Fraxiparine: welke dosering en bijwerkingen?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Siamara, 3 jun 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Ik spuit sinds een paar maanden fraxiparine. Vanuit Gent heb ik voor mijn afwijking op factor VIII spuiten met een dosering gekregen van 0,4. Nu hoor ik dat sommige dames van hun arts 0,3 krijgen en weer anderen 0,6... Wie spuit ook, welke dosering krijg je en welke afwijking heb je (indien van toepassing)?

    Ook ben ik benieuwd wat jullie ervaring is met bijwerkingen. Ik spuit in mijn buik en weet dat de harde blauwe schijven normaal zijn. Maar sinds een paar weken is het ook enorm gaan jeuken. Ik probeer ervan af te blijven maar dat lukt niet, ik krab mijn huid kapot. 't Is niet meer alleen blauw, maar ook één grote rode plek. Hebben jullie dit ook? Ik weet dat het bij de bijwerkingen hoort... Wanneer mag je spreken van een allergie..?

    Iets anders voorgeschreven krijgen wordt niet makkelijk, aangezien mijn NLse artsen (zowel gynaecoloog als hematoloog) de fraxi niet ondersteunen en mij hebben gevraagd ermee te stoppen omdat het gevaarlijk en "tegen Europees beleid" zou zijn om "maar wat te experimenteren" met fraxiparine als je zwanger bent... Daar heb ik dus niks aan. :(
     
  2. Sandy01

    Sandy01 Bekend lid

    5 okt 2009
    713
    293
    63
    Ik heb tijdens mijn zwangerschappen Fraxiparine 0.5 gespoten ivm Factor V Leiden. Ook ik had na verloop van tijd last van harde schijven en wisselde het spuiten in mijn buik af met spuiten in mijn bovenbenen. Dus niet te vaak op dezelfde plek spuiten. Ik liep trouwens bij een gyn in Nederland, maar het is zeker waar dat ze er hier niet echt achter staan. Geen idee waarom. Mijn zus heeft dezelfde stollingsfactor en heeft met hasr gyn echt een strijd gevoerd, want die zag er de waarde niet van in.
     
  3. Siamara

    Siamara Fanatiek lid

    1 okt 2018
    2.878
    2.797
    113
    Vrouw
    Overijssel
    Dankje! Ja, het verschilt enorm per ziekenhuis, merk ik. Ben nog moed bij elkaar aan het rapen om een verwijzing te regelen voor een second opinion ergens...
     
  4. zonnetje2015

    zonnetje2015 VIP lid

    13 sep 2014
    9.435
    4.239
    113
    Hier 0,4 en precies dezelfde klachten als jij. Toen t echt vervelend werd mocht ik gelukkig stoppen.
     
  5. Inu

    Inu Actief lid

    20 feb 2019
    180
    197
    43
    Vrouw
    Ik spuit ook fraxiparine deze zwangerschap. De dosering ligt aan je gewicht, dus is niet afhankelijk van wat je hebt qua indicatie. Ik heb de eerste keren blauwe plekken gekregen, maar het lijkt nu beter te gaan. Als je de huid goed stevig in een plooi vast houdt en pas als je de spuit eruit trekt, loslaat, lijkt het alsof er geen blauwe plekken komen. En ik spuit steeds minstens 5cm van een blauwe plek en wissel links en rechts af. Het is voor een goed doel... succes! Ik heb trouwens van mijn gynaecoloog in NL fraxi voorgeschreven gekregen in het kader baat het niet, dan schaadt het niet. Ook kinderaspirine en utro gekregen nu. Alles voor een goede zwangerschap...
     
  6. vlinderCN

    vlinderCN Fanatiek lid

    21 mei 2018
    4.841
    1.675
    113
    Vrouw
    In Gent schreven ze mij ook Fraxi voor maar ik denk per ongeluk 1e recept clexane gekregen, wat precies zelfde is en naar wat ik overal begrijp echt 100x fijner dan fraxi. Veel dunner naaldje, geen harde blauwe plekken. 2e recept was fraxi maar heb toen vriendelijk verzocht om weer clexane voor te schrijven en dat maakte niets uit.
     

Deel Deze Pagina