Frustraties over borstvoeding: opgeven?

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door bolkje, 5 nov 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Hi dames,

    Ik ben afgelopen zaterdag bevallen en geniet echt enorm van ons mannetje, maar waar ik niet van geniet is van de borstvoeding. Ik heb enorm veel last van stuwing. Volgens mij is het stress-gerelateerd... Er is echt enorm veel gebeurt en ik moet even mijn verhaal van me afschrijven merk ik, en hoop ook dat jullie tips hebben.

    De eerste dag (zaterdag, dus) ging het eigenlijk heel goed. Na de bevalling heeft de kraamzorg me geholpen om ons mannetje aan te leggen, en 's avonds had hij een klein beetje gespuugd en bleek dus dat hij inderdaad al melk had binnengekregen. Ik natuurlijk helemaal blij dat het direct goed ging :D Ook helemaal trots dat hij de volgende ochtend al direct gelige ontlasting had; dit betekende dat hij aardig wat melk had binnengekregen volgens de kraamzorg.

    Maargoed, volgende dag (zondag) had ik dus een andere kraamzorg-dame, en die heeft me behoorlijk zeer gedaan bij het helpen aanleggen. Elke keer keihard in mijn tepel en tepelhof knijpen... Hierdoor vond ik het direct al niet meer prettig en mijn productie was dus direct ook helemaal weg.

    Die nacht hebben we met cupjes geprobeerd ons mannetje te voeren, maar hij was helemaal over zijn toeren en daarom is toen afgesproken om hem toch maar kunstvoeding te geven.

    Volgende ochtend (maandag) dit besproken met de kraamzorg, ook de stress die ik ervaarde doordat ze me pijn had gedaan, en toen is afgesproken dat ik dan zou gaan kolven, proberen aan te leggen en als het niet goed ging kunstvoeding of afgekolfde melk geven.

    Ik ben toen dus begonnen met kolven, maar het bleek dat mijn tepels ook vrij groot zijn, dus moest er een groter borstschild komen. Tot die tijd wel gekolfd met een borstschild dat eigenlijk 2 maten te klein was. Deed erg zeer en dus ook geen productie.... 's Avonds, toen ik inmiddels het grotere borstschild had, had ik wel een paar druppels. Ik kreeg dus weer hoop....

    Vanmorgen (dinsdag, dus) ook weer direct begonnen met kolven. Aan beide kanten een paar druppels eruit gekregen. Niet veel, maar het ging. Maar ondertussen komt ook de stuwing op gang en dit geeft mij veel stress. Tijdens de zwangerschap ben ik al gegroeid naar cupmaat J, en heb toen veel moeite moeten doen om nog goede BH's te vinden. Op aanraden van een kraamzorgmedewerker heb ik tijdens de zwangerschap geen borstvoedings-BH gekocht; volgens haar zou ik pas na de stuwing de maat kunnen bepalen. Gevolg: vanaf dag 2 na de geboorte kon ik al geen BH meer dragen. Ik voel me nu echt zo'n vies wijf met grote dikke hangtieten en ja, ook dat geeft een hoop stress. Bovendien begint elke beweging en het enorme gewicht van mijn borsten gewoon serieus zeer te doen en lukt het me niet om mijn goede maat te bepalen, dus het is maar te hopen dat een van de 4 BHs die ik inmiddels online heb besteld goed is...

    Ook met het kolven; mijn borsten hangen zó laag, dat ik gewoon geen goede kolfhouding kan vinden. Ik zit nu dan maar in de kleermakerszit op bed met het flesje van het kolf-apparaat tussen mijn knieën. ik kan tijdens het kolven niks anders doen, omdat ik in zo'n geforceerde houding moet zitten en kan mezelf dus niet afleiden om me wat meer te ontspannen.

    Daarnaast blijkt nu dus ook nog eens dat ik een beginnende borstontsteking heb en is het kolven dus wéér verandert van een vrijwillige keuze in iets wat ik nu moet doen van de kraamzorg.

    Kortom: ik ben het behoorlijk zat (nu al!). Ik wist dat het begin niet makkelijk zou zijn, maar begin me nu echt af te vragen of ik hier wel mee door wil gaan. Ons manetje doet het tot nu toe echt geweldig op de kunstvoeding; hij slaapt prinsheerlijk, hij is heel tevreden en huilt praktisch niet... Zijn moeder, daarentegen, zit bijna de hele dag te janken van frustratie over het kolven, de enorme uier-tieten en de pijn die daarbij komt kijken...

    Dus: wie heeft er tips/opmerkingen enz? Want ik weet het niet meer en zit nu dus al op het breekpunt om op te geven. Mijn man weet echter dat ik dit heel graag wil(de) en heeft me een beetje gepusht om in elk geval hier nog om raad te vragen, in de hoop dat iemand de gouden tip heeft waardoor het allemaal wat gemakkelijker wordt...

    Alvast bedankt voor het lezen en de tips (hoop ik) Ik zal vanavond voor de 'grap' eens wegen hoeveel mijn borsten nu wegen... volgens mij toch wel zo'n 3 kilo per stuk, gok ik :(
     
  2. Hopefultimes

    Hopefultimes Fanatiek lid

    5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    Allereerst gefeliciteerd met je baby!
    Jammer dat de bv zo moeizaam verloopt joh en dat kraamverzorgster je niet goed begeleiden kan.

    Ik begrijp dat je er klaar mee bent, maar misschien hebben de hormonen ook nog een beetje invloed op je beslissing om te willen stoppen en ga je er straks spijt van krijgen?

    Is het mogelijk dat je een lactatiekundige inschakelt voor meer en vooral beter advies? Die kan je ook adviseren mbt de kolf etc., juiste voedingshoudingen en ga zo maar door.

    De stuwingsdagen zijn sowieso vervelend.
    Ik voelde me net Lola (terwijl ik mét stuwing ook maar een grote B had haha).
    Heb je al geprobeerd om je kindje slapend aan te leggen? Dan gaat 't vaak net iets relaxter allemaal.
    Als je wilt dat je productie op peil blijft of komt, houd je kindje lekker veel bij je, veel huid op huid contact enzovoorts.

    Ik heb ook al zeven borstontstekingen gehad en de nodige kloven :$ en ben er soms ook wel eens even klaar mee, dus begrijp je helemaal.
    Voor die borstontsteking idd goed leegkolven, warmte kompressen, eventueel geplette koolbladeren en een ibu tegen de ontsteking wil ook nog wel eens helpen.

    Maar goed, meer tips heb ik eigenlijk ook niet.
    De lactatiekundige zou je denk ik een heel eind op weg kunnen helpen, zeker als je zo graag borstvoeding wilde geven is dat de moeite waard!

    Een dikke knuffel en ik hoop dat je ondanks alles een fijne kraamtijd hebt!
     
  3. Andrea85

    Andrea85 Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik zou inderdaad echt contact opnemen met een lactatiekundige!
     
  4. kan je dat ook zelf doen? Want zowel de vk als de kz zeggen elke keer dat dit niet nodig is...
     
  5. MnnW

    MnnW Fanatiek lid

    10 jun 2013
    3.151
    2.237
    113
    Vrouw
    Tuurlijk! Als jij het gevoel hebt dat hun adviezen je niet genoeg op gang helpen zou ik zeker een lactatiekundige bellen! Je hebt er geen verwijzing voor nodig hoor.. Ik had het een week eerder moeten doen als ik terugkijk.. merkte toen ze er was op dag 12 dat voeden ook pijnloos kon..
     
  6. Hopefultimes

    Hopefultimes Fanatiek lid

    5 sep 2012
    2.209
    1
    0
    NULL
    NULL
    De VK en KZ hoeven jouw baby niet te voeden;) en het zijn JOUW borsten en jij hebt 't gevoel dat het allemaal niet lekker gaat.
    Dus huppetee, de VK en KZ mogen wat dat betreft de boom in.
    Fijn de LK bellen hoor! Die vinden het nooit raar als je advies wilt hebben (zelfs als het niet nodig blijk te zijn:p).
     
  7. Ik ben zo bang dat zij mij ook weer gaat lopen knijpen en aan me gaat zitten :( Ben flink onder handen genomen door de kvz, vind ik zelf.
     
  8. Lov23

    Lov23 Niet meer actief

    Gefeliciteerd met je kindje!

    Wat jammer dat je kraamzorg je zo slecht heeft geadviseerd....
    Om al zo snel te gaan kolven kan er nu voor zorgen dat je kindje geen live bv meer wilt. Het is niet gek dat je minder bv krijgt als je kolft.

    Ik zou iig gewoon weer live bv gaan geven en geen Fv meer. Een lc inschakelen ;)
     
  9. LiliB

    LiliB Actief lid

    27 mrt 2012
    351
    0
    0
    Geef dat dan direct bij de lk aan. Dat je dat als zeer negatief hebt ervaren. Het slechtste ingredient voor bv is stress en angst, dus lk zal zeker proberen dit te voorkomen. Heel veel succes!

    En denk erom, mocht je toch stoppen, zie dit absoluut niet als falen. Maar aangezien je het wel graag wil, zou ik zeker lk bellen. Dan heb je in ieder geval alles gedaan wat je kon.
     
  10. miepmiep83

    miepmiep83 Bekend lid

    6 feb 2012
    509
    0
    0
    Lk bellen! Duidelijk aangeven wat er niet lekker loopt en is gelopen. Vbn en lll kunnen je misschien nog wel aan een goede helpen of ander advies geven. Een kv die in je borsten knijpt zou ik trouwens sowieso niet geloven op bv gebied!

    Geen ervaring met grote borsten, maar heb wel gelezen dat aanleggen dan wat lastiger kan zijn. Kijk eens op borstvoeding.com, daar staat er een artikel over.
     
  11. Dvd87

    Dvd87 Actief lid

    27 jan 2013
    415
    0
    16
    NULL
    NULL
    Van harte met je zoon!
    Ik herken je verhaal; ik heb ook tussen de kraamtranen door alle zeilen moeten bijzetten om het te laten slagen. Mijn zoon bleek teveel te zijn afgevallen en ik moest ook kolven, had kloven en een beginnende borstontsteking.
    Mijn kvz zei: geef het 5 dagen de tijd! Zie je dat niet zitten? Laat dan nu kunstvoeding halen.
    Ik ben ervoor gegaan en ik geef nu al 4 maand borstvoeding en die kloven en die ontsteking waren de enige tot nu toe!

    Dus als je het echt wil... bel een lactatiekundige en geef aan dat je bang bent dat ze je zeer gaat doen.

    Stoppen is geen falen.. Maar doorgaan wel kostenbesparend 😉 en super makkelijk. Offtopic: hoe bevallen de wasbare luiers?
     
  12. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Wat een waardeloze muts van een kraamhulp zeg!

    Zij hoort je bij het aanleggen 'hands off' te begeleiden, en knjipen in borst en tepel kan al helemaal niet.

    Eigenlijk heb je geen frustratie met borstvoeding, maar met je begeleiding. Persoonlijk zou ik deze kraammuts de deur uitwijzen en eisen bij het kraambureau dat er een beter iemand komt. Dit is schandalig.

    Je mag gewoon zelf een lactatiekundige bellen, daar hoef je geen 'toestemming' van je verloskundige of kraamhulp te hebben.
    Kraamzorg heeft door zeer onprofessioneel handelen je borstvoeding al grotendeels om zeep geholpen. Zo snel al kolven...schandalig.

    Het kan nog goed komen, maar ik adviseer je om dan het heft in eigen hand te nemen.

    Je kunt hier altijd vragen stellen en een hart onder de riem krijgen, maar echt, doe jezelf een lol, en schakel meteen een lactatiekundige in. Ik weet niet in welke regio je zit, maar eventueel kan ik je wel aan wat adressen helpen.
     
  13. sylvia90

    sylvia90 Bekend lid

    23 jan 2012
    634
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik word gewoon zo boos van hoe je behandelt bent.. die kraamzorg.. En dat de vk en kvz zeggen dat je geen lac nodig hebt vind ik helemaal niet kunnen! en ook kunstvoeding geven terwijl je wel melk hebt! Anders had je nooit al na 1 dag gelige ontlasting kunnen zien! Stuwing is iets waar je doorheen moet hoe dan ook.. Nu stoppen met totaal de bv in een keer gaat alleen maar voor borstontstekingen zorgen.. ik had maat 70I tijdens de stuwing en mijn tepels leken er wel af te knappen zo strak stonden ze.. :(

    Tip, kruip lekker je bed in met de kleine en blijf daar voor je eigen rust en om de productie te verbeteren zoveel mogelijk huid op huid contact houden!

    Aangezien je kindje nog zo jong is is het nog niet te laat, leg die kleine gewoon aan. Ik heb bij mijn dochter na 6dagen volledig kolven ( kleine kon de tepel niet pakken door die ellendige stuwing) haar weer aangelegd en ze dronk super goed!

    En onthoud melk duurt soms gewoon een tijdje voordat het helemaal op peil is, maar juist die stuwing is een goed teken! als je je zoon aanlegd zal hij meer weg kunnen drinken dan welke kolf dan ook en het is een stuk fijner om je zoon proberen aan te leggen dan een stuk plastic als je al net bevallen bent en je niet lekker voelt en moet wennen aan de gebroken nachten en het moederschap!!

    en nog het allerbelangrijkste gefeliciteerd met de kleine!

    en dit hielp mij altijd om door te zetten:

    Borstvoeding.com: kenniscentrum voor borstvoeding - Motivatie - Wat als ik wil stoppen met borstvoeding geven?
     
  14. Andrea85

    Andrea85 Fanatiek lid

    18 mrt 2011
    4.859
    1
    0
    Ik ben idd ook geknepen in m'n borsten door de kraamverzorgster en ze ramde mijn dochter keihard tegen m'n borst als ze groot hapte; dat mag gewoon echt niet!
     
  15. femkes

    femkes VIP lid

    24 jul 2007
    9.063
    10.330
    113
    Gefeliciteerd met jullie kindje.

    Zoals al gezegd, bel een lk en geef inderdaad aan dat je je ongemakkelijk voelt. Dat horen ze heel vaak.
    Voor nu, misschien lukt rugbyhouding? Ik heb ook grote borsten en in het begin werkte dat iets beter. Verder werk ik met kussens om je kindje goed te leggen zodat ik mijn handen vrij heb om mijn borst goed te houden en het hoofdje kan sturen.
    Qua stuwing, warme douche. Ik heb bij de jongste heel voorzichtig mijn borsten gemasseerd onder de warme douche. Dat haalde de spanning er vanaf. En ook paracetamol. Het deed gewoon pijn en dat vond ik niet erg bevorderlijk.

    Bij de oudste heb ik woensdag, donderdag en vrijdag kv gegeven en ik kolfde maar een paar druppels. Vrijdagavond druppelde de melk uit mijn borsten en vanaf zaterdag zelf gevoed (hij was maandag geboren). Daarna bijna niet meer nodig gehad. Kv nu is dus helemaal geen reden om ervan uit te gaan dat het niet lukt. Hoe vervelend ook, stuwing is op zich een goed teken.

    Zo jammer dat ik vanaf hier geen knuffel kan geven, daarom maar even virtueel. Vlak ook de kraamtranen niet uit. Die hebben ook echt effect.
     
  16. Arual83

    Arual83 Fanatiek lid

    11 jan 2012
    3.530
    0
    0
    Zuid-Holland
    Gefeliciteerd met de geboorte van je kindje!!!

    Klinkt niet als een prettige begeleiding, dat knijpen is echt niet nodig! (Herkenbaar, 1 dag een kraamverzorgster gehad die dit ook deed en deze is vooral mede door de onprettige begeleiding mbt borstvoeding de volgende dag niet meer teruggekomen omdat het mij stress gaf en ik het kraambureau heb gebeld).

    Ik zou ook een lactatiekundige bellen voor je een beslissing maakt om te stoppen of door te gaan, dit kun je gewoon zelf doen. Ze kunnen ook langskomen. Het is jouw beslissing om hulp te vragen.
     
  17. tupp

    tupp VIP lid

    13 jun 2009
    22.622
    18.475
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Van harte gefeliciteerd Bolkje!

    Als ik jou verhaal lees word ik gewoon plaatsvervangend boos. Op doe kraamverzorgster, om precies te zijn. Ze heeft gewoon van je brsten af te blijven! En zo snel al kunstvoeding geven, terwijl je productie nog goed op gang moet komen... Zucht. Als jouw baby kv drinkt, drinkt ie geen moedermelk. En om de borstvoeding goed op gang te laten komen, moet er een kindje aan de borst drinken.
    Ik zou zoals veel dames al zeggen vooral snel contact opnemen met een lactatiekundige. En ik zou bijna zeggen: gooi die kolf ergens diep achterin een kast en ga je kind zoveel mogelijk live voeden. (Maar wacht even het advies van de lk af!)
    Houd je zoon lekker bij je, veel huid op huid contact. Laat hem maar gewoon bij je blote borsten in de buurt liggen en forceer niks. Hij is zich waarschijnlijk ook rot geschrokken van die hardhandige aanpak van de kraamverzorgster. Eventueel kun je de ergste spanning wel afkolven trouwens, soepele borsten 'happen' makkelijker.

    Succes. En als het niet gaat en het je echt tegenstaat, dan is er gelukkig een alternatief. Maar als je het (nog) wel graag wilt, is nog even doorzetten waarschijnlijk wel verstandig. Als je te snel stopt kun je niet makkelijk weer terug. Het zou zonde zijn als je later spijt krijgt omdat ke eigenlijk wel wilde.
     
  18. Bedankt voor alle reacties…

    Ik zit nog steeds te twijfelen wat ik nou moet. Heb vanavond echt weer superveel pijn van de stuwing en mijn borst is inmiddels knalrood van de ontsteking. Ik merk gewoon dat ik er niks meer bij kan hebben hierdoor; en dat is in de kraamweek met een baby die 's nachts regelmatig huilt niet echt bevorderlijk...

    Tegelijkertijd had ik de kleine vanavond even aangelegd, terwijl zijn pappa een flesje aan het maken was, en toen zat ik daarna dus nog even op de bank en voelde opeens een druppel op mijn buik vallen… Bleek dus dat ik een druppeltje had gelekt!

    Daarna met kolven rechts ook nog aardig wat geproduceerd; niet superveel, maar wel wat in elk geval. De druk rechts is hierdoor wel een heel klein beetje minder; niet veel, maar wel merkbaar.

    Links daarentegen produceer ik niks. Dit is ook de kant waar de ontsteking zit.

    Ik ga morgen in elk geval een lactatie-kundige bellen….
     
  19. Corry

    Corry Bekend lid

    14 aug 2012
    622
    0
    0
    Ik ben benieuwd wat de lactatiedeskundige zegt! Hopelijk kan zij jou weer een positief gevoel geven en jou goede tips geve waar je wel wat mee kunt !

    P.s. al kolf je niks aan de linkerkant wil dat niet zeggen dat je daar niks produceert.
     
  20. dirksmama

    dirksmama VIP lid

    29 aug 2007
    22.170
    34
    48
    mens
    Meestal in de wolken
    Als jij links een ontsteking hebt, dan maakje daar wel degelijk melk, maar het komt er niet uit!
    Je huisarts moet je dan syntocinonsprayvoorschrijven. Dat wekt de toeschietreflex op, waardoor de melk er uit komt.

    Probeer vooral lekker veel te blijven liggen met de kleine naast je of op je. Liefst kleine alleen luiertje aan, en jij met voorkant open, en dan lekker een fleece of zo over jullie heen.
     

Deel Deze Pagina