Ik heb altijd parttime gewerkt. Ivm de zorg voor de jongens en omdat ik in de zorg werkte met veel onregelmatigheid en nachtdiensten. Sinds vorige week maandag heb ik een nieuwe baan. Een kantoorbaan in een volledig andere sector. Ik werk momenteel fulltime om het vak te leren en ook alle 5 de dagen op kantoor. Ik werk van 9 tot half 6. Straks als ik het vak ken mag ik een dag thuis werken. Ik struggle momenteel met fulltime werken en "doing it all". Werken, huishouden, verplichtingen, partner zijn en me time. Ik sta momenteel rond 4.30 a 5.00 uur op om in rust even alleen te zijn en het huishouden grotendeels gedaan te hebben voordat ik ga werken. Ook zorg ik dat het eten voor 80% af is. Als ik thuis kom ga ik gelijk koken en dan kunnen we eten zodra man thuis is. Daarna nog de afrondende taken en even samen zijn maar dan gaat toch echt mijn lichtje uit. Vandaag en morgen ouderavond en ik kan precies thuis komen om te koken voor iedereen maar heb zelf geen tijd om te eten tot ik thuis ben rond half 9/9uur. Hoe doen andere fulltime werkende moeders dit? Partner doet veel maar is pas tegen 19.00 uur thuis dus koken kan alleen op zijn vrije dag. Verder brengt hij altijd de jongste, doet de katten, vuilnis etc. Jongens springen ook bij maar ik laat de puber nog niet de familie was doen of de badkamer etc.
Je puber is bijna 15 en m.i. prima in staat om bijv de badkamer schoon te maken. Was in de machine te doen, schone was op te hangen aan het droogrek etc. Jong geleerd is oud gedaan en naast dat het hem zelfstandigheid leert, helpt het jou uiteindelijk ook.
De was doet hij ophangen en/of in de droger maar de badkamer schoon maken niet. Container weg zetten of halen, helpen met de vaatwasser, als ik in de file sta begint hij aan het eten. Past de laatste 2 uren van mijn werkdag op zijn broertje. Hij is een kind he, hij hoeft niet het hele huishouden over te nemen.
Hij doet idd al veel (dat had je niet allemaal zo benoemd want de familiewas liet je hem niet doen en je man doet de vuilnis zei je) En hij hoeft idd jou niet te vervangen, maar wellicht zo af en toe wat extra ondersteuning. Zo te lezen is het maar tijdelijk en hoef je dus niet alles in je eentje te doen gelukkig. Ik denk dat wanneer je gewend bent aan de fulltime baan, je in de avond minder moe bent. En tot die tijd zal het eventjes wat behelpen worden en accepteren dat sommige dingen moeten blijven liggen tot bijv het weekend
Hier ben ik het volledig mee eens! Ik ben er echt voor dat kinderen mee moeten helpen, maar niet met de taken zoals een badkamer schoonmaken. Als dat nou sporadisch voorkomt oké, maar wekelijks nee.. Tijdelijk een schoonmaakster inhuren die de grote taken opzich neemt totdat jij het weer wat rustiger heb? Succes, lijkt me heel pittig voor je hoe het nu gaat!
Je moet even schakelen om een nieuw ritme te vinden, dat is logisch. ik werk niet full time 32 uur, ben wel 5 dagen op mijn werk, en mijn man (werkt wel 40+ uur) kan gelukkig ook deels thuiswerken, waardoor hij op zijn thuiswerk dagen bijv. wat was kan doen. Waar wij vooral naar kijken is, wat moet iedere dag gebeuren, en wat kan in de weekenden, of slechts 1 x per 2 weken etc. want voorheen deed je misschien iedere dag alles stofzuigen, maar als je niet thuis bent maak je het ook minder vies, dus kun je misschien alleen een gedeelte doen, of om de dag. zo ook met de badkamer, wat moet er echt iedere dag (WC schoonmaken) en wat kan iedere week, of wat kan om de week. Verder zou ik gaan kijken of je 1 x per 2 dagen kan koken, dus dat je bijv. pasta/spagetti/macaroni maakt en 2 dagen achter elkaar dat eet. Bij aardappels genoeg koken dat je het de volgende dag alleen nog hoeft op te bakken, met een hamburgertje en wat salade ofzo. dat je niet nog weer 30 min. staat te snijden en koken. Wij eten ook op donderdag altijd iets makkelijks vanwege sporten van de kinderen, en dan is het soep uit een zak, met een tosti, of pita broodjes met shoarma, snel klaar en met wat sla en komkommer heb je ook nog groente. Vooral wat liever voor jezelf zijn en je eisen even naar beneden afstellen. Ik zou ook echt kijken of je niet wat later kan op staan, want om 4.30 op staan terwijl je pas om 9 uur op je werk hoeft te zijn, is denk ik ook niet lang vol te houden, want dat betekend ook dat je om 20 a 21 u naar bed gaat ofzo, en daar gaat de tijd om met je partner samen te kunnen zijn. wat doe je allemaal aan huishouden...? Kun je de me-time ook inplannen in het weekend, bijv. iedere zondag ochtend tijd voor jezelf om te sporten/relaxen? Hoeveel reistijd heb je en hoe reis je. ik heb 30 min. en reis met de auto, maar luister altijd podcasts of luisterboeken en daar kan ik echt van genieten, voelt ook echt als tijd voor mezelf.
Ja en daarbij tussen 4.30 en 5.00 opstaan iedere dag, is gewoon echt rete vroeg, logisch dat je dan om 20 u na een drukke dag met nieuw werk, helemaal kapot bent toch? en idd goed kijken wat echt moet, en wat kan wachten tot het weekend. dat geeft hier ook zoveel meer rust.
Jij staat belachelijk vroeg op om het huishouden te doen èn je zorgt dat het eten klaar is als je man thuis komt. Wat doet je man?
ja precies. Ik ga om 6.30 de deur uit naar mijn werk. Maar dan regelt mijn man alles in de ochtend met de kinderen. Hun ontbijt, dat de vaatwasser uitgeruimd en ingeruimd is. Dat alles boven netjes aan kant is. Bedden opgemaakt of open, gordijnen en ramen open. Dat de keuken weer netjes is etc. Je schrijft dat je man al wel een hoop doet, maar misschien kunnen jullie toch nog een keer kijken wat er naar zijn taken pakket kan nu de verdeling qua werk anders is. Ipv dingen naar de puber te schuiven. En als het allemaal toch te veel is, dan zou ik een poetsvrouw/hulp in de huishouding overwegen.
Ik vraag me vooral af wat er elke dag in het huishouden gedaan moet worden dat het alleen kan als je er zo godsgruwelijk vroeg voor op staat. De badkamer en/of was kan toch ook in het weekend gedaan worden. Als zowel je man als jij zulke lange dagen van huis zijn, wat valt er dan te poetsen? Ja, je hebt 2 pubers en ja, ik weet uit ervaring wat een teringbende die (kunnen) maken maar die kunnen ze ook lekker zelf weer opruimen toch? En ja, ook daar van weet ik dat het makkelijker geschreven dan gedaan is, maar dit hou je toch geen maand(en) vol zo? Ik zou de (huishoudelijke) lat eens even lekker een meter of 5 naar beneden schuiven. En als je dat niet kan/wil, dán je gezin toch nog wat meer aan het werk zetten.
Ik heb zelf geen ervaring maar iedereen rondom mij werkt voltijds. Ik kijk dan naar degene waarvan ik veel info heb: Poetsen: zaterdag voormiddag samen. Allemaal wel poetshulp gehad maar dat lijkt toch niet zo simpel om eebtje te houden. Ramenwasser om de 4 weken. Doordat iedereen veel weg is, volgens mij ooi minder vuil ofzo... Bijhouden: iedereen. Koken: ze eten allemaal later. Degene met kleinere kinderen vaak in 2 shiften. Zo vroeg opstaan zou ik trouwens niet doen. Als iedereen een beetje bijhoud dan ben je snel rond e.
Ik ben alleenstaande moeder en werk ook praktisch fulltime. Ik sta ook eerder op maar echt niet om half 5, ik vind mijn energielevel belangrijker dan een perfect huis. In de ochtend douche ik, doe de afwas, kattenbakken en maak de bedden op. Daarna haal ik zoon uit bed en maak zijn broodtrommel klaar. Op de terugweg naar huis haal ik boodschappen en kook ik iets gezonds dat niet te lastig is. Daarna stofzuig ik nog even (dat is met katten wel vaker nodig). Grotere schoonmaak doe ik in de weekenden maar echt niet dat ik wekelijks de woonkamer afstof of de ramen lap. Het is niet erg om geen perfect huis te hebben, daar let niemand op. Dat jij lekker in je vel zit is belangrijker.
Schoonmaker inhuren, echt gun jezelf dat. En de lat lager leggen. Want wat doe je dan als je half 5 op staat? Ik denk ook dat je man wel iets meer kan doen, want ik kan mij zomaar voorstellen dat de mentale belasting ook bij jou ligt.
Ik zou kijken naar wat is een moet opdracht voor die dag. Koken , kinderen wegbrengen, klein spul opruimen, afwas etc. Dan kijken wie kan wat doen. Dat een puber niet de badkamer schoonmaakt snap ik maar 1 of 2 keer in de week helpen met de afwas en zijn eigen zooi opruimen, een keer stofzuigen lijkt me haalbaar. Dan kijken wat moet er 1 keer in de week gebeuren, de grotere taken zoals wc poetsen, stoffen, badkamer poetsen en de was. Dat kun je verdelen tussen jullie 2. Ik zou zeker niet extra vroeg opstaan om te poetsen, daarnaast als je naast iemand woont zou ik niet stofzuigen in wanneer de rest van de wereld slaapt. Eten zou je ook kunnen koken in het weekend en een voorraad maken. Als je man 1 dag vrij is zou hij ook vooruit kunnen koken, poetsen , was aanzetten of wat opruimen. Het is ook erg wennen en je wil nu alles perfect doen. Het mag ook even wat minder. Zodra je 1 dag thuis kan werken heb je al iets meer rust. Dan kun je eventueel in je pauze ook wat doen. Nu even doen met alles op een lager pitje. Je moet je zelf niet voorbij lopen.
Toen ik nog fulltime werkte, ging dat alleen omdat ik een verdeling had met mijn toenmalige man: de een deed de ochtenden, de ander de avonden. Dus de ene keer stond ik vroeg op en ging ik naar m'n werk voor de rest wakker was zonder dat ik me verder om iets hoefde te bekommeren, maar was ik op tijd thuis om de kinderen op te halen en te koken en zo. Andere dag was het andersom. O, en we hadden toen een schoonmaakster eens per week, want echt, gun je die luxe als je fulltime werkt. De sporadische tijd die je in deze fase voor jezelf hebt, moet niet opgaan aan stofzuigen of zo, dat houd je niet vol. Ooit hoorde ik iets over dat het goed is te kijken naar een gelijke verdeling werk / gezin / tijd om op te laden. Dat kan even uit balans zijn, maar niet te lang. Dat houd je niet vol en daar is niemand bij gebaat. Dus kijk of je echt iets kunt regelen met schoonmaakster/thuiswerken/dag minder werken of wat dan ook voor jou werkt om het meer in balans te krijgen.
Dat is absoluut waar. En het grootste nadel van thuiswerken. Ja als je thuiswerkt kan je tussendoor wat doen. Maar echt geen grote klussen. Het blijft een werkdag, waarop ik druk ben met mijn werk. En ondertussen maken we vooral rommel (koffie lunch etc)
Ik denk dat, als je je werkdag om 5 uur in de ochtend begint met huishouden en daarna naar kantoor een hele werkdag om om half 6 naar huis te racen om het avondeten te maken niet gaat wennen. Op werkdagen dat ik naar kantoor ga die ik geen huishouden. Kook iets makkelijks (eigenlijk altijd doordeweeks). Enige huishoudelijke wat we dan nog doen is de kattenbak uitscheppen en zorgen dat de keuken weer netjes is (oppervlakkig schoon, dus alleen de vaatwasser inruimen en het aanrecht weg en schoon). Dat doet man op mijn kantoordagen en ik op zijn kantoordagen. De rest in het weekend, voor of na werk op een thuiswerken of op mijn vrije woensdagochtend. En ook dat doen we samen (behalve de woensdag, dan is hij op kantoor). De puber doet zijn eigen kamer en helpt met afruimen en past af en toe op zijn broertje. Maar die heeft zelf ook een heel druk schema. Dus het is goed zo. Maar eerlijk gezegd blijft er vooral veel liggen "voor later".
Ik zei ook nergens dat een dag met zo vroeg opstaan etc gaat wennen Ik zei dat je moet wennen aan ineens fulltime werken. En dat heeft tijd nodig
Even snel in mijn pauze. Wat ik doe als ik zo vroeg opsta: Ik ga even een uurtje zitten met een serietje/scrollen, koffie en ontbijt. Dit is echt mijn tijd waarbij niemand mij nodig heeft. Daarna ga ik de schooltas maken van de jongste en mijn lunch van werk. Avondeten voorbereiden (wij werken met een weekmenu). Vaatwasser uit en in. Keuken weer aan kant. Ik draai een was en hang die op. Was van de dag ervoor vouw ik op. En wat andere kleine klusjes als ik daar tijd voor hem. Dat kan zijn even snel stoffen maar ook andere kleine dingen die bij het huishouden horen. In de avond kook ik 4 van de 5 werkdagen gewoon omdat mijn man pas om 19 uur thuis is. Op maandag (zijn vrije dag) kookt hij en doet hij alles. In de avond doen we samen de keuken aan kant en stofzuigen ivm katten. Dat is echt gezamelijk. Maar zoals vandaag en morgen moet ik naar ouderavond (hij kan niet ivm nog niet thuis). Hij regelt dan de jongens. Op zondag doen we samen boodschappen en we hebben al die verschrikkelijke verplichtingen waar we niet onderuit kunnen. Denk aan verjaardag van schoonvader, onze kinderen en bijbehorend kinderfeestje waardoor er 0 tijd over blijft in het weekend. Jongens helpen ook echt hoor maar ik ben van mening dat het kinderen zijn en het bij helpen moet blijven en niet overnemen. Hun kamer etc houden ze keurig aan kant. Ik denk dat ik inderdaad gewoon even moet wennen. Mijn standaard voor in huis is relatief hoog dus maar even kijken wat ik bereid ben los te laten.