krampjes inderdaad!
     
  19. Lies1611

    Lies1611 VIP lid

    3 jun 2013
    7.036
    3.117
    113
    Wat is de precieze reden dat warm water niet mag?
     
  20. HvO

    HvO Niet meer actief

    Ik dacht laatst ergens te hebben gelezen dat dat is ivm legionella-besmetting.
     

Deel Deze Pagina