Fulltime kolven tips

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Lavendel89, 4 apr 2020.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Ik ben aan het overgaan op fulltime kolven omdat de borstvoeding mij teveel stress geeft. Onze baby is nu bijna 3 maanden oud en omdat hij prematuur is vanaf het begin gecombineerd met fles en borst.

    In het begin heb ik een goede voorraad op kunnen bouwen, maar nu kolf ik maar net aan en moet soms de voorraad die ik heb opgebouwd aanbreken.

    Begin deze week toch maar weer (tijdelijk) de medela kolf gehuurd, omdat die toch wat krachtiger is en hoop hier even flink m’n borstvoeding productie omhoog te krijgen.

    Hebben jullie tips?

    Ik kolf nu overdag om de 2 / 3 uur vanaf 8.00 - 23.00 uur en leg hemtussendoor nog wel eens als troost aan. In de nacht kolf ik niet omdat hij doorslaapt. Zou ik met in de nacht 1x kolven m’n productie omhoog krijgen?

    Heb ook al een paar dagen achter elkaar aan cluster kolven gedaan, een uur lang 5 minuten wel en 5 minuten niet, maar ook hier zie ik nog geen effect.

    Qua medicatie gebruik ik neusspray voor de toeschietreflex, maar hier lijkt het probleem niet te zitten.

    In de ochtend kolf ik zo’n 200 cc maar alle keren daarna maar max. 50 cc...

    Heeft iemand nog goede tips? Ik wil het zo graag nog even volhouden, zeker nu ik toch nog langer thuis zit vanwege het Corona virus...
     
  2. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Welk advies geeft je lactatiekundige mbt kolven?
     
  3. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    had van haar vooral de tip gehad om te clusterkolven...
     
  4. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    Ik lees even mee, ik ben gisteren over gegaan van voeden aan de borst naar borstvoeding kolven, merk nu al dat mijn productie minder word.
     
  5. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Welke kolf gebruik je en hoevaak kolf je?
    En wat zegt je je lactatiekundige?
     
  6. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Heeft er iemand nog tips?
     
  7. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    Ik heb nu nog een hand kolf van alieexpres, vrees ook dat dat het grootste probleem is.
    Ik heb een avent kolf besteld nu.
    Ik probeer om de 3 uur te kolven, savonds soms 4 uur. Ik heb overlegd met de vk en nog niet met een lactatiekundige.

    Ik kolf nog ruim voldoende hoor, 120ml, heb maar 100 nodig per voeding.
    Maar ik had zwaar overproductie en last van koorts en harde schijfen. Dus nu kan het nog geen kwaad dat de productie iets is terug genomen. Maar ik wel wel genoeg blijven produceren. :)
     
  8. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    #8 Zoe123, 7 apr 2020
    Laatst bewerkt: 7 apr 2020
    Je kan beter contact opnemen met een LK.
    Je kindje is nog maar ruim 1 week oud? Dus pas een paar dagen aan de borst? Een verloskundige is...precies wat ze is. Een verloskundige.
    Voor echte problemen met borstvoeding kun je beter hulp zoeken bij een deskundige.
    Net als dat de mondhygiënist geen tandarts is.

    Overproductie en wat daar bij komt kijken is heel vervelend, maar je borsten zijn, zo enorm kort na de bevalling, nog bezig om naar een evenwicht te zoeken. Met verkeerd beleid kan je heel snel van overproductie naar te weinig melk gaan.

    Ik lees ook dat je 100 cc per voeding nodig hebt?
    Dat is toch niet de hoeveelheid die je kindje per fles drinkt hoop ik?
     
  9. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Deniseje3 vindt dit leuk.
  10. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

  11. Deniseje3

    Deniseje3 Bekend lid

    2 feb 2019
    654
    504
    93
    Vrouw
    ja daar heb je inderdaad gelijk in, ik zou eens contact opnemen als ik verder vragen heb. Nu blijft mijn productie redelijk stabiel en heb ik geen last meer van koorts en harde schijfen :)

    onze kleine drinkt zo tussen de 70 en soms zelfs 100 ml per x inderdaad. Ik voed op verzoek.
     
  12. Viviennee

    Viviennee VIP lid

    31 mrt 2016
    5.581
    3.734
    113
    Amsterdam
    Jammer, groep vol met mensen die fulltime kolven.
     
  13. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.380
    3.897
    113
    noord holland
    Ik heb ook na 1 zwangerschap fulltime gekolft, meteen vanaf t begin dus ook zo de productie op gang gebracht. Ik heb ook weleens aan powerkolven gedaan (volgens mij hetzelfde als wat jij doet zo te lezen). Een paar dagen 's nachts kolven kan ook echt helpen!
    En wat ook erg belangrijk is, dat had ik ervaren bij mijn eerdere borstvoedingsperiode, genoeg drinken! Ik dronk toen namelijk niet zoveel en als je een liter wil kolven per dag zal je in feite dus ook die liter extra moeten drinken was m'n conclusie later. Met het fulltime kolven deed ik dat wel en was mijn productie ook beter.
    Ik heb toen ook veel aan de fb-pagina van het fulltime kolven gehad.
     
  14. mutskuh

    mutskuh Fanatiek lid

    10 dec 2014
    2.223
    1.038
    113
    Hier ook een bijna fulltime kolver, heb bij mn zoontje 8 maanden gekolfd, en toen
    mijn productie terug liep, kreeg ik op advies vd LK domperidon. Ik kolfde daarna zoveel dat ik snel een flinke voorraad had. Maar dat was echt het laatste redmiddel, clusterkolven kan ook goed je productie omhoog krikken..
     
  15. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Ik moest absoluut kolven in de nacht, deed wonderen voor mijn productie. Mocht er niet meer dan 6 uur tussen laten tussen avond en volgende voeding, overdag liefst om de 3 uur

    (Ik kolf nu om 22:00 en normaal zou ik om 4:00 weer kolven maar nu kan ik eindelijk wel aanleggen.)

    Tip van veel drinken ga ik in mee. Ik drink alleen al 75 cc in de nacht.
     
  16. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Ik heb gisteren en vandaag voor het eerst gekolfd wat hij wegdrinkt, dus ik heb niks van m’n voorraad hoeven pakken. Hopelijk krijg ik m’n productie nog iets omhoog, zodat ik m’n voorraad weer kan aanvullen. Ik heb vooral heel veel gekolfd, om de 2 uur. De laatste keer rond 23.00 en m’n wekker gezet om 06.00 uur. Plus powerkolven eens per dag een uur 5 minuten kolven en 5 minuten rust.

    Ik kom nu op zo’n 550-600 cc per dag, hij weegt denk ik nu zo’n 4 a 4,5 kg gok ik. Gemiddeld per kolfsessie komt er dus maar 50 cc uit (op de ochtend na dan). Ik moet ook zeggen dat ik op internet lees dat er een straaltje melk uit de borst moet komen, bij mij zijn het eigenlijk altijd druppels / veel druppels achter elkaar geweest. Maar bij een straaltje zie ik toch wel wat meer voor me... kan het daar nog aan liggen?

    Moet ik nu het powerkolven volhouden een paar dagen om m’n productie gelijdelkjk op te hogen naar 700, 800, 900 cc? Want uiteindelijk zal hij dat ook gaan drinken...?
     
  17. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Wat betreft het veel drinken, daar ga ik extra op letten. Ik drink best veel, maar heb toch vaak tijdens of na het kolven een droge mond dus ik denk dat meer vocht ook goed zou zijn.
     
  18. GroeneBomen

    GroeneBomen VIP lid

    7 mei 2019
    22.509
    26.042
    113
    Vrouw
    Altijd drinken tijdens het kolven, echt een glas of fles bij je neer zetten of vooraf een glas water drinken: komt vanzelf in je systeem daardoor in je routine :)

    Zo ik ga nu even kolven mét een kop thee ernaast :p

    Ik kolf 150-190 cc per sessie. Hij drinkt 150 a 160 ervan (5,7 kilo weegt hij, bijna 3 maanden maar a terme geboren maar met hevige opstartproblemen )
     
  19. Zoe123

    Zoe123 VIP lid

    9 feb 2013
    11.397
    5.494
    113
    Vrouw
    Maar je kindje is nog geen 2 weken oud? Niet vervelend bedoeld, maar het is vrij veel,100 cc per voeding..Ook met moedermelk moet je op hoeveelheden letten, ivm onnodig rekken van het maagje. .Hoe lang duurt een voeding?
     
  20. Lavendel89

    Lavendel89 Niet meer actief

    Maar hoe ben jij met zijn groei mee gaan kolven zeg maar? Nu krijg ik er dus maar 50 cc uit per keer ongeveer... ik kolf nu dus 2x om op zijn hoeveelheid voor een voeding uit te komen. Hoe kan ik meer kolven per sessie? Toch nog langer clusterkolven?
     

Deel Deze Pagina