Frequentie en hoeveelheid

Discussie in 'Stel je vraag aan de lactatiekundige' gestart door 12345678, 2 apr 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 12345678

    12345678 Actief lid

    23 mei 2015
    182
    0
    16
    NULL
    Onze zoon is 4 maanden oud en weegt 6 kilo (prematuur geboren bij 35 weken) Het consultatiebureau adviseert 150-180 ml voeding per keer bij 5 voedingen. Ik heb gevraagd of dit ook voor borstvoeding geldt en dit geldt indd ook voor borstvoeding.
    Onze kleine man drinkt ongeveer 100cc per voeding uit de fles. Ook kolf ik per keer maximaal 100cc.

    Tijdens de vorige meting zat hij op de curve een lijn onder de lijn waar hij eerst opzat. Ik had gelezen dat dit bij borstvoeding normaal was. Maar het consultatiebureau denkt daar anders over, op advies consultatiebureau geef ik hem nu dus 6 voedingen per dag. Daar moet ik hem echt wakker voor maken.

    Daarnaast zit ik soms met voedingstijden, ik kom bijvoorbeeld om 9 uur s'avonds uit en zou de laatste voeding graag om 11 uur hebben. Ik pak hem dan vaak om 11 uur nog een keer. Ik merk aan hem dat hij last heeft van zijn darmpjes en hij poept nu elke dag en daarvoor 1 keer per 4 dagen.

    Mijn vraag;
    -wat is de normale hoeveelheid in de fles van moedermelk? moet ik mij star aan consulatiebureau advies houden of is de ene melk verzadigender dan de andere.
    - Kun je door vaker voeden, dan het kindje zou willen, darmkrampjes veroorzaken en vaker ontlasting?
    -Hoe pak je het aan dat de laatste voeding om 23:00 uur is (wekker gaat om 6 uur).
     
  2. Heidi Akkers

    Heidi Akkers Fanatiek lid

    30 jun 2008
    2.754
    0
    0
    lactatiekundige
    Gelderland
    Hoi,

    Kindjes nemen aan de borst de ene keer wat meer dan de andere. Wanneer we een fles geven willen we graag iedere voeding evenveel erin zien. Dat werkt zo niet doorgaans.

    Er zijn who groeicurven voor borstvoedings kindjes. Daar kun je met het consultatiebureau samen naar kijken.

    Ik vind vaker pakken een goed idee. Zo geef je je kindje extra voeding wat het kan gebruiken. Ook kom je dan naar een late voeding. Ik vind 5 voedingen op 24 uur wat weinig (en in praktijk niet heel realistisch) voor een kindje van deze leeftijd en wat al vroeg geboren is. Dus in dat kader is het ook helemaal niet gek om die extra voeding aan te bieden.
     

Deel Deze Pagina