Hoi meiden, ik heb voor in mijn ledikantje een matrasje van een standaardmaat. Dat is geloof ik iets van 60 bij 120 ofsow. Nu heb ik tijdens de mamma mazzeldagen bij prenatal twee dekentjes en 3 lakens erbij gekocht. Ik heb advies gevraagd bij een verkoper, want welke maat dekentjes en lakens heb ik nodig? Nu heb ik die twee dekens op de lijn hangen, maar vind de dekens toch wel van een groot formaat terwijl het toch ledikantdekentjes zijn... Ligt dat aan mij of heb ik toch het verkeerd advies gekregen?? xx sas
Ik heb inderdaad ook 'grote' ledikantdekens. Hou er rekening mee dat je deze om het matras heen slaat, daarvoor heb je extra deken nodig. Als je het bedje laag opmaakt, sla je de deken dubbel dan lijkt het ook niet zo'n grote lap.
Heb ook een deken die erg groot is voor het ledikant. Mijn dochter is 1,5 en sla nu alleen de bovenkant dubbel, dan blijft de deken ook lekker goed liggen.
De dekens die ik heb zijn indd 150x120 (ledikantdekens). Dan heb je ook nog wiegdekens, wat daar de maat van is weet ik niet. Toen ik ze had gekocht heb ik niet zo bij het formaat stil gestaan, maar nu ze aan de lijn hangen, dacht ik echt van: jeetje wat zijn ze eigenlijk groot en daardoor begon ik te twijfelen of het wel goed was en vooral ook omdat je het bedje laag opmaakt. Maar dat zal dan wel kloppen. Bedankt voor het antwoord meiden! xxx sas
Hey Sas, ze zijn idd groot, maar het is idd wat ze zeggen om om je matras goed heen te vouwen, zodat de kleine niet kan draaien. Ik had in het begin ook zo iets van dit klopt niet tot ik bij mijn schoonzus ging kijken toen snapte ik het. Dus idd ledikant laken en deken hebben een grote afmeting.
De ledikantdekentjes leken mij ook veel te groot, maar ook ik hoorde het bovengenoemde advies van meiden. De wiegdekentjes lijken ook veel te groot voor een wiegje hoor. Ze zijn 75x100cm volgens mij.
In het begin is het juist nog wel handig om ze dubbel te slaan, omdat zo'n ukje toch wat meer warmte nodig heeft. (Tenzij het 30 graden is als je bevalt, waar jij dan nog wel enigszins kans op hebt, ik niet ) En later is het weer fijn dat ze zo groot zijn, en je dus goed in kan stoppen, als je kind wat meer begint te rollen en woelen in bed.
dus 75 x 100 zijn wiegdekentjes?? Jeetje, wat groot idd. Ik stond gister ook te twijfelen in de winkel en heb dus bijna het kleinere formaat (75 x 100) gekocht. Vond dat er groot genoeg uitzien voor een ledikantje. Maar dat moet je dus echt niet doen??