Flesvoeding schema baby 3 maanden

Discussie in 'Flesvoeding' gestart door Triesje91, 12 feb 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Triesje91

    Triesje91 Bekend lid

    9 apr 2014
    925
    1.228
    93
    Vrouw
    Twente
    Hoi allemaal. Ik hoef pas 25 februari naar het cb dus ik vraag het eerst maar eens hier om te kijken wat jullie ervaringen zijn.

    Ons meisje is vandaag 3 maand en ik heb het idee dat ik van 5 naar 4 flessen kan op een dag. Alleen durf ik niet zo goed.. bang dat het haar ritme in de war gooit. Nu drinkt ze 5 flessen van 180/6 op een dag en deze gaan nagenoeg allemaal leeg. Moet zeggen dat ze wel vrij snel drinkt! Hierdoor is ze niet snel verzadigd van een kleinere fles.


    Ze woog 2 weken terug zo'n 5,8/5,9 kilo. Dit is haar schema:
    07.15/07.30 (maak ik haar wakker)
    11.00/11.30
    15.00/16.00 komt lang niet altijd zelf
    19.00/19.30
    23.00/23.45 (maak ik haar wakker)

    Bij de laatste fles is ze altijd nog in hele diepe slaap en drinkt ze vanuit haar slaap. Ze wordt naar mijn idee pas wakker zodra ik haar op schoot zet en doordat dit elke dag hetzelfde is zij "weet" dat ze de fles krijgt.

    Vanochtend heb ik haar laten slapen en heb ik gekeken hoelaat ze zelf wakker werd. 08.20 uur!! Ik heb haar een speen gegeven zodat ik de fles kon maken en toen ik op haar kamer kwam lag ze weer heerlijk te slapen.

    Hierdoor heb ik echt het idee dat ze s nachts echt een langere ruk kan slapen en gezien had gewicht heeft ze echt geen 5 voedingen van 180/6 nodig. Ze is wel lekker mollig met haar baby vetjes maar dit is nog wel gezond. Niet te dik ofzo.

    Wat denken jullie?! Graag jullie advies!
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ik begrijp je post niet helemaal...
    Ze drinkt 5x 180 helemaal leeg (als je vind dat het te snel gaat, waarom dan geen andere speen gebruiken , ,zodat ze langzamer drinkt?) maar ze heeft echt geen 5 voedingen van 180/6 nodig.
    Dat spreekt elkaar toch tegen?

    Met gewicht bedoel je de link met hoeveel voedingen er op het pak
    nutrilon staat? Ik snap die link niet. Mijn zoon woog 4,5 kilo bij de geboorte. Die kreeg dan wel borstvoeding maar had dan met 6 weken al richting 4 voedingen gekund, hij ging richting de 6 kilo.. :confused:
    Terwijl hij logischerwijze nog gewoon 8-12 voedingen kreeg.



    Ik zou zeggen, kleinere speen ivm snel drinken,en op verzoek voeden en s’avonds lekker laten liggen. Dan komt er vanzelf een nieuw schema. Bedenk ook, ze moet nog een behoorlijke tijd verder op voornamelijk melk. :thumup:
     
  3. Triesje91

    Triesje91 Bekend lid

    9 apr 2014
    925
    1.228
    93
    Vrouw
    Twente
    We hebben een kleinere speen gebruikt (de S) maar daar kreeg ze niets uit. Nu hebben we de M en dat gaat een keer zo snel. Ivm spuugen krijgt ze jbpm door de fles dus dat maakt de voeding dikker. Als wij zijwaarts voeden (meer natuurlijk) dan doet se er langer over en zit ze eerder vol.

    Qua gewicht is ze dat aantal flessen met voedingen niet nodig nee. Hoewel baby's lak hebben aan wat moet en wat niet moet.
     
  4. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.425
    5.512
    113
    Vrouw
    Ik denk dat 5 flessen met 180 inderdaad best veel voeding is, maar dat 5 kleinere flessen met 3 maanden wel gezond is..
    Als je kindje spuugt is langzaam drinken ook zeker echt belangrijk.
    Uit de difrax fles dronk mijn zoontje, met reflux, veel te snel gekolfde melk bijvoorbeeld, waardoor hij juist meer ging spugen. Andere fles met kleinere speen en het ging zoveel beter.
     
  5. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
    Mijn zoontje is nu ook 3 maanden oud.
    Dit is het schema ( ongeveer ) waar we nu op zitten, het kan ook zomaar afwijken. Maar meestal wel rond deze tijden.

    7:00: 200 cc
    11:00: 180 cc
    15:00: 180 cc
    19:00: 180 cc
    23:00: 200 cc

    aantal cc is volledig wat hij drinkt , hierbij zijn dus al de scheppen mee gerekend.
    Ik heb zelf ook het gevoel dat hij met een fles minder kan , vooral die van 23:00 daar laat hij makkelijk 50-80 cc aan over.

    Hij gaat meestal na de fles van 19:00 naar bed , en dan moet ik hem wakker maken voor de laatste fles. Dit drinkt hij dus bijna nooit leeg. Als ik hem '' uit '' laat slapen en als hij honger signalen echt doorgeeft , hoeft hij pas rond 9:00 de fles.

    Ik vind het wel spannend om over te stappen naar 4 flessen, tenminste als ik hem zelf het ritme laat bepalen zou hij echter wel op 4 flessen zitten. Ik durf het simpel weg gewoon nog niet , dit omdat hij nog maar 3 maanden is en toch wel zijn voedingen nodig heeft.

    Hij is trouwens 6,2 KG dus een flinke man. Hij is niet bepaald '' dik '' , hij groeit met zijn eigen curve mee.


    Even ter duidelijkheid , het was al snel een flinke drinker , hij was al snel niet meer voldaan na een 165 cc fles. Met deze inhoud is hij wel voldaan , op dit schema zitten we dus al een tijdje, hopelijk blijft het nog wel even zo.. Ik vraag trouwens geen advies meer aan het CB , tegenwoordig heb ik het idee dat ze wel heel makkelijk zijn.
     
  6. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Hier dronk ze met 3 maanden 4x 180/6 en s nachts als ze kwam 90/3. Alles op verzoek, we begonnen de dag wel uiterlijk rond 8.00. Zo kwamen we s avonds ook weer rond 20.00/21.00 uit.

    Heeft je dochtertje last van het spugen? Anders zou ik gewoon eens proberen wat minder jbpm toe te voegen, misschien wel helemaal weglaten en dan gewoon de s-speen gebruiken.

    Onze dochter spuugde ook altijd wel wat, maar had er geen last van en was een vrolijke blije baby, dus niks mee gedaan.
     
  7. Triesje91

    Triesje91 Bekend lid

    9 apr 2014
    925
    1.228
    93
    Vrouw
    Twente
    Bij ons is dit dus precies zo.. en het is ook echt meer dat ik het spannend vind.
     
  8. Triesje91

    Triesje91 Bekend lid

    9 apr 2014
    925
    1.228
    93
    Vrouw
    Twente
    Ze heeft er geen "last" van. Het is meer als ze drukker doet na de fles (doet ze dus bijna altijd) dan komt er meer melk uit dan normaal. 's avonds in bed om 20.00u was ze zonder de jbpm altijd onrustig. Gek genoeg met jpbm gaat ze bijna meteen slapen dus het is geen optie om dit weg te laten. Het zet niets aan dus dat zou niets uit moeten maken.
     
  9. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Ik bedoelde ook niet dat het iets uitmaakt voor d'r gewicht. Onze dochter woog met 3 maanden 7,5kg dus ik zal de laatste zijn die daar wat over zegt.
    Wilde meer even meedenken over het feit dat de fles te snel leeg gaat en dan zou het wellicht een optie kunnen zijn. Spugen deden ze hier allebei tot ze gingen zitten/lopen, vooral toen er met rollen en tijgeren wat meer druk op de buik kwam.
     
    Triesje91 vindt dit leuk.
  10. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
    Hier trouwens de Dr.brown flessen. Echt heel erg over te spreken. Ik moet ook zeggen dat hij best makkelijk boert na de fles , geen idee of dit aan het type fles ligt. Maar wilde je het toch graag vermelden, namelijk als mijn zoontje goed boert geeft hij minder mee later. Ik denk dat je gewoon moet doen wat goed voelt. Er is echt geen regel waar je je aan zou moeten houden, ja er is er één en dat is je eigen gevoel.

    Toevallig vandaag 2x vernomen dat hij niet meer verzadigd is na de 180 cc fles , ik denk dat ik deze week al nog op de 200 cc zit. Dus dan heeft hij echter wel 1 Liter per dag. Maar als hij 't nodig heeft : Amen.

    Wanneer denk jij eventueel aan bijvoeding voor je kleintje?
     
  11. Zohra

    Zohra Fanatiek lid

    20 mei 2015
    2.005
    322
    83
    Zo te lezen kan ze wel naar 4 voedingen.
    Mijn dochter dronk er op die leeftijd ook nog maar 4, ik vond het ook wel spannend in het begin maar het ging prima .
    Ik zou denk ik in de ochtend op een vaste tijd wakker maken, dat is toch wel handig vind ik zelf, en dan maar zien wanneer ze komt. Je krijgt vanzelf een nieuw schema zo.
     
    Domburg vindt dit leuk.
  12. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    Mijn zoon zat met (net geen) 3 maanden ook al op vier flessen:
    +/- 08.00
    +/- 12.00
    +/- 16.30
    +/- 20.00 en naar bed

    Hij dronk elke fles 210/7, ging tot de laatste druppel op:rolleyes:

    Het verschilt zo per kind, mijn dochter dronk bijv met 5 maanden nog 5x 150/5.
    Zou gewoon je kindje volgen: de een wil wat vaker een kleiner flesje en de ander wat minder vaak een groter flesje.:thumup:
     
  13. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113
    En, mag ik vragen of je inmiddels al bent overgestapt op 4 flessen? Ik ben namelijk nog steeds in dubio, op dit moment heb ik het er nog over met mijn man. Vind het stiekem wel een beetje spannend, maar als ik nu zo redeneer kan ik er beter nu mee beginnen ( ik weet zeker dat hij toch door gaat slapen ) dan straks over een week bijv. Want dan werk ik weer , dan kan ik nu rustig aan kijken wat hij nodig heeft.

    Hoeveel ga jij per fles dan ''meer'' geven?
     
  14. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Je kan gewoon 4 flessen van 180/6 blijven geven, flessen van 210/7 zijn best heel erg groot, loopt richting de 250cc in totaal wat ze dan moeten drinken.
    Hier hadden ze altijd voldoende aan die 180/6. Wel eens geprobeerd 210/7 voor de nacht te geven (hier sliepen ze niet door) maar dat maakte geen enkel verschil.
    En als hij wel hongeriger is/wordt kan je altijd nog ophogen of bijvoorbeeld om de 3-3,5 uur een fles van 180/6 geven zodat je uiteindelijk wel weer op 5 flessen komt maar wel een lange nacht houd.
     
  15. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113

    Bedankt, hier heb ik wat aan. Al met al denk ik altijd veel te moeilijk.
    Ik heb toevallig gisteravond hem niet wakker gemaakt voor zijn laatste voeding (23:00) hij sliep gewoon door, en moest hem echter wakker maken om hem om 6:00 de fles te geven. ( dit dus omdat ze nog niet 10 uur zonder voeding mogen ) Dacht ik zo.. Maar dat is prima gegaan! , hij heeft om 6:00 zijn eerste flesje gehad van 180/6 en ligt nu weer heerlijk te slapen, ik ben benieuwd wanneer hij weer hongersignalen gaat geven.
     
  16. Sado

    Sado VIP lid

    16 mei 2016
    17.915
    15.362
    113
    #16 Sado, 18 feb 2019
    Laatst bewerkt: 18 feb 2019
    Met drie maanden is er toch helemaal geen regel over hoe lang ze maximaal zonder voeding mogen? Of heb ik een regel gemist? :D
    Ik kreeg bij beide kinderen bij het weer terugkomen op gewicht van het CB (en bij m’n zoon van de kinderarts) te horen: laat maar lekker liggen, voed maar op verzoek, ze kunnen het zelf goed aangeven.

    Beide sliepen ze met 3 maanden 10-12 uur per nacht, werden zelf wel weer wakker voor een flesje.
     
  17. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113

    Heel toevallig, las ik dat ook pas v/d week. Ook nooit geweten. Maar ik denk zelf ook altijd ze geven het vanzelf aan. Maar ergens achter in mijn hersenpan ben ik altijd zo'n regeltante en onzekere trien. Haha , ben niet snel goedelovig maar als het om mijn zoontje gaat dan schijnbaar wel. :roflmao:
     
  18. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Haha ik liet ze ook tot 7.00/8.00 liggen hoor, maar maakte ze dan wel ongeveer wakker ook voor een beetje fijn ritme, voor zover je daar dus zelf invloed op hebt.
    En dan begon ik ook gewoon de dag en gingen ze niet gelijk weer terug naar bed. Om 6.00 vond ik dat te vroeg. Kwamen ze zelf voor 7.00 dan gingen ze wel met een klein flesje nog weer even terug en maakte ik ze uiterlijk 9.00 wakker. Dat laatste was hoe het hier vaak ging.:roflmao:
     
  19. KellD

    KellD Fanatiek lid

    29 aug 2016
    1.192
    525
    113

    haha, ja precies. Hier ligt hij nog heerlijk door te pitten. Moet echter wel beginnen met 6:00 de fles te geven. Moet over 3 weken weer beginnen met werken, en moet echter altijd ''heerlijk'' vroeg beginnen. Ik moet om 6:30-6:45 de deur uit, en dan brengt mijn man hem naar de gastouder. Wil echter wel zelf het eerste flesje doen. En hopelijk vind mijn zoontje dat ók.
    Elk kind is weer anders, ik merk vanzelf hoe vandaag de dag gaat lopen. Haha! Bedankt in ieder geval voor je advies, dat geeft mij stiekem wel een beetje rust. :)
     
  20. Olifantje1991

    Olifantje1991 VIP lid

    9 jan 2013
    9.286
    3.527
    113
    Zo is het maar net!
    Ik moest ook om 6.15 de deur uit, maar oma of gastouder gaf de fles, anders moest ik helemaal om 5.00 opstaan. Hier konden ze gelukkig goed wachten. Het was ook maar 1-2 dagen per week, de rest draaide ik avonddiensten.
    Uiteindelijk merk je vanzelf wat voor jullie werkt, het is al heel fijn dat hij zulke nachten maakt!
     

Deel Deze Pagina