Fruitvoeding ( uit potjes )

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door chantal1984, 13 jul 2007.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Hoi Meiden,

    Heb een vraagje ik heb Kyano gisteren een beetje fruit gegeven ( uit een potje ) en hij moest er eerst niets van hebben maar later vond hij het heerlijk, hij heeft niet het hele potje gegeten maar goed :)

    Wat ik me dus afvraag is of ik niet een beetje te vroeg ben begonnen met die potjes fruit... heb hem nog niet meer gegeven maar hij is nog geen vier maanden mar hij vond het wel heerlijk.... is dit heel erg voor die kleine ?
     
  2. ElleE

    ElleE Actief lid

    4 jun 2006
    223
    0
    0
    Tja, het is maar net van wie je advies krijgt... Wij beginnen er niet eerder aan dan met 6 maanden, omdat de kans op allergische reacties groter is als je eerder begint schijnt! Kijk anders eens op borstvoeding.com, daar vind je een heleboel info over bijvoeding (ik geloof onder het kopje voedselintroductie)!
     
  3. lidia

    lidia Fanatiek lid

    hoi chantal

    op het cb zeggen ze dat je het beste kan wachten tot 6 maanden met bijvoeden maar damian krijgt ook fruit..wel zou ik maar met twee eetlepels per keer beginnen en in het begin alleen een banaantje of appeltje.. ivm de darmpjes..(of een half klein potje)

    maar een andere vraag.. als je denkt dat je tevroeg begonnen bent waarom heb je dan niet eerst de vraag gesteld en dan pas fruit gegeven? ;)

    succes
     
  4. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    @Lidia : Omdat ik me er goed bij voelde, en nog steeds wel maar ik vroeg me gewoon af hoe of wat..

    Ik heb hem een half potje van een klein potje gegeven...

    Maar op die potjes staat dat ze dat kunnen eten vanaf 4 maanden waarom beginnen jullie dan bij 6 maanden pas als ik vragen mag.

    @Elle: Ik geef geen borstvoeding ik ga veel te weinig borstvoeding ik moest meer bijvoeding geven dan dat ik borstvoeding gaf dus toen ben ik overgestapt op de flesvoeding.
     
  5. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Ze adviseren vanaf 6 maanden pas te beginnen, maar het 'mag' al vanaf 4 maanden.
    Wij kregen vroeger trouwens al met 3 maanden pap, fruit, enz.
    Het ene kind is er eerder aan toe dan het andere. Dus volg gewoon je gevoel. Als jouw kindje het lekker vindt, er geen last van heeft en bijna 4 maanden is lijkt mij het geen probleem hoor!
     
  6. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Persoonlijk begrijp ik niet zo goed waarom je zou willen beginnen voor 6 maanden... Tuurlijk is het geven van een eerste hapje "leuk" maar dat is het 2 maandjes later ook nog wel ;)

    Hier ben ik ook pas nèt begonnen met het geven van bijvoeding en dan ook echt met kleine stapjes dus eerst een paar hapjes en dat langzaam opvoeren en uitbreiden. Heb ook zoiets dat ze dat niet voor niets adviseren bij het CN èn WHO.

    Maar het is jouw kindje, dus ook jouw keuze. Je moet dat doen waar jij je goed bij voelt :(:
     
  7. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Als het niet hoeft is maakt het inderdaad niet uit of je nog 2 maandjes langer wacht of niet.
    Maar sommige kindjes (Evi dus ook) zijn gewoon echt eerder toe aan andere voeding dan alleen melk. Ze hebben mij het zelfs geadviseerd omdat ze er echt aan toe bleek te zijn!
    En nu blijkt dat wel, want ze eet echt heeeeel erg graag! ;)
    Inmiddels eet ze gewoon met de pot mee, maar ze lust echt alles. Is net een kliko; je kunt er alles in stoppen :)
    Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat dat komt omdat ik eerder dan na 6 maanden ben begonnen met fruit e.d.!
     
  8. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Ik heb een flinke kerel als ventje hij woog namelijk 4660 gr bij de geboorte en volgens het cb loopt hij al een beetje voor op andere dingen alleen maar omdat hij al zo groot is.. Als je hem nu ziet zitten zou je niet geloven dat hij pas 3.5 maanden is.. Maar goed ik was gewoon benieuwd hoe hij er op reageerde en hij vond het heerlijk :D
     
  9. Daan0201

    Daan0201 Fanatiek lid

    28 okt 2005
    1.830
    0
    0
    Dan geef je hem toch lekker een paar hapjes fruit! Hij gaat er echt niet dood aan ;)
     
  10. ElleE

    ElleE Actief lid

    4 jun 2006
    223
    0
    0
    Nee, je hoeft ook geen borstvoeding te geven hoor! Die info is ook geschikt voor flesvoedingsbabies! En op die potjes staat 6 maanden omdat ze er dan meer van verkopen ;) Wij beginnen dus iig met 6 maanden vanwege de allergieen en omdat de kaakjes en de darmen dan beter ontwikkeld zijn om te eten!
     
  11. Mila24

    Mila24 Fanatiek lid

    30 jun 2007
    2.199
    0
    0
    Antwerpen
    Mijn moeder gaf ons al een aantal hapjes fruit met 6 weken ( ja ik wee thet heel jong) maar nooit geen last gehad van allergieen.
    je moet doen wat voor jou goed voelt!
     
  12. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Dan heb je mazzel gehad denk ik ;)

    Tuurlijk is het echt niet altijd zo dat je een allergie krijgt als je te vroeg met bijvoeden begint. Maar de kàns op allergieën is gewoon groter als je voor de 6 maanden begint. En dan denk ik: waarom zou je dat wìllen als moeder? Maar goed, ieder zijn ding - laat ik daar duidelijk in zijn.

    Website Voedingscentrum:
    De kans op het ontwikkelen van een (nieuwe) allergie is, vooral in de eerste zes maanden na de geboorte het grootst. Daarom wordt pas zo laat mogelijk gestart met de introductie van vaste voedingsmiddelen.


    Daarnaast geloof ik ook wel dat niet ieder kindje op hetzelfde moment toe is aan iets "nieuws". Maar dit zijn bijzondere omstandigheden, bijvoorbeeld als je kindje onvoldoende groeit.

    Website borstvoeding.com
    Niet alle baby’s zijn precies op hetzelfde tijdstip klaar voor vast voedsel
    Net zo min als alle baby's op hetzelfde tijdstip praten of lopen...
    Dus de magische grens van 26 weken laten we vallen (hèhè...) en we vervangen hem door de term: "aan het eind van de zesde maand". Maar we blijven wèl in de gaten houden dat het belangrijk is dat een baby in de eerste zes maanden eigenlijk exclusief de borst hoort te krijgen. Want voor het overgrote deel van de baby's zijn de risico's groter dan de voordelen wanneer ze eerder dan zes maanden al bijvoeding krijgen.


    Toen ik mijn CB vroeg waarom ze dan in vredesnaam potjes verkopen vanaf 4 maanden, zeiden ze "slimme marketingtuc", zo verkopen ze nog meer olvarit natuurlijk.
     
  13. leeuwen77

    leeuwen77 Bekend lid

    7 mrt 2006
    710
    0
    0
    duik instructrice
    bonaire
    Ik denk ook dat het aan je kindje ligt! Laura heeft heel veel last gehad van der darmpjes. Soms poepte ze gewoon 4 dagen niet en zat dan te persen en te krijsen. Dus ben ik overgestapt op nutrilon omneo! Ik denk ook daarom dat ik pas fruithapjes ga geven als ze 6 maanden is. Ik wil niet weer door dat hele proces! Maar ook ik doe wat ik het beste vind voor mijn kind. Ze krijgt al vanaf week 4 geen voeding om 23.00 uur meer. En daarover vallen ook veel mensen! Ach, moeder instinct is beter ontwikkelt dan we denken! Doen waar jij en de kleine zich goed bij voelen!
     
  14. Cynthia85

    Cynthia85 Bekend lid

    4 aug 2006
    799
    0
    0
    Gezondheidzorg
    Schiedam
    Ik ben ook al begonnen met fruithapje, ik maak het zelf en hij vindt het heerlijk, hij krijgt het 3 keer per weer, halve banaan met een beetje vruchtensap gepureerd!
     
  15. Noodles

    Noodles Actief lid

    8 aug 2006
    277
    1
    0
    Naast de kans op allergie is er ook nog een andere reden waarom je het beter niet zou kunnen doen: de darmpjes van een baby zijn tot ongeveer de 6e maand net vitrage, en daardoor kunnen lichaamsvreemde stoffen (zoals ook bacterien e.d.) gemakkelijk door de darmpjes heen in het bloed terecht komen. Zeker als je geen bv meer geeft, want bv laat nog een beschermend laagje achter wat kv dus niet doet.

    Daarnaast was er pas op tv bij het programma keuringsdienst van waarde een item over potjesvoeding. Er schijnt een soort van verslavend stofje in te zitten in zo'n kleine hoeveelheid dat de fabrikant niet verplicht is het er op te vermelden. Maar het zorgt er wel voor dat baby's steeds meer willen en steeds slechter verse groenten en fruit gaan eten. Voor mij een reden om dus zoveel mogelijk verse produkten te geven aan mijn kindje. Een enkele keer zo'n potje zal niet direct verslavend werken, maar ga je het dagelijks geven dan dus wel. Dit even als extra info, ik was daar namelijk zelf best van geschrokken...
     
  16. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    Tegenwoordig is de fv ook beschermend voor het imuum systeem van je kindje en dan krijgen ze ook een bescherm laagje... En wat betreft dat verhaal over dat er iets verslavends in een potje zit dat geloof ik allemaal niet zo want ze verzinnen telkens weer wat nieuws om mensen bang te maken en dan heb ik het niet over alleen baby voeding... ik geef ff een voorbeeld een hele tijd terug werd er gezegd dat je heel veel melk moest drinken want dat was goed voor de botten enzo en nu ineens kan je van teveel melk drinken waar K krijgen ( sorry kan het woord niet uitspreken maar hoop dat jullie me begrijpen ) en zo zijn er nog meer dingen....


    Wat ik dan niet snap is dat als al die dokters en weet ik veel wie het aanraden om pas met 6 maanden potjes te gaan geven waarom er dan potjes in de winkel staan waarop staat dat je ze vanaf 4 maanden mag gaan bijvoeden.
     
  17. Six

    Six Actief lid

    22 mei 2006
    449
    0
    0
    Gelderland
    Dit heb ik ook gezien! IK ben daar ook zo van geschrokken dat ik nu bijna dagelijks tot aan mijn ellebogen in de babyvoeding sta :) Ik maak dus alles zelf...

    Overigens werd in datzelfde programma ook verteld hoeveel extra suikers (weliswaar fruitsuikers, maar toch) in die potjes (en danoontjes zit). Nog een extra reden om te blenderen ;)

    Goed weekend allemaal!
     
  18. Noodles

    Noodles Actief lid

    8 aug 2006
    277
    1
    0
    @Chantal1984: Dat er in kv ook iets zit dat een beschermlaagje in de darmpjes aanbrengt wist ik niet. Dat scheelt dan weer.

    Wat betreft deze vraag:

    "Wat ik dan niet snap is dat als al die dokters en weet ik veel wie het aanraden om pas met 6 maanden potjes te gaan geven waarom er dan potjes in de winkel staan waarop staat dat je ze vanaf 4 maanden mag gaan bijvoeden."


    Wat denk je van het feit dat de fabrikant graag geld wil verdienen? Die 2 extra maanden x al die baby's die potjes gaan eten levert hem een hoop centjes op!
     
  19. chantal1984

    chantal1984 Niet meer actief

    ja in vers fruit zitten ook genoeg suikers en verkeerde ingredienten er zijn genoeg kinderen die daar ook niet tegen kunnen... Ik vind altijd dat alles zo opgeblazen word, maar goed das mijn mening..
     
  20. Noodles

    Noodles Actief lid

    8 aug 2006
    277
    1
    0
    Nogmaals @Chantal1984:

    Hoi Meiden,

    Heb een vraagje ik heb Kyano gisteren een beetje fruit gegeven ( uit een potje ) en hij moest er eerst niets van hebben maar later vond hij het heerlijk, hij heeft niet het hele potje gegeten maar goed

    Wat ik me dus afvraag is of ik niet een beetje te vroeg ben begonnen met die potjes fruit... heb hem nog niet meer gegeven maar hij is nog geen vier maanden mar hij vond het wel heerlijk.... is dit heel erg voor die kleine ?


    Je stelt een vraag, mensen geven antwoord en vervolgens zeg je over alles dat je het niet gelooft omdat ze zoveel zeggen en mensen alleen maar bang willen maken. Je hebt je besluit toch al genomen: jouw baby krijgt gewoon al fruithapjes. Waarvoor stel je dan in godsnaam deze vraag?
     

Deel Deze Pagina