na maanden keelpijn en hoesten nadat de keel en neuwamandelen zijn verwijderd weten we eindelijk dat ons zoontje allergie heeft voor huisstofmijt. De waardes waren niet om over te twijfelen. Nu moet ik eerst 4 weken aankijken of dat het helpt om zelf wat dingen te ondernemen om de huisstofmijt te verminderen voordat we rigoreuze stappen ondernemen zoals laminaat door het hele huis etc etc. Heb jij goede tips voor mij? Hoe vaak al het beddengoed wassen? En hoe vaak schoonmaken?
Mijn dochter en ik hebben ook allergie zowel huistofmijt als hooikoorts. Ik stof boven elke week af met een vochtige doek, en stofzuigen. boven wel overal laminaat. Ik overweeg om voor boven een luchtreiniger te gaan aanschaffen. Lees graag of dit de moeite waard is en welke. Misschien heeft to Hier ook wat aan.
Ik had vroeger van die hoezen voor om mijn matras, kussen en dekbed. Verder overal laminaat, geen vloerbedekking. Nat stoffen en dweilen. Geen knuffels in bed of in de kamer. Ik ben er vrijwel over heen gegroeid. Alleen op erg stoffige plekken krijg ik er weer last van.
Hoezen om matras en dekbed werkt al enorm Eigenlijk minstens 2x pw bedden wassen Geen knuffel dieren Geen stoffen gordijnen of Kleed Elke dag stofzuigen of nog beter met een vloer wisser
Ik heb ook huismijtallergie en dat is maar goed ook, anders zou ik nooit poetsen. Tips: - 1 à 2 keer per week stofzuigen. Ook goed onder / achter bed. - Niet stofzuigen waar je zoon bij is. - 1 à 2 keer per week alle oppervlakten afnemen met een vochtige doek. - Beddengoed minimaal wekelijks op 60 graden wassen. - Liever geen kledingkast op de slaapkamer. - Laat overdag de gordijnen van de slaapkamer niet dicht. Zorg voor licht en frisse lucht. Daar houdt huismijt niet van. Maak het bed niet op, maar sla het dekbed op zodat het beddengoed goed kan luchten. Bovenstaande tips kun je al uitvoeren zonder dat het iets hoeft te kosten. Mocht dat niet voldoende zijn: - Stofzuiger met HEPA filter aanschaffen. - Gordijnen vervangen door lamellen / rolgordijnen of eventueel gordijnen van synthetische stof. - Stoffen vloerbedekking vervangen door gladde vloeren, om te beginnen in ieder geval op de slaapkamer. Ik heb zelf niet veel naat bij de hoezen om beddengoed. Ik heb nu alleen nog hoezen om de hoofdkussens. In het verleden had ik ook een hoes om het dekbed. Ik merkte nauwelijks verschil en het sliep minder lekker (dekbed bleef daardoor nooit goed in de hoes zitten, omdat de huismijtwerende hoes vrij glad is.) Maar een vriendin van me (ook allergisch) zweert erbij. Houd er rekening mee dat de klachten in het najaar vaak verergeren. Er zit dan meer vocht in de lucht en daar gedijt huismijt goed op. Behalve duidelijk herkenbare klachten zoals jeukende neus (niezen) en jeukende ogen (wrijven) kan ook vermoeidheid een symptoom zijn van huismijtallergie.
Over de luchtreiniger en hoezen: klinische studies hebben uitgewezen dat deze heel weinig tot niets uithalen bij huisstofmijt allergie. Je kunt beter het beddengoed wat vaker wassen bv. Wij wilden in eerste instanties ook alles uit de kast trekken toen we hoorden dar onze dochter allergisch was, maar na een gesprek met 1 van mijn leidinggevenden (immunoloog/allergoloog) hebben we daar vanaf gezien. Hoezen worden ook niet meer vergoed om die reden.
Mijn dochter heeft oa huistofmijtallergie. We assen het dekbed 1 keer drie maanden op 60 graden. dekbedhoezen op 60 graden elke week. Heeft een hoes om matras en kussen. Omdat ze zodra het onder de 19 graden is vreselijk snottert heeft ze flixonase neusspray. Knuffels worden regelmatig gewassen en ik zuig vaker op haar kamer dan vroeger. In de huiskamer hebben we niets aangepast en van de poes gaat ze niet niezen gelukkig.
Ik heb zelf een allergie voor onder andere huisstofmijt. Vooral de slaapkamer is belangrijk, dus zou daar zeker investeren in laminaat. Overigens vind ik zelf vloerbedekking erg vies en dat ligt dus nergens hier in huis (ben me rot geschrokken hoeveel stof er uit de stoffen bekleding van de trap kwam toen dat er af ging!). Elke week nat alles stoffen/afnemen, liever dweilen dan stofzuigen, niet te veel knuffels en sowieso regelmatig wassen, beddengoed elke week wassen. Ik zou eerst dit proberen en dan zien hoe het gaat. Als je huisdieren hebt; niet naar boven laten gaan. Zij dragen ook veel stof mee, wat weer aantrekkelijk is voor de huisstofmijt.
Er zijn speciale knuffels. Mijn broertje had die ook. Zie hebben een gladde stof. Is wel al 26 jaar geleden. Zo sneu, als een kind wel graag wat te knuffelen heeft.