Follikels

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door maryflair, 19 mei 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Hoi

    Ik heb een controle echo gehad na een miskraam, daarop zagen ze follikels van 14 mm.

    Binnen 1 a 2 weken zou ik een eisprong hebben. Maar ik lees dat een follikel 2 mm per dag groeit. Hoe kan de eisprong 1 a 2 weken duren is dit bij iedereen verschillend. Ik heb nog negatieve testen 6 dagen later. Dan zouden vandaag de follikels toch al 28 mm zijn? Weet iemand hoe dit groeit?
     
  2. RoGiJuLi

    RoGiJuLi VIP lid

    15 apr 2011
    53.606
    15.070
    113
    Nabij Utrecht
    Gemiddeld groeien ze 2 mm per dag.
    En een eisprong is gemiddeld bij 20 mm.

    Maar stel dat ze bij jou gemiddeld 1 mm per dag groeien en springen bij 23 mm, dan is dat pas ong 9-10 dagen na de follikel meting :)
     
    maryflair vindt dit leuk.
  3. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    Bij mij sprongen ze pas als ze groter dan 26 mm waren en groeiden ook trager (cyclus 35 dagen). Dus ja dat kan idd wel even duren dan voordat ik bij de eisprong was als ze nog maar 14mm waren.
     
    maryflair vindt dit leuk.
  4. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Toevallig net een andere topic geplaats had deze reactie niet gezien. Ik mocht vandaag terug komen voor een echo.

    De follikels waren 25mm en 30 mm. Maar deze gyneceloog dacht dat ze niet meer gingen springen. Ik kreeg geen duidelijk antwoord waarom niet maar meer omdat ze te groot waren. Terwijl de andere juist nu had voorspeld dat ze zouden springen.
    Zouden deze gewoon nog springen? Test ovulatie is negatief. Ik heb altijd een ovulatie en ben heel regelmatig.
     
  5. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    30 is idd te groot, die van mij werd helaas een cyste (zelfs met postieve ovulatietest)Dus ik denk dat de gyn gelijk zal krijgen. Persisterend follikel is dat dan
     
  6. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    #6 maryflair, 20 mei 2022
    Laatst bewerkt: 20 mei 2022
    Hoe weet je dan dat het een cyste is geworden? Verdwijnt deze persisterende follikel dan ineens?met een positieve test moet die toch springen ?
     
  7. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    Nee, positieve test is geen garantie op daadwerkelijke eisprong. Dan moet je een bloedtest voor doen 5-7 na eisprong of vervolg echo. Bij mijn menstruatie, zat er nog een cyste van 5cm. Dat was die ene follikel. Is vanzelf weggegaan, kromp al tijdens cyclus erna
     
    maryflair vindt dit leuk.
  8. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Ok dus zo'n follikel houdt een menstruatie niet tegen? Kan je ook gewoon zwanger worden en je ovulatie testen?hoe wist je dat die er zat heb je een echo gevraagd?
     
  9. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Het kan op zich alle kanten op gaan. Bij de IUI poging waarin ik zwanger raakte van zoon 2 zaten 2 follikels. Een van 18 mm en een van 28 mm. IUI ging door en uiteindelijk bleek dat de follikel van 28 mm de bevruchte eicel bevatte. Op zich hoeft de grootte echt niet zoveel te zeggen.
     
    maryflair vindt dit leuk.
  10. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Fijn om te horen. Maar hoe weet je dat dan? Hoe kom ik er achter? Gyneceloog bracht het inderdaad alsof het niks was en het alle kanten op kan gaan. Moet ik dan nog een echo of is een positieve ovulatie test dan redelijk betrouwbaar.
     
  11. Nina Sanders

    Nina Sanders VIP lid

    1 aug 2016
    38.191
    45.328
    113
    Dat was later te zien op de vroege echo. Restant van het andere follikel zat er nog en ze zaten beiden aan een andere kant. :)
     
    maryflair vindt dit leuk.
  12. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.536
    26.109
    113
    Vrouw
    Ja ik had een echo met de menstruatie, daar zag je een cyste op de plek waar eerst t follikel zat. 30 is gewoon niet heel kansrijk helaas. Dus kans is zeer groot dat dat geen goed eitje bevat of misschien zelfs geen en al een cyste is.

    En nee je kan van een cyste niet zwanger raken. De ronde die na de kansloze ronde volgde, groeide er netjes een ei terwijl de cyste langzaam kromp


    Cyclus kan dus wel mogelijk langer zijn door een cyste.
     
  13. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Ik heb trouwens wel een natuurlijke cyclus zonder medicatie. Ik weet niet of dat eigenlijk uit maakt voor de grote van een follikel.
     
  14. maryflair

    maryflair Actief lid

    12 feb 2013
    204
    6
    18
    Maar die van 25 mm kan toch springen en bruikbaar zijn of niet?

    Wat is het verschil tussen dat het een nog follikel is of al een cyste?
     

Deel Deze Pagina