Fraude? Energie contract afgesloten zonder medeweten.

Discussie in 'De lounge' gestart door Lill, 2 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.739
    6.552
    113
    Vrouw
    Oke, het is een raar en lang verhaal.
    Betreft mijn moeder in dit geval.

    Ze ontving vrijdag ineens een mail van haar huidige energie leverancier dat het contract is opgezegd.
    Zij heeft dit niet gedaan, en we zaten met het pinksterweekend dus vanmorgen heeft zij gebeld om meer te weten te komen.
    Via de oude energie leverancier kwam ze achter de nieuwe leverancier. Een energieleverancier die we niet kennen. Niet 1 van de groten.

    Zij geven aan dat het via een tussenpersoon is gegaan (zoals bijvoorbeeld gaslicht.com of soortgelijke)
    In dit geval gaselektravergelijker.nl. Een niet bestaande site. Het telefoonnummer wat bekend staat bij dat bedrijf is afgesloten, het adres wat erbij hoort is een kantoorpand wat deels te huur staat.
    (Waar je met een beetje googlen al niet achter komt ;) )

    Nou is dit contract al aangevraagd op 13 december vorig jaar. Met ingang van 31 mei dit jaar.
    De bedenktermijn van 14 dagen dus allang verstreken.
    Het vreemde is dus dat alle gegevens kloppen. Naam, adres, telefoonnummer, zelfs geboortedatum en bankgegevens.
    Er zijn 2 dingen die niet kloppen; het mailadres, en het ipadres wat is gebruikt voor akkoord contract.
    Dit is een ip adres in Amsterdam ergens, als dat al klopt, en staat bekend als een ip waar fraude mee word gepleegt.

    Maar nu? De hele tussenpersoon bestaat dus niet. En zonder die tussenpersoon kan het kennelijk niet teruggedraaid worden.
    Ik vraag me af hoe ze in godesnaam aan al deze gegevens komen, mijn moeder is iemand die niet in phising trapt en altijd supervoorzichtig is. Als zij zegt dat dit niet door haar is afgesloten geloof ik haar.

    We wachten nu op het telefoontje van de nieuwe leverancier waarbij we mijn bevindingen willen voorleggen (geen bestaande site, te huur kantoorpand, verkeerde ip en mail adres) maar ik ben bang dat we aan het kortste eind trekken omdat dit voor hun rechtsgeldig is.

    Wat ik wil met dit topic? Geen idee. Tips? Ervaringen? Misschien mensen in vergelijkbare situaties?
    Ik vermoed dat er sowieso aangifte gedaan zal moeten worden, maar er spookt vooral door mijn hoofd hoe die mensen aan die gegevens zijn gekomen. Tot aan haar telefoonnummer, geb datum en banknummer aan toe...
    En wat is het belang hierbij geweest? Wat heeft een wildvreemde eraan als mijn moeder van leverancier wisselt?
     
  2. catlady

    catlady Bekend lid

    26 jun 2013
    939
    397
    63
    Vrouw
    Nederland
    Spreken met de nieuwe leverancier. Voorleggen dat het fraude is geweest. Dan kan het kosteloos teruggedraaid worden.

    Fraude gevallen komen weleens voor denk aan een zure ex werknemer die zijn werkgever wil irriteren door steeds nieuwe energiecontract af te sluiten.

    Heb zelf gewerkt op de klantenservice van een grote energieleverancier. Je maakt wat vreemde dingen mee af en toe.
     
  3. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.739
    6.552
    113
    Vrouw
    Ja ze had vanmorgen al gebeld met de nieuwe leverancier en die gaf aan dat het alleen door die tussenpersoon teruggedraaid kon worden.
    Dus ik hoop dat we aannemelijk kunnen maken dat die tussenpersoon en dat bedrijf dus gewoon niet bestaat en we het op kunnen lossen.
     
  4. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.398
    113
    Vrouw
  5. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.739
    6.552
    113
    Vrouw
  6. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.398
    113
    Vrouw
    Kan haar “huidige” energiemaatschappij waar bij ze eerst zat ook niet helpen? Is er een boete bij terug overstap na haar oude energie maatschappij? Na welke gaat ze nu na toe dan? Als je het wil zeggen. Anders googlen googlen er zijn dan vaak wel meerdere die dat hebben meegemaakt.
     
  7. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Een bekende van ons heeft dit ook gehad. Gewoon naar de oude leverancier gebeld en alles uitgelegd en dat die bekende dus niks heeft ondertekend en nergens akkoord mee is gegaan. Toen werd er weer een nieuw contract aangemaakt. Dus even weer bellen en alles nogmaals uitleggen?
     
  8. merah

    merah VIP lid

    8 jun 2009
    13.186
    4.324
    113
    Vrouw
    Immunologisch analist.
    Tussen de klei.
    Er hoort bij de nieuwe leverancier altijd een soort van ‘contract’ bekend zijn.
    Soms is dat met handtekening, soms is het opgenomen op band. Je moet dan op een aantal vragen ‘ja’ beantwoorden en dat is dan je contact. Ik zou zeggen, laat de nieuwe leverancier dat maar overleggen.

    Ik word op het moment helemaal gek van Engie. Al meerdere telefoontjes gehad waarom ik mijn nieuw toegezonden contract nog niet ondertekend heb. En of ik dat dan nu mondeling even wil doen. Ik heb helemaal niet om een overstap gevraagd. Er zit ook geen contract in m’n mail (ook niet in m’n spam), dus ik vertrouw het ook voor geen meter.
     
  9. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.739
    6.552
    113
    Vrouw
    Nee kan ik begrijpen dat zou ik ook niet vertrouwen.
    Mijn moeder heeft idd weer contact gehad met de 'nieuwe' leverancier en zij gaan nu bij de tussenpersoon (die dus niet echt bestaat) inderdaad de audio opvragen. Die dus ook niet bestaat.
    Als dat inderdaad zo blijkt dan word alles gewoon teruggedraait.

    Echtwaar tis ideaal die digitale wereld. Maar met dit soort dingen dus niet.
     
  10. Vitamientjuh

    Vitamientjuh Fanatiek lid

    3 dec 2011
    3.069
    1.124
    113
    Vrouw
    Hadden wij ook geprobeerd, audio en documenten opgevraagd. Nog steeds niks over gehoord haha.
     
  11. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Ik weet hoe ze “ erin getrapt is” mijn man werd ook constant gebeld door zo’n tussenpersoon/bedrijf.
    Ten eerste lijkt het net of ze van je eigen energieleverancier zijn omdat ze alle gegevens van je hebben,daarna maken ze een prachtig praatje en ondertussen snap jij zelf er ook nog maar weinig van (mijn man had ook al bijna ja gezegd totdat ik de telefoon uit zijn handen trok en eens ging doorvragen aangezien we gas en stroom voor 3 jaar vastgezet hadden.)
    Ik dacht eerst zelf ook dat ze van onze eigen leverancier waren: maar die bellen je niet voor een beter aanbod.
    Toen eens goed doorgevraagd wie ze waren...
    Ik vind ze misleidend en erg gehaaid!
     
  12. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
  13. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.739
    6.552
    113
    Vrouw
    Ja dat had gekunt ware het niet dat mijn moeder dat soort telefoontjes al helemaal niet meer opneemt. Alles wat anoniem is of een nummer wat ze niet kent neemt ze niet op en blokkeert ze.
    Dat belmeniet register is er ook voor jan l*l geloof ik

    Ook verkoop aan de deur poeiert ze af. Ze wil dat allemaal gewoon zelf bepalen en uitzoeken.
    Maar ik vraag me nog steeds af wat zo'n zogenaamde tussenpersoon die dus niet bestaat er aan heeft als zij wisselt. En dus al deze moeite doet. Krijgen zij een commisie ofzo?
    Ook wel slecht dat zo'n energie leverancier niet even checkt of zo'n bedrijf wel echt bestaat. Zo kun je wel van alles door geven. 1x checken of er een website is en 1x het telefoonnummer proberen te bellen en je weet genoeg.
     
  14. Loveischocola

    Loveischocola VIP lid

    11 jan 2019
    11.928
    12.398
    113
    Vrouw
    Bij deur tot deur werk dus verkopen langs de deur krijg je idd een percentage over je loon als je verkoop afsluit... en dan word de huisbewoner gebeld binnen zoveel uur... maar de meeste mensen die dat werk doen verzwijgen meer dan de helft. Ook gedaan ik kon dat niet iemand oplichten.
     
  15. vlindermoeder

    vlindermoeder Fanatiek lid

    30 mrt 2009
    1.979
    517
    113
    Hier
    Ik ging vorig jaar verhuizen en had toen per ongeluk ingevuld dat ik op nummer 6 woonde ipv 9. Gevolg.... Mensen op nummer 6 daarvan was het contract opgezegd! Waren oudere mensen +70 dus die waren helemaal ontdaan, zo zielig. Gelukkig heb ik het recht kunnen zetten, maar dat zou natuurlijk niet mogelijk moeten zijn.
     
  16. Vero0504

    Vero0504 VIP lid

    17 nov 2016
    17.797
    14.142
    113
    Je hebt t IP Adres wat zogenaam akkoord geeft en t nodige speurwerk. Bewaar die stukken. En pak t even iets harder aan. Er is GEEN expliciet akkoord gegeven, er is geen handtekening gezet, digitaal akkoord is nog altijd aanvechtbaar, zeker als dat akkoord aantoonbaar van een ander IP adres afkomstig is. Oftewel er is geen rechtsgeldige overeenkomst.

    Ik werkte met een verzekeringsmaatschappij en die digitale akkoorden geven nog wel wat ruimte binnen de jurisprudentie. Veel van dit soort gevallen gooiden we er uit coulance gewoon weer uit met restitutie van eventueel betaalde premie. Tenzij ze intussen een schade hadden geclaimed, wel de lusten niet de lasten werd dan wel een ander verhaal.
     
    Lill vindt dit leuk.
  17. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.739
    6.552
    113
    Vrouw
    Agos. Das wel echt sneu. Fijn dat je het nog recht kon zetten
     
  18. Cindy1977

    Cindy1977 VIP lid

    12 mei 2017
    7.933
    12.186
    113
    Ow dat had ik laatst ook! Ik dacht ook dat ze van onze eigen leverancier was, ze deed het ook echt zo overkomen! Het is dat ik dacht...Ow dat is raar? We hebben in januari net voor een jaar weer afgesloten. Toen ik dat zei, begon ze wat terug te krabbelen. Nare baan blegh.
     
  19. Lill

    Lill VIP lid

    24 aug 2008
    9.739
    6.552
    113
    Vrouw
    Ja absoluut. Ik heb alles geprint en we blijven daar ook bovenop zitten.
    Ik heb geprobeerd in het mail adres dat hun hadden opgegeven te komen maar dat is helaas niet gelukt.
    Ben geen goede 'hacker' :roflmao:
    Maar goed. Ben al blij dat ik dit heb weten te achterhalen. Vind het gewoon zo rot voor haar.
     
  20. Theezeefje

    Theezeefje Fanatiek lid

    13 okt 2014
    3.542
    3.775
    113
    Overijssel
    Toch gek dat je niks meer kunt achterhalen. Wij kregen wel een nummer in beeld. Ze hebben wel 3 a 4 keer gebeld.
    Echt hondsbrutaal toen ik zei dat we geen belangstelling hadden, ze wilden mijn man spreken dus heb ik gezegd dat ik dat zelf wel bepaalde. Toen kreeg ik een sneer dat ik dus maar gewoon lekker teveel moest blijven betalen bij mijn huidige leverancier... toen ben ik me toch een partij kwaad geworden en haar zo boos toegesproken dat ze zelf snel ophing :D (volgens mij heb ik haar nog een brutale trut genoemd)
    Ik heb dit net nog kunnen vinden op internet:

    4BA2E446-4512-47A7-80E8-568A08FF1123.png 0E973F0C-777F-4810-AA77-B81F54F39C0D.png 8C151D20-37C9-47B8-ACA5-B8E9A7CAF4B6.png
     
    Vero0504 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina