Mijn zoontje is bijna 17 maanden al, maar zijn fontanellen zijn nog steeds niet dichtgegroeid. Er zit nog best een grote opening. Ik las overal dat ze met 18 maanden wel dicht moeten zijn, maar die van mijn zoontje zal denk ik echt niet zo snel dicht groeien. Moet ik mij hierover druk maken?
Het kan wel tot ze 8 zijn duren voordat de fontanel helemaal dichtgegroeid is. is ook nodig voor de groei van de hersenen. Bij mijn zoon was de fontanel al dicht bij geboorte, die hebben ze afgelopen najaar weer open gemaakt.
heb ff voor je gevoeld bij mijn dochter (ook 18 maanden) maar daar voel ik niets meer... maar dat kan denk ik ook per kind verschillen heb dit ff voor je opgezocht: Wanneer moeten de fontanellen zich sluiten? Over de menselijke schedel lopen vijf schedelnaden: twee aan de voorkant, twee aan de achterkant, en één midden over het hoofd. De fontanellen zijn de plekken op de schedel waar de schedelnaden bij elkaar komen. Bij de geboorte liggen de fontanellen open, onder andere om de geboorte makkelijker te laten verlopen. Na de geboorte groeien de schedelnaden samen en sluiten de fontanellen zich. De fontanelsluiting vindt over het algemeen plaats tussen de 6 maanden en 2 jaar, grofweg rond 1 jaar dus. Er zijn echter altijd uitzonderingen, met name bij te vroeggeborenen
waar heb je dat gelezen da's onzin. niks van aan trekken dus dat hij over een maand dicht zou moeten zijn. fontanellen sluiten zich als de hersenen volgroeid zijn heb ik altijd geleerd bij sommige kinderen kan dat wel 3 of 4 jaar duren.
Ik heb ook even gevoeld en bij mijn dochter is hij ook nog niet dicht (ze is 19 maanden oud). Hij is niet meer zo heel erg open maar je voelt nog steeds een gat.
Met anderhalf was de fontanel bij mijn dochter ook nog ver open. Vlak voor dat ze twee werd is die dichtgegroeid.
Bij Jelle was de fontanel dicht net na zijn 2de verjaardag. Volgens het cb was dat precies goed. Een paar maanden daarvoor zat er ook nog een flinke opening, maar dat laatste stukje gaat best snel.
Mijn zoontje is wel een stuk jonger, 9,5 maand, maar hij heeft ook nog een heeeele grote fontanel. Valt me echt op in vergelijking met andere kindjes. Fontanel is 3 vingers lang en 2,5 vingers breed ongeveer. Fijn om te lezen dat er nog meer kindjes zijn met een flinke fontanel! Maak me er overigens geen zorgen over, gaat ongetwijfeld vanzelf dicht.