Ten eerste, mijn oprechte excuses als dit fout staat! Dit is mijn eerste onderwerp én bericht. Ik ben nog maar jong en toch kriebelt het, een kindje. Nu is dat op dit moment nog niet van toepassing omdat onze financiële situatie niet optimaal is, maar zodra dit optimaal en stabiel is wil ik toch graag een kindje van ons. Maar nu spookt er al enige tijd iets door mijn hoofd, ik heb een contract voor 30 uur per maand wat neerkomt op zo'n 7,5 uur per week mocht ik enkel die 30 uur werken, echter werk ik makkelijk 125 tot 150 uur per maand en vroeg mij dus af hoe dit zou zitten met zwangersschapsverlof en uitkering? Ik vind het rot om hiervoor naar het UWV zelf te bellen omdat ik het puur oriënterend wil weten, ik ben nu eenmaal graag goed (en op tijd) voorbereid. Alvast bedankt voor enige antwoord!
Beste Frummeltjee, Je wilt weten hoe het dagloon van het zwangerschaps- en bevallingsverlof (WAZO) berekend wordt. UWV berekent jouw dagloon op basis van het SV-loon (loon waarover je belasting en sociale premies betaalt) dat je verdiende tijdens het dienstverband waaruit jouw verlof gaat beginnen. UWV kijkt daarbij naar een periode van een jaar (referteperiode), die eindigt op de laatste dag van de voorlaatste maand of vier weken voorafgaand aan de WAZO. Het SV-loon wordt vervolgens gedeeld door 261. De uitkomst is je dagloon. Je zwangerschapsuitkering is 100% van dit bedrag. Er wordt dus niet naar contracturen, maar naar je daadwerkelijke verdiensten gekeken in de referteperiode. Ben je in dienst van een werkgever, dan vraagt de werkgever voor jou de WAZO aan. Actuele informatie over zwanger zijn en een werkgever hebben vind je hier en de berekening hier. Met vriendelijke groet, Martijn UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare