Foetus na abortus ingeschreven in bevolkingsregister

Discussie in 'Films, televisie en nieuws' gestart door chrystel73, 20 apr 2019.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chrystel73

    chrystel73 VIP lid

    9 jan 2009
    6.188
    2.396
    113
    Foetus na abortus ingeschreven in bevolkingsregister - https://nos.nl/l/2281277

    Ik vind het zelf wel behoorlijk bizar en erg tegenstrijdig.
     
  2. Mythique

    Mythique Fanatiek lid

    3 apr 2015
    4.643
    3.771
    113
    Dat is het ook... want als je die foetus door inschrijving in het bevolkingsregister erkent als een mens, heeft die vrouw dan geen moord gepleegd?
     
    Kangerootje en Chillin vinden dit leuk.
  3. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    Nou, met dat artikel kan ik dus echt hélemaal niks. ‘Ze heeft de erkenning met behulp van een advocaat voor elkaar gekregen’, maar ‘ze had het kind ook zonder hulp van een advocaat kunnen laten registreren’. Want ‘de mogelijkheid is er al sinds februari met terugwerkende kracht, ongeacht de duur van dezwangerschap’.
    Wat een stemmingmakerij van de EO zeg, om erbij te halen dat de vrouw spijt had van de abortus.

    Daarnaast is het helemaal niet tegenstrijdig, daar niet iedereen voor de lol een abortus ondergaat, en dit ook geldt voor doodgeboren kinderen die niet geaborteerd zijn.
    Fijn juist dat mensen die dit moeten ondergaan een manier hebben om deze kinderen als zodanig te erkennen.
     
    soovi, a2cmieux, Ysabella en 9 anderen vinden dit leuk.
  4. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.024
    25.493
    113
    Nee.
     
  5. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Nee. Net als dat euthanasie geen moord is.
     
  6. Fuddey

    Fuddey VIP lid

    6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Ik vind het juist wel mooi dat dit kan, en zie ook geen directe tegenstrijdigheid.
     
    Lolalili, Whysteria, Liselou en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  7. Evanesco

    Evanesco Niet meer actief

    Ik vind dit ook bizar hoor.

    Persoonlijk vind ik dat de duur van de zwangerschap er wel degelijk toe doet en in geval van abortus vind ik het helemaal gek.
     
  8. Whysteria

    Whysteria Niet meer actief

    #8 Whysteria, 20 apr 2019
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 apr 2019
    Ik vermoed dat deze mogelijkheid in het geval van abortus voornamelijk gebruikt zal worden door degenen die wegens medische redenen voor een abortus kiezen. Vind je het dan echt zo gek dat die mensen graag hun overleden kind willen erkennen?
     
    MaMa, Ysabella, KleineLai en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    #9 Poolvos, 20 apr 2019
    Laatst bewerkt: 20 apr 2019
    Sowieso dit.


    Als je bij 22 weken na een verschrikkelijke 20 weken echo en daarna vruchtwaterpunctie besluit tot afbreken van je zwangerschap omdat je kindje niet levensvatbaar blijkt - is dat abortus. Wie zijn wij om dat geen verlies te noemen en niet te erkennen als kindje?

    Voor mij is de zwangerschapsduur helemaal niet relevant. Wat als ik dan bij 10 weken een slechte NIPT uitslag krijg? Mag het dan (nog) niet in GBA volgens jullie?

    Waar gaat de grens? Een bewuste abortus zonder medische reden? Bij hoeveel weken dan? En wat als de reden iets heel anders mijns inziens verantwoord is?
    Ik ben dakloos en ga voor abortus omdat ik geen toenomst zie voor mijn kindje. Mag ik dan niet rouwen omdat het nog maar 7 weken oud was?
    Of ik ben zwanger geraakt na een seksuele overgreep.

    Of is ‘t gewoon omdat we geen begrip hebben voor de vrouw in dit artikel die “spijt heeft gekregen van haar beslissing?”
     
    MaMa, Champetter, Oceanna en 12 anderen vinden dit leuk.
  10. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Dat kun je absoluut niet met elkaar vergelijken. Bij euthanasie geeft het 'lijdend voorwerp' daar zelf toestemming voor bij abortus niet.
     
  11. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Je kunt hier eindeloos ethisch over discussieren. Daarom zijn er gelukkig regels en wetten. Deze stellen dat autonomie (het recht om zelf te beslissen) pas aan de orde is als we daartoe zelf in staat zijn. Eigenlijk dus pas als we op bepaalde leeftijd komen (afhankelijk van de kwestie. Een kind van 2 is redelijk goed in staat een keuze te maken tussen twee ijsjes, maar euthanasie not so much).
    Zodoende zijn er wetten die beschermen. Als ouder kunnen we niet zomaar ons kind van 2 euthanaseren. Zo kunnen we ook niet voor abortus kiezen na 24 weken zwangerschap.
    Alles daarvoor is dus bij wet beslissing van de moeder. Recht op leven van de foetus weegt voor die zwangerschapsduur nog niet op tegen het recht op kiezen van mama.

    Abortus is bij wet (in Nederland) geen moord.
     
    Ysabella, Juul75, femkes en 5 anderen vinden dit leuk.
  12. Liselou

    Liselou Bekend lid

    1 jan 2019
    891
    1.121
    93
    Ik snap sowieso het 'probleem' niet zo. Niemand heeft er last van toch, dat dat kindje in het bevolkingsregister staat? Wat de reden ook was, het lijkt me al erg genoeg dat je er spijt van hebt. Als je het dan op zo'n manier beter kunt verwerken, lijkt me dat alleen maar goed. Miskraam, abortus, het gaat hierin (denk ik) om het gevoel van de ouder(s).
     
    MaMa, Ysabella, puzzelstukje en 7 anderen vinden dit leuk.
  13. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Dat kan je volgens mij niet met elkaar vergelijken. Euthanasie is de eigen keuze van de persoon. Abortus is de keuze van de moeder om de foetus het leven te ontnemen. De foetus heeft in dit geval geen eigen keuze. Bij euthanasie beslis je over je eigen leven, niet over het leven van iemand anders oftewel in dit geval je eigen kind.
     
    lovewinnie, pippa26 en Nellie4 vinden dit leuk.
  14. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Juridisch gezien kun je dat absoluut vergelijken. Zowel bij abortus als euthanasie is in de wet geregeld dat dit is toegestaan. Ergo, geen moord, ongeacht dat er een mens dood gaat.

    Waar hulp bij zelfdoding overigens wel strafbaar is door ieder ander dan een arts. Zelfs als het “lijdend voorwerp” dat wil. Wat mij betreft is het dus meer dan logisch dat je noch een arts die euthanasie uitvoert, noch een vrouw die (noodgedwongen) kiest voor abortus uitmaakt voor moordenaar.
     
    Kolibrie2, Maslov, Fennec en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Klopt, juridisch gezien kan dat niet nee
     
  16. Flamingooo

    Flamingooo Niet meer actief

    Waarom dan je eerdere reactie (al heb ik wel zo mn vermoedens)? De discussie in dit topic is juridisch. Namelijk of deze wet en de uitvoering daarvan ineens maakt dat er sprake zou zijn van moord.

    Overigens vind ik het ook ethisch gezien geen moord. Maar daar gaat dit topic dus niet over.
     
  17. pippa26

    pippa26 Fanatiek lid

    14 mrt 2015
    3.030
    2.030
    113
    Goed dat deze vrouw het kindje heeft ingeschreven. Het maakt duidelijk dat de moeders die een abortus ondergaan dat niet lichtzinnig doen en wel degelijk de foetus als hun kind zien. Daarom vind ik zelf “dan doe je toch een abortus” juist zo slecht. Geef eerst ándere opties overheid, ipv dat abortus de ‘enige’ oplossing is.
     
    Fuddey vindt dit leuk.
  18. Nellie4

    Nellie4 Fanatiek lid

    25 jan 2017
    4.632
    7.300
    113
    Ik vind gewoon niet dat je abortus en euthanasie met elkaar kunt vergelijken daar ging mijn eerste opmerking over.
     
  19. Poolvos

    Poolvos VIP lid

    9 jan 2016
    6.875
    12.390
    113
    Vrouw
    Gevoelsmatig snap ik dat wel.
    Wettelijk gezien dus anders :)
     
  20. flipflop

    flipflop Fanatiek lid

    4 dec 2010
    3.182
    940
    113
    Zuid-Holland
    Je zal vast gelijk hebben dat je euthanasie en abortus juridisch wel met elkaar kan vergelijken. Maar ethisch is het echt een andere discussie. Bij euthanasie beslis je over je eigen leven en bij abortus beslist de moeder over het leven van een ander, het kind.
    En ik wil echt geen hele anti abortus aan zwengelen Maar ik vind het wel in en in triest dat zoveel kinderen als foetus de kans op leven wordt ontnomen. Wel of niet terecht, wel of niet weloverwogen besluit, het is en blijft dat je je ongeboren kind het leven beneemt. En ik begrijp echt dat moeders voelen, denken, ervaren dat abortus de beste keuze is. En een ieder is ook vrij om die keuze te maken hier in ons land. Maar mijn hart huilt wel om al die kleine kinderen.
     
    Evanesco, pippa26 en Nellie4 vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina