Fodmap dieet

Discussie in 'De lounge' gestart door Blijdorp, 19 nov 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Een vriendin van me is gestart met het fodmap dieet. Nu heeft ze me een lijst laten zien met producten die ze niet mag eten. Grote groepen voedingsstoffen worden allemaal tegelijk geschrapt. Aangezien zij me totaal niet uit kan leggen hoe ze nu weet waar ze slecht op reageert en ik er met Google niet echt uitkom: kan iemand me dit dieet uitleggen?
     
  2. 1981Mama

    1981Mama VIP lid

    8 apr 2015
    5.989
    1.439
    113
    Is fodmap niet alles met suiker of externe zoetstoffen en simpele koolhydraten die je niet meer mag?
     
  3. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    Ok wel bijzonder dat zij dit niet kon uitleggen? Maar dan weet de dus ook eigenlijk wat het is dat ze doet? Beetje vreemd wel...

    Het idee is dat je eerst 6 weken lang al die producten waar je mogelijk op kunt reageren weglaat.
    Na die 6 weken ga je langzaam producten (liefst 1 voor 1) herintroduceren in verschillende hoeveelheden en dan dus monitoren hoe je erop reageert en of je uberhaupt reageert. Reageer je niet: kun je dat dus zonder problemen weer eten. Reageer je wel dan kijken vanaf welke hoeveelheden je last krijgt en daar dus voor je verdere toekomst rekening mee houden.

    Dit dieet kun je ten alle tijden het beste onder goede begeleiding van een dietist doen die ervaring heeft met het fodmap dieet.

    Overigens heb ik hem zelf niet gedaan, maar een vriendin van mij wel (onder begeleiding) en die kon me alles dus haarfijn uitleggen.
    Ik wil t ooit nog wel gaan doen, maar voorlopig even niet :)
     
    Bailey07 en Fennec vinden dit leuk.
  4. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Toevallig vandaag met de huisarts over gehad. Om doorgestuurd te worden naar een diëtist om dit te gaan doen. Zie er wel enorm tegenop, maar de buikpijn is momenteel ook vreselijk!
     
  5. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Als je fodmap doet omdat je buik/darmen zo van de rel zijn dat een arts dit aangeeft.. is de kans heel groot dat je lijf je na een week of 2 heel lief vind.

    Man wat scheelt het veel pijn in mijn buik, ik vond het lastige eraan geen zuivel, geen ui en geen knoflook.

    Ik ben er zo wel o.a. gekomen dat ik dus niet tegen komkommer kan.
    Ik kan dus wel tegen zuivel.

    Het is dus zeker geen "gewoon " dieet om af te vallen het is echt een dieet om te elimineren.

    " FODMAP is een afkorting, elke letter staat voor een groep koolhydraten waarbij uit onderzoek is gebleken dat die voor klachten kunnen zorgen.
    De letterlijke betekenis van FODMAP is: fermentable oligosaccharides disaccharides monosaccharides and polyols of te wel fermenteerbare oligo-, di-, mono-sacchariden en polyolen


    Tipje : karlijn's kitchen qua recepten.
     
    liefkleintje en BabyFG vinden dit leuk.
  6. Afkes 10tal

    Afkes 10tal Fanatiek lid

    4 mrt 2013
    1.352
    737
    113
    De universiteit van Melbourne heeft ontdekt dat mensen met een prikkelbare darm reageren op zogenaamde fodmaps. Dit zijn suikers en gisten als ik het goed heb begrepen.

    Je hebt producten met hoge fodmap, middelmatige fodmap en lage fodmap.
    Als je gevoelige darmen hebt dan kan je lichaam reageren op producten met een hoog fodmap gehalte.

    Je eet eerst 6 weken fodmap arm.
    Daarna introduceer je producten uit de oranje/ middelmatige lijst. Steeds een beetje meer. Daarna kan je producten uit de rode lijst/ de producten met een hoge fodmap, zoals appel, ui, knoflook en nog wat.

    Het is geen dieet om af te vallen. Het is een manier van eten voor mensen met een prikkelbare darm.

    Mijn dochter heeft op advies van een dietist in samenwerking met een kinderarts het dieet gevolgd.
    Wij eten thuis geen ui, knoflook, appel, peer, glucose/fructosestroop meer.
     
  7. Blijdorp

    Blijdorp Niet meer actief

    Dank jullie wel!

    Ze doet dit onder begeleiding van een diëtist dus neem aan dat het goed gaat. Vanwege een spastische darm/pbs geloof ik.

    Dat ze het niet uit kon leggen, was voor mij een soort waarschuwingsteken. Hoop dat ze het binnenkort wel beter uitgelegd krijgt.
     
  8. BabyFG

    BabyFG VIP lid

    20 feb 2012
    9.071
    1.916
    113
    omgeving Rotterdam
    Dat is idd ook erg apart dat ze t niet uit kon leggen! Dan zou ik als ik haar was nog even goed navraag doen hoe t nou precies werkt of hier op internet even informatie over opzoeken, want er is best veel over te vinden.

    Waarom ik t wil gaan doen: momenteel eet ik zoveel als mogelijk glutenarm (zal t maar glutenarm noemen ipv glutenvrij ;)), maar het kan dus ook zijn dat ik niet reageer op de gluten zelf (of wel natuurlijk), maar op 1 of meerdere van de andere fodmaps die minder aanwezig zijn in glutenvrije dan glutenrijke producten waardoor je dus wel baat kunt hebben bij een glutenvrij dieet.
    Dat vind ik wel de moeite van t onderzoeken waard want ik ben echt een brood liefhebber! Gelukkig worden de glutenvrije varianten ook wel steeds beter, maar kan voor mij allemaal niet tippen aan een normale heerlijke boterham ;)

    Maar voorlopig hou ik het hierbij want ik heb dankzij het glutenarm eten nagenoeg geen spastische darm meer....(tot dus deze zwangerschap ;))

    Ui eet ik ook al jaaaaren niet meer, was ook een trigger ja bij mij. Prei is aanverwant en kan ik ook minder goed tegen.

    Nu hebben we een vermoeden van paprika, nu paar x pasta zonder paprika gegeten en dat gaat nu goed, dus binnenkort ter controle nog een x met paprika eten en kijken wat er dan gebeurt.
    Kan ook puur door hormonen zijn dat mn darmen nu weer geregeld over de zeik zijn dus hoeft niet perse een verband naar voren te komen nu ;)
     
  9. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Dat klinkt hoopvol! Ik verga nu soms van de krampen en zit wel 10x per dag op de toilet.

    Maar dit lijkt me ook wel pittig!!
     
  10. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    Vooral zo onbewerkt mogelijk dan kan je het makkelijkste goed controleren wat wel en niet kan.

    Nu moet ik zeggen dat ik fodmap deed in de lente en zomer en dat op de een of andere manier me dat ook makkelijker lijkt. Ik moet soms nog wel terug naar fodmap+zuivel, omdat ik dus te lang dan de dingen die een beetje kan eten heb gegeten.
     
  11. liefkleintje

    liefkleintje VIP lid

    16 jun 2011
    5.620
    1.081
    113
    Vrouw
    Maar wat mag je dan nog voor lekkers? Ik ben gek op zoet, maar daar mag je helemaal niks meer van?
     
  12. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    https://www.karlijnskitchen.com/nl/recepten/bakken/

    7 pagina's low fodmap zoetigheid


    FRUITPANNENKOEKJES
    Lekker als een wat luxer ontbijtje of lunch, bijvoorbeeld bij het kerstontbijt!

    Wat heb je nodig (voor 2 personen)
    Voor de pannenkoekjes
    • 1 banaan
    • 80 gram blauwe bessen (ik gebruikte blauwe bessen uit de diepvries die ik eerst even liet ontdooien)
    • 1 ei
    • 80 ml (lactosevrije) melk
    • 120 gram (glutenvrij) bloem
    Voor erbij
    • (Lactosevrije) kwark, yoghurt of hüttenkäse
    • Blauwe bessen of ander fruit
    Zo maak je het fruit pannenkoekjes
    1. Doe de banaan en de blauwe bessen in de blender en blend ze.
    2. Mix het ei en de melk door het fruit.
    3. Meng tenslotte de bloem er doorheen.
    4. Als het beslag te dik blijft, kun je een beetje melk toevoegen.
    5. Verhit wat olie in een pan en bak de pannenkoeken een paar minuten aan elke kant. Ik maak er meestal meerdere kleine pannenkoekjes van, maar je kunt er ook 2 grotere pannenkoeken per persoon van bakken.
    6. Serveer de pannenkoeken met wat yoghurt of kwark erbij en vers fruit.

    • fodmap veilig: Groen: donkere chocolade, maximaal 30 gram
    • Oranje: melk en witte chocolade, maximaal 30 gram i.v.m. de FODMAP lactose.



    https://www.jumbo.com/jumbo-nacho-chips-200g/127212ZK/


    Nacho chips van mais meel met wat geruld gehakt en een zelfgemaakte tomaten salsa




    Drop en pepermunt
     
  13. famofthree

    famofthree Fanatiek lid

    13 sep 2017
    1.024
    1.031
    113
    Vrouw
    dus geen zoet is niet waar, je mag gewoon bijna alle echte suikers en ook nog wat zoetstoffen, eieren en glutenvrij meel dus je kan van alles maken.

    Kant en klaar ja dat word serieus minder omdat ze overal vanalles en nog wat instoppen. veel raw producten kunnen wel, en als je iets zoekt kant en klaar qua koek kijk dan bij gluten en of lactose vrij, daar staat het 9 van de 10 x heel duidelijk op.

    Kokosbroood is ook glutenvrij overigens en popcorn is ook makkelijk te maken.


    Voor wie nieuwsgierig is, dit is de lijst van fodmap prducten:

    http://www.fodmapdieet.nl/pdf/Lijst met FODMaParm-rijk.pdf
     

Deel Deze Pagina