Fruithapje 3 maanden

Discussie in 'Voeding' gestart door Partyrocker, 16 dec 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Partyrocker

    Partyrocker Niet meer actief

    Hoii iedereen,
    mijn zoontje is maandag 14 weken oud. En ben vanaf vandaag begonnen met een paar hapjes van een fruithapje (olvarit peer). Gewoon een paar puntjes van een klein lepeltje. Hij vond het heerlijk en het doorslikken en eten van een lepeltje ging hem goed af. Nou mag het officieel pas vanaf 6 maanden (volgens het CB) en 4 maanden volgens het potje, maar die paar kleine hapjes om hem te laten proeven zal toch geen kwaad kunnen? Volgens mij valt het (tot nu toe) mee qua krampjes. Hij word overigens al kwaad als hij mij en mijn vriend ziet eten hahaha. En zat lekker te smakken als wij aan het eten waren. Dus dacht zelf wel dat hij er een beetje aan toe zou zijn om wat anders te proeven. Maarja mijn vraag is dus, kunnen die paar hapjes geen kwaad voor mijn kleine spruit?
     
  2. Marlett

    Marlett Fanatiek lid

    13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Misschien ben ik wel te alternatief, ;) maar ik geloof echt dat het pure commercie is dat Olvarit "vanaf 4 maanden" op de potjes zet. Bovendien is er een verband tussen te vroeg bijvoeden en overgewicht op latere leeftijd. Een interessant artikel: Vast voedsel - Risico's van te vroeg bijvoeden Ik weet niet of je borstvoeding geeft, maar ook bij flesvoeding kan het echt geen kwaad om te wachten tot een maand of vijf/zes.
     
  3. Partyrocker

    Partyrocker Niet meer actief

    Het zou best kunnen hoor, maar lijkt mij toch niet dat ze het op de potjes zetten als het echt heel erg schadelijk is? Maarja, 't gaat vooralsnog over een beetje ''proeven'' geen half potje ofzo. ;)
     
  4. Partyrocker

    Partyrocker Niet meer actief

    Geef btw flesvoeding ;)
     
  5. Jucade

    Jucade VIP lid

    20 jul 2006
    18.229
    1
    36
    Assemblagemedewerkster
    ^^ meer heb ik niet te zeggen..
     
  6. Kwekijzer

    Kwekijzer Niet meer actief

    Is het misschien ook zo dat jij ook gewoon staat te popelen om je kindje kennis te laten maken met alle andere voeding? En dat het zo leuk lijkt als hij lekker smikkelt. Dat je zelf ook steeds die flesjes misschien wel een beetje zat bent... Kan het me best voorstellen. Maar als je het zo moeilijk vind om te wachten, dan zou ik in ieder geval wachten tot je kindje ruim 4 maanden is. Dan zit je er een beetje tussenin. Tenzij er een medische reden is, zou ik toch niet alle adviezen rondom bijvoeding negeren.
     
  7. cybi

    cybi Fanatiek lid

    30 okt 2009
    1.324
    0
    0
    Randstad
    Er zijn voorstanders en tegenstanders. Dit is echt iets wat je zelf moet bepalen, het is vrij vroeg. Maar zolang het om kleine proefhapjes gaat, zie ik het probleem niet. Maar.de meningen hierover verschillen nogal.

    Bereid je voor op pittige discussies in je topic....;)
     
  8. Partyrocker

    Partyrocker Niet meer actief

    Flesjes ben ik zeker niet zat hoor, hij heeft niet zoveel flesjes meer ;) en hij slaapt heerlijk door, dus heb daarover zeker niet te klagen.
    Tuurlijk vind ik het leuk om hem lekker te zien smikkelen, maar welke ouder heeft dat niet? Maaaaaaar, vooralsnog gaat het om een paar puntjes van de lepel proeven, niet om volledige bijvoeding ;). Ben ook niet van plan om halve potjes gaan geven voor de 4 maanden.
     
  9. Partyrocker

    Partyrocker Niet meer actief


    Hahahaha we zullen zien. En de meningen zullen inderdaad wel verschillen. ;)
     
  10. Nova81

    Nova81 VIP lid

    18 nov 2009
    5.879
    1
    36
    Tja... wat zal ik er van zeggen/typen...
    Dat je kindje er bij 3(!) maanden er aan toe zou zijn om meer te eten vind ik persoonlijk echt onzin! Zo'n klein kindje weet toch helemaal niet wat er nog meer 'te krijgen' is???
    En je geeft aan dat je kindje helemaal niet zoveel flessen meer krijgt, maar tot een half jaar is dat de hoofdvoeding...

    Zou ook wachten als ik jou was tot minimaal 4 maanden (liefst nog langer, maar ja). Dat er 4 maanden op de potjes staat is pure commercie zoals al eerder vermeld. Net zoals de poedermelk vanaf 1 jaar...
    Als je kindje last krijgt van allergieën of van zijn darmen dan ben je verder van huis. Misschien gaat het ook wel goed, maar dat risico moet je gewoon niet willen lopen...

    Maar ieder moet het voor zichzelf weten, maar persoonlijk vind ik het echt overdreven om met 3 maanden al te gaan bijvoeden..maar ja, wie ben ik...
     
  11. adi

    adi Niet meer actief

    Natuurlijk is het je eigen keuze, maar ik zou die heel overwogen nemen. Lees je goed in in de achtergronden van voedingsadvirzen, in het WAAROM ervan. In alle onderzoeken die uitgevoerd zijn, en waarom wereldwijd afgelopen decennia een heel stellige lijn is getrokken voor het bijvoeden.
    Het gaat niet om de krampjes die je baby vandaag heeft, maar om het feit dat zijn maaf en darmen nu andere voeding over zich heen krijgen dan melk.
    Geloof me, als het enigszins verantwoord was om met 3mnd bij te voeden, had je in de winkel wel potjes va 3mnd zien staan.

    Ik vind het zeer naief om als reden te geven: hihi, het is zo leuk. Of nog erger: hij kijkt als wij eten. Dat is niet gek, dat doet elke baby van 3mnd.
     
  12. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Hè meid als ik jou was had ik het niet hier neer gezet. Er zijn namelijk van die bijvoeding extremiste hier.
    Het kan geen kwaad hoor meid. Onze jolisa kreeg ook bij 3 maanden al wat hapjes fruit en een hapje aardappelpuree. En ze is er niet slechter op geworden. Sterker nog ze is nog geen 1x ziek geweest geen verhoging of wat dan ook. En ontwikkeld sneller dan andere baby's van haar leeftijd.

    Laat hem lekker proeven jij bent zijn moeder als hij er aan toe is ben jij de gene die dat het beste aanvoeld xxxxxx
     
  13. Marlett

    Marlett Fanatiek lid

    13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Bijvoedingsextremiste meldt zich ;)
    Even een aantal argumenten tegenspreken
    Welkom in de wereld van commercie. :cool: Het is tegen de Europese richtlijnen, maar (helaas nog) niet bij wet verboden. Dus elke voedingsfabrikant probeert zo vroeg mogelijk consumenten aan zich te binden.
    Maakt (imo) niet uit. Het darmstelsel maakt kennis met stoffen die er nog niet in horen. Ook al is het een klein beetje. Je kind heeft ook nog maar kleine darmpjes.

    Tja, mijn opa heeft altijd zwaar gerookt en gedronken en is 96 geworden. Zou roken en drinken dan niet schadelijk zijn??

    Een wetenschappelijk argument:
    My two cents: Je kind kan z'n hele leven nog eten! Gewoon nog een paar weken wachten en je kind is er veel meer aan toe en loopt veel minder risoco's. Vraag jezelf af of je je kind al een potje geeft omdat het écht nodig is of omdat jij het zo leuk vindt.

    Goed, je vroeg om meningen hopelijk omdat je serieus wilde nadenken hierover, de mijne heb je. Wat je er mee doet moet je natuurlijk zelf weten. Meer heb ik er niet aan toe te voegen.
     
  14. Suusjeuh

    Suusjeuh VIP lid

    4 jul 2010
    13.212
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Ik zit werkelijk met mn mond open dit te lezen... Waarom zou je een kind van 3 maanden fruit willen geven? Je WEET dat 6 maanden geadviseerd wordt, en dat er 4 maanden op het potje staat. Waarom zou je het doen?

    Laat een kind toch eens gewoon baby zijn in plaats van het al direct na de geboorte eten te willen geven.

    Weet je, waarom ga je niet een stukje fietsen met het fietsstoeltje voorop? Ze adviseren het pas vanaf 9 maanden, maar als je de riempjes strak genoeg doet, kan hij vast wel blijven zitten?
     
  15. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Bij mij overheerst ook de vraag 'waarom'? Het is niet nodig, schadelijk zelfs, waarom zou je dat willen? Geduld, voor je het weet is je kindje zes maanden.
     
  16. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Sommige zijn oh zo overdreven mijn cb heeft het zelfs aangeraden toen jolisa 3.5 maand was.
    Maar ja dan doen ze weer niet goed hun werk.

    Meis doe wat je gevoel zegt
     
  17. Marlett

    Marlett Fanatiek lid

    13 jun 2009
    1.276
    10
    0
    Lees:gevoel = commercie
     
  18. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Overdreven? Ik neem aan dat het gevoel het beter weet dan de WHO...
     
  19. babyhope

    babyhope VIP lid

    23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ok dus mijn dochtertje die al alleen kan zitten. Zal strak genoeg vast moeten binden. (gelukkig heb ik geen fiets) maar de ene baby is de andere niet. De een is sneller als de ander. En zijn jullie slechter of ongezond geworden? Vroeger was met 10 weken normaal en in sommige culturen nu nog zijn die kinderen dan ongezonder
     
  20. Mrs Hair

    Mrs Hair Fanatiek lid

    9 jun 2010
    3.330
    0
    36
    Jurist
    Zwolle
    Blijft de vraag trouwens: waarom? Het is niet nodig...
     

Deel Deze Pagina