Ik kan je in deze geen tips geven, want krijg al stress van het idee om beide zoveel te werken. En als je man ook de zaterdag werkt.. heb je weinig tijd om echt even op te laden. Maar de verplichtingen op school herken ik niet hoor. Ik help best regelmatig op school, maar dat is geen verplichting.
Hier nog 1. Je werkt om te leven en leeft niet om te werken. Dat wil niet zeggen dat je maar lekker thuis moet gaan zitten en je hand ophouden. Maar waarom zou je beiden zoveel werken en daar vervolgens zo van in de stress te schieten hoe het allemaal rondgebreid moet worden. Maar goed dat is een totaal andere discussie.
Mijn enige advies is (meer) uitbesteden en de lat lager leggen en nu ik lees dat je man ook nog op zaterdag werkt, lijkt mij dit helemaal een pittig schema voor jullie. Je zult de kinderen toch ook soms moeten helpen met school. Nogmaals, ik hoop dat dit werkbaar is voor jullie.
Die zogenaamde verwachtingen zijn precies de reden dat er zoveel mensen burn out raken of overspannen zijn. School? Als het niet op mijn vrije dag is, kan ik gewoon niet. Verjaardagen? Doe ik niet aan. Vier die van mezelf ook niet. Alleen die van dochter. Ik ga wel naar kinderverjaardagen. Ik moet er niet aan denken elk weekend wat te hebben. Ik werk 34 uur, partner 40. Op dit moment even schoonmaaksterloos, maar normaal hebben we die wel. Ik doe meeste met kind, want hij werkt 's nachts, hij doet de was, de boodschappen, de losse huishoudendingen. Ik ben per weekend 2 uur bezig met mn huishouden. Ik poets om de week boven, om de week beneden. En dan is het aan het eind maar wat stoffig, kan er niet mee zitten. Wc's wel vaker natuurlijk. Sporten is 1 van mijn prioriteiten. Ik hardloop 3x per week. Even lekker mn hoofd leeg maken.
Uiteindelijk moet er natuurlijk niets. Jij doet het jezelf aan. Het huishouden moet tip top in orde volgens jouw standaarden. Dan begrijp ik dat je man of anderen hulp (schoonmaakster, glazenwasser, bezorgservice etc) niet aan jouw standaarden voldoen. Als je sociale leven ook aan die hoge standaarden moet voldoen heb je inderdaad te weinig tijd in de dag. Ieder weekend vol verjaardagen en activiteiten zelfs vrij nemen voor dingen van school. Echt probeer eens van een afstand te kijken en wat minder te moeten. Ik plan mijn agenda in naar wat kan. Niet naar wat moet. Je kunt prima verjaardagen overslaan, samenvoegen, ik ken er genoeg die hun eigen verjaardagen niet vieren. Of alleen komen bij een activiteit. En heb je meerdere kinderen die sporten dan kan je überhaupt niet overal bij zijn.
Een goede vriendin is alleenstaande ouder. Die werkt fulltime en is daarnaast regelmatig op school of bij de sport te vinden. En tussendoor moet ze ook gewoon alles regelen wat je normaal met een partner samen doet (belasting, de auto, financiën, vakanties etc). Als ik daar onverwacht in huis kom is het er vaak netter dan bij ons. Die staat overal alleen voor en toch gaat het haar prima af. Het geheim is heel goed plannen, kunnen delegeren en prioriteiten stellen. Jouw lat ligt veel te hoog. En wellicht bij de verkeerde zaken. Want rust (voldoende slaap is essentieel voor je gezondheid!) Maar ook sporten is belangrijk. Het leven draait niet om anderen en hun verwachtingen.
Je hebt al veel tips gekregen. Ik hoop voor je dat het inderdaad tijdelijk is en je straks weer een wat gematigder ritme krijgt. Tip van mij, die mij echt veel rust heeft opgeleverd: niet elke dag wassen draaien. Ik deed dat ook, maar dan ben je ook elke dag bezig met ophangen, opvouwen en opruimen. Nu was ik alleen nog op woensdag (mijn vrije dag) en zaterdag. Dat zijn dan meerdere wassen achter elkaar. Die hang ik ook allemaal die dag nog op/in de droger. De droger vouw ik 's avonds nog weg. De opgehangen was komt dan op de volgende wasdag wel weer aan de beurt, dus die hangt rustig drie dagen te drogen. Als een kind iets nodig heeft, vist hij het maar van de waslijn in de tussentijd. Heerlijk! Ik hoef nu nog maar 2x per week met de was bezig te zijn. Heeft mij heel veel rust gegeven, zelfs al moet ik nu 3 wassen op 1 dag draaien elke keer. En inderdaad, niet teveel sociale verplichtingen op jezelf laden. Je kunt en hoeft niet alles te doen.
Meerdere mensen hebben toch ook geschreven hoe ze het doen? Ik werk zelf niet fulltime, maar 32 uur en volg daarnaast een studie. Op werkdagen dat ik niet thuis werk, sta ik 5.30u op, dan ontbijt ik, laat ik de hond uit en ga ik naar mijn werk. Als ik rond 18.00u/18.30u weer thuis kom, is mijn man meestal aan het koken. We hebben een aantal dagen Hello Fresh (wat een van onze dochters altijd alvast snijdt ed) en verder doe ik de boodschappen op het moment dat het uitkomt. Ik ga met de kinderen naar sport e.d. en naar verjaardagen (vooral van kinderen), als het uitkomt gaat mijn man ook mee. We hebben 3 keer per twee weken een schoonmaakster. De was doe ik als het zo uitkomt en mijn man en een van onze dochters doen het ook wel eens. Het is hier niet altijd kraakhelder, maar ook niet vreselijk vies oid. Ik ga zeker op werkdagen geen uren in de keuken staan oid, dan eten we wat makkelijks als mijn man niet kan koken of op z’n minst alvast kan beginnen. Meer dan ons best kunnen we niet doen. En we leven allemaal nog, dus het zal vast wel goed zijn. Als je denkt dat het puur gewenning is, dan zou ik nu niets veranderen. Want dan moet je aan nog iets extra’s wennen. Als je denkt dat er meer is en je wel iets wil veranderen, en die indruk wekte je openingspost bij mij, dan zo ik toch kijken wat wel kan. Nu lijkt het of je alles wil doen zoals je het altijd deed, en dat is natuurlijk helemaal prima als dat voor jou/jullie werkt. De vraag is alleen wat je er dan aan hebt om te weten hoe anderen het doen?
Ik werk maar 28 uur voor een werkgever, mijn man 40 uur. Ik run daarnaast nog een springstal. Beetje uit de hand gelopen hobby. Veel van het huishouden komt op mijn man neer. En wij hebben een schoonmaakster. Huishouding is bij ons niet eerlijk verdeeld maar zo hebben we dan nog tijd samen als ik klaar ben. Mijn man is in het weekend druk met de voetbal en ik met de springwedstrijden. En toch hebben we altijd nog wel wat tijd over samen. Je moet alleen de lat wat lager leggen.
Ik heb het idee dat je je persé aan jouw standaarden wil houden en de tips daarom niet wil aanhouden. Nou, dan laat je het toch lekker zo? Maar wat iedereen al probeert te zeggen: dit is niet vol te houden. Dan moet je dat zelf gaan ervaren. Je wilt schema's. Ik denk dat het lastig is om hier van iemand schema's te verwachten omdat je het onhaalbare nastreeft. Ik ben dan heel hard, maar dan moet je eerst de man met de hamer gaan tegenkomen. Dan snap je wat mensen je proberen te zeggen.
Ik was een schema beginnen typen maar het bleef onvolledig en daarnaast onvergelijkbaar dus ik haal het maar weer weg
Ja, precies, dat denk ik ook. Komt misschien hard over, maar uiteindelijk grijpt je lichaam vanzelf in en ga je uitvallen en moet je de lat wel lager leggen. Je kunt 'doing it all' alleen als je niet op alle fronten 100% perfectie nastreeft (of als je je een klein leger personeel kunt veroorloven).
Het is niet dat je binnen een dag, of zelfs een maand gewoontes van jaren doorbreekt. Ik ga wel op zoek naar een robot stofzuiger en dweil. Stofzuigen kan ik niet skippen ivm katten. Maar kom maar door met die 15 min maaltijden. Ik heb net 80% van de maaltijd van vanavond voorbereid maar echt in 15 min lukt het mij niet hoor. 1.5 kg groenten snijden, 30 min in de oven, kaas raspen (mbv kitchenaid 2 min werk) maar vanavond moet ik alsnog water aan de kook brengen en pasta kokrn en zalm.bakkrn en de saus inde blender gooien.
haha dit had ik ook. En ik dacht ook steeds oh ja maar dat behoeft context want dat doet mijn man of zoon dan of die week wel hulp die week niet etc. En ik dacht ook: dit kan nooit iemand helpen omdat het zo afhankelijk is van factoren…
ik zou dan al geen kaas raspen maar dat in een zakje kopen Ik heb een slowcooker en ik doe dan in de ochtend groenten snijden gehakt Passata en etc erin en dan in de avond alleen spaghetti koken. In totaal is dat wel iets langer dan 15 minuten maar in de avondspits maar 5 min. Of ik maak soep en chili con carne op zondag en mik dat in de vriezer. Drukke dagen (kantoor dagen) ontdooien en klaar. En ik plan mijn week op de tijd die ik heb. Dus de dag of middag of avond weekend dat een van beide thuis is dan eten we uitgebreider (bijv zalm uit de oven met pasta) de dagen dat ik het niet red eten we soep, aardappelen vlees en groente of een ovenschotel die ik al kon voorbereiden. En verder heb ik best wel wat snelle recepten van lekker en simpel (bijv. Snelle ravioli met paprikasaus) die ik altijd op zulke dagen inplan. Nog even over school. Ervaar jij het echt als teveel helpen of ervaar je het als veel door de “druk” die je voelt vanuit alle verzoeken uit bijv Parro? Ik herken namelijk dat ik begin september en in mei juni totaal gestresst wordt van al die verzoeken en dingen waar ik aan moet denken en mee moet geven in die periodes. Dan heb ik bijna een extra agenda nodig. Maar ik help maar daadwerkelijk 2-3 keer per jaar (en mijn man ook) dus dat is te overzien. Maar de druk van het onthouden en aan denken vind ik wel lastig. Net als elke dag die ellendige broodbakjes x3 kinderen. Dat gaat nu allemaal beter sinds mijn oudste lekker zelf aan zijn spullen mag denken en zelf zijn brood smeert. Scheelt er weer 1.
Als ik het zo lees gaat er heel veel tijd in het voorbereiden zitten, gewoon wat minder ingewikkeld eten. Hier staat regelmatig een AGV-tje op het menu, aardappels (kun je ook de avond er voor of 's ochtends om 5 uur schillen en onder water wegzetten), groente (eventueel voorgesneden) en vlees (braadvlees moet lang opstaan, dat doe ik vaak in het weekend maar dan voor meerdere dagen en anders iets wat snel op te bakken is). Pasta met gehakt, voorgesneden groentemix en rode saus bij, heel simpel. En ja, we eten regelmatig hetzelfde, maar scheelt een boel werk. Uitgebreidere gerechten maak ik in het weekend of op een vrije dag als ik zin en tijd heb. Van het gerecht wat je beschrijft zou ik gaan voor voorgesneden groente en geraspte kaas uit een zakje, niet te moeilijk! Edit: zie dat je oudste van 2010 is, die kan toch ook in huis helpen, even stofzuigen, helpen bij eten koken, boodschapje halen, was opvouwen/opruimen (badgoed is bijv niet ingewikkeld, maar moet wel vaak gebeuren) Hier is de oudste net zo oud als jouw zoon, zij moet dat ook hoor, hoort er gewoon bij. Jongste is 2 jaar jonger, die doet dat ook. Tafel dekken, afruimen, vaatwasser in/uitpakken, aanrecht en tafel schoonpoetsen, geen hogere wiskunde, kunnen ze prima, en kost ook weer niet zoveel tijd dat het ten koste van huiswerk gaat ofzo.
hierin zie ik al dat je standaard gewoon te hoog is. veel werkende moeders gaan niet alle groente eerst voorgaren in de oven en vervolgens savonds nog blenden voor de saus. die kopen kant en klare saus in een pot, in de winkel. en als je dan saus "vers" gemaakt wil hebben kun je nog dit soort dingen kopen AH Pureersaus tomaat oregano bestellen | Albert Heijn Leuk dat van die insta influencers alle tijd hebben om hun eten de hele dag te hebben pruttelen maar daar kan ik niet aan beginnen hoor. voorgesneden groentes. scheelt heel veel werk, net als geraspte kaas uit een zakje. wij eten regelmatig pasta bolognese met een salade. spagetti koken en afgieten, gehakt rul bakken, een pot met pasta bolognese saus erdoorheen verwarmen en alles bij elkaar kieperen, in de tijd dat de pasta staat te koken maak je een salade. chili con carne, zelfde verhaal, gehakt rul bakken, paprika bakken, pot met saus of pakje saus en bonen en mais erdoorheen. aardappel groente vlees is langer qua kooktijd, maar niet veel werk. zeker als je voorgesneden groente (en aardappels) pakt, hoef je dat iig niet te schillen en snijden.
Dit is één van mijn standaard door de weeks recepten zonder pakjes, zakjes of voorgesneden groente maar wel in 20 minuten op tafel: Vandaag gooi ik chili in de slowcooker, 10 minuten werk. Verder aardappel, peentjes en zalm allemaal in de oven schuiven (natuurlijk niet allemaal tegelijk). Witlofschotel met ham en kaas uit de oven. Andijvie (wel voorgesneden) met gehaktbal ook altijd makkelijk en snel klaar.