Full time kolven vanaf de geboorte.

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door paula1984, 10 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Hoi,

    Wie heeft hier ervaring mee?

    Ik weer uit het verleden dan ik heel makkelijk handmatig kan kolven.
    Elektrisch nooit geprobeert.
    Hoe pak ik dit aan?
    Van tevoren al proberen wat op te vangen voor direct na de geboorte?
    Lukt dat niet hoe dan? Kolven na de bevalling en dan pas gaan geven?
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Is er een specifieke reden dat je wil gaan kolven?
    Live voeden, als het eenmaal loopt, is zoveel makkelijker..

    Om de borstvoeding op gang te krijgen zal met de hand kolven niet volstaan.
    Je hebt daar echt het zware werk voor nodig, dus geen kolf die je thuis hebt liggen maar
    deze: (zie foto). Die kan je in het ziekenhuis gebruiken of huren bij o.a. Thuiszorg winkels



    Een pasgeboren baby drinkt per dag 8-12 keer. Je zal dus minimaal om de 3 uur moeten kolven, liefst vaker.

    Wat betreft kolven voor de geboorte, gebruik de zoekfunctie even, er zijn recentelijk nog topics over geopend.

    Heb je jezelf een beetje ingelezen, zodat je goed geinformeerd bent over hoe borstvoeding geven werkt?
    Al contact gehad met een lactatiekundige?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  3. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Oke ik zal het kort uitleggen.

    Dit zou als het nag lukken ons 3e ki dje worden.
    Heb mij oudste 5 weken gevoed.
    Jongste14 maanden.
    Incl 2x klieven, lactatie kundige.
    Ik voede hem elke 2 uur tot hij 14 mnd was en in de opname kwam en ging weigeren.
    We hebben geoefend net fles vanaf het begin hij heeft dat nooit gekunt.
    Vanaf 14 mnd dus sonde.
    Achtetaf heeft zn cp hier dus allemaal mee te maken gehad.

    Reden 2 ik heb extreem grote borsten.
    Ik heb nooit een goede fijne houding kunnen vinden.

    Reden 3 ik heb een terug getrokken tepel die hoe dan ook niet aan te happen is wel te kolven.

    Reden 4 ik heb een bewerkelijk gezin het word dus of kolven of kv.
     
  4. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    Ik heb fulltime gekolfd vanaf geboorte bij de oudste en bij tweede van 4 tot 11 maanden.

    De oudste snapte niets van tepel, hapte niet aan, alsof hij het instinct miste. Ook het drinken uit een fles ging niet van leien dakje, hebben vele soorten spenen/flessen moeten proberen.

    Ik ben begonnen met een handkolf toen hij na 24 uur nog steeds niets binnen gekregen had (lees: omdat hij niet hapte en zijn gezicht van borst afwendde). De eerste druppels colostrum toegediend met spuitje (te weinig voor een flesje). Kreeg al heel snel overbelaste spieren van handkolf. Heb een dubbele elektrische gehuurd van de thuiszorgwinkel, dat ging een heel stuk makkelijker en sneller. Geen problemen gehad om melkproductie op gang te krijgen. Kreeg ook al snel techniek onder de knie waarbij je 1 hand vrij had om iets te doen/vast te pakken. Meestal las ik een boek tijdens het kolven, dan ging de tijd ook snel voorbij.

    Iedere keer dan mijn kindje dronk, kolfde ik daarna, ervoor zorgend dat het minstens 7-8 keer per 24 uur was en in begin ook minstens 1 keer 's nachts. Mijn oudste, omdat hij dus meteen een fles kreeg, ging ook snel over in een redelijk gangbaar 'FV'-schema van bijvoorbeeld 7 flesjes per dag. Ik vond het veel werk, in begin moet ook nog veel worden gesteriliseerd. Met geven van flesje, kolven, spullen schoonmaken voor de volgende keer e.d. kostte het ongeveer een uur tijd per voeding.

    Bij oudste ben ik gestopt met 10 wkn omdat ik de combi met mijn fulltime baan niet zag zitten. Een week later werd ik langdurig en vrij ernstig ziek en had ik waarschijnlijk sowieso geen BV meer mogen geven (ik kreeg geelzucht).

    Maar goed, hoe begin je? Ik zou zeggen met handkolf in huis, minstens 2 verschillende soorten flesjes/speentjes, en gewoon na bevalling beginnen als je ook je kindje zou aanleggen. En dan als je zeker bent dat je zo door wilt via thuiszorgwinkel een elektrische huren. Je zou wellicht ook bij voorbaat er al een kunnen huren, zo ontzettend duur is dat niet. Als het dan allemaal goed loopt, kun je nadenken over aanschaffen van een eigen kolf.

    Als ik nu terugkijk, dan was het fulltime kolven in het begin 'net zo veel' werk als live BV geven (mijn dames dronken in het begin 12 keer per 24 uur en dan 40 min per voeding), maar zo na de 2 maanden werd het kolven (veel) arbeidsintensiever dan gewoon de borst geven (want dat werd makkelijker). Wat ik ook met kolven heel lastig heb gevonden zijn de regeldagen/productiedips. Je moet echt heel flink investeren om melkproductie op te krikken, met powerkolven/clusterkolven, waarin je dus veel tijd aan de kolf vastzit. Dat ging met live voeden een heel stuk sneller/comfortabeler...
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  5. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.405
    3.954
    113
    noord holland
    Ik heb na mijn 3e zwangerschap de borstvoeding volledig op gang gekregen met een ameda elektrische dubbelzijdige kolf. Geen hele dure dus, wel dubbel elektrisch.
    Begonnen met 7 a 8 keer kolven per 24 uur. Snel werd dat 7 keer (om de 3 uur en een keer 's nachts) en na een week of 2 a 3 werd dat 6 keer alleen overdag.
    Voeding kwam goed op gang, op dag 2 werd het pas wat maar ging daarna gestaag omhoog.
    Vooral in t begin, als je ook nog 's nachts kolft kun je de productie goed omhoog krijgen.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  6. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.873
    113
    Ik zou sowieso elektrisch kolven. Dubbelzijdig het liefst.
    Ik heb bij de oudste 8 weken fulltime gekolfd en vond het heel zwaar. Ik had wel het geluk dat ik meer kolfde dan ze dronk, dus zo een voorraadje kunnen opbouwen voor toen ik stopte met kolven.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  7. LoPi

    LoPi Bekend lid

    7 mrt 2012
    520
    278
    63
    Vrouw
    omgeving Deventer
    Ik heb bij de middelste de eerste zes weken ook moeten kolven (daarna wel aan de borst gekregen). Eerste 2 dagen in het ziekenhuis geweest dus daar goede kolf kunnen gebruiken. Daarna dubbele elektrische kolf die ik van de eerste nog had. Als je zoveel wilt gaan kolven zou ik daar zeker in investeren.
     
  8. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    @Kache @spruitje80 @Jackie87.
    Ik hoop dat ik het natuurlijk niet te rooskleurig zie maar ik kon bij mn beide kinderen op dag 2 na de geboorte al 2x 150 cc per borst per keer kolven :oops: vooral bij de jongste.
    En dat elke 2 uur...enkelzijdig per keer handmatig toen.
    Nu weet ik natuurlijk niet of dit weer zo zal zijn maar mocht dat weer lukken kan ik in 20 min zn 250/300 ml per sessie kolven.
    Zou dit voldoende zijn on voorraad op te bouwen?
     
  9. jolien 1986

    jolien 1986 Niet meer actief

    :eek: whut? Zoveel

    Ik en neonatologie medewerkers vonden 40-60 ml van 2 borsten samen al veel!

    Maar super fijn als zo zou lukken.

    Ik zou voor dubbelzijdig gaan. (2x zo snel ) ik vond fulltime kolven 8x per dag loodzwaar. Zal zeker voor elektrische gaan als je zo vaak moet kolven
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  10. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Zo echt zoveel :oops: vandaar dat ik denk kolven is een goed alternatief wat toepasbaar is in mijn "bijzondere" gezin.
    Mss omdat ik vanaf week 16 al lekte in de nacht:oops: kreeg dan een tsf en heel mn bedwas drijfnat bijna dagelijks.
     
  11. Jackie87

    Jackie87 VIP lid

    6 aug 2013
    5.439
    2.873
    113
    Wow ja dat is gewoon overproductie. Lees je even in over de natuurlijke maaginhoud. Als je je daaraan houdt als je de fles geeft, kun je makkelijk een aantal baby's voeden met jouw voorraad :roflmao:
    Let wel even op dat je baby melk uit de diepvries wel lust. Ontdooide melk smaakt wat zepig en sommige baby's lusten dat niet.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  12. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik zou sowieso dubbelzijdig elektrisch gaan kolven, dat gaat zo snel, heel fijn is dat :). Als je goed kan kolven al tijdens de zwangerschap, zou ik dat vanaf 37 weken gaan doen (omdat het ook de weeën op zou kunnen wekken), dan heb je al wat voor bij de geboorte. Ik zou na de geboorte sowieso wel aanleggen, dat brengt het het snelst op gang, en lijkt me ook veel fijner dan meteen de kolf te pakken.
    Maar kolven en dan nog moeten voeden lijkt me wel pittig, je bent eigenlijk dubbel bezig. Aan ingetrokken tepels valt geloof ik nog wel iets te doen. Met flesje oefenen zou ik altijd redelijk snel mee beginnen en vanaf een maand of 6 kan je ook een beker gaan gebruiken. Hier ook grote borsten maar heb dat eigenlijk nooit als probleem ervaren.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  13. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    @Jackie87 als je dan dus overproductie heb moet je dan juist wel of niet doorgaan met elke 2 uur kolven?
    Bedankt voor de tip over het zepige dat wist ik nog niet.

    @Snoopy1979 wat is jouw definitie van groot :D had hier na de bevalling een bh van 85H en die was na een paar dagen te klein o_O
    Ze hangen heel erg naar buiten ook.
    Buiten teruggetrokken zijn ze ook heel erg klein :oops: kleinste maatje tepelhoed zwommen ze nog in rond :oops:
    Wil gewoon geen baby meer aan de borst het gaf veel teveel stress en ik heb er echt een "trauma" aan over gehouden. Het is dit of kv.
     
  14. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ik heb momenteel 75G dus ook redelijk aan de maat, en na de bevalling waren ze uiteraard nog een stukje groter :)

    In jouw geval zou ik dan voor dubbelzijdig elektrisch gaan, dan zal het vast als een speer gaan :thumup:. Ik heb zelf zonder problemen van 10 weken tot bijna een jaar gekolfd.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  15. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Wauw dat zou ik ook willen zo lang!
    Nog tips voor me over bewaar methodes, aantal flesjes en wanner kolven en voeden?
     
  16. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Is al een tijdje geleden, even in mijn geheugen graven ;). Ik had flesjes uit het ziekenhuis (omdat ik daar fulltime ben gaan kolven), van die simpele doorzichtige, die had ik in de koelkast staan en schoof dan door van rechts naar links achterlangs op het plankje, zodat er ook nog andere dingen konden staan en doordat het in een nette rij stond konden we niet in de war raken met wat oud was en wat nieuw. We gaven alles via de sonde dus als het niet goed meer zou zijn zou mijn dochter ook niet gaan weigeren, want die keus had ze niet ;). Linksvoor was dus altijd de oudste en hooguit een paar dagen oud. Wij gaven om de ongeveer 3 uur een voeding maar ik zou gewoon naar je kindje kijken. Kolven deed ik om de 3 uur maar werd later wel wat flexibeler. In het begin zou ik ook 's nachts kolven, mijn productie was al goed dus ik heb dat niet gedaan. Ik kolfde rond 23:00 voor het laatst (en dan gaven we daarna en voeding) en dan rond 6:00 weer, als ik moest werken iets eerder geloof ik.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  17. paula1984

    paula1984 Niet meer actief

    Super bedankt! Mss dat ik tzt nog een wat vraag als dat mag?
    Dit stelt nij gerust allemaal iig :)
     
  18. Kache

    Kache VIP lid

    11 jan 2012
    6.144
    1.066
    113
    https://www.moedermelknetwerk-borstkolfwinkel.nl/

    Ik heb hier altijd goed zaken kunnen doen, ook qua bewaren, tips e.d.
    Ik had van die kleine 50 ml cupjes en vroor de melk in kleine porties, dan kun je ook makkelijk zoveel pakken als je nodig hebt zonder dat je iets moet weggooien. Een beetje zoals de deelblokjes van de spinazie :D... Het ontdooit ook sneller als het kleine 'blokjes' zijn.

    Voor in de koelkast had ik flesjes die aan kolf vastgemaakt konden worden. Een stuk of 10? En dan idd achter elkaar in koelkast, dat oudste flesje altijd vooraan stond. Plakte er stukje schilderstape op met datum en tijd van kolven, zodat je houdbaarheid in de gaten kon houden.

    Misschien ook nog als tip: na een tijdje (2-3 maanden) is proberen waard of je kindje ook moedermelk op kamertemperatuur drinkt, of zelfs rechtstreeks uit de koelkast. Mijn dochters lustten dat, dat scheelt dan flink in het opwarmen (wat ik bij moedermelk wel een beetje gedoe vond!), vooral als je niet thuis bent :thumup:. Niet dat je dan altijd koude melk moet geven, maar het is erg prettig om keus te hebben!
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  19. Snoopy1979

    Snoopy1979 VIP lid

    8 okt 2006
    33.808
    6.960
    113
    Vrouw
    Brabant
    Ja hoor tuurlijk mag dat :)

    Die flesjes die ik had pasten op de kolf, wel zo handig ;). Op zich is labelen ook een idee, maar als je nauwkeurig bent en iedereen die voeding geeft/opwarmt weet hoe het systeem werkt, kan het niet fout gaan. Wij gaven in het begin volgens mij 6 voedingen via de sonde en ik had altijd zo'n 20 flesjes (gevuld tot 150ml geloof ik) in de koelkast staan. Als het rijtje vol was zeg maar, vroor ik de meest verse in. Die heb ik later nog gegeven toen ik gestopt was met kolven zodat ze toch nog moedermelk kreeg.
    Omdat wij altijd precies 150ml gaven, deed ik ook wat melk overgieten. Moet je wel zorgen dat het allemaal dezelfde temperatuur heeft, kan dus niet meteen na het kolven, maar wel na een paar uur koelkast.
     
    paula1984 vindt dit leuk.
  20. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.413
    5.508
    113
    Vrouw
    Check ook even je verzekering, sommigen vergoeden een deel van het huren van een kolf.

    En via deze link kan je een lactatiekindige vinden:
    https://www.nvlborstvoeding.nl/
     
    paula1984 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina