Galstenen.. Nog 6-8 weken tot operatie. En nu?

Discussie in 'De lounge' gestart door Cathelijne1986, 6 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Ik ben in korte tijd veel afgevallen na een gbp en helaas heb ik nu hoogst waarschijnlijk galstenen. Volgende week wordt dit bevestigd met een echo, en daarna ga ik op de wachtlijst voor een galblaas verwijdering.

    Alleen die wachtlijst is 6 weken... Ik heb (nog) geen kolieken maar wel flinke pijn en ik krijg bijna niks binnen. Ik zit vooral met mijn (gloednieuwe) baan, dat is fysiek zwaar werk en ik weet niet of ik dat red. Maar ik kan toch moeilijk de komende weken ziek melden?!

    Wie had er ook galstenen en moest lang wachten op de operatie? Heb je gewoon doorgewerkt? Hoe kan ik die kolieken voorkomen?
     
  2. Allesofniets

    Allesofniets Niet meer actief

    Ik bleek er al zn 5,5 maanden last van te hebben. Uiteindelijk met spoed geopereerd.

    Ja gewoon door gewerkt en dergelijke. Afleiding was het beste. Succes! En heel veel sterkte
     
  3. Sam86

    Sam86 Fanatiek lid

    16 aug 2007
    1.610
    89
    48
    Vrouw
    Mama
    Amersfoort
    Weinig vet! Echt geen patat, vet vlees enz.
    Koolsoorten even links laten liggen...

    Ik had de aanvallen 's nachts. Enige wat je kan doen is vinger achterin je keel en overgeven. Door het overgeven schiet hij meestal wel los...
     
  4. Juffie26

    Juffie26 VIP lid

    24 okt 2011
    10.011
    1.860
    113
    Ik weet wat het is, in de laatste weken van mij zwangerschap kreeg ik galkolieken, na de bevalling ook paar keer gehad ik kon niks meer, een aanval duurde een uur of 8 en heel pijnlijk.
    Uiteindelijk kwamen ze erachter dat het galstenen waren, mijn dochter was toen net 5 weken oud..... Toen zij 6 weken was ben ik geopereerd ik ben op de spoedlijst gezet want ik kreeg zoveel aanvallen en dan kon ik gewoon niets meer als krom liggen van de pijn, en met een baby van net 6 weken gaat dat natuurlijk niet.
    Ik ben dus geopereerd toen mijn dochter 6 weken oud was.

    Ik kan je ten zeerste aanbevelen om bij de drogist buscopan te gaan halen, ik heb dit toen op recept gekregen, je kan het ook aan je arts navragen of zelf in de winkel gaan halen. Mocht je een galkoliek krijgen dan neem je een tablet en dat ontspant je galwegen en zorgt dat ze niet verkrampen wat voor pijn zorgt. Door de buscopan schiet het steentje wat vast zit sneller los en ben je dus ook van de pijn af sneller.

    Ik kon echt zowat niks meer eten. Eet vooral geen vet eten!!! Dat lokt een aanval uit, want om vet eten te verteren heb je gal nodig en dan kan het dus zijn dat er een steentje meekomt en dan krijg je kolieken.
    Ik kon nog alleen maar puree uit een pakje eten wat je met water moet maken en erwtjes verder niets, daar heb ik een week op geleefd en dan kreeg ik geen aanvallen.

    Ik heb heel er veel last gehad van diaree na de operatie, voor minste of geringste moest ik rennen. Dat heb ik nu ruim 1,5 jaar na de operatie nog steeds helaas. Ik denk ook dat het niet meer beter wordt dan dit. Ik kan niet zeggen van welke voedingsmiddelen ik het krijg, zo kan het weken goed gaan en zo kan ik weer elke dag rennen naar de wc. Ik krijg dat kramp in mijn darmen en moet dat direct zo snel mogelijk naar de wc. Vervelend maar altijd nog beter dan die pijnlijke kolieken.

    Heel veel sterkte met alles, hopelijk ben je er snel vanaf!
     
  5. pcootje

    pcootje VIP lid

    17 jun 2009
    5.888
    0
    0
    In ons hutje.
    Ik heb gekozen voor medicatie....ursocholzuur
    Stenen zijn weg en geen aanval weer gehad.
     
  6. Cathelijne1986

    Cathelijne1986 Niet meer actief

    Dat doe ik liever niet, omdat het dan weer terug kan komen. Het risico is nu eenmaal groot na een gbp dus ik laat mijn galblaas zeker verwijderen, anders zit ik over een tijdje er weer mee.

    Bedankt voor jullie reacties!
     
  7. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.830
    1.661
    113
    Leerkracht
    België
    Hier ook GBP in 2008 en 3 jaar later galblaas eruit... Dat ging als volgt: Zondagavond zo'n hevige pijn, naar dokter van wacht die stuurde me naar spoed, daar lachten ze met mij (pijn was weg). Maandag contact met mijn chirurg: kom morgen toch maar langs voor een echo.
    Dinsdagochtend naar de chirurg en zijn collega en duidelijk galstenen (honderden in mijn gal) .. Ik mocht toen kiezen ofwel dinsdagnamiddag operatie ofwel woensdagochtend. Ik zat toen volop in een periode van stage dus koos ervoor om pas woensdagochtend geopereerd te worden. Van zondagavond tot dinsdagavond geen enkele keer meer een steentje gehad...
     
  8. juf1987

    juf1987 Fanatiek lid

    30 sep 2014
    1.830
    1.661
    113
    Leerkracht
    België
    Maar jammer genoeg blijf ik nu last hebben, waarschijnlijk een galspiertje... Af en toe krijg ik een kramp, precies een galcrisis (dat zei de huisarts toen ik daar eens toevallig was tijdens zo'n kramp...) Maar iemand die ik vanop een ander forum ken is daaraan geopereerd dan later en die is een week in het ziekenhuis moeten blijven... en dat zie ik voorlopig niet zitten... Krampen hier zijn soms heel vaak, soms minder, ... Maar in elk geval succes!
     
  9. MamalovesJ

    MamalovesJ Fanatiek lid

    4 aug 2012
    2.044
    0
    0
    Ik bleek galstenen te hebben 3 weken na de bevalling van me dochter, kon werkelijk niks meer eten en ben toen bijna 20 kilo afgevallen. Helaas kon ik niet eerder geholpen worden vanwege een alvleesklierontsteking erbij. Anders had ik waarschijnlijk snel geopereerd kunnen worden. In plaats 2 maanden wat ik letterlijk zelf ook niet volhield vanwege de vreselijke pijn.

    Toch misschien weer aangeven dat je het niet meer trekt van de pijn? Ik heb toen uit nood het ziekenhuis zelf gebeld of ze aub me niet eerder konden helpen....Je word er wanhopig van.

    Sterkte en ik hoop dat je er snel vanaf bent!
     

Deel Deze Pagina