Full Time Kolvers

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Maidin, 12 mei 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Maidin

    Maidin VIP lid

    24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    Hallo Allemaal,

    Tsja, ik weet niet of ik goed zit of het hier wel mag, maar ik ben op zoek naar andere mama's die Full Time Kolven. Ik kon niet echt een club onderdeel vinden bij de mama's, dus dan maar bij borstvoeding.

    Mocht ik op het verkeerde onderdeel zitten: verplaats het dan maar.

    Ten eerste kijk ik met een jaloers oog naar alle bv-mama's. Geweldig dat jullie dat kunnen doen.
    Bij mij is het helaas niet mogelijk. Te vlakke tepel maakt het op de normale manier onmogelijk en te korte spieren onder de tepel maakt zelfs het met een tepelhoedje moeilijk. Misschien dat het in de toekomst mogelijk is, maar nu niet.
    Door slechte ervaringen (mijn dochter kaakt) moet ik eerlijk zeggen dat ik ook wel 'bang' ben om het opnieuw te proberen.

    Ten tweede 'hoor' ik er toch ook wel een beetje bij. Mijn dochter krijgt wel moedermelk, alleen via de fles. Dat is de reden van het zoeken naar andere FTK-mama's. (ik verzin nu ter plekke een afkorting, maar je moet toch wat).

    Toen mijn dochter was geboren ging het kolven geweldig en ik was trots op het resultaat (200 ml in 10 min). Ik weet dat dat een gezegende resultaat was. Ik ben het tepelhoedje gaan proberen en mijn productie ging naar beneden. Een borstonsteking later en mijn productie halveerde en ik baalde. Het quota was de norm en ook mijn frustratie.

    Gisteren had ik besloten te stoppen en wat gebeurde er: mijn productie ging gelijk weer omhoog. Het bracht me aan het twijfelen. MM (moeder melk) is ten slotte geweldig om te geven, maar hoe voel ik me er zelf onder. Vandaag merkte ik dat ik weer genoot van het kolven (ja het is mogelijk) en na een goed gesprek met mijn man heb ik besloten om door te gaan, maar met een andere gemoedstoestand. Ik wil gefocussed blijven op het doel: Abigail het beste - wat ik kan - geven en in mijn ogen is dat toch echt MM.

    Ik weet dat ik moet vechten tegen dipjes en hoe kan ik dat beter dan met mede FTK?! Dus bij deze... is dit herkenbaar voor vrouwen of ben ik de enige!!!

    Groetjes
    Yadi
     
  2. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Hai Yadi,

    tja, ik zit in een heel andere situatie dan jij, maar ik kolf ook fulltime. Mijn kindje is echter veel ouder en toch minder afhankelijk van mijn melk (al voelt dat soms anders).

    Ik ben gaan kolven met 5,5 maand omdat Jens héél erg beet aan mijn borst. Echt bijten, hard, en dan met tandjes op elkaar (tepel ertussen) hoofd omdraaien. Dit ging dagen zo door, we kwamen in een negatieve spiraal. Ik durfde niet aan te leggen en Jens hapte niet meer als ik wel durfde, hij was ook bang omdat ik 'au' riep en krampachtig voedde. Uiteindelijk heeft hij sindsdien niet meer aan de borst gedronken. Ik vind dat heel erg en als ik het erover heb of erover schrijf moet ik nog altijd huilen. Ik probeer hem nog wel eens over te halen, en ik blijf ergens altijd hoop houden, maar hij wil echt niet. MIsschien had ik het anders aan moeten pakken, maar in die situatie kon ik dat echt niet.

    Ik ben toen gaan kolven met de insteek: Ik zie het wel. Ik kolfde in het begin 3 of 4 keer per dag en had dan zo een liter. Dat liep al snel terug en toen vaker gaan kolven. Laatst hadden wij het een periode erg druk en toen kolfde ik soms wel 8 keer voor een schamele 550 milliliter. Nu weer uitgerust en minder stress en kolf ik in 5 keer bijna 700 ml. Dat is dan eigenlijk weer meer dan hij drinkt, maar ik durf geen kolfmomenten af te bouwen (vorige week al van 6 naar vijf keer gegaan) omdat ik bang ben dat ik in weer zo'n erge dip terecht kom en ik wil doorkolven tot Jens twee jaar is. We vriezen nu het overschot in en aankomende zaterdag eten we pannenkoeken van mijn melk (ik drink geen melk ivm mogelijke gevoeligheid van Jens daarvoor).

    Ik snap dat je het moeilijk vind om te stoppen. Moedermelk is beter om te geven dan kunstvoeding en dat is voor een mama natuurlijk erg belangrijk. Ik denk dat het het beste is om erin te staan van: We zien wel hoe lang ik het volhoudt. Fulltime kolven voor een babietje dat alleen afhankelijk is van moedermelk is zwaar, ik heb dat niet lang hoeven doen, en ik vind het al zwaar.

    Hou rekening met extra lange en vaak regelperiodes. Je krijgt productiedips en je kindje gaat meer drinken. Dit moet je op peil houden/krijgen door vaker te kolven, om je borsten in te seinen dat er meer melk nodig is. Als je fulltime kolft is dat gewoon moeilijker, en soms dus onmogelijk zoals ik zag vorige maand.

    Misschien kun je af en toe een pietsje kunstvoeding geven zodat je kindje dat ook lust als het een keer nodig is? Er ligt dan ook minder druk op de melkvoorziening omdat je altijd wat achter de hand hebt.

    Succes!
     
  3. Maidin

    Maidin VIP lid

    24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    ik kan me voostellen dat je nog huilt bij het verhaal. Vooral ook omdat het lukte. Dat bijtte deed Abbi ook. Althans volgende de lactatiekundige. Wat het nut er van is... geen idee, maar het doet aardig pijn. Heftig hoor meid....

    dat is idd ook mijn insteek: we zien wel hoe/ wat/ waar. bedankt voor de tips... die zijn goed om te weten! gelukkig lust Abbi ook KV, dus mocht het te weinig zijn dan kunnen we altijd bijvoeden.

    goed dat je dat zegt van die regeldagen. nu ik het lees besef ik me dat ik vanaf die dag in de stress schoot!!
     
  4. Flipper2288

    Flipper2288 Actief lid

    21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    He Yadi

    Hier ook een FTK mama (om gelijk maar even de afkorting in te lijven). Amy is nu bijna 9 maanden en al die tijd heeft ze mijn melk gekregen.
    Alles wat ik lees bij jullie klinkt bekend: de productiedipjes, balen als de opbrengst laag is, alles op alles moeten zetten om het weer op te krikken, het live voeden missen. Aan de ene kant supertrots natuurlijk dat ik dit voor haar heb gedaan, aan de andere kant voel ik me vaak wel onbegrepen, vaak zeg ik ook maar niet dat ik alles kolf. Is dat voor jullie ook herkenbaar? Ik merk gewoon dat mensen het soms raar vinden.

    Ik loop al ongeveer twee maanden te twijfelen om te stoppen, af te bouwen (niet voor anderen hoor, maar omdat het toch steeds zwaarder wordt, ik ben het getrek aan mijn tepels nu echt zat)
    Ik zit nu op 2 keer kolven per dag en dat is niet meer genoeg voor mijn meisje. Ik merk wel dat ik het aan het rekken ben om echt te stoppen. Tja, eenmaal gestopt is gestopt, dan is het ook weer zo definitief.

    Maar goed, fijn dat je dit topic hebt gemaakt, kunnen we een beetje steun en begrip vinden bij elkaar.

    groetjes
     
  5. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    Ik heb respect voor FTK-moeders!

    Ik heb een serieus kolftrauma (tepel voor 80% afgescheurd doordat ze me in het ziekenhuis aan de dubbele elektrische kolf lieten zitten daags na een keizersnee en de productie nog niet op gang was...).

    Ik heb max. 12 keer gekolfd het afgelopen jaar. Ik haat het echt! Daarom respect hoor!
     
  6. Maidin

    Maidin VIP lid

    24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    Hey Flipper,

    onbegrip, ja dat ken ik... Als mensen vragen naar de voeding zijn er maar twee mogelijkheiden: aan de borst of aan de fles. Zeg je het een dan is het niet geheel de waarheid, zeg je de ander kan je soms heel wat narigheid krijgen. Kolven is een gek principe. Mensen kennen het en ontkennen het.

    Ik kan me heel erg voorstellen dat het zwaar wordt. dat stoppen definitief is, dat is irritant... althans vind ik zo! Ik klets later bij...

    @ zogelukkig: au au au.. lekkere afstelling in het zkh...

    Ik ga nu slapen...
     
  7. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Trouwens Yadi, ik neem aan dat je er wel een lactatiekundige bij hebt gehad (even voor de zekerheid vraag ik het toch maar?).
    Over bij de borstvoedingsdames horen; ik schrijf zelf al een tijdje mee in 'borstvoeding & trots', ik vind mezelf namelijk echt een BV-mama en heb daar nooit gehoord dat ik er 'niet bij zou horen' of iets in die trant. Je geeft borstvoeding toch!
    Wat voor kolf heb je? Want dat maakt wel heel veel uit!

    Flipper: Hoe lang kolf jij al twee keer per dag en hoe houdt je productie zich? En mag ik vragen hoeveel je dan kolft in die 2 keer? Niet om er een wedstrijdje van te maken ofzo hoor maar ben gewoon benieuwd. Ik kolf de afgelopen week 4 of 5 keer en heb dan zo'n ruime 650 ml, maar kan zijn dat dat nog iets terugloopt omdat ik daarvoor een tijdje 6 tot 10 keer kolfde op een dag, toen had ik een dip.
     
  8. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Zogelukkig: Hoe lang lieten ze je eraan zitten dan? en hadden ze dat ding wel ingesteld? Wat een ellende... Ik was ook echt gezegend met een kind dat in een keer goed hapte, maar helaas niet door kunnen voeden zo lang ik had gewild. zo zie je maar weer, een ieder krijgt zijn portie op zijn tijd, jammer hoor, want kolven hoeft helemaal niet zo vreselijk naar te zijn (okee soms wel maar ik ga daar maar niet teveel op in want dan gaat het me tegenstaan (en dat kan natuurlijk echt niet!)) als je een kolf en schildjes en zuigkracht op maat hebt.
     
  9. zogelukkig

    zogelukkig Niet meer actief

    O meid, 't was zo erg! Ik kon niet bij de aan/uit-knop of bel en zat met twee vacuum gezogen trechters op mijn borsten waar nog niks uit kwam, zat dus gewoon droog te kolven. Zo'n verrijdbare Medela-unit was het; leek wel een transformator, ben er nog akelig van!:x
     
  10. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    O wat een nare ervaring. echt he, sommige *&^%verpleegkundigen snappen echt niet hoe kwetsbaar je kunt zijn, wie vergeet er nou een bel te geven!? belachelijk!
     
  11. Juul75

    Juul75 VIP lid

    8 apr 2010
    11.885
    7.594
    113
    Hoi! Hier een voormalige FTK-er :D Mijn dochtertje heeft 5 mnd MM gekregen uit een flesje, omdat ze door haar schisis niet vacuum kan zuigen en dus niet aan de borst kan. Ik had een electrische dubbelzijdige kolf, de oudere versie van Medela, en die deed het prima voor mij. Hebben jullie dat ook dat je een TSR van de kolf krijgt en niet van het huilen van je kind? Het was bij mij helemaal ontkoppeld, pas als ik de schelpen van de kolf pakte begon ik spontaan te lekken :D
     
  12. Duchess

    Duchess VIP lid

    26 jan 2006
    11.503
    3
    38
    Eindhoven
    Respect voor jullie, meiden!!!
    Ik heb 3 weken fulltime gekolft, en vond het erg zwaar! Had helaas regelmatig te maken met te weinig productie (of iig kreeg de kolf er niet genoeg uit) waardoor ik 2 x moest kolven voor 1 voeding. Gevolg, ik zat 16 x per dag aan t ding en werd op een gegeven moment bijna gillend gek.
    Mijn dochter kon ook niet bij me drinken ivm een vlakke tepel en het tepelhoedje wilde ze absoluut niet. Toch ben ik het weer gaan proberen en het was echt zwaar want ze verzette zich zo.. Wehebben regelmatig samen zitten huilen hoor! Maar doorgezet en nu drinkt ze volledig uit de borst, gelukkig.
    Vond het kolven echt zwaar dus heb echt heel veel respect voor jullie.
     
  13. september08

    september08 Fanatiek lid

    20 okt 2008
    3.356
    4
    38
    Ik kolf ook fulltime nu al bijna 6,5 maand...
    Mede door mijn zoontje en vriend hou ik het zo lang vol.
    Mijn zoontje drinkt vanaf 2 maanden niet meer in de nacht en vanaf 4 maanden nog maar 4 voedingen...

    Extra werk? Ja soms wel... Maar in de kraamtijd heb je genoeg tijd vind ik zelf.
    Nu ik werk heb ik wat minder tijd, maar door goede verdeling thuis is het goed te doen. Mijn vriend geeft de ochtend en avond voeding, zodat ik kon kolven, we waren dan tegelijk klaar. Op mijn werkdagen dus goed geregeld. Alleen op mijn vrije dagen was het 2x op een dag dat ik moest kolven en voeden tegelijk... Te overzien vond ik..
    Nu zit mijn zoontje alweer op 3 voedingen, zo bouw ik het voor mezelf ook langzaam af..
    Ik heb in het begin iets te weinig voeding gehad, denk 2 weken iets bijvoeding gehad. Maar nu voldoende en zelfs een voorraad in de vriezer..
    Ook hoe meer je een schema krijgt, voordeel van kolven.. Hoe makkelijker je wat kan schuiven met de tijden van kolven, wanneer je kindje slaapt bijv.
    Met steun van anderen, vooral je partner kom je heel ver vind ik zelf.
    Ik kolf ook met een dubbele electrische (freestyle van medela)
     
  14. Maidin

    Maidin VIP lid

    24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    hey... wow ben ff weg en gelijk al zo veel berichten.

    @Irene: ja dit i in overleg met de lactatiekundige. zonder haar was het helemaal niet leuk gegaan...
    tsja... er niet bij horen... meer een gevoel dan echt reden...
    Ik heb een Ameda, dubbele kolf. Het gaat nu best goed... dat moet ik erkennen: tussen de 120 en de 160 per 10 minuten... dat voor 2.5 week...

    @ zogelukkig.... blijf het zeggen: AUWIE

    @ Juul: noem me simpel... wat is TSR? owh wacht toe schiett reflex... nee... dat krijg ik van beide... doe mijn bh open en ik stoom al..

    @ Duchess: ja, extra werk... dat is het wel, maar een goede reden om even tijd voor mezelf te maken...

    @ september: ja, die steun is nodig en ook de gedachte bij het geven van een flesje... mijn gedachte is dan altijd: meid, speciaal voor jou gemaakt. het is de steun en de instelling
     
  15. Hanneke

    Hanneke VIP lid

    18 jun 2007
    14.893
    275
    83
    Onze roze wolk!
    Echt helemaal super vind ik het! Die meiden die full time kolven om toch die speciale melk aan hun kindjes te geven! Wauw! Echt respect!

    Ik heb ook echt een hekel aan kolven, hier de eerste 4 weken na de geboorte van de jongste fulltime gekolfd (en erbij soms een enkele keer aan de borst geprobeerd), maar was toch ook echt heel erg blij toen ik niet meer hoefde te kolven! Ook voor onze oudste dochter een tijd gekolfd, maar dat was maar 1x per dag, heb dat nu voor de jongste ook zeer regelmatig gedaan, dat vond ik nog niet zo vreselijk, maar dat elke voeding kolven, nee niks voor mij, heel eerlijk denk ik ook niet dat ik dat zou 'kunnen' blijven doen. Echt helemaal geweldig dat jullie het allemaal wel doen meiden! Ga zo door!!!
     
  16. Flipper2288

    Flipper2288 Actief lid

    21 nov 2008
    155
    0
    0
    Voorhout
    Zo, beste wel wat kolfgenootjes. Leuk hoor die herkenning.

    @Ireen
    Ik kolf nu zo'n 2 weken 2 keer per dag en mijn productie keldert wel per dag naar beneden. Het ging van 400 cc op een dag naar nu ongeveer 200 cc per dag. Ik heb dus nu nog net een/ anderhalve voeding per dag. Dus gisteren maar een pak kunstvoeding gekocht voor het meisje. Gelukkig dronk ze het, maar ze keek wel een beetje raar.

    Ik heb nog meer dan 10 voedingen in de vriezer liggen. Vandaag gaan we een weekje op vakantie en als ik terug ben, zal ik die opmaken en zal het wel zo goed als over zijn, maf hoor.

    Toen ik nog niet aan het werk was, kolfde ik zo'n 800 cc/ 1000cc op een dag. Ik had echt melkoverschotten en de hele vriezer lag vol.
    Toen moest ik weer aan het werk en ben ik wat minder gaan kolven. Door de combinatie werkstress en minder kolven holde die productie achteruit. Op een gegeven moment moest ik 8 keer per dag kolven om 500cc te krijgen. Tja, dat was wel even aanpoten...

    NOu meiden, tot volgende week! Veel kolfplezier :D
     
  17. fabsie

    fabsie Fanatiek lid

    19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    Ik ben nog niet zo lang geleden gestopt, maar was de eerste 5 weken ook een FTK mama. Mijn dochter is 6,5 weken te vroeg geboren en kon nog niet aan de borst drinken. Ik heb toen inderdaad ook hele dagen lopen kolven. Toen ze thuis kwam, kon ze twee keer aan de borst drinken per dag aan en de rest ben ik blijven kolven. Toen ze zo'n 4 maand was, kon ze alle voedingen zelf aan de borst drinken en kolfde ik er bij om een voorraadje te maken voor als ik ging werken. En toen ik ging werken, heb ik dan op mijn werk nog gekolfd. Toen mijn dochter 7 maand was, had ik er niet zo veel plezier meer in en mijn dochter was constant afgeleid aan de borst en toen ze in het ziekenhuis belandde en ik mijn kolf vergeten was (was inmiddels aan het afbouwen), besloot ik dat het genoeg was. Ik vond het kolven geen probleem. Ik had eerst een kolf van Avent, een elektrische, maar toen ik weer ging werken heb ik een dubbele kolfset van Medela (Freestyle) gekocht en dat vond ik echt ideaal. In het begin kolfde ik altijd zeer ruim, maar op het laatst, moest ik echt een keer extra per dag kolven om genoeg voeding te hebben. Dat werd me toen wel te frustrerend. Ik ben er trots op dat ik het heb gedaan en dat m'n dochter toch 7 maand mamamelk heeft gehad!
     
  18. Maidin

    Maidin VIP lid

    24 jan 2008
    8.121
    0
    0
    manus-van-alles
    Thuis
    @ Flipper: ja dat zijn er meer dan verwacht... hihi... ook apart dat sommige echt een hekel aan het kolven hebben. Over productie: jeej dat holde inderdaad achteruit. Maar je hebt het wel weten op te krikken??? apart... jij staat op het einde van je kolfperiode, maar ik nog maar aan het begin.
    Nou veel vakantie plezier...

    @ Fabsie: heftig hoor... zo een klein meisje en zo vroeg. Fijn dat ze uiteindelijk toch aan de borst kon. Fijn idee he: beebje toch mamamelk

    Even een vraag aan iedereen. Ik weet het al van flipper, maar hoe veel kolven jullie en wat is de gemiddelde productie...
     
  19. fabsie

    fabsie Fanatiek lid

    19 jan 2010
    1.289
    0
    0
    @Yadi: ja het was zeker heftig, maar alles gaat nu top hoor! Ik kolfde meestal rond de 180cc. Geen idee wat het gemiddelde is. Oh en 's ochtends kolfe ik meer, rond de 220cc en 's middags veel minder, rond de 140cc.
     
  20. Ireen

    Ireen Fanatiek lid

    8 sep 2008
    2.305
    1
    0
    Yadi: Ik denk niet dat je hier veel aan hebt, volgens mij is bij elke mama de samenstelling ietsje anders en het ene kindje drinkt meer dan het andere kindje, dus de ene vrouw zal ook meer kolven dan het andere kindje. toch hier mijn lijstje ;)

    Ik kolfde:
    bij 5,5 maand 1150 ml per 24 uur 4x per dag kolven
    Bij 7 maanden 850 ml, 5x per dag kolven
    Bij 8 maanden 800 ml, 6x per dag kolven, veel regeldagen ook
    Bij 9 maanden 500 tot 700 ml (tijdje dip gehad waar ik niet boven de 550 cc uitkwam) 4 (op dagen dat ik geen tijd had) tot 9 x per dag kolven
    En nu bij 10 maanden 650 ml 4 tot 5 keer per dag kolven.

    Ik verwacht nu dat het weer terug gaat lopen, maar dat mag ook, Jens drinkt zo'n 550 ml per dag dus we houden elke dag wat over nu (ooooo wat een luxe, hebben we nog noooooit gehad!).

    Ga jij proberen haar weer aan de borst te krijgen?

    Flipper: Ja het is bekend dat het bij kolven allemaal eerder en langer dipt en terugloopt enzo. Jammer he, maar echt hartstikke goed dat je kindje zo lang je melk heeft gekregen!

    September: zo jouw kindje zat snel op weinig voedingen! Fijn zeg! Ik moest de afgelopen maanden vaak 2 keer kolven voor een voeding, zo frustrerend! Ik kolf ook met de freestyle, superding he?

    Duchess: Heerlijk je dochter toch nog aan de borst! Geniet maar dubbel en dwars!
     

Deel Deze Pagina