Full-time blijven werken

Discussie in 'Zwangerschap en werk' gestart door Olivia4, 21 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Olivia4

    Olivia4 Lid

    12 apr 2009
    35
    0
    0
    Manager
    Amersfoort
    Ik ben van plan om na de bevalling full-time te blijven werken. Ik heb een goede baan en een gezonde dosis ambitie.

    Nu vertellen alle vrouwen met kinderen die ik ken dat ik er nog wel van terug ga komen. Mijn man krijgt echter nooit die vraag...

    Waarom zouden vrouwen het moeilijker hebben om met een kind full-time te werken dan mannen?
     
  2. Athina

    Athina VIP lid

    31 okt 2007
    23.491
    3.160
    113
    zwemjuf
    zuid-holland
    Misschien omdat een vrouw het kindje 9 maanden bij zich gedragen heeft en daarna nog 10-12 weken fulltime voor het kindje zorgt?
     
  3. Olivia4

    Olivia4 Lid

    12 apr 2009
    35
    0
    0
    Manager
    Amersfoort
    En na het zwangerschapsverlof?
     
  4. Marsupilami

    Marsupilami Fanatiek lid

    12 dec 2006
    2.070
    308
    83
    verpleegkundige
    Er zijn er genoeg die fulltime werken, als jij je daar goed bij voelt moet je het ook blijven doen. Zoniet kun je altijd nog minder gaan werken.
     
  5. Antje77

    Antje77 Fanatiek lid

    10 mrt 2009
    4.205
    149
    63
    Waarschijnlijk omdat bij de meeste gezinnen hoofdzakelijk het huishouden en verzorgen van de kids op de vrouw terecht komt?
     
  6. chevenne

    chevenne Fanatiek lid

    17 mei 2009
    1.073
    0
    0
    Ik ga ook gewoon weer fulltime werken. Nouja, neem 1 ochtend ouderschapsverlof op per week en heb daardoor gecombineerd met adv een dag per week vrij. Doe daarnaast ook nog een Post-HBO opleiding.
    Mijn vriend combineert ook een dag ouderschapsverlof met adv en heeft die ook vrij.
    Als blijkt dat het toch teveel is, dan gaat waarschijnlijk mijn vriend minderen. Hij vind het heerlijk om te zorgen, terwijl ik meer ambitieus ben. Tot nu toe geen vervelende opmerkingen over gehad.
     
  7. Bunnymoeder

    20 feb 2009
    87
    0
    0
    Gewoon doen waar je je goed bij voelt. Ik blijf ook gewoon fulltime werken. Wat volgens mij wel belangrijk is dat je goede afspraken hebt gemaakt met je man en dat hij er ook achter staat. En dat wil in mijn optiek zeggen dat hij ook zijn verantwoordelijkheid neemt en je er thuis niet alleen voor staat. Mijn man kan nu al lekker ervaring opdoen ;) ik kan namelijk vanwege bekkenklachten niet zoveel meer doen dus hij is de klos. Maar dat doet hij ook zonder dat ik dat elke keer hoef te vragen. En persoonlijk heb ik er wat moeite mee als m'n huis een rommeltje is dus wij hebben een hulp voor 3 uur per week. Dat betekent dat ik straks als die kleine er is alle tijd dat ik thuis ben ook aan hem kan besteden. Tevens begin ik na mijn verlof de 1e maand voor 3 dagen(door het opnemen van vakantiedagen) en pas vanaf de 2e maand ga ik weer fulltime werken. Dan is de overgang van 16 weken niet werken naar fulltime wat geleidelijker.
    Oftewel gewoon doen wat jij denkt dat past maar wel de juiste voorwaarden scheppen voor dingen waarvan jij weet dat je er moeite mee kan hebben. En inderdaad, terug in uren kan altijd nog.
     
  8. vruchtje24

    vruchtje24 VIP lid

    2 jan 2007
    13.024
    414
    83
    Vrouw
    home sweet home
    Inderdaad gewoon doen waar jij je goed bij voelt. Ik werk 3 dagen en vindt dat echt het limiet. Heb nu al het soms het idee/gevoel dat ik veel mis.
     
  9. ladyrabbit

    ladyrabbit Bekend lid

    13 apr 2008
    704
    1
    0
    Begeleider psychiatrie
    Noord-Limburg
    Als jij het fijn vindt kan je het gewoon doen. Ik merk wel alleen dat ik het echt vreselijk vind om onze dochter naar de oppas te brengen, hoe leuk ze het ook heeft. Ze is toch liever thuis, dan functioneert ze beter met eten/slapen. Ik werk 24 uur en vind het echt teveel. Het is gewoon een gevoel. Ik heb heel leuk werk, maar ik zou zo voor haar thuisblijven als we het financieel op konden brengen.
     
  10. Line

    Line Fanatiek lid

    7 jan 2007
    2.694
    265
    83
    Omdat je als vrouw biologische gezien, toch verschilt van een man. De verbintenis die je met je kind voelt is overweldigend en nog nauwelijks voor te stellen als je nog niet bevallen bent. Ten minste, zo heb ik het ervaren tijdens mijn eerste zwangerschap. Vooral als je nog een jonge baby kan het zo moeilijk zijn om dit kindje weg te brengen naar een oppas.

    Maar ja, iedere vrouw is ook weer verschillend. En de één ervaart het anders dan de ander. Maar ik heb wel gemerkt dat er een voor- en na de bevalling is. Er wordt namelijk niet alleen een kindje geboren, tegelijk wordt er ook een vader en een moeder geboren. Met alle gevoelens die daarbij horen. En die zijn moeilijk van te voren te voorspellen en al helemaal niet te ervaren.
     
  11. belinda203

    belinda203 Bekend lid

    23 mrt 2008
    784
    0
    0
    verzorgende I.G.
    Odijk
    Ik blijf ook fulltime werken.Door omstandigheden moet ik dit nog blijven doen,en dit is niet mijn eigen keuze.Soms heb je niet te kiezen maar wordt je door bepaalde omstandigheden ertoe gedwongen.Als ik het wel voor het kiezen had zou ik terug gaan naar 3 dagen per week.
    Ik voel me hier niet schuldig door.Ik mis dat kleine kereltje natuurlijk wel megaveel als ik aan het werk ben,maar zijn lach als ik hem weer op kom halen maakt dat weer dubbel en dwars goed! :)
     
  12. LadyDaisy

    LadyDaisy Niet meer actief

    Mijn broer heeft nu al een duidelijke afspraak met zijn vriendin, hij wordt huispapa.
    Zij blijft full-time werken, en hij part-time.
     
  13. Juffie1984

    Juffie1984 VIP lid

    16 nov 2007
    10.986
    115
    63
    ik werk zelf fulltime en vind het prima te doen. Doordat ik in het onderwijs werk heb ik regelmatig vakantie en ben ik dan dus lekker alle dagen thuis. Mijn man is minder gaan werken.
     
  14. cindy1981

    cindy1981 Fanatiek lid

    20 apr 2008
    2.093
    0
    0
    Ik herken helemaal wat je bedoeld. Ik ben zelf terug gezet in mijn functie (niet in salaris) omdat ik zwanger raakte. Terwijl ik nog steeds aangeef fulltime te willen blijven werken.
    Helaas hebben voorgangers het voor ons verpest en wij moeten onszelf bewijzen dat we wel fulltime blijven werken. (dit heb ik te horen gekregen).
    Wij kunnen het niet eens permiteren als ik minder dan 5 dagen zou gaan werken.
    Maar goed ik denk dat er gewoon nog een soort taboe op ligt ofzo. Dat het niet hoort als moeder zijnde, dat het "hoort" dat je altijd bij je kindje wil zijn.

    Tijd zal het leren
     
  15. Tese

    Tese Niet meer actief

    Vol verbazing lees ik hier dat jullie fulltime blijven werken. Nou niet zozeer vol verbazing als de man dan bijv minder gaat werken. Even uit nieuwsgierigheid: Van de vrouwen die hier fulltime blijven werken, hoeveel mannen blijven ook fulltime werken?
     
  16. Mammie69

    Mammie69 Actief lid

    3 mrt 2009
    139
    0
    0
    Gorinchem
    Toch weer leuk die steeds weer terugkerende discussie.

    In Nederland is de algemeen aanvaarde norm dat vrouwen na het krijgen van kinderen parttime, d.w.z. 2-3 dagen per week gaan werken, terwijl mannen fulltime blijven werken. Iedereen die afwijkt van deze norm wordt, laat ik het netjes zeggen, enigszinds afkeurend bekeken. Dat geldt zowel voor vrouwen die na de bevalling niet meer aan het werk gaan, als voor vrouwen die 32 of meer uren per week gaan/blijven werken.

    Ikzelf heb 3 kinderen (resp. 4, 3 en 1 jaar oud) en werk 32 uur per week, mijn man werkt > 40 uur per week. Mijn kinderen gaan 5 dagen per week naar het KDV resp. basisschool + BSO. Ikzelf vind ouderschap en fulltime werk van beide ouders absoluut te combineren en heb er absoluut geen last van als toevallig het eerste stapje of zoiets niet thuis maar op het KDV plaatsvindt. Waar ik me veel meer aan irriteer zijn een aantal praktische zaken, waarvan ik denk dat hier nog veel te weinig rekening gehouden wordt met werkende ouders. Probeer b.v. eens te gaan babyzwemmen/peutergymmen e.d. op zaterdag of zondag. De meeste van dit soort cursussen worden op doordeweekse ochtenden gegeven, dus de kans is groot dat je of op een wachtlijst komt te staan of km. ervoor moet rijden :x. Zo, heb ik mijn frustratie ook weer eens van mij af kunnen schrijven.

    Werken, niet werken of parttime werken. Indien mogelijk, kies datgene waarbij jij je prettig voelt en laat je niet leiden door anderen. Het is jouw keuze. Zoveel mensen, zoveel meningen en je doet het toch zelden goed. :)
     
  17. Tese

    Tese Niet meer actief

    Het is ook absoluut niet mijn bedoeling om een discussie op te laten laaien. Ik ben er gewoon nieuwsgierig naar!
    Ik snap heus wel dat als het financieel moet om allebei fulltime te werken dat het niet anders is. Maar ik las het hier zo en ik wist echt niet dat het nog zo vaak gebeurde, en dan bedoel ik omdat mensen fulltime blijven werken omdat ze ambities hebben.
    Ieder moet het inderdaad zelf weten wat ze doen. Maar inderdaad ik zou het nooit doen als het financieel niet nodig was en al helemaal niet vanwege de ambities die ik zou hebben. In principe ben je dan alleen in het weekend ouder want wat zie je je kinderen doordeweeks dan nog?
     
  18. Olivia4

    Olivia4 Lid

    12 apr 2009
    35
    0
    0
    Manager
    Amersfoort
    Tja, mijn man blijft ook full-time werken. We hebben wel de vrijheid om beiden een dag thuis te werken. En die uren hoeven niet persé tijdens kantooruren gemaakt te worden.

    Op dit moment kan ik me niet voorstellen dat ik graag de hele dag thuis wil zijn. De redenen waarom ik mijn werk zo leuk vind zijn onder andere de intellectuele uitdaging, persoonlijke groei, interactie met anderen, en ook het geld. Ik kan me dus nu gewoon ook niet voorstellen dat ik dat allemaal opgeef voor een kleine waar ik de hele dag voor zorg. Het lijkt me heerlijk als anderen (professionals!) dat ook voor een groot gedeelte doen.

    Maar aan de andere kant hoor ik ook de verhalen van vrouwen die zo verliefd zijn op hun kind dat dit blijkbaar wel tegen elkaar opweegt. En juist dat vind ik nu zo'n 'eng' beeld...
     
  19. joseetje26

    joseetje26 Fanatiek lid

    30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    ik moet een beetje lachen om de opmerking"ik wist niet dat dat nog zoveel gebeurde"waar refereer jij nou weer aan????? het is toch juist afgelopen jaren steeds meer toegenomen dat moeders meer werken... ik bedoel het niet lullig hoor maar moest er om grinniken..

    maar om op het onderwerp te reageren..

    ik werk 32 uur... snipper mijn dagen tot volgend jaar mei en werk dus vanaf verlof tot mei 2010 28 uur, en daarna zet ik mijn contract om tot 28 uur

    mijn man werkt 20 uur, samen dus 48 uur,

    mijn man is alle schoolvakanties vrij en ik werk onregelmatig ,hierdoor hoeft josefien ongeveer 3 ochtenden in de maand naar een gastouder.

    ik vind dat ik een hoop uur werk, financieel is het niet anders.
    20 uur is de max voor mijn man ivbm gezondheidsklachten.

    maar ik ben wel heel erg blij dat josefien maar zo weinig opvang hoeft...

    voor m,n bevalling riep ik van de daken dat ik het geen probleem vond zoveel te werken... na de bevalling had ik er geen zin meer in...

    maar ik denk dat het voor een kindje ook belangrijk is om een vast ritme te hebben, ik vind het beter voor een kind om 5 dagen naar dezelfde kdv te gaan, dan dat ma werkt en het de ene dag naar oma gaat, de andere dag naar zus, de andere dag naar schoonzus etc...ik vind dan ben je echt van hot naar her aan het slepen met je kind

    en ook de werktijden zijn niet onbelangrijk

    het is nogal een verschil als je fultime werkt of je om 6 uur s,ochtends de deur uitstapt en s,avonds om 6 uur weer terug bent of dat je zoals ik van 07:00 tot 15:00 werkt en zelf je kind uit school haalt of dat je zoals mijn avonddiensten van 15:00 tot 23:00 werkt ,je hebt dan tot 14:45 de tijd met je kindje.

    ik werk ook 2 weekenden en dan is ze bij papa, die dagen ben ik doordeweeks weer vrij en heb je tijd om met je kind leuke dingen te doen dus het is allemaal heel relatief, zelfs als mijn man fultime zou werken zouden we door mijn onregelmatige tijden alsnog bijna geen opvang nodig hebben dus het ligt ook echt aan je werktijden en dagen waarop je werkt en ook je reistijd ,leuk als je 3 dagen werkt maar een uur heen en terug naar je werk moet rijden, qua uren weg zijn van huis ben ik er dan vaker met mijn 32 uur

    ach ja.... je moet doen wat goed voelt...

    gr Jose
     
  20. joseetje26

    joseetje26 Fanatiek lid

    30 mei 2007
    2.431
    0
    36
    zuid holland
    even voor de duidelijkheid.... man en papa zijn dezelfde.. het lijkt net hoe het er staat dat we niet in hetzelfde huis wonen ofzo hahah
     

Deel Deze Pagina